Bukefalos 28 år!

Köpa första hästen! Tips och råd kära bukefalos!

honeynr1

Trådstartare
Hej hopp allihop!

Efter att ha ridit på ridskola och varit medryttare i X antal år känner jag sug på att köpa min första alldeles egna häst:) Jag är återfallsryttare sedan 5 år tillbaka och tanken är att köpa en läromästare (eventuellt äldre häst) som bör vara okomplicerad och fungera bra som första häst. Tanken är att jag ska kunna träna någorlunda aktivt och eventuellt börja tävla smått i dressyr.

Jag är väl medveten om kostnaderna och tiden som krävs för att ha en häst men har givetvis andra funderingar då detta med att köpa häst är helt nytt för mig :)

Nu till mina funderingar,

Hur pass utbildad bör min framtida häst vara ? Syftet med min egen häst är att kunna träna ganska så intensivt för att min grundridning ska bli bättre. Givetvis även ha kul, rida ut och mysa med sin alldeles EGNA häst =) Jag har även som mål att på sikt komma ut och tävla lite men en sak i taget:)

Vad bör jag tänka på vid köp av en äldre häst?

Jag har en budget på ca 70 tusen, kan man hitta en välutbildad läromästare (gärna dressyrhäst) i denna prisklass?

Så hit med alla med alla tips och råd, saker man bör tänka på vid köp av häst,val av häst, stall, utrustning, ja ALLT ni kan komma på som är bra inför ett första hästköp:)

Hälsningar
En hästtokig tjej :P
 
Några saker som jag tycker är viktiga är:
1. Gör en ordentlig besiktning av hästen.
2. Ha med någon med mycket erfarenhet när du provrider. Någon som ser det du inte ser.
3. Köp en häst som är fullt igång och som har varit det ett tag. Då är sannolikheten större att den verkligen håller för den typ av träning du har tänkt dig.

Vad innebär välutbildad för dig? Hästen kanske inte behöver vara utbildad hela vägen dit du vill men har den schyssta gångarter och en god vilja så kan ni träna ihop er och växa tillsammans.

70 000 kanske inte är nån jättebudget för en dressyrhäst om man inte har tänkt sig att bara rida lätta klasser men det finns alltid guldkorn att hitta om man vänder lite på stenarna. :)
 
Tack för tipsen, ska ha dem i åtanken när det är dags =)

Hästen bör vara MINST LA utbildad och gärna kapacitet för mer, jag funderar på att spara ett litet tag till så att jag kan eventuellt få upp min budget lite. Och du har helt rätt att schyssta gångarter många gånger kan pricka rätt. Jag siktar inte mot stjärnorna men givetvis vill jag ha en häst som jag kan träna med/lära av och ha skoj tillsammans.

Funderar lite på det där med att ha någon med sig när man provrider, jag har inte någon direkt i min omgivning som jag känner direkt att hon/han kan hänga på , får eventuellt filma och få feedback från min ridlärare,hmm...

Något annat man bör tänka på ? Vad bör jag tänka på vid provridningen?

Är det gårdsbesiktning som gäller eller klinikbesiktning ? Vad tycker ni?

Var hittar jag min drömhäst ? Hästnet? Blocket? Tror ni man kan lägga ut en köpeannons? Köpa från privatperson eller försäljningsstall, några åsikter på det ?

Tanken av att ha min alldeles egna häst inom snar framtid värmer hjärtat :heart
 
Tack för tipsen, ska ha dem i åtanken när det är dags =)

Hästen bör vara MINST LA utbildad och gärna kapacitet för mer, jag funderar på att spara ett litet tag till så att jag kan eventuellt få upp min budget lite. Och du har helt rätt att schyssta gångarter många gånger kan pricka rätt. Jag siktar inte mot stjärnorna men givetvis vill jag ha en häst som jag kan träna med/lära av och ha skoj tillsammans.

Funderar lite på det där med att ha någon med sig när man provrider, jag har inte någon direkt i min omgivning som jag känner direkt att hon/han kan hänga på , får eventuellt filma och få feedback från min ridlärare,hmm...

Något annat man bör tänka på ? Vad bör jag tänka på vid provridningen?

Är det gårdsbesiktning som gäller eller klinikbesiktning ? Vad tycker ni?

Var hittar jag min drömhäst ? Hästnet? Blocket? Tror ni man kan lägga ut en köpeannons? Köpa från privatperson eller försäljningsstall, några åsikter på det ?

Tanken av att ha min alldeles egna häst inom snar framtid värmer hjärtat :heart

Dressyrbiten kan jag ingenting om så de frågorna hoppar jag över.

Vid pro vridningen skulle jag be att få prova att göra de saker jag vill göra med hästen (inom rimlighetens gräns givetvis), kanske rida ut en liten sväng och rida på ridbana. Om rida ut är viktigt är det kanske bra om du kan få prova att rida lite efter en väg och se hur hästen reagerar på bilar. Med första hästen hade jag även bett om att få hämta hästen i hagen för att se hur den beter sig då. Om man är förstagångshästägare är det inte ett roligt problem att ta tag i. Lastning kan också vara en sådan sak som är bra att prova innan.

Klinikbesiktning röstar jag för om du ska besikta. En äldre häst hade jag nog besiktat och röntgat för att se så att den inte har artros eller annat besvärligt någonstans.

Jag har bara köpt av privatperson har tyckt att det fungerat bra. Försäljningsstall har nog sina fördelar eftersom andra lagar och regler som är mer förmånligt för köparen gäller då, så vitt jag förstått i alla fall.

Kanske din ridlärare kan följa med och prova häst med dig? Det kan vara bra med ett par extra ögon både för att se hästen i stallet, vid hantering och när du rider. Det kanske går att planera in flera provridningar samma dag för att göra det hela mer effektivt?

Mitt sista men också mest flummiga tips, köp bara hästen om den har snälla ögon :o
 
Provridningen; Tänk på att DU testar hästen om DU vill ha den. Alltså, det är inget prov inför hästägaren om den tycker du duger bra nog för att få köpa hästen. Utan det ska kännas rätt för DIG, testa dig fram med att rida som vanligt tills du känner dig nöjd. Det är också okej att avbryta efter något varv i trav om det faktiskt inte känns rätt alls, det har jag gjort flera gånger. Till och med i bara skritten. ;) Tog många gånger innan tvångskänslan av att bli accepterad av ägaren släppte och jag kunde slappna av på provridningarna.

Gård eller klinikbesiktning beror på vad det är för häst, hur mycket pengar det handlar om och eventuella skador osv. Jag skulle ta klinik om priset är så pass högt som ditt tak är. Vi nöjde oss med en gårdsbesiktning på min oinridna unghäst som inte gjort ett skvatt i sitt liv och som kostade 15 000. Inte värt att åka in till klinik. :)

Vi hittade mycket på hästnet, även blocket och facebook sidor. En egen annons är även att rekommendera om du känner att du orkar sålla igenom alla hästsäljare som inte läser annonsen ordentligt. ;) (finns mååånga såna, som typ att man söker en äldre läromästare så kommer någon och vill sälja sin 2 åring.,..)

Viktigast av allt är nog att komma ihåg att det ska kännas rätt. Är det något du tvekar över med den hästen, men tänker att "det kanske löser sig senare" eller försöker kompromissa bort saker så är det inte rätt häst. Det ska vara roligt att ha häst och man ska inte köpa massa problem eller en häst man inte trivs med. Hästar kostar för mycket för sånt.;)
 
Tack snälla för dina goda råd:) Ska definitivt tänka på att jag vid besök hämtar från hagen, sadlar etc själv just för att se hur hästen är i sin hemmamiljö :)

Jag får höra med de övriga stall"tanterna" om någon vänlig själ vill följa med :) Får muta med att jag bjuder på något smarrigt efteråt :)
 
Gud vad jag känner igen mig i tvångskänslan av att bli accepterad av ägaren, varit så på två av mina provridningar av medryttarhäst men båda två gick bra och hade ett långt samarbete med båda ägare :) Ska försöka slappna av, tror att en ärlig dialog om kunskaper och vad jag vill ha av hästen är viktigt från båda håll =) Men ska definitivt tänka på att slappna av, ett mycket gott råd:)

Jag håller utkik på blocket, hästnet än så länge, får se längre fram om det blir aktuellt för en egen annons :)

Tack så jätte mycket för alla tips än så länge, guld värd för en kommande hästköpare!
 
Som någon skrev här ovan, känner du dig tveksam så backa ur! Det finns ALLTID fler hästar, även om det inte känns så just då. Jag har två gånger gått på klassikern när köparen sagt "det finns en intressent till men vill du ha honom är han din, men du måste ge besked idag..." Och då har jag inte vågat säga nej, för tänk om jag ångrar mig?

Första gången blev det katastrof, jag borde verkligen inte ha köpt den hästen. Andra gången blev det ändå bra och jag älskar min häst (har henne fortfarande kvar) men hon var egentligen inte rätt häst för mig.
 
På en provridning vill jag först se ägaren visa hästen och då förväntar jag mig att få se det som de skrev i annonsen att den kan. Står det att den är startklar msvb vill jag se byten, skrittpiruetter och skolor. Står det i annonsen att den hoppar 140 vill jag se det också. Tycker ofta att folk åker på provridningar som visar sig vara bortkastad tid för att säljaren inte varit helt ärlig med hästens utbildning.

Alltid en fördel om någon mer kan åka med att kolla som inte har samma 'letahästglasögon' på sig. :)
 
Åter igen tack för alla tips, är mycket behjälpligt :) Tanken är att jag i höst/vinter 2015 påbörjar att leta efter hästen. Ser ni någon skillnad i vilken årstid man köper häst ?

Letar ni stallplats under tiden ni letar häst eller när ni väl hittar er kommande häst?

Vad bör jag tänka på när jag väl köpt min häst, vissa säger att hästen bör ta det lugnt en vecka medan andra som jag pratar med säger att låta hästen ta det lugnt första två dagarna sen tuta och kör i princip, några tankar på den första tiden tsm med sin älskling ?
 
Åter igen tack för alla tips, är mycket behjälpligt :) Tanken är att jag i höst/vinter 2015 påbörjar att leta efter hästen. Ser ni någon skillnad i vilken årstid man köper häst ?

Letar ni stallplats under tiden ni letar häst eller när ni väl hittar er kommande häst?

Vad bör jag tänka på när jag väl köpt min häst, vissa säger att hästen bör ta det lugnt en vecka medan andra som jag pratar med säger att låta hästen ta det lugnt första två dagarna sen tuta och kör i princip, några tankar på den första tiden tsm med sin älskling ?
Hitta en stallplats först, när du väl hittar rätt häst kan det gå fort. Klart att du kanske inte kan boka upp dig och börja betala hyra flera månader innan du hittar hästen men det är bra att ha några potentiella stall så det inte strular pga det när du väl hittar rätt häst.

Din andra fråga finns det många olika svar på. Det beror dessutom på vilken typ av häst, om den är van vid nya miljöer och hur den reagerar på dessa.
 
Jag ser ingen större skillnad i vilken årstid man köper häst. Man ska ju ha den året runt så man får hantera alla årstider oavsett. :)

Jag skulle absolut se till att skaffa stallplats först. Möjlighet kan ju finnas att bara betala kallhyra innan hästen har köpts och flyttat in så det kan man ju alltid fråga stallägaren om.

När jag har köpt häst (vuxna ridhästar) så har jag alltid motionerat hästen redan från start men lite lugnt och sansat den första tiden typ skogsturer, lättare ridpass på bana. Jag tror varken på att ställa av hästar helt om de är igång eller att köra på i 100 knyck. De behöver dels vänja sig vid nya ryttarens ridsätt och om de får göra av med lite energi så blir de oftast färre problem i hanteringen. Lagom är bäst. ;)
 
När jag har köpt häst (vuxna ridhästar) så har jag alltid motionerat hästen redan från start men lite lugnt och sansat den första tiden typ skogsturer, lättare ridpass på bana. Jag tror varken på att ställa av hästar helt om de är igång eller att köra på i 100 knyck. De behöver dels vänja sig vid nya ryttarens ridsätt och om de får göra av med lite energi så blir de oftast färre problem i hanteringen. Lagom är bäst. ;)

Håller helt med. Många problem uppstår när ovana hästägare ställer av hästen, låter den bli riktigt stallmodig och sedan ska börja rida på nytt ställe. Katastrofen är ett faktum.

Jag sätter direkt in hästen i de rutiner vi ska hålla, från dag 1. Sedan får man ju alltid anpassa sig till omständigheterna, men jag brukar arbeta hästen redan dagen den kommer, om så bara en kort stund i lina eller töm för att se att de rör sig OK och inte har tagit skada av t ex transport eller nya hagkamrater.
 
Hej hopp allihop!

Efter att ha ridit på ridskola och varit medryttare i X antal år känner jag sug på att köpa min första alldeles egna häst:) Jag är återfallsryttare sedan 5 år tillbaka och tanken är att köpa en läromästare (eventuellt äldre häst) som bör vara okomplicerad och fungera bra som första häst. Tanken är att jag ska kunna träna någorlunda aktivt och eventuellt börja tävla smått i dressyr.

Jag är väl medveten om kostnaderna och tiden som krävs för att ha en häst men har givetvis andra funderingar då detta med att köpa häst är helt nytt för mig :)

Nu till mina funderingar,

Hur pass utbildad bör min framtida häst vara ? Syftet med min egen häst är att kunna träna ganska så intensivt för att min grundridning ska bli bättre. Givetvis även ha kul, rida ut och mysa med sin alldeles EGNA häst =) Jag har även som mål att på sikt komma ut och tävla lite men en sak i taget:)

Vad bör jag tänka på vid köp av en äldre häst?

Jag har en budget på ca 70 tusen, kan man hitta en välutbildad läromästare (gärna dressyrhäst) i denna prisklass?

Så hit med alla med alla tips och råd, saker man bör tänka på vid köp av häst,val av häst, stall, utrustning, ja ALLT ni kan komma på som är bra inför ett första hästköp:)

Hälsningar
En hästtokig tjej :P

Jag har inte läst alla svar du fått så det finns risk för upprepningar. Men jag kan ändå delge min tankar och erfarenheter. Jag har också köpt en EGEN häst =) efter många år även om mina döttrar haft ponny och häst.
Det som jag tycker är viktigt är att verkligen fundera ut vad det är för häst du söker och hålla dig till det. Känns det inte 100% sök vidare.
Men jag tänkte en frisk kropp och ett bra huvud (på hästen alltså), resten är träning!
 
Åter igen tack för alla tips, är mycket behjälpligt :) Tanken är att jag i höst/vinter 2015 påbörjar att leta efter hästen. Ser ni någon skillnad i vilken årstid man köper häst ?

Letar ni stallplats under tiden ni letar häst eller när ni väl hittar er kommande häst?

Vad bör jag tänka på när jag väl köpt min häst, vissa säger att hästen bör ta det lugnt en vecka medan andra som jag pratar med säger att låta hästen ta det lugnt första två dagarna sen tuta och kör i princip, några tankar på den första tiden tsm med sin älskling ?

Jag har köpt häst på våren, sommaren och hösten. Tycker att det är smidigast med ihopsläpp när det inte är broddsäsong. Men det beror förstås på var man bor och om hästen kanske kommer att gå i egen hage. Hittar man drömhästen mitt i vintern ska man förstås köpa då. Det kan ju dessutom pigga upp lite i mörkret :)

Jag har eget stall men en gång i tiden när jag inte hade det så hade jag stallplats bokad innan hästen köptes. Idag hade jag helt klart sett till att ha stallplats först, i ett så bra stall som jag bara kan hitta. Sedan kanske det visar sig att hästen inte trivs och man får flytta men chanserna för att hästen ska trivas ökar så klart om man gjort ett noggrant val.

Vad jag gör första tiden beror lite på årstid. Sist var hästen obroddad och det snöade samma dag den kom hem. Alltså blev det bara små promenader och allmän hantering. Det var dock en hel del nytt för hästen eftersom den flyttade från stall till lösdrift så en hel del energi försvann bara av den anledningen. Övriga gånger vill jag minnas att jag dragit igång med något direkt, det är ingen mening med att de ska stå och samla på sig energi som flera andra redan skrivit. Däremot behöver man förstås inte ge sig ut och tokgaloppera det första man gör :p
 
Om jag letade häst och var oerfaren skulle jag verkligen känna efter om säljaren känns seriös. Verkar säljaren desperat att sälja skulle jag direkt dra mig ur. Jag skulle definitivt klinikbesikta, kolla att ägaren verkligen äger den aktuella hästen, att pass finns och är betalt, jag skulle aldrig heller köpa en import som oerfaren, försäkring finns det och är den obruten och utan reservationer? Hästen kan ju vara utan försäkring också men då ska det finnas en rimlig förklaring till det. Sen skulle jag aldrig köpa första hästen utan att ha med mig någon hästmänniska med erfarenhet som kan bedöma om man köper grisen i säcken eller inte.
Sen skulle jag kolla vaccinationer och ffa hovkvalite! Kan inte nog betonas att hästen ska ha bra och välskötta hovar. Har tänder åtgärdats regelbundet? Allt säger ju något om hur ägaren tagit hand om sitt djur. Sen skulle jag kolla på om hästen har en god och ändamålsenlig exteriör, för att undvika ogynnsamma rörelsemönster som ger ledproblem i framtiden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 293
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 702
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 375
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp