Köpa loss hästtransport. (VV)

Fibusen

Trådstartare
Funderar på att köpa loss min hästtransport som jag nu har på långtidshyrning. Transporten kostade från början 50.000:- men har betalat "hyra" på den nu i snart 3 månader 1200:-/månad,och det kommer att dras av från priset,så ca 46.500:- ligger den på nu. Måste bestämma mig före 1 januari för hur jag ska göra,för då drar dom allt som jag betalat in,annars så drar dom bara 50%.

Frågan är ju nu,visst så borde man kunna komma billigare undan? Betalar som sagt 1200:- i månaden,i hyra,vill ha ett eget släp,och nu inser man vberkligen vilken användning man har av det när vi flyttat till stall där man köper eget hö,får snart hem unghästen,och har bara 10 min bilresa till ridhus,så jag antar att man kommer åka dit rätt så ofta..:d:D Så jag vet som sagt att har användning av den,men tråkigt att bara kunna hyra.

Sen tänkte jag om det är värt att försöka pruta när man köper från firma (VV) för mellanväggen går inte i riktigt bra när man har den i mitte,måste göra om hålet i golvet så man får i "haspen" riktigt,men gör naturligt vis inget förenns det är mitt,men frågan är om man kan pruta på en sån sak? Prutar man när man köper transport,eller är man ohövlig då? Transporten är en -07,använd ca 10 ggr innan mig,boggie,3/4 bom,och vanliga bommar (som inte går att använda) sommar och vinterdäck. Dörren är väldigt svår att få upp,måste ta i rätt såå mycket,då jag tror att dom dragit åt handtaget för hårt..

Nån som vet om VV har nån speciell avbetalning,eller om man går till bank,tar lån,och betalar dom kontant?

Och hur noga är dom när man tar lån på banken? Har inga betalningsanmärkningar,fasst jobb,men jobbar bara halvtid så länge,men får ut skapligt ändå,och det blir antagligen billigare att betala av ett lån,istället för att betala 1200:- på hyra,om jag köper transporten så är den min,något som jag kan sälja sedan,när jag hyr lämnar man tillbaka,och får inte ett öre tillbaka. Förstår ni hur jag resonerar? :p

Går dom tillbaka och kolla hur mycket man hafft på kontot senaste tiden? I sånna fall så ser dom att jag varit fattig nu,veterinärräkningar,försäkringskrångel m.m,eller kollar dom ens sånt? Känns pinsamt att gå in och be om ett lån,så säger dom att "du har ju knappt hafft ett öre kvar på 2 månader..":o Njae,men du...jag....vad heter det.. öhhhh....min häst var dålig...sen...öhhh..:o

Då går jag hem i såfall..!:D

Bör man satsa på den bank man har(swedbank),eller skaffa en annan?

Hjälp mig,jag blir galen!:eek: Hur ska jag göra?
 
Sv: Köpa loss hästtransport. (VV)

Jag betalade 890 kr/månad i hyra för min. Jag lånade i bank (privatlån utan säkerhet) och köpte loss. Lånade till annat samtidigt, så lånet är på 70 000 kr, men över lång tid (transportens pris 33 K). Jag betalar för hela den lånesumman ca 980 kr/månad, så visst sjutton lönar det sig. Inte bara i pengar så per månad, utan ffa så med ett lån så betalar du till DIG SJÄLV hela tiden, med hyra betalar du inte till dig själv (eller max hälften till dig själv då, om du tänker köpa sen)

Banken kikar på ev betalningsanmärkningar etc, samt på din årsinkomst och på vad du har för ev andra lån. De kan kräva in lönebesked från några månader tillbaka för att bekräfta att din uppgivna inkomst stämmer om du nu har högre lön än vid senaste deklarationen.

Reklamen om att vara otrogen mot sin bank är faktiskt sann så långt (dock så just det bolaget är kanske inte det bästa alltid). Så kolla räntorna helt enkelt! Jag har Swedbank, och har två lån, ett på 20 och så det på 70. Det på 20 är i Ikanobanken som hade bäst ränta då, och det på 70 är i Skandiabanken som hade bäst ränta då.

Ang pruta, så försöka går alltid, och kostar inget extra. Ett annat sätt som kan fungera bättre än ren prutning kan vara att få med extrautrustning på köpet :angel: Det du beskriver med mellanväggen etc är sådant jag ABSOLUT skulle pruta på, en så ny transport använd så lite ska inte ha de problemen. Så pruta eller ny mellanvägg.
 
Sv: Köpa loss hästtransport. (VV)

"Riktiga" banken t.ex: Swedbank, handelsbanken m.m kan vara lite kinkiga....Men de går oftas på din deklation...Men var beredd på att du ev. får göra budget över inkomst och utgift varje månad osv.

De andra bankerna som t.ex Wasa, Ikanobanken osv. går bara på din dekelation...De kan fråga om andra lån och din bostadssits om du äger ditt hus vill de kanske veta ca driftkostnad...

Vad de alla gemensamt e ju att du ej ska ha betalningsanmärkningar...Men det finns banker som kanske ger lån till de med betalningsanmärkning...

De övriga frågor du har kan jag ej svara...Lycka till...
 
Sv: Köpa loss hästtransport. (VV)

Ja,det borde ju bli mindre månadskostnad,och som sagt,inte minst så betalar jag till mig själv!

Problemet är att fårra årets årsinkoms inte alls låg på mycket då jag bara jobbade lite extra,det här jobbet som jag har nu har jag hafft sen 1a maj,och fasst tjänst sen 1a november,kan det vara tillräckligt? Har som sagt ingen riktig årsinkomst att visa..

Kan det hända att jag behöver en medsökande då? Min sambo går med på det i sånnafall,kanske enklare för mig att få lånet då.. Har som sagt ingen stor årsinkomst från förra året,och inte hafft fast jobb så länge,men absolut inge betalningsanmärkningar eller liknande,har gämt skött räkningarna,och betalat samma dag jag fått dom,det är det som känns så dumt med tanke på att dom kanske ser på mitt konto att jag,vissa stunder,kanske bara hafft ett par hundra kvar,så dom kanske tycker att jag inte klarar ett lån? (trots att månadskostnaden förhoppningsvis sjunker för transporten)

Får ut ca 7000:-

1500 hyra (halva,delar med sambon)
600 stall
500 hö
krafftfoder gratis
200 skoning (400:-/8 vecka)
150 Hundmat (delar med sambon)
200 försäkringar
1200 transport
650-1000 nöjen (sällan),lite mat, (sambon väljer att han betalar för maten,eftersom han både äter och tjänar mer än vad jag gör,alt att jag betalar mindre av hyran,och mer av maten,men det blir samma pengar i slutändan endå)

Så ca 2000:- över har JAG,sambon ca 5000:-,så vi har ju så vi klarar oss (har rätt så gemensam ekonomi),borde vi (jag) inte kunna få ta lån på denna summa?

Men nu de senaste månaderna har dom dragit ca 4700:- för veterinär,och 1400:- extra som inte var väntat,så som sagt,de två sista månaderna har det varit lite snålt på mitt konto..
 
Sv: Köpa loss hästtransport. (VV)

De andra bankerna som t.ex Wasa, Ikanobanken osv. går bara på din dekelation...

Wasa vet jag inget om, men Ikanobanken går inte bara på deklarationen. Utan de gör precis som de 'stora bankerna', dvs kreditupplysning, detaljerad låneansökan med merinformation, kollar senaste deklaration och vill ha in kontobesked om du uppger högre inkomst än senaste deklarationen.
 
Sv: Köpa loss hästtransport. (VV)

Problemet är att fårra årets årsinkoms inte alls låg på mycket då jag bara jobbade lite extra,det här jobbet som jag har nu har jag hafft sen 1a maj,och fasst tjänst sen 1a november,kan det vara tillräckligt? Har som sagt ingen riktig årsinkomst att visa..

Har du fast anställning/tillsvidareanställning nu, kan du be din arbetsgivare om ett intyg på det. Bankerna är ju mer intresserade av vad du tjänar framöver än vad du tjänat tidigare. Dock så måste man skicka in 'mer papper' om senaste deklarationen är lägre. Men det är inte så att är deklarationen låg är det kört.

De brukar (inte alltid men ofta) vilja se att man haft anställning 6 mån iaf och det har du ju iom att du haft jobb sen maj.

Så 'bara' uppge den årsinkomst du har nu, och sen kommer du få komplettera med bevis för detta, och då går det på den.

Däremot är det möjligt att din årsinkomst är för låg, men då kan du plocka fram sambon. Vet inte riktigt hur banken ser på så låg inkomst, men risken är att du får nej. Banker älskar dock rent generellt medlåntagare, så det hjälper garanterat. Om det är tillräckligt kan bara banken svara på. Som liten 'guide' så t ex Skandiabanken (dock har inte alla banker så, jag tycker dock det är en bra 'guide' och bra att ha så) att man får låna max 30% av årsinkomsten.
 
Sv: Köpa loss hästtransport. (VV)

Räknar man årsinkomst före eller efter skatt?
 
Sv: Köpa loss hästtransport. (VV)

Före skatt.

I deklarationen syns det också före skatt men efter avdrag, för t ex resor
 
Sv: Köpa loss hästtransport. (VV)

Jag har min transport på Wasa, den står då som säkerhet, dvs betalar jag inte så tar de tillbaka transporten. Hyffsat bra ränta blev det då också.
 
Sv: Köpa loss hästtransport. (VV)

Tänkte också tipsa om det, att kolla räntan via det kreditbolag VV-handlaren har, så släpet står som säkerhet.

MEN, då måste man, om man köper på avbetalning/finansierar via lån hos företaget som säljer, hosta upp 20% i handpenning, vilket jag tolkade det som att TS inte riktigt kunde.

Men då får man oftast bättre ränta och lite lättare få lån, för de har släpet som säkerhet och tar det om man inte betalar.
 
Sv: Köpa loss hästtransport. (VV)

Har nu blivit beviljad lån iallafall hos swedbank,kom inte ner så himla mycket mindre i månaden,men nu betalar jag iallafall åt mig själv! :D
 
Sv: Köpa loss hästtransport. (VV)

Hurdå betala åt sig själv menar ni? :o
 
Sv: Köpa loss hästtransport. (VV)

Du har inte kollat på andrta begagnade släp, eller vill du ha just det här?

Jag förstår ju att du gärna vill ha det eftersom du har betalat en del hyra på det, men med de fel du beskriver, hur kul är de att ha på en -07?
 
Sv: Köpa loss hästtransport. (VV)

Haha,jag vet,men vet inte om jag vågar byta.. Min OTROLIGT svårlastade häst gick in på 1 minut i den här transporten när hon hade fått provåka 2 vändor! :D

I think she likes i´t! :D:rofl:

Och det är inget svårt att fixa till heller,bara fila upp ett litet större hål i golvet,så "haspen" på mellanväggen är lättare att få i,sen handtaget på dörren gör mig inte så speciellt mycket,om jag skulle villja fixa det så behöver jag antagligen bara lätta lite på skruven (muttern) där.


Vad skulle du rekomendera mig att kika på annars? (max 50.000:-)
 
Sv: Köpa loss hästtransport. (VV)

Hurdå betala åt sig själv menar ni? :o


Samma som skillnaden bostadrätt vs hyresrätt. När du hyr så får du inget materiellt för pengarna. Efter tio år när du betalat mååånga tusen i hyra, så är lägenheten inte ett dugg mer din än den var från början.

En bostadrätt med lån, så nefter tio år har du betalat ner din skuld, och beroende på hur länge lånet låg på, så har du betalat klart lånet och för de pengarna har du fått boendet.

Hyra = du betalar för att bruka saken, men hur länge du än betalar den så blir den inte din.

Låna och köpa den vägen = du betalar ner din egen skuld, och tillslut är saken din och utan lån.

I fallet med TS släp så om hon fortsatt hyra så betalar hon 50% till sig själv, och 50% till uthyraren. Jämfört med att betala - med en HÖG ränta men lätt att räkna med, 90% tills ig själv, och 10% till banken (ränta).
 

Liknande trådar

Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 241
Senast: Korven
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 428
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
973
Senast: Snubbelfot
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
25 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp