Köpa häst med bockhov?

Sv: Köpa häst med bockhov?

Jag tycker den hästen har ett väldigt kort och tråkigt steg fram. Trots att den showar på filmen så länger den inte en millimeter. Det kan ju bero på hovarna men jag tycker det ser ut som om det kan bero på bogens utformning också.
På slutet av filmen där hästen står still så får jag en känsla av att den inte har bockhov utan att den är fruktansvärt felverkad. När jag skriver det syftar jag på att kotan ser ganska okej ut men att hoven sedan sluttar brant. Av det extremt lilla jag vet om bockhov så borde även kotan bli påverkad. Nu är bildkvaliteten kass så ta det jag säger med ett helt paket salt.
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Jag såg han också:) jättefin! Jag vet inte så mycket om bockhov men vet att en av Flyinges hingstar har det (minns ej vilken) och det har inte påverkat honom alls vad jag vet.
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Har bett om kort på hovarna men hon kunde inte skicka förens nästa
vecka tråkigt nog...
Jag har ingen erfarenhet av bockhov själv så det är lite svårt.
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Om det nu verkligen är något problem med hovarna så är mitt tips: Ta med din hovslagare och kika på hästen! Min hovis fick följa med och kolla när jag köpte min fölis, de erbjöd mig veterinär besiktning menjag tyckt det räckte med att ha med mig en hovslagare, min fölis hade oxå tendenser till bockhov men det löste sig ganska fort. I samråd med min hovslagarw så fick hon stå över en verkning så hoven fick växa ut ordentligt och nu har hon fyra perfekta hovar :love:
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Vad skönt att det gått så bra för dig... :)
Har lite svårt att få med mig hovslagaren, jag bor på gotland. Tror inte hovslagaren vill hänga med på roadtripp till fastlandet hihi.
Därför jag ville ha bild på det så man kan rådfråga med han.
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Be om bilder från alla vinklar när hästen står på plats underlag. Där man ser hela benet och dess vinklar. Samt bild på hovens undersida.

Prata med hovis. Det är trots allt han som ska "behandla" problemet och det är ju individuellt hur duktig en hovslagare är på det ena eller det andra. Om han har väldigt liten erfarenhet av detta och är osäker, så skulle jag tveka mer än om han var väldigt erfaren på ämnet och kunde ge mig en utförlig förklaring/spekulation kring hovens skick utifrån bilderna.
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Den har bra bakben:love:

Den kan ha ngt fel som leder till tillståndet alt. en dålig hovis.
Fråga om den alltid har haft så o röntga benen plus hovarna.
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Från min synvinkel tycker inte jag att det påverkar hästen i någon större utsträckning, ärligt talat har jag svårt att se vilket ben det är. Jag tycker den ser väldigt trevlig ut! Steget tycker jag är bra för att vara en 2-åring. Jämfört med skimmeln så är det minst lika bra. Kanske något kort (växperiod?, spänd =showig just på filmen?) men inte markbunden som är vanligt på unga hästar. Dessutom är den så pass ung att det fortfarande går att påverka med en skicklig hovslagare. Men allt beror vad du ska ha den till, vilken utsikt ger veterinär/hovslagare, vilket pris o s v.
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Filmen säger mig inte ett dugg om någon bockhov eller annat. Det är ju näst intill omöjligt att avgöra hur han ser ut när han inte är stilla.
Men med bockhoven så fråga om hela historiken, när dök den upp, vad har man gjort, blir den bättre, sämre, oförändrat?

Sedan om du ska köpa eller inte beror ju på en hel del saker som:
- Framtida användningsområde av hästen?
- Priset?
- Dina möjligheter till att ta hand om den på bästa sätt. Har du tillgång till bra hovslagare och har du ekonomi till behandlning om förvärras?
Saker som bara du kan svara på.
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Hästen är ute för 15.000!
Jag skulle personligen inte ha gjort det utan hellre lagt ut mer pengar på en annan häst,då risken finns att det blir mycket pengar som ska ut innan han är "frisk".Men visst e han jättesnygg:)
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Jag har frågat allt som går att fråga ang bockhovarna. Så nu väntar jag bara på svar :)
Skall prata med min hovslagare som vad han har för erfarenhet av det, annars vet jag en annan hovslagare som HAR det & då får han sko den hästen (om det skulle bli köp)
Men om allt ser ok ut osv, kan det bli värre än vad det är nu? Om man håller efter det & fixar osv??
Är 15000:- för dyrt?
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Just det. Skall använda han till dressyr/hoppning i framtiden om allt går som det skall. På lägre nivå (inge LA/LA)
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Du måste ju ta rätt på anledningen till bockhoven!!!!
Antingen är den gräsligt verkad eller så har den ngt fel som gör att den avlastar trakten så den kan växa sig hög.

Vet. besikta o röntga.
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

När det gäller bockhov så är orsaken väldigt viktig. Det kan vara ärftligt eller kommit av felaktigt foder eller hovvård eller av skada. I värsta fall kan det förvärras och det kan krävas operation för att få ordning på. Vet inte hur det ser ut på försäkringsfronten med den här hästen, men risken finns ju att man får betala det själv.

Jag hade inte köpt hästen om jag inte bara skulle ha den till promenadridning och/eller sällskap. Risken att den inte fungerar för lite mer ridning finns. Hade varit lite annorlunda om den var äldre och hade varit i mer arbete.
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Jag köpte en åring en gång i tiden med bockhovstendens på ena fram.
Men men hovlagarns hjälp så blev det inga problem av det i framtiden.
Men det var också väldigt lite, man la knappt märke till det. Vi skrev också in någon reservation i köpteavtalet vill jag minnas ang bockhoven.
Men som de övriga skriver så ta reda på mer om varför och hur mycket den har bockhov, det är ju inget man önskar sig precis. Jag vill minnas att min åring redan efter nåt halvår var korrekt i hoven. Jag tycker annars fuxen på filmen är supersöt!!
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

15 000 kr dyrt!! Nä, verkligen inte. Köper du den av uppfördaren? I så fall får h*n inte tillbaka hälften av vad han kostat. Ska du inte rida mer än LA/LA så ser jag inget hinder i att köpa denna häst - NÄR vete och hovis sagt sitt och att du vet att du kan ge den honom omvårdnad han behöver för att hålla hovarna bra.
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

15 000 kr dyrt!! Nä, verkligen inte. Köper du den av uppfördaren? I så fall får h*n inte tillbaka hälften av vad han kostat. Ska du inte rida mer än LA/LA så ser jag inget hinder i att köpa denna häst - NÄR vete och hovis sagt sitt och att du vet att du kan ge den honom omvårdnad han behöver för att hålla hovarna bra.

Fast i detta läge är det ju inte relevant hur mycket uppfödaren får tillbaka? Hästen är inte korrekt, då sätts ju förstås priset efter hästens värde, inte efter vad uppfödaren kanske har lagt ut.
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

En häst med bockhov bör fixas innan försäljning, annars bör priset ligga extremt lågt. Vid två års ålder år risken stor att det inte går att fixa vettigt oberoende av grundorsak.
Ja det kan bli värre!
Köp inte!!
PL
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Nä, priset måste ju sättas i förhållande till de utlägg köparen kan tänkas behöva göra. Men med tanke på vad det kostar att ta fram en 2-åring så är det billigt - kanske rätt pris. Fast det viktigaste är att få en ordentlig prognos av veterinär och hovslagare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 882
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 068
Senast: KAROLIJNAH
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 324
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp