Bukefalos 28 år!

Köp av sto med föl

U

UllaN

Har beslutat mig för att köpa ett sto som har fått föl för c.a. 18 mån. sedan. Känner ngn till negativa resp. positiva
egenskaper. Vid provridning känns hon pigg och positiv. Det finns goda grundförutsättningar. Dessutom är hon kärnfrisk. Har enbart ridits 1tim /v. det senaste halvåret så hon är fortfarande ganska rund och lite "svankig". Tacksam för många bra tips
 
Negativt =*svankig*.. hur gammal är stoet?
Positivt =*kärnfrisk*.. du har beslutat dig!

Tips = :confused:
 
Är hon verkligen svankig då? Är det inte att hon saknar muskler?
 
Stoet är c.a. 6 år och svankigheten beror förmodligen på dålig muskulatur
 
Om ditt sto har fölat för 18 månader sedan förmodar jag att fölungen är avvand? Är fölungen med i köpet? Om fölet är avvant och du menar hur stoet påverkats av att ha fått ett föl är min åsikt följande: Jag anser att hästar precis som människor har en biologisk klocka. Har stoet haft föl brukar de bli mentalt lugnare och genomgått en fas i livet som de om de fått vara kvar i det vilda skulle haft. Det är fullt naturligt för ett sto att få föl, se på en vild flock. Har du dessutom ingen egen erfarenhet av hästavel och skulle vilja ta fler föl på ditt sto så är det en fördel att hon fölat tidigare. Man får inte lika ofta problem med fölning eller att stoet inte låter fölungen dia vid andra fölungen för då har stoet varit med om proceduren förut. Vad gäller ridningen av ditt sto kan det ju vara så att hon missat en del av sin grundutbildning eftersom hon inte är riden så mycket men det är aldrig för sent att ta igen. Öka motionen successivt och tänk på att du ska ha en häst som ska hålla ett helt liv. För att hjälpa henne få igång ryggen så rekommenderar jag arbete utan ryttare, dvs tömkörning eller longering i början. Med början menar jag de första månaderna. Om fölungen är med i köpet ändrar det ju ingenting för stoets träning men är den inte avvand kan du få lite problem att skilja dem åt. Du vet säkert att fölungen bör vänjas av vid ca 6 mån ålder.
 

Liknande trådar

Avel Har länge funderat på att ta föl på mitt sto e, come back 2. Men är lite tveksam mot alla osäkerheter och risker med det. Och sen när...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Tingeling
·
Hästmänniskan Ja kort och gott har det blivit så i mitt fall. Bestämde efter ett moget övervägande att min häst och jag skulle gå skilda vägar. Ett...
2
Svar
38
· Visningar
5 677
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har lite svårt med att ta ett beslut i samband vid hästköp och tänkte att buke panelen skulle nog kunna ge mej några bra råd ;)...
Svar
6
· Visningar
1 568
Senast: Korven
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp