Köpa galoppör?

Sv: Köpa galoppör?

Glöm att ni köper fina och skadefria hästar på Täby för 10.000kr. För det priset får ni räkna med mer eller mindre omfattande skador, vilket oftast inte har någon som helst betydelse på en ridhäst om hästen bara får tillräckligt med tid att läka/ lugn igångsättning.

De hästar som är hela och vettiga får man betala minst 25.000 kr för, visst kan det finnas någon enstaka som ska bort fort pga av platsbrist och därför är lite billigare.
 
Sv: Köpa galoppör?

Håller absolut med Annika. Glöm dessutom inte bort att få starter = varningsflagga, ställ er själva och tränare/ägare, ALLTID frågan, Varför har inte hästen startat oftare? Finns det en kota som har spökat som kanske just nu ser fin ut men…Oftast rör det sig dock om skador/påfrestningar som med riktig grundträning, skall hålla för fälttävlan. En äldrehäst som har startat mycket tyder på hållbarhet, snarare än vad många ridhästmänniskor föreställer sig. Allt för ofta väljs dessa bort framför en unghäst med få starter och ”mindre slitage”. Har man tur kan man göra kap, men räkna som sagt med att de billiga har skavanker som kan kräva tid. Men vem köper ett fullblod direkt från banan för att gå rakt ut och tävla? De flesta tränarna orkar dock inte hålla på att kludda med veliga och omständliga köpare, oftast skall det gå fort och där kan tusenlapparna kännas in.
 
Sv: Köpa galoppör?

Håller absolut med Annika. Glöm dessutom inte bort att få starter = varningsflagga, ställ er själva och tränare/ägare, ALLTID frågan, Varför har inte hästen startat oftare? Finns det en kota som har spökat som kanske just nu ser fin ut men…Oftast rör det sig dock om skador/påfrestningar som med riktig grundträning, skall hålla för fälttävlan. En äldrehäst som har startat mycket tyder på hållbarhet, snarare än vad många ridhästmänniskor föreställer sig. Allt för ofta väljs dessa bort framför en unghäst med få starter och ”mindre slitage”. Har man tur kan man göra kap, men räkna som sagt med att de billiga har skavanker som kan kräva tid. Men vem köper ett fullblod direkt från banan för att gå rakt ut och tävla? De flesta tränarna orkar dock inte hålla på att kludda med veliga och omständliga köpare, oftast skall det gå fort och där kan tusenlapparna kännas in.
 
Sv: Köpa galoppör?

,,,,,,,,,,,,,,,,,
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa galoppör?

Jag funderar också på ett fullblod, har hittat en 3åring som verkar vara perfekt, utöver att hon är krubbitare, och inte i kondition.
Men jag är ändå lite skeptisk, tycker priset är lågt 8000kr. Ska åka och titta på hästen i helgen. Blir köpet av ska jag givetvis vetrinärsbesiktiga henne, undrar dock om det inte är en bra ide och röntga, undrar precis som Oxxx, vad det kan gå på? :confused:
Sen undrar jag vad ett pass till ett fullblod kostar och var man vänder sig? Svenska Galopp? har dom ngn hemsida?
 
Sv: Köpa galoppör?

Är ditt fullblod registrerat så har den redan ett pass, så det behöver du inte bry dig om. Men varför är hästen inte i kondition? Börja fundera där… 8000 låter väldigt billigt, men många vill kanske bli av med sina hästar så fort som möjligt för att rensa ut. Ett tipps är att om du åker långt, passa på att ta dig en titt i lite fler stall på banan, kanske du hittar fler hästar om inte annat så för att jämföra med. Men du måste vara där innan 11, annars har merparten av tränarna inte tid med dig. Skall du hinna fler stall så setill att ha några timar tillgodo för att inte bli besviken. Stallbacken töms vid 12, dvs så gott som ALLA stall låses.

Du vet att du kan söka på fullblodets namn på galoppsport.se och se vilka starter hon har gjort? Jag tror att du också där kan se när hon kvalat om hon blivit struken och för vad.
Jag vet att bland annat Jan Malmborg har minst två hästar tillsalu (+ två som det bara är en tidsfråga innan de skall bort), men de kostar mer än 8000, hur mycket vet jag inte. Men de flesta tränarna har hästar som är mer eller mindre tillsalu.
 
Sv: Köpa galoppör?

Annika Källse skrev:
De hästar som är hela och vettiga får man betala minst 25.000 kr för, visst kan det finnas någon enstaka som ska bort fort pga av platsbrist och därför är lite billigare.

Normalpris för en frisk men ej löpduglig häst brukar vara 25.000:- + moms..
Man kan hitta en häst från 500:- och uppåt beroende på hur bråttom tränaren har att få ut stackaren från stallet.
Prutläge, eftersom en skadad häst tar upp plats för en ny, frisk häst som kan inbringa ca: 250:- + moms/dag till tränaren..
 
Sv: Köpa galoppör?

Mia_R skrev:
Behöver man inte byta ut passen de redan har utan man kan behålla dem?

Du behöver inte byta ut passet, enligt Svenska galoppförbundet är passet du får med löphästen giltigt.
 
Sv: Köpa galoppör?

Nej, man måste ansöka om nytt pass!!
Min häst är född -99 och jag ringde och frågade galoppförbundet om passet jag fick med till honom när jag köpte honom (galoppörer har varit tvugna att ha pass länge) gällde, men de sa att jag var tvungen att ha nytt, och skickade mig en ansökan. En veterinär ska fylla i papprena, ingen "identifieringsgubbe", och så tillbaka in till dem igen. De var riktigt snabba på förbundet, passet låg omgående i brevlådan!! Det kostar 625:- för en vuxen häst.
 
Sv: Köpa galoppör?

Heehh.. Min häst är född 2000, jag gjorde exakt samma sak som du (fast jag skrev brev) och fick svar från SGF att jag inte behövde byta pass.. har sparat brevet för säkerhets skull..
 
Sv: Köpa galoppör?

*puh* min häst e oxå f: 2000...

jag börja undra just för att det står att ägarens namn ska stå i passet, å det gör det ju inte på galoppörerna... ägarna är ju reggade när de startar, men de flesta som köper som 2:a å 3:e osv efter galoppkarriären vet ju inte att man måste skicka in blanketter å regga ägarbyte...

det va ett fullblod som behövde nytt pass i mitt stall... fast hon e typ 15 +...
 
Sv: Köpa galoppör?

Enligt SGF spelar det ingen roll vem som står som ägare i passet, huvudsaken är att hästen är registrerad på rätt ägare i deras register (www.galoppsport.se)
 
Sv: Köpa galoppör?

Jag tror att det sedan ett par år tillbaka är så att alla fullblod som registreras direkt får ett riktigt hästpass från att de är föl. Tidigare hade bara de fullblod pass om tränarna hade ansökt om det för att starta utomlands. Jag mins att det alltid var ett gidder bland annat med Norge starter. Vilket det kanske fortfarande är iofs… =)
Kanske därav att den från 1999 var tvungen skaffa ett nytt och giltigt pass? :crazy: *lite osäker trotts att hon verkligen borde veta*
 
Sv: Köpa galoppör?

Det är inte helt omöjligt att det är som du säger.. de som känner sig osäkra får ju svar från förbundet om de bara frågar.. hur enkelt som helst..

Hur som helst.. Jag tycker att det är konstigt att man ställer en så pass viktig fråga till villervallan på Bukefalostorget istället för att fråga de som verkligen vet, i detta fallet Svenska Galoppförbundet.

Just my $ 0.02
 
Sv: Köpa galoppör?

Började hennes namn på M som skrev det till dig...? Hade problem med dom för några månader sen, för en person sade det du fick som svar, och en annan helt tvärt om... slutade med att personen som sa att man ÄNDÅ behöver byta pass, var den som enligt dom hade "rätt"... min häst är oxå född 2000 så jag ställde precis samma fråga.
 
Sv: Köpa galoppör?

kommer inte ihåg men jag skall kolla det i kväll..
 
Sv: Köpa galoppör?

Ang pass så är det så att om du ska ha den som ridhäst måste passet vara hophäftat med nitar o det är inte galopp passen . Lämnade in mitt för häst född 2000 i våras kom åter med vändande post o kostade ingenting.
 
Sv: Köpa galoppör?

men om den ska vara galopphäst ett tag till å sen ridhäst, kan man byta redan nu då?
eller måste det vara ett "galoppass" för å få starta tro....hmmm...

j*a KRÅNGEL
 
Sv: Köpa galoppör?

Har ju pm:at dig som du sett... fan för SGF säger jag bara, det är fel info du fått igen. Människan jag pratat med (har dubbelkollat IGEN nu med anledning av denna debatt) säger det jag sa tidigare, att ALLA måste byta ut, även födda 2000, och att ägarbyte VISST måste registreras för att man ska kunna få nytt pass. Har som sagt precis just mailat dem igen för att kolla. sjutton vad strul. det minsta man vill är ju att förbundet ger enhetliga svar iallafall, men det gör dom inte. är trött på hela skiten nu och ska skicka in passet basta, även om "en del" säger att det inte behövs, osv osv, för enligt alla de svar jag fått så SKA det bytas.....
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
447
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
255
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 809
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
24
· Visningar
1 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp