Köpa dräktigt sto,vem blir uppfödare?

stallhh

Trådstartare
Funderar på att köpa ett sto av en bekant, stoet är dräktigt...vem kommer att stå som uppfödare när fölet föds om 2 månader? blir det automatiskt den som betäckte stoet och ägde henne då, el den som äger henne vid fölningen?
 
Sv: Köpa dräktigt sto,vem blir uppfödare?

Enligt ASVH så är det den som äger hästen vid Fölning som blir uppfödaren. (Alltså inte den som bara ägt vid träktighet). Så vill man va den som måste stå i passet och på papprena så ska man behålla hästen tills fölet föts och sedan sälja. :)
 
Sv: Köpa dräktigt sto,vem blir uppfödare?

Eller så kan men skriva en överlåtelse att den som betäckt stoet är den som ska stå som uppfödare .
 
Sv: Köpa dräktigt sto,vem blir uppfödare?

Det verkar bero på ras. Inom mina raser är den som äger eller leasar stoet vid betäckning som är uppfödaren vilket i min uppfattning är det enda rätta.
Men som sagt, det fungerar olika beroende på ras.
 
Sv: Köpa dräktigt sto,vem blir uppfödare?

Enligt ASVH så är det den som äger hästen vid Fölning som blir uppfödaren. (Alltså inte den som bara ägt vid träktighet). Så vill man va den som måste stå i passet och på papprena så ska man behålla hästen tills fölet föts och sedan sälja. :)

Jag tror att det är tvärtom. Det är den som är språngägare, dvs ägare eller har stoet i sin vård som blir uppfödare automatiskt. Vill man ha någon annan som uppfödare får man säga till om det när fölet registreras och då krävs troligen någon form av avtal som bevisar att det ska vara så.
 
Sv: Köpa dräktigt sto,vem blir uppfödare?

På ASVh på språngsedeln har jag för mig att det finns en överlåtelseruta om vem som ska stå som uppfödare och där får Ägaren skriva under att det stämmer att XXXX skall stå som Uppfödare istället för ägaren .

Mia
 
Sv: Köpa dräktigt sto,vem blir uppfödare?

hummm... jag var inne igår på ASVH hemsida och läste vad det stod då jag funderar på att sälja mitt hingstföl.... men jag vill hemskt gärna stå som uppfödare på honom,

Sålde ett dräktig sto förra året och där vart dom nya köparna uppfödare till fölungen när den föddes.

Men stämmer säkert att det finns överlåtelseform m.m. Tog bara vad det stod på asvhs hemsida. :)
 
Sv: Köpa dräktigt sto,vem blir uppfödare?

Hos ASVH är det den registrerade ägaren till stoet då fölet föds som automatiskt blir uppfödare. På registreringsdokumentet kan man överlåta uppfödarskapet till t ex en fodervärd som lånat stoet för avel alt att en tidigare ägare som "gjort" fölet kan bli skriven som uppfödare.
Inom ASVH avel har det ju inte så stor betydelse som det t ex har inom ASVT där den registrerade uppfödaren får procent på insprungna pengar.
 
Sv: Köpa dräktigt sto,vem blir uppfödare?

Men om fölet redan är fött så står du väl redan som uppfödare, eller hur menar du?

Som Masse skriver så är det den som står som ägare till stoet när fölet föds som automatiskt blir uppfödare. Det har ingen betydelse att/om förra ägaren (eller någon annan) står som språngägare på reg-underlaget.
Vill man ha det på ett annat sätt så kan man överlåta uppfödarskapet.
När jag lånade ut magen på mitt ena sto så skickade vi även med papper vid reg. där vi skrev "Härmed överlåtes uppfödarskapet... osv. för säkerhets skull, fungerade utan problem.
Edit: Jag har även köpt dräktiga ston och då blev jag uppfödare till fölen som senare föddes.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 926
Senast: Freazer
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
854
Senast: Ketrawzc
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp