Bukefalos 28 år!

Köpa eller arrendera mark?

Sv: Köpa eller arrendera mark?

Hästar trampar upp ganska mycket. Speciellt när det är lerigt ute. Det går fint att fixa marken igen efteråt, men det är ju kostsamt!
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Så om bonden odlar spannmål så kan han bara plöja upp vallen om vi skulle säga upp arrendet efter, säg tio år? Det blir inga problem med för mycket ogräs från vallen? Bredvid den här åkern ligger en bit mark där de tar hö och den vore säkert bättre eftersom det varit gräs där så länge men vid den andra åkern finns en trädunge som vore perfekt solskydd på sommaren. Tanken med hagen är i så fall ren sommarhage och bara när det är torrt i backen. Vi har 4 hektar mark själva som vi ska göra hagar av till mina två hästar men lite extra vore ju inte fel ;) Skönt att ha lite fakta på fötterna bara när man pratar med bonden.
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Man kan alltid fråga, det skadar inte, men tänk på att vara väldigt trevlig, bönder kan bli tråkiga grannar om de blir sura. En vall tar lång tid att sätta sig så hästar kan gå på den, så detta får du ju planera länge, och vallfrö är dyrt, det får du garanterat betala själv, samt jobbet att så den såklart. Det går fint att plöja upp och så spannmål senare. Men även det är extra jobb. 4 ha är inte för lite för två hästar. men du bör dela upp på vinter och sommarhage med tanke på mask osv. Tex 1-1,5 ha vinterhage och resten sommarhage. Naturligtvis är ju större desto bättre dock.
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Så om bonden odlar spannmål så kan han bara plöja upp vallen om vi skulle säga upp arrendet efter, säg tio år? Det blir inga problem med för mycket ogräs från vallen? Bredvid den här åkern ligger en bit mark där de tar hö och den vore säkert bättre eftersom det varit gräs där så länge men vid den andra åkern finns en trädunge som vore perfekt solskydd på sommaren. Tanken med hagen är i så fall ren sommarhage och bara när det är torrt i backen. Vi har 4 hektar mark själva som vi ska göra hagar av till mina två hästar men lite extra vore ju inte fel ;) Skönt att ha lite fakta på fötterna bara när man pratar med bonden.

Och dessutom, odlar han spannmål eller tar hö där nu, så kan det vara svårt att få honom att släppa marken, han har antagligen användning för den.
 
Sv: Köpa eller arrendera mark?

Nej, jag "behöver" inte marken men det skadar ju inte med mer ;) Laddar för att fråga honom vid rätt tillfälle med ett stort leende och äppelpaj i handen ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 057
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 376
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 215
Senast: skiesabove
·
Anläggning Ja, hur gör man när marken tillhör någon man inte känner eller ens vet vilka de är. Efter kik på lantmäteriet så verkar de inte ens...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp