Köer från Arlanda in genom stan fredag kväll?

Kan informera att vi suttit i bilen i två timmar ( åkte från Vallentuna) och har ca 1 mil till Södertälje. Helt galet:(
 
Jag menade de andra som skall närvara vid utspring.
De är inte vana, så risken för olyckor och stopp i trafiken är stor.
Ni skulle ju inte köra själva, utan det skulle ju Taxichauffören göra.

Fast jag tycker nog många taxichaffisar kör riktigt uruselt. Har sett flera köra mot rött och senast jag äkte var det väldigt vingligt och gick väldigt fort. Och då är jag ganska van vid folk som kör lite för fort..

Det dåliga med Stockholm är skyltningen, den är verkligen helt urusel och det går inte att planera sin körning för fem öre utan man ligger i sin fil i 50 när avfartsskylten, och vägen, plötsligt passeras och då är det för sent, speciellt om det inte är helt öde på vägarna. Visst är Stockholm svårt att köra i men det är knappast den stora mängden trafik som är problemet, det är att man inte ens försökt kompensera med bra skyltning.

Nu blev det visst lite ot här.
 
Jag menade de andra som skall närvara vid utspring.
De är inte vana, så risken för olyckor och stopp i trafiken är stor.
Ni skulle ju inte köra själva, utan det skulle ju Taxichauffören göra.
Haha ja, jag fattar att taxichaffisen kör. Men jag är inte det minsta orolig för att åka bil i Stockholm, oavsett hur "illa" trafiken är (med svenska mått mätt).
 
Haha ja, jag fattar att taxichaffisen kör. Men jag är inte det minsta orolig för att åka bil i Stockholm, oavsett hur "illa" trafiken är (med svenska mått mätt).

Poängen var väl att ökad risk för olyckor = ökad risk för köer, vilket var vad du undrade över. (Även om jag skulle se den ökade risken som minimal, det är inte bara stockholmare som kan köra bil och sthlm är inte särskilt svårt att köra i.)
 
Poängen var väl att ökad risk för olyckor = ökad risk för köer, vilket var vad du undrade över. (Även om jag skulle se den ökade risken som minimal, det är inte bara stockholmare som kan köra bil och sthlm är inte särskilt svårt att köra i.)
Jaha det kopplade jag inte alls. Oavsett så var det som sagt noll köer och vi kom hem på nolltid.
 
Jaha det kopplade jag inte alls. Oavsett så var det som sagt noll köer och vi kom hem på nolltid.

:up: nej, jag hade inte oroat mig för köer vid den tiden men det var ju lite onödigt att svara när ni redan var hemma :D, det var bara den delen om att även om man inte oroar sig för olyckor så kan ju sådana orsaka stopp jag kommenterade.
 
Tillägg: jag tycker bara det är så tramsigt det här tjatet om att folk från övriga Sverige inte klarar av att köra i Sthlm. Och här, i Åre, är det tvärtom: "nu ligger en bil i diket, nu är stockholmarna här" :banghead:. Finns gott om förare som överskattar sin förmåga här också, och då spelar det ingen roll att de bott här i 40 år och är så vana vid väglaget.
 
Men jag är inte det minsta orolig för att åka bil i Stockholm, oavsett hur "illa" trafiken är (med svenska mått mätt).
Jag menade att risken för trafikstockning ökar när risken för olyckor ökar.
Vanligaste orsaken till timslånga köer är att några har staplat upp sina bilar på varandra.
 
jag tycker bara det är så tramsigt det här tjatet om att folk från övriga Sverige inte klarar av att köra i Sthlm.
Det handlar om att köra på platser som man är ovan att köra på.
Om dessa platser är bökiga på ett sätt som man är ovan vid så blir det oftare dumt än annars.
Både i Åre och i Stockholm.
 
Det handlar om att köra på platser som man är ovan att köra på.
Om dessa platser är bökiga på ett sätt som man är ovan vid så blir det oftare dumt än annars.
Både i Åre och i Stockholm.

Alltså de flesta med bil åker ju lite överallt på semester. Och jag har aldrig hört nån kommentera typ "ja nu kommer det folk till Nyköping så nu ökar risken för olyckor". I alla fall inte alls i samma utsträckning som Sthlm eller fjällen. Har man släkt man besöker vid studenten så har man säkert besökt den förr, och hit kommer folk på semester år efter år.
 
Läste du @Silkisif s inlägg ovan.
Många uppfattar Stockholm just så.
Och så kommer de fel och blir stressade.
Sedan så gör de alla möjliga och omöjliga märkliga manövrar för att komma rätt och så smäller det.

Okej om man ska in i stan och snurra, men att bara passera? Nu brukar jag väl inte läsa så mycket på skyltarna eftersom jag är uppvuxen utanför Södertälje och hittar men jag har aldrig hört någon på besök tycka det är svårt att bara passera stan.
 
I alla fall inte alls i samma utsträckning som Sthlm eller fjällen.
Det beror på att trafiken är mer extrem där.
På platser som Nyköping går det så lugnt till att det finns tid att tänka en gång till och även stanna och kolla var man är.
Det är inte möjligt i Stockholm i rusningstrafik.
Jag har kört buss på både i Stockholm och Nyköping och det är oerhört olika.
I fjällen så är väglaget på ett annat sätt.
Det man inte är van vid blir svårare och då så händer det mera tok.
 
Okej om man ska in i stan och snurra, men att bara passera?
Men de som skulle titta på utspring skulle ju just in i stan och snurra.
Det var därför som risken för olyckor var större.
Det blir stopp på Essingeleden så fort som det händer något tokigt alls.
Den är så överbelastad att det inte finns plats för ens det minsta stopp i trafiken.
Och så har vi de eviga byggnationerna vid Norrtull som gör att vägarna hela tiden flyttar på sig.
 
Men de som skulle titta på utspring skulle ju just in i stan och snurra.
Det var därför som risken för olyckor var större.
Det blir stopp på Essingeleden så fort som det händer något tokigt alls.
Den är så överbelastad att det inte finns plats för ens det minsta stopp i trafiken.
Och så har vi de eviga byggnationerna vid Norrtull som gör att vägarna hela tiden flyttar på sig.

Det är inget utspring på kvällen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 716
Senast: Lhas
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 196
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 346
Senast: Mela99
·
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 132
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp