Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man har försökt att sälja en häst med samma annons och pris i flera månader, borde man inte inse då att något måste ändras?

Tänker främst på en annons som dyker upp i mitt flöde på FB. Det är en häst som man har satt ett överpris på och skriver att den har häftiga rörelser, fast jag tycker att de är mediokra med svag takt. Samma text, pris och film har legat uppe i månader.

Hade jag varit säljare hade jag ändrat något i annonsen och sänkt priset.

Jag undrar om annonsören har läst det här inlägget för idag var annonsen ute med ny text och nya bilder, men med samma överpris.
 
Har en sadel ute på annons, fått två svar och är redan trött på folk..

Tror det egentligen säger mer om mig än dem. :o
Jag som förr tyckte det var kul att sälja saker, nu har jag ledsnat totalt på det.
 
Jag blir så sjukt irriterad på folk som verkar anse att deras tid är dyrbarare än andras :rage: Jag säljer ju hö och träffar på alla möjliga olika köpare. Nu senaste var det en som enbart ville köpa 10 småbalar. Tycker egentligen inte om att sälja så små partiet, det tar mer tid än vad det ger pengar att passa på folk. Först undrade hon om jag kunde köra hem det till henne(2-2.5mil enkel resa) för hon hade så mycket att göra. Jag sa nej, jag har faktiskt också ett liv(det sa jag inte men). Vi bestämde då att hon skulle dyka upp i fredags mellan kl.14-16. Jag satt hemma och vänta men vid 16.30 hade ingen kommit och jag fick meddelande att det visst hade kommit annat i mellan(kunde åkt iväg och gjort roligare saker den eftermiddagen). Bestämde då en tid igår förmiddag, ingen som kom då heller för det hade varit svårt att komma ifrån. Vid det laget hade jag tröttnat så när hon sa att hon troligtvis kunde hämta idag så sa jag helt enkelt vart dom låg och att hon får gå in och hämta dom själv. När jag tittade in förut så låg dom fortfarande kvar så jag är glad att jag inte slösade en dag till på att vänta :meh:

En annan var intresserad av att köpa ett parti på 100 balar som säljs för ett väldigt bra pris. Massa frågor och hon sa att hon ville köpa. Men... hon visste ju inte hur hon skulle få hem det :cautious: så blev inget där heller. Och tur var det för istället slog grannen till och köpte rubbet, smidigt och bra :D
 
Jag blir så sjukt irriterad på folk som verkar anse att deras tid är dyrbarare än andras :rage: Jag säljer ju hö och träffar på alla möjliga olika köpare. Nu senaste var det en som enbart ville köpa 10 småbalar. Tycker egentligen inte om att sälja så små partiet, det tar mer tid än vad det ger pengar att passa på folk. Först undrade hon om jag kunde köra hem det till henne(2-2.5mil enkel resa) för hon hade så mycket att göra. Jag sa nej, jag har faktiskt också ett liv(det sa jag inte men). Vi bestämde då att hon skulle dyka upp i fredags mellan kl.14-16. Jag satt hemma och vänta men vid 16.30 hade ingen kommit och jag fick meddelande att det visst hade kommit annat i mellan(kunde åkt iväg och gjort roligare saker den eftermiddagen). Bestämde då en tid igår förmiddag, ingen som kom då heller för det hade varit svårt att komma ifrån. Vid det laget hade jag tröttnat så när hon sa att hon troligtvis kunde hämta idag så sa jag helt enkelt vart dom låg och att hon får gå in och hämta dom själv. När jag tittade in förut så låg dom fortfarande kvar så jag är glad att jag inte slösade en dag till på att vänta :meh:

En annan var intresserad av att köpa ett parti på 100 balar som säljs för ett väldigt bra pris. Massa frågor och hon sa att hon ville köpa. Men... hon visste ju inte hur hon skulle få hem det :cautious: så blev inget där heller. Och tur var det för istället slog grannen till och köpte rubbet, smidigt och bra :D
Men hur svårt är det att hyra ett släp eller en liten lastbil och hålla en tid? :confused:
 
Hur hade ni gjort?
Köpte en begagnad prestige som såldes som en omvärmd 36a. Märkningen skvallrade om att det var en 35, MEN alla sadelmakare märker inte om i lädret vid breddning av bommen och säljaren var 100% på att den var en 36a då jag bad hen att dubbelkolla.
Fick hem sadeln, som var en 35a, kontrollmätte med en identisk sadel som var 35 som original. Jag har även pratat med stället där den ska ha blivit omvärmd till 36, som sa att dom alltid märker om i lädret vid ändring av bom, det är en 35 då sa dom.

För mig är det helt ok att värma om den, men hade ni bett om halva kostnaden från säljaren eller tagit hela summan (15-1800kr) själv?
 
Hur hade ni gjort?
Köpte en begagnad prestige som såldes som en omvärmd 36a. Märkningen skvallrade om att det var en 35, MEN alla sadelmakare märker inte om i lädret vid breddning av bommen och säljaren var 100% på att den var en 36a då jag bad hen att dubbelkolla.
Fick hem sadeln, som var en 35a, kontrollmätte med en identisk sadel som var 35 som original. Jag har även pratat med stället där den ska ha blivit omvärmd till 36, som sa att dom alltid märker om i lädret vid ändring av bom, det är en 35 då sa dom.

För mig är det helt ok att värma om den, men hade ni bett om halva kostnaden från säljaren eller tagit hela summan (15-1800kr) själv?
Fråga kan man ju :), beror på hur välvillig säljaren är.
 
Hur hade ni gjort?
Köpte en begagnad prestige som såldes som en omvärmd 36a. Märkningen skvallrade om att det var en 35, MEN alla sadelmakare märker inte om i lädret vid breddning av bommen och säljaren var 100% på att den var en 36a då jag bad hen att dubbelkolla.
Fick hem sadeln, som var en 35a, kontrollmätte med en identisk sadel som var 35 som original. Jag har även pratat med stället där den ska ha blivit omvärmd till 36, som sa att dom alltid märker om i lädret vid ändring av bom, det är en 35 då sa dom.

För mig är det helt ok att värma om den, men hade ni bett om halva kostnaden från säljaren eller tagit hela summan (15-1800kr) själv?
Vad har ni avtalat?
Bara av det du skriver bli jag tveksam. Omvärmd 36:a tolkar jag som bomvidd 36 omvärmt till något annat.

Vilken summa handlar hela köpet om?
Man alltid fråga men blir svaret nej så är det dyrt att driva det vidare.
Annonserade du efter sadel eller svarade du på en annons? Om det senare så handlar det troligen inte om att avsiktligt luras.
 
Vad har ni avtalat?
Bara av det du skriver bli jag tveksam. Omvärmd 36:a tolkar jag som bomvidd 36 omvärmt till något annat.

Vilken summa handlar hela köpet om?
Man alltid fråga men blir svaret nej så är det dyrt att driva det vidare.
Annonserade du efter sadel eller svarade du på en annons? Om det senare så handlar det troligen inte om att avsiktligt luras.
Ingen större summa, under 10.000kr.
Svarade på en annons, sadeln skulle vara omvärmd till bomvidd 36.
Nej, driva det vidare är inget jag kommer att göra, undrade mer om ni hade brytt er om att ta upp det med säljaren?
 
Ingen större summa, under 10.000kr.
Svarade på en annons, sadeln skulle vara omvärmd till bomvidd 36.
Nej, driva det vidare är inget jag kommer att göra, undrade mer om ni hade brytt er om att ta upp det med säljaren?
Säljaren hade ingen anledning att ljuga utan är/var säkert övertygad om att det är en 36:a och har i sin tur blivit lurad alternativt har du mätt fel.
 
Säljaren hade ingen anledning att ljuga utan är/var säkert övertygad om att det är en 36:a och har i sin tur blivit lurad alternativt har du mätt fel.

Mäta är ju värdelöst då en 35a värmd till 36 kan vara mindre än en 36a från fabrik osv. Men TS har ju kollat märkning och kontaktat stället som skulle värmt om den.

(Tror dock inte heller säljaren lurats men det är ju eg inte avgörande)

För mig hade det avgörande varit hur lätt det var att få tag på en 36a till samma pris.
 
Jag försökte sälja en sadel. Men jag orkar inte med folk mer. Så jag tar paus en stund.

Folk tror på allvar att jag ska skicka en Amerigo-sadel över halva landet för att de vill PROVA.
Ska jag skicka runt den till kreti och pleti och riskera slitage och skador utöver all tid och energi det tar? Till hur många då? Som har hur stor koll då på vad de letar efter för sadel?

Nej, en runda till i vår. Annars åker den till någon som säljer åt mig.
 
Säljaren hade ingen anledning att ljuga utan är/var säkert övertygad om att det är en 36:a och har i sin tur blivit lurad alternativt har du mätt fel.
Fast om jag har blivit lurad eller ej var inte frågan, jag tror inte att säljaren lurat mig medvetet. Utan frågan var om ni skulle kontakta säljaren eller ej.
 
Mäta är ju värdelöst då en 35a värmd till 36 kan vara mindre än en 36a från fabrik osv. Men TS har ju kollat märkning och kontaktat stället som skulle värmt om den.

(Tror dock inte heller säljaren lurats men det är ju eg inte avgörande)

För mig hade det avgörande varit hur lätt det var att få tag på en 36a till samma pris.
Det är typ omöjligt att få tag i en 36a av den modellen, det finns en ute begagnat.
Jag frågade innan köp om hen var säker på att den var i bomvidd 36, säljaren var 100%.
 
Sålde en valp för 1 år sedan sedan dess har min vän som är kollega med köparen hämtat hunden på 2 olika hundpensionat då pengarna är slut och han behöver gratis hundvakt Hens nya sambo vill ej ha hunden hemma därför kör hen em. den till mig , vilket hade varit mer ok om det var hundägaren som kom eller ringde och frågade mig om att vara hundvakt vilket han aldrig gjort .
Min vän har även Tagit vovven olovandes ifrån sin dagmatten .,då denna drog i kopplet och varje gång har hen kommit med hunden till mig och påtalat att hundägaren är olämplig ,bor för litet låter inte hunden vara lös osv
Hundägaren ringer min vän för att be om hundvakt för han vet en inte kan säga nej .
Varje gång hen hämtat hunden kör hen hem den till mig och berättar hemska historier om ägaren.
Hen har tom fått en väninna att ringa mig och tala att hunden har det så dåligt .
Jag sa som det var att hunden är såld , fint hull och päls klorna klippta och bra kondition bad Hens väninnan ringa länsstyrelsen om den missköts
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
927
Senast: julgrisen
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
698
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
476
Senast: Twihard
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 890
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp