Bukefalos 28 år!

ta föl eller köpa 2-3 åring?

Buck

Trådstartare
Har länge funderat på att ta föl på mitt sto e, come back 2. Men är lite tveksam mot alla osäkerheter och risker med det. Och sen när jag fick frågan om vad för egenskaper efter stoet som jag ville ha i fölet, så kom jag inte på mer än; typen och hennes bra dag humör :rofl:. Hennes bra dagar är inte så många dock..

Så då började jag bläddra lite mer i hästannonserna, och hittade en 2årig fuling :d. Har kollat på väldigt många annonser på hästar genom åren men aldrig fallit pladask för ngn som nu:nailbiting: ingen aning om ngt mer än att den har lite ful teckning och otrolig utstrålning genom fotot som säger "köp mig".

Jag läser på universitetet, har som sagt redan en häst plus en foderhäst som sällskap. Bor hemma tills vaddetnujagläsertill är klart :p.

Har unghästvana människor omkring mig, jag själv har ingen större unghäst vana. Snarare knäpp häst vana.

Min häst är nu 13år och hon ska stanna här tills hon dör lika så nästa häst. Men jag ser våra år med chans till tävling rinna ut, hon har mycket skador på benen (klantarsle) och känslig rygg. Så vid 20 så kommer jag lägga av med hoppandet på henne antagligen och bara jobba med dressyren. Så en yngre förmåga att komma ngn vart med i hopp och lite ft, vore härligt.

Vet inte vad jag vill med tråden, men behöver lite input som är mer än "köp en nordsvensk istället":banghead:
Är tråden fel så får moderator gärna flytta den.
 
Sv: ta föl eller köpa 2-3 åring?

Nej men plugg och bo hemma känns kanske som en lite osäker grund att skaffa en till häst på? Om din nuvarande häst fungerar till vad du vill ha henne till nu hade jag nog nöjt mig med det nu (och dessutom inte avlat på en häst med dålig rygg). Om du kan köpa en tvååring nu, kan du kanske lika gärna köpa en femåring om tre år när du vet vilka förutsättningar du har då?

Om det inte är så att du faktiskt vill ha en till häst att jobba med nu. Då hade jag kanske tänkt annorlunda. :p Men det känns lite onödigt att köpa en häst "bara för att ha" i framtiden när man inte vet hur framtiden ser ut om du förstår hur jag menar.
 
Sv: ta föl eller köpa 2-3 åring?

Fördelen med att köpa en häst som redan finns är att man kan välja vad man vill ha och är säker på att man får något för pengarna. Tar man föl på sitt sto kan det ju bli vad som helst. Eller så kastar stoet, fölet dör eller stoet dör. Så har man lagt ut en massa pengar utan att få någonting för dem.
 
Sv: ta föl eller köpa 2-3 åring?

Jag säger bara en sak. Det var mycket dyrare än jag föreställt mig att ta föl.
Sedan kostar den ju att ha fram tills dess att den är 2-3 år eller vad du nu vill jämföra med. Och om man tänker på det viset, så är det absolut billigare iaf att köpa en i den åldern. Har du tid och pengar att köpa tvååringen så kan du väl göra det. Och som Görel sa, och som du själv är inne på, så är det ju en risk att ta föl :)
 

Liknande trådar

Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 761
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 576
Senast: mimus
·
C
Träning För ca 1,5 mån sedan köppte jag ett 9 årigt vbl sto. Hennes bakgrund ser ut så att hon har blivit tävlad tills hon var 5-6 år och fick...
Svar
7
· Visningar
1 165
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp