Köpa bostad, hur har ni löst det om ni lägger in olika mängd pengar vid start?.

Jag och min sambo har köpt hus, en gård. Vi har dock lite olika ekonomiska förutsättningar. Han har ett hus sedan tidigare som nu kommer att sälja och jag har endast små besparingar.
Han kommer således att lägga in kanske 500000kr i huset medan jag endast lägger in 100000kr nu vid köp (övrigt lånar vi givetvis tillsammans).

Hur har ni som varit i en liknande situation gjort rent avtalsmässigt?

Vi båda vill såklart om vi (hemska tanke) går skilda vägar att han inte skal förlora på att han lagt in mer, han har slitit mycket med att renovera nuvarande hus och gör därför fin vinst på det. Samtidigt kan marknaden gå både upp och ner samt att jag också kommer att svetta blod för att få ordning på denna gård. Om vi får barn eller om vi skulle gå skilda vägar om 20år, är det rimligt att samma villkor gäller då?

Vi skal givetvis träffa en jurist såfort allt är klart med lånen men är nyfiken på hur andra gjort i liknande situation.

Vi har inte köpt än och inte exakt formulerat avtal.
Jag har dock mer pengar att lägga in cash än min karl. Men han tjänar betydligt mer än mig. Så vi tänkte att han får stå för amorteringar tills han amorterat ifatt mig. Vi ska skriva papper på att jag ska få tillbaks den % det blir vid inköp vid ev försäljning. Sen har vi tänkt köra lika amortering och ha samma pengar tillbaks vid ev försäljning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 311
Senast: Calmiche
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 229
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag kollade på (danska) Lyxfällan ikväll och blev så otroligt provocerad. Ett av avsnitten handlar om ett par som drömmer om att köpa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 263
Senast: Pudlan
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 004
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp