Köpa dator till åttaåring?

Bruksfantast

Trådstartare
Hej!

Har en åttaåring (nio i höst) som sålt Pandasaker och fått presentkort på Siba och vill köpa en dator för pengarna. Tillsammans med lite sparpengar kan vi betala upp till 3-3.500 kr.

Men vad ska vi köpa? Någon som kan ge råd? Villkor är trådlöst nätverkskort och möjlighet att spela DVD-skivor.
 
Datorer är inte min styrka men min spontana tanke är att ni kanske borde satsa på en dator som det även kommer gå att spela spel på ? En bra dator kan ert barn ha länge, och då är det synd om det inte går med spel för det vill ofta de flesta barn så småningom.
 
Datorer är inte min styrka men min spontana tanke är att ni kanske borde satsa på en dator som det även kommer gå att spela spel på ? En bra dator kan ert barn ha länge, och då är det synd om det inte går med spel för det vill ofta de flesta barn så småningom.

Tyvärr är utvecklingen inom hårdvaran så snabb nu, att köpa en dator för att kunna spela om nått/några år är helt bortkastat. Dessutom kostar en dator med spelprestanda nästan tredubbelt upp jämfört med TS budget.
 
Tyvärr är utvecklingen inom hårdvaran så snabb nu, att köpa en dator för att kunna spela om nått/några år är helt bortkastat. Dessutom kostar en dator med spelprestanda nästan tredubbelt upp jämfört med TS budget.

Både ja och nej. Hade aldrig lämnat tips om jag inte var något insatt. Är omgiven av flera människor vars största intresse är datorer :)

Sambons dator är väldigt gammal men fungerar än till spel även nyare spel då sambon spelar mycket online. Sonens dator kostade 3 tusen kronor, köptes för snart 3 år sen och fungerar bra till alla spel även onlinespel.
 
Både ja och nej. Hade aldrig lämnat tips om jag inte var något insatt. Är omgiven av flera människor vars största intresse är datorer :)

Sambons dator är väldigt gammal men fungerar än till spel även nyare spel då sambon spelar mycket online. Sonens dator kostade 3 tusen kronor, köptes för snart 3 år sen och fungerar bra till alla spel även onlinespel.

Tja, jag valde nyligen att köpa en konsol för att kunna spela det jag vill - en dator som klarar grafikkraven för bra flyt ligger närmare 15.000:- och då är det ett två år gammalt spel jag pratar om... Så att en flera år gammal dator som ny kostade 3000:- idag klarar alla spel är helt enkelt inte sant.
 
Tja, jag valde nyligen att köpa en konsol för att kunna spela det jag vill - en dator som klarar grafikkraven för bra flyt ligger närmare 15.000:- och då är det ett två år gammalt spel jag pratar om... Så att en flera år gammal dator som ny kostade 3000:- idag klarar alla spel är helt enkelt inte sant.
Ehm nä?
Min dator kostade inte ens 10k för 2 år sedan o jag kan spela nästan allt på högsta grafik. Man får dock bygga själv då.
Nu ska jag uppgradera delar ändå men det är för att jag streamar.
 
Ehm nä?
Min dator kostade inte ens 10k för 2 år sedan o jag kan spela nästan allt på högsta grafik. Man får dock bygga själv då.
Nu ska jag uppgradera delar ändå men det är för att jag streamar.

Ja, bygger man själv är det ju ett helt annat pris. Det var inte riktigt den känslan jag fick av TS dock. Har man intresse av att bygga datorer tenderar inte frågan att ställas som i trådstarten ;)
 
Tja, jag valde nyligen att köpa en konsol för att kunna spela det jag vill - en dator som klarar grafikkraven för bra flyt ligger närmare 15.000:- och då är det ett två år gammalt spel jag pratar om... Så att en flera år gammal dator som ny kostade 3000:- idag klarar alla spel är helt enkelt inte sant.

Nej, jag har inte installerat alla spel på marknaden men det har installerats otroligt många spel genom åren då sonen tröttnat fort. Senaste spelet släpptes förra året och fungerar klockrent på datorn.
Sambons nyaste onlinespel släpptes i november 2015 och fungerar också på hans gamla dator.

Så frågan är vad det är för spel som du behövde köpa ny dator för ? Med tre spel-galningar i min omgivning så får man höra en hel del, men har aldrig varit med om att de tvingats köpa ny dator. På sin höjd en bättre spel-mus och snabbare internet :p
 
Nej, jag har inte installerat alla spel på marknaden men det har installerats otroligt många spel genom åren då sonen tröttnat fort. Senaste spelet släpptes förra året och fungerar klockrent på datorn.
Sambons nyaste onlinespel släpptes i november 2015 och fungerar också på hans gamla dator.

Så frågan är vad det är för spel som du behövde köpa ny dator för ? Med tre spel-galningar i min omgivning så får man höra en hel del, men har aldrig varit med om att de tvingats köpa ny dator. På sin höjd en bättre spel-mus och snabbare internet :p

Stora öppna kartor med otrolig detaljrikedom, bland annat.
12573731_10153480773003666_537800213810568580_n.jpg

Antar att jag är kass på att både köpa datorer och umgås med elitistgamers då, min burk kostade närmare 20 papp när jag byggde den för snart sju år sedan, och skulle ändå kräva uppgraderingar i klass med TS budget för att klara det spelet på trevlig nivå (Dragon age Inquisition).

Oavsett så är min poäng att en unge dom är i tidiga tonåren om några år, troligen inte kommer vara nöjd med en dator som idag kostar 3000:-.
 
Antar att jag är kass på att både köpa datorer och umgås med elitistgamers .

En blivande 9 åring har inte samma krav på prestanda, grafik osv som en som har dataspel som stort intresse. Men ett barn på snart 9 år klarar sig ypperligt med en billig dator länge.

Jag menar inte heller att sonens dator för 3 tusen är lika bra som en för 20 tusen, man får vad man betalar för, speciellt med datorer :)
 
Stora öppna kartor med otrolig detaljrikedom, bland annat.
12573731_10153480773003666_537800213810568580_n.jpg

Antar att jag är kass på att både köpa datorer och umgås med elitistgamers då, min burk kostade närmare 20 papp när jag byggde den för snart sju år sedan, och skulle ändå kräva uppgraderingar i klass med TS budget för att klara det spelet på trevlig nivå (Dragon age Inquisition).

Oavsett så är min poäng att en unge dom är i tidiga tonåren om några år, troligen inte kommer vara nöjd med en dator som idag kostar 3000:-.
Jag spelar DA:I på max utan problem med min (Skulle dock behöva mer ram eg)
Men ja. Jag tror du umgås med elitistgamers (inget fel med det, har man råd så ;) )för de enda jag vet som har datorer i 20k klassen är de som streamar.
Inte ens de progamers jag pratat med har datorer för över 15. Om de inte är sponsrade med den..
 
En blivande 9 åring har inte samma krav på prestanda, grafik osv som en som har dataspel som stort intresse. Men ett barn på snart 9 år klarar sig ypperligt med en billig dator länge.

Jag menar inte heller att sonens dator för 3 tusen är lika bra som en för 20 tusen, man får vad man betalar för, speciellt med datorer :)

Ja, och min poäng var ju att det idag, till en nioåring, är ganska meningslöst att tänka att man ska köpa en dator som fungerar som speldator när han blir äldre och intresserar sig för spel... Spel gjorda för nioåringar funkar på vilken burk som helst, och när han är stor nog för att ha ett aktivt spelintresse, kommer han inte vara nöjd med en flera år gammal dator. Är jag så dålig på att uttrycka mig? :D
 
Jag spelar DA:I på max utan problem med min (Skulle dock behöva mer ram eg)
Men ja. Jag tror du umgås med elitistgamers (inget fel med det, har man råd så ;) )för de enda jag vet som har datorer i 20k klassen är de som streamar.
Inte ens de progamers jag pratat med har datorer för över 15. Om de inte är sponsrade med den..

Min byggdes för videoredigering, därav den dyra hårdvaran.

Men kul att stöta på fler som njuter av ett bra spel! :D
 
Är jag så dålig på att uttrycka mig? :D

Jag börjar tro att vi är inne på samma åsikter, bara att vi har olika erfarenheter :o :p

Jag kan bara utgå ifrån min 11 åring som har ett aktivt spelintresse, efter sin pappa till min besvikelse :angel:
I framtiden behöver datorn bytas ut, men just nu spelas Assassin Creed Rogue och liknande spel. Vilka mer spel det är exakt vet jag inte :o Sambon och sonens pappa får den äran att prata igenom vilka spel som får installeras på sonens dator. Jag litar på de karlarna , som spelat aktivt i över 15 år.
 
Min byggdes för videoredigering, därav den dyra hårdvaran.

Men kul att stöta på fler som njuter av ett bra spel! :D
Ah ja då är det ju en helt annan sak ^^ Det drar ju endel. Skönt att ha dubblagrafikkort för rendering och så då.

Självklart! förutom djuren är ju gamingen den stora hobbyn.
 
Väcker liv i tråden då jag plötsligt ska köpa laptop. Alla som säger att ni hittar OK speldatorer för småpengar - vart gör ni detta? Den billigaste jag hittar med OK prestanda ligger på 8000:-...
 
Har en 7-åring och en 10-åring. Båda har varsin IPad och dator.
Vet inte vad du ska köpa för dator för sånt sköter min sambo (som jobbar med det).
Men, jag berättar vad dom använder sina till.
Dom tycker om att spela Minecraft och ibland gör dom de tillsammans med några andra kompisar via Skype. Det är väl det som dom tycker är allra roligast. Där bygger dom olika "världar" och kan ibland gå in varandras världar också.
Sen tycker dom om att kolla på You Tube (barnsäkrat).
Man kan förfasa sig över all tid dom spenderar med att spela, men dom lär sig engelska, både skriva och prata. Men framförallt får dom motivation att lära sig något om de måste kunna det för att spela.
Båda mina barn skriver och läser engelska hyfsat. Framförallt förstår dom och använder orden. Vissa ord vet dom bara på engelska så dom blandar svenska och engelska.
Och då har inte sjuåringen börjat skolan ens.
Det finns en uppsjö av massa olika spel, men om du tycker att du vill ha något pedagogiskt så finns det massor med stavnings och räknespel.
Skulle tipsa dig om att inte köpa en allt för slö dator, dock.
Barn är otåliga och blir sura om det tar för lång tid.
Tror min man köpte på blocket och/eller tradera för runt 3000.
Men då måste man nog ha koll på vad man köper.
 
Har en 7-åring och en 10-åring. Båda har varsin IPad och dator.
Vet inte vad du ska köpa för dator för sånt sköter min sambo (som jobbar med det).
Men, jag berättar vad dom använder sina till.
Dom tycker om att spela Minecraft och ibland gör dom de tillsammans med några andra kompisar via Skype. Det är väl det som dom tycker är allra roligast. Där bygger dom olika "världar" och kan ibland gå in varandras världar också.
Sen tycker dom om att kolla på You Tube (barnsäkrat).
Man kan förfasa sig över all tid dom spenderar med att spela, men dom lär sig engelska, både skriva och prata. Men framförallt får dom motivation att lära sig något om de måste kunna det för att spela.
Båda mina barn skriver och läser engelska hyfsat. Framförallt förstår dom och använder orden. Vissa ord vet dom bara på engelska så dom blandar svenska och engelska.
Och då har inte sjuåringen börjat skolan ens.
Det finns en uppsjö av massa olika spel, men om du tycker att du vill ha något pedagogiskt så finns det massor med stavnings och räknespel.
Skulle tipsa dig om att inte köpa en allt för slö dator, dock.
Barn är otåliga och blir sura om det tar för lång tid.
Tror min man köpte på blocket och/eller tradera för runt 3000.
Men då måste man nog ha koll på vad man köper.
Ja vad har de för dator då?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Ber om ursäkt om tråden hamnar fel, detta är min första! Hej! Hamnat i en jobbigt situation. Och jag ville från början skriva avtal...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 266
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 364
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 215
Senast: Grazing
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp