Knottangrep?

K

kbr

Hej
Har nyligen flyttat min häst till ett nytt stall.
Igår när jag kom för att hämta henne så låg hon i hagen och verkade välditg trött. Hon hade sår på huvuder och benen som det rann massvis av genomskinligt gulaktigt vattnit och vissa hede en kladdig skorpa. Så vi tvättade och la jodapax på medans vi tog hand om dom såren så kom det helatiden upp nya ett i manen som vi märkte av att det var jättekladdit i manen. Vi tog tämpen och hon hade ingen feber och hon pignade till efter ett tag. Det är inga rivsår men vi funderade om det kan ha att göra men att det har varit så varmt nu och knott har kläckts därifrån vi flyttade fanns det knapt några knott vi har flyttat närmare kusten. Hagen hon gick i låg brevid en sjö men vi har nu flyttat henne längre upp och hon får nu stå inne på natten. I morse värkade inga nya sår ha uppståt men dom som fanns är lika vattniga. En annan arab i stallet hade samma problem när hon flyttade hit.
Vad tor ni att det kan vara
Har ni varit med om något likande?
Är tacksam för era svar
MVH Karin
 
Min pålle fick massor av knottbet för 5 dagar sedan...antagligen har det kläckts nya...
 
Har aldrig varit med om knottangepp som låter så allvarligt.
Det kan vara knottangrepp, men i så fall verkar hon ju ha kliat mycket på det, annars blir det inte sår. Det kan också något annat.
Låter konstigt att såren är så vattniga. Jag skulle ringa en veterinär, speciellt eftersom hästen verkar slö..
 
Hej saken är den att hon är pigg och glad leker med den andra hästen i hagen. Därimot kliar det otroligt mycket. Men det verkar inte som om hon själv kliar upp såren utan som om dom spricker. Ett sår var nytt idag man ser det genom att det är gägigt dår och när man tar bort det gäggiga så kommer ett väldigt ytligt sår fram. Det är väldigt svårt att förklara
MVH Karin
 
Då tror jag faktiskt inte det är knott för om de fått knottbett brukar man känna att de är knottriga i pälsen och så kan de ha kliat sönder sig eftersom det kliar så mycket. Kanske är det någon slags eksem, svampinfektion eller annan sjukdom. Hur vet du att det kliar mycket på henne om hon inte kliar sig? Hon kanske kliar sig ute i hagen.
Om jag vore du skulle jag ringa veterinären i alla fall för att få klarhet i vad det kan vara..
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 976
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp