Bukefalos 28 år!

Köp av privatägd häst av anlitad försäljare

Kia1

Trådstartare
Vad gäller när man köper en häst som visas och förmedlas av anlitad försäljare men ägs av privatperson.
Har jag köpt hästen av näringsidkare eller privatperson?
 
Du köper hästen av ägaren, d v s privatpersonen.

Dock har det i någon dom varit så att näringsidkaren i vissa fall tar på sig solidariskt ansvar jämte ägaren beträffande hästens skick och information som ägaren gett.
 
@Kia1

Så länge förmedlaren är en näringsidkare så ansvarar både den säljande ägaren och förmedlaren enligt konsumentköplagen. Köparen sitter i detta fall i en ganska bra situation, dels för att denne får välja vem utav ovanstående personer som hen vill vända sig mot och dels eftersom konsumentköplagen är betydligt förmånligare än köplagen.
 
Sedan ska man väga in att man då får bedöma två personerna seriositet. Det hjälper inte att gå på förmedlaren om denne är konkursmässig, och tvärtom. Bägge eller i alla fall en måste vara solvent.

Få tänker på att det är viktigt att säljaren är ekonomiskt stabil. Många tänker bara att pengarna ska ju gå TILL säljaren. Men ponera att du vill reklamera - utan pengar hos säljaren är det hart när omöjligt att få igenom en reklamation. Det hjälper ju föga att få rätt, om man inte kan få tillbaka pengarna i ett sådant fall.
 
Nu tror jag inte att jag förstår din invändning @Lovisaleonora. I den här situationen har ju köparen två personer att vända dig mot (en näringsidkare och en privatperson) antingen var för sig eller tillsammans. Det finns ju inga regler om att man måste gå på dem i en viss ordning och liknande, så valet kan ju göras efter vem som har mest pengar.

Skillnaden mellan att ha rätt och få rätt, samt att du inte kan få några pengar från någon som inga har, finns ju alltid. I denhär situationen är dock en av dessa risker reducerad.
 
Det var ingen invändning. Men det är ju hyggligt ofta som hästförmedlarna har så pass dålig ekonomi att det inte spelar någon roll att det finns en näringsidkare bakom - inga pengar ändå.

Även om det KAN vara fördelaktigare att ha två att kräva, är det inget värt om man inte tittar på hur pass likvida de är.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 896
Övr. Grenar Jag och min mamma har börjat tänka på att köpa häst. Grejen är att jag aldrig vet hur jag ska börja konversationen med försäljaren utan...
2
Svar
21
· Visningar
3 073
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
926
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 991
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Shop to you drop, del 4
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp