Knottror på huvudet

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Amk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 150

Bukefalos 30 år!

Amk

Trådstartare
Bästa Buke! Min tvååring har gått på bete i snart en vecka och har nu börjat få utslag på ena sidan av huvudet och halsen som känns hårda och relativt stora. Jag förmodar att det är något han ätit som han överreagerar mot, eller vad tror ni?

Bifogade filer

• IMG_5996.webp
    IMG_5996.webp
    215,1 KB · Visningar: 185
Bästa Buke! Min tvååring har gått på bete i snart en vecka och har nu börjat få utslag på ena sidan av huvudet och halsen som känns hårda och relativt stora. Jag förmodar att det är något han ätit som han överreagerar mot, eller vad tror ni?
Eller något han kliat sig på eller på annat sätt kommit i kontakt med på den sidan?
Brutit en växt med irriterande saft till exempel

Utslagen i sig ser ut som nässelutslag.
Jag har sett det i början av en sommar där det troligt berodde på mygg/knott angrepp.Det var då på stora delar av kroppen.
Men med den placeringen känns just det inte så troligt.

Han har inte lyckats lägga sig vid en "myrstack". Jag fick bulor på låret, fast röda iom min annorlunda färg på huden, när jag tog en toapaus i skogen och blev biten av ett gäng ettriga myror. Kom att tänka på det iom att det är så lokalt och inte ens på bägge sidor av huvudet.

• Gilla
Reactions: Amk
När det är så lokalt och ensidigt känns det spontant som orsaken kommer utifrån och inte inifrån.

Har du gått igenom hagen och kollat växter och ev. Jordgetingar?

Vi hade höloppor i gammalt hö som låg på skullen, det var bara som tilläggsfoder men min häst fick ganska mycket av det och blev sådär över huvud och hals. Som en allergisk reaktion på loppbett. Gav antihistamin och tog bort allt hö, hade på flugtäcke ute för att hon inte skulle spä på reaktionen med myggbett.

Mycket möjligt att det är några kryp som varit på honom också. De går på relativt stort bete så där är inte lätt att hitta exempelvis getingar, men jag märkte att det var en klar förbättring av knottrorna idag. Tack för all input!

Nässelutslag. Min ponny fick det en sommar. Fick äta antihistamin för att få bort det. Vi lyckades aldrig få reda på vad det var trots flera tester och det återkom inte. Håll koll så det inte sätter sig på andningen för den.

Mycket möjligt att det är några kryp som varit på honom också. De går på relativt stort bete så där är inte lätt att hitta exempelvis getingar, men jag märkte att det var en klar förbättring av knottrorna idag. Tack för all input!
Försvann de helt och har inte återkommit?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Tjockistråden 5

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar