Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok, hjälp en skeptiker...
Jag har en sadel ute på annons som jag nyligen sänkte priset på och igår fick jag ett svar på mailen. På engelska.
Jag har tidigare fått ett konstigt annonssvar på engelska som jag inte ens brydde mig om men det här mailet var 'normalt' formulerat.
Vi har växlat några mail och personen vill köpa den via PayPal och har fixat hämtning efter betalning.
Jag har ännu inget PayPal-konto men det är ju lätt att fixa. Eller?
Är det ett tillförlitligt betalningssätt?
Personen vill ha namn, mail och telenummer.
Vad säger ni kloka?
Nej, nej, nej. Ta aldrig betalt med paypal! Endast om köparen går med på att betala som vän och familj, annars kan de superlätt få tillbaka pengarna och blåsa dig helt.
En kollega till en vän till mig blev nästan blåst nyligen på samma grej när hon skulle sälja sin transport. Det var ett mail på engelska, de pratade, de ville betala med paypal, kollegan hade inget paypal konto men tänkte att det var lätt att fixa. Sen började det bli lite underligare och hon fick en dålig känsla.
När hon backade ur affären så började de hota henne med olika saker och trakassera henne. Hon polisanmälde och tydligen är det en liga som går runt och lurar folk sådär. Paypal är INTE säkert.
 
Nej, nej, nej. Ta aldrig betalt med paypal! Endast om köparen går med på att betala som vän och familj, annars kan de superlätt få tillbaka pengarna och blåsa dig helt.
En kollega till en vän till mig blev nästan blåst nyligen på samma grej när hon skulle sälja sin transport. Det var ett mail på engelska, de pratade, de ville betala med paypal, kollegan hade inget paypal konto men tänkte att det var lätt att fixa. Sen började det bli lite underligare och hon fick en dålig känsla.
När hon backade ur affären så började de hota henne med olika saker och trakassera henne. Hon polisanmälde och tydligen är det en liga som går runt och lurar folk sådär. Paypal är INTE säkert.

Paypal är säkert. För köparen. Som jag skrev - de har en buyer protection som man som säljare bör ha läst och tagit ställning till. Däremot innebär den inte att det är så plättlätt som du utmålar det att få tillbaka pengarna. Månne det var en gång i tiden, men inte nu.

Jag använder alltid paypal vid utlandsbetalningar. Och det finns en anledning eBay samarbetar med paypal. Men man måste vara medveten om att skyddet är starkast för köparen. Bra i förhållande näringsidkare - konsument, inte alltid lika bra i förhållandet konsument - konsument om köparen är oseriös.
 
Paypal är säkert. För köparen. Som jag skrev - de har en buyer protection som man som säljare bör ha läst och tagit ställning till. Däremot innebär den inte att det är så plättlätt som du utmålar det att få tillbaka pengarna. Månne det var en gång i tiden, men inte nu.

Jag använder alltid paypal vid utlandsbetalningar. Och det finns en anledning eBay samarbetar med paypal. Men man måste vara medveten om att skyddet är starkast för köparen. Bra i förhållande näringsidkare - konsument, inte alltid lika bra i förhållandet konsument - konsument om köparen är oseriös.
Jag utmålar det som plättlätt för att allt man måste göra är att ringa paypal och säga att säljaren inte levererat produkten. En bekant/vän till mig i USA lurade till sig över 1000 USD på det viset.
 
Jag utmålar det som plättlätt för att allt man måste göra är att ringa paypal och säga att säljaren inte levererat produkten. En bekant/vän till mig i USA lurade till sig över 1000 USD på det viset.

När?

Jag har nyss fått en återbetalning från Paypal nämligen. Det var inte svårt - men det var för jag hade en säljare som glatt höll med. Men nej det räckte inte att jag sa att... Utan det kollades med säljaren med.

Paypal
Under köparskydd
Hur fungerar det?
Du behöver logga in på ditt konto och inleda en tvist senast 180 dagar efter gjord betalning för att starta behandlingen av ditt fall enligt vårt köparskydd. Om du inte får något svar från säljaren, eller om ni inte kan enas om en lösning, måste du trappa upp tvisten till ett krav inom 20 dagar efter att du inledde tvisten. Genom att trappa upp tvisten till ett krav ber du oss att avgöra fallet. Vi undersöker kravet och fattar beslut om ditt köp är skyddat enligt vårt användaravtal.

Ur användaravtalet, om köparskydd
Om betalningsmottagaren lägger fram bevis på att de har levererat varor till din adress kan PayPal bifalla säljaren även om du inte har fått varorna.

--
När en tvist har omvandlats till ett krav kommer PayPal fatta ett slutgiltigt beslut till förmån för köparen eller betalningsmottagaren. Du kan bli ombedd att visa kvitton, tredje parts utvärderingar, polisrapporter, eller annan information som PayPal efterfrågar i rimlig mån för att kunna utreda kravet.
 
Du menar om man ska skicka?
Det går ju att paketera med material man redan har hemma.

Eller ta betalt för emballage.
Eller så får köparen glatt åka ut och hämta upp varan ;).

Eller så tänker jag i alla fall, jag skickar inte saker som jag säljer för under 100kr. På sin höjd kan jag ta med sakerna till jobbet och mötas upp där. Hade en som ville ha en luva för 30 kr och vill mötas upp, ok att mötas upp i byn tänkte jag (kan man ju handla mat samtidigt) men nä mötas upp för henne var = köra 2,5mil hem till henne med luvan :banghead:
Behöver jag säga att luvan ligger kvar här hemma?
Är det något jag vill ha så kör jag ut och hämtar upp det direkt. Dvs dagen efter eller redan samma dag som man sagt att man vill ha det.
Känner att jag är i behov av att åka på loppis snart, mycket smidigare att sälja så :/. Har redan gett bort allt utan ngt värde och känns dumt att slänga relativt oanvända saker..
 
Eller så får köparen glatt åka ut och hämta upp varan ;).

Eller så tänker jag i alla fall, jag skickar inte saker som jag säljer för under 100kr. På sin höjd kan jag ta med sakerna till jobbet och mötas upp där. Hade en som ville ha en luva för 30 kr och vill mötas upp, ok att mötas upp i byn tänkte jag (kan man ju handla mat samtidigt) men nä mötas upp för henne var = köra 2,5mil hem till henne med luvan :banghead:
Behöver jag säga att luvan ligger kvar här hemma?
Är det något jag vill ha så kör jag ut och hämtar upp det direkt. Dvs dagen efter eller redan samma dag som man sagt att man vill ha det.
Känner att jag är i behov av att åka på loppis snart, mycket smidigare att sälja så :/. Har redan gett bort allt utan ngt värde och känns dumt att slänga relativt oanvända saker..
Ja precis.
Jag brukar försöka väga av vad som är värt att sälja.
Vissa saker lägger jag ut på Tradera eftersom jag är så förbannat trött på att ha med folk att göra så är det ibland både smidigare och mindre tidskrävande att skicka istället för att hålla på och boka upp sig för att mötas etc.
Ett fåtal grejer annonserar jag på Facebook.
Ganska många saker får numera åka iväg och så får Sellpy sälja det åt mig.
TaTillVara och hjälporganisationsloppisar får också sin beskärda del.

Jag försöker rensa mitt hem sakta men säkert från saker jag inte behöver :)
 
Det är precis så jag gör. Mycket har jag gett bort, en del har slängts och sånt som ändå är i gott skick försöker jag bli av med för att slippa kasta. Har en del saker ute nu men det verkar iskallt att bli av med sakerna.

Ja precis.
Jag brukar försöka väga av vad som är värt att sälja.
Vissa saker lägger jag ut på Tradera eftersom jag är så förbannat trött på att ha med folk att göra så är det ibland både smidigare och mindre tidskrävande att skicka istället för att hålla på och boka upp sig för att mötas etc.
Ett fåtal grejer annonserar jag på Facebook.
Ganska många saker får numera åka iväg och så får Sellpy sälja det åt mig.
TaTillVara och hjälporganisationsloppisar får också sin beskärda del.

Jag försöker rensa mitt hem sakta men säkert från saker jag inte behöver :)
 
Om man har försökt att sälja en häst med samma annons och pris i flera månader, borde man inte inse då att något måste ändras?

Tänker främst på en annons som dyker upp i mitt flöde på FB. Det är en häst som man har satt ett överpris på och skriver att den har häftiga rörelser, fast jag tycker att de är mediokra med svag takt. Samma text, pris och film har legat uppe i månader.

Hade jag varit säljare hade jag ändrat något i annonsen och sänkt priset.
 
Om man har försökt att sälja en häst med samma annons och pris i flera månader, borde man inte inse då att något måste ändras?

Tänker främst på en annons som dyker upp i mitt flöde på FB. Det är en häst som man har satt ett överpris på och skriver att den har häftiga rörelser, fast jag tycker att de är mediokra med svag takt. Samma text, pris och film har legat uppe i månader.

Hade jag varit säljare hade jag ändrat något i annonsen och sänkt priset.

Just hästar har många säljare en förmåga att gravt övervärdera. Tror nog att ägarna sätter ett eget affektionsvärdespris på dem istället för ett pris marknaden vill betala.
 
De var härom dagen.

Vi får se. Jag blev bara så förvånad oxh funderade hur ni andra tänkt som ni vore i hennes situation ;)
Det är en sak som slår mig, 100kr kanske är mycket för henne kontra vad det är för dig?
Jag sitter själv i den sitsen när 100kr är mycket. Nu vet jag inte alls om så var fallet, men en liten tankeställare. :)
 
Det är en sak som slår mig, 100kr kanske är mycket för henne kontra vad det är för dig?
Jag sitter själv i den sitsen när 100kr är mycket. Nu vet jag inte alls om så var fallet, men en liten tankeställare. :)
Hundra kronor är ju 100kronor. absolut om man inte har råd med mer. Men jag tror jag skrivit i nått inlägg att det nog hade känts "mer ok" om hon varit enormt tacksam och medveten om att 100kr kanske är lite i den situationen. Alternativet var ju att ringa bärgare eller att ta familjen och gå nåra mil hem eller sova i bilen med hästen i transporten och invänta att nån kunde hjälpa.

Men det handlade ju heller inte om pengar för min skull, men hon gjorde inte som jag hade gjort i den situationen och det fick mig att fundera hur "alla andra" dvs buke hade gjort i en liknande situation.
 
Hundra kronor är ju 100kronor. absolut om man inte har råd med mer. Men jag tror jag skrivit i nått inlägg att det nog hade känts "mer ok" om hon varit enormt tacksam och medveten om att 100kr kanske är lite i den situationen. Alternativet var ju att ringa bärgare eller att ta familjen och gå nåra mil hem eller sova i bilen med hästen i transporten och invänta att nån kunde hjälpa.

Men det handlade ju heller inte om pengar för min skull, men hon gjorde inte som jag hade gjort i den situationen och det fick mig att fundera hur "alla andra" dvs buke hade gjort i en liknande situation.
Jag har varit i sitsen att till och med 1kr är för mycket, det är inte kul att vara där. Sen är det nog lite med hur man är upplärd, hon kanske inte fått lära sig att vara tacksam eller så har hon ett annat sätt å visa sin tacksamhet på? Spekulerar lite nu.

Om jag varit i den situationen hade jag löst problemet själv utan att dra in någon annan, mest för att jag mår skitdåligt när andra måste hjälpa mig.
 
Just hästar har många säljare en förmåga att gravt övervärdera. Tror nog att ägarna sätter ett eget affektionsvärdespris på dem istället för ett pris marknaden vill betala.

Den varianten har jag sett när tävlingsstoet blivit skadat och man försöker sälja henne till avel. Man saknar helt koll på vad marknaden vill ge för skadade ston som inte fått föl tidigare och som inte har så mycket meriter.

En annan variant är den som säljer hästen jag skrev om ovan. Samma person har ute flera hästar som verkar vara importerade från länder där hästar inte kostar alls lika mycket som i Sverige. Jag tänker att det är någon som köpt in några hästar som man hoppas göra sig en hacka på.
 
Den varianten har jag sett när tävlingsstoet blivit skadat och man försöker sälja henne till avel. Man saknar helt koll på vad marknaden vill ge för skadade ston som inte fått föl tidigare och som inte har så mycket meriter.

Ja, eller föl till salu undan dessa ston. Man går in på blup och inser att det är idel röda staplar, mediokra fadershingstar (typ det billigaste seminet du kan hitta om du vill ha swb), inget tävlat i generationer bakåt osv osv och ändå ska de ha 70-80' för fölet. Lycka till säger jag bara.
 
Jag har varit i sitsen att till och med 1kr är för mycket, det är inte kul att vara där. Sen är det nog lite med hur man är upplärd, hon kanske inte fått lära sig att vara tacksam eller så har hon ett annat sätt å visa sin tacksamhet på? Spekulerar lite nu.

Om jag varit i den situationen hade jag löst problemet själv utan att dra in någon annan, mest för att jag mår skitdåligt när andra måste hjälpa mig.
Jag var ju en nödlösning eftersom dom inte fick tag på nån. Hade de inte varit småbarn med hade det säkert varit mer aktuellt att vänta också.
 
Jösses det e farligt att lägga ut saker på blocket. Har man inte svarat iom några minuter så skickar folk ett nytt mail. Kan inte titta mailen var å varannan minut.
 
Hmm.. det jag gnällde över häromdagen - varan som inte kommit och säljare som inte svarat... Snokade fram henne på facebook och när jag klickar upp messenger för att skicka ett meddelande där så upptäcker jag att jag har ju handlat av henne förut, och då gick det utan problem (dessutom dubbelt så dyr vara då). Jag hoppas verkligen att det bara krånglat på nåt sätt, jag blir fasen extra besviken :angel: om hon blåser mig när jag haft en lyckad affär med henne förut.
 
Åh vad irriterande. Jag fick en sak såld, stor och otymplig så därför vill jag ha täckning för vad frakten och emballaget kostar. Min reskostnad till posten bjuder jag på. Trots att saken gick iväg för enbart fraktkostnaden så tjafsar köparen nu och vill ha billigare frakt. Och jag har inte valt någon megadyr fraktkostnad alls. Jag vill bara slippa förlora på att skicka iväg saken. Annars kan jag ju lika gärna slänga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: julgrisen
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
698
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
473
Senast: Twihard
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 888
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp