Bukefalos 28 år!

Köpa häst om 3 år?!

Nougat

Trådstartare
Hejsan alla Bukare!:laugh:

Jag är en tjej på snart 17 år (i dec.), går i 9:an (pga född förtidigt,inget hadikapp eller sjukdom, bara nedsatt syn på ena ögat), har kommit in på 1:a valet till hösten, Plönninge, inriktning häst och ridsport:bump:.

Har ridit i 11 år, haft egen ponny i 5 år, rider på ridskola nu 1gång/veckan,lektion. pga ponnyn fick avlivas pga spatt. Rider dessutom en av de nyare ridskolehästarna 1gång/veckan, så samman lagt då 2 gång/veckan.

Finns en äldre herre på ridskolan som är korsning mellan knabstrupp & halvblod,( ca. 156-160 cm i m.k.h) han blir 20 år i år, så om 3 år efter gymnasiet då är han 23 år gammal, ÄR det någon idé att ev. köpa honom då?,så att han kan få ta det lungt sina sista år i livet?, kanske rida lättare dressyr & hopp pass samt rida ut mycket i skog och mark :D

Hur ser det ut för er som har gott ut gymnsaiet med jobb och boende?
Har ni skaffat häst/ponny efter gymnasiet, och hur gick det med hyran m.m.?

Mamma tycker att det är bäst att köpa häst efter gymnasiet, vet en som går ut gymnasiet till sommaren, och hon har skaffat häst nu.

Någon som har tips och råd?:banana:
Har längat efter en ny häst i mer än 4 år nu (ponnyn fick avlivas i april 2005)
men är det bäst att köpa från ridskolan ma har ridit på i nästan hela sitt liv,eller ska man köpa via privat person?


Mvh Josefine
 
Sv: Köpa häst om 3 år?!

Vad som är bäst att köpa av beror ju vad du vill med din ridning. Vill du stats på tävling så lär ju inte en häst från ridskolan vara det bästa. Men för lugn promenadridning kan det ju mycket vara det.
Den gamle mannen på ridskolan tror jag att du inte ska tänka på mer om du inte har väldigt mycket pengar. Dels finns ju risken att ha inte lever när du slutar skolan. Dels så om han gör det är han i den åldern att det börja kosta att hålla honom. Han kommer att behöva foder med andra kvaliteter än vanliga hästar och det kostar en hel del. Sedan börjar det dyka upp ålderskrämpor som kommer att kräva veterinärvård, vilket också kostar. Troligen har han inte heller någon bra försäkring så det blir nog till slanta upp det mesta själv. När det sedan är slut som kommer kostnader för det. Lite beroende på var i landet man bor kan det gå på mellan 3000 - 6000 kronor.
 
Sv: Köpa häst om 3 år?!

Hej!
Jag förstår att du ser fram emot att köpa häst, vem gör inte det? :)

Men ärligt talat är det få (men det finns fortfarande folk som gör det!) som faktiskt köper den där hästen dom har sett ut tre år tidigare.
När jag var tolv skulle jag spara ihop så att jag kunde köpa älsklingen på ridskolan när jag fyllde femton.
Nu blev det dock så att jag slutade att rida på ridskola när jag var tolv och ett halvt, började rida för instruktör, och hittade då en annan häst jag skulle spara ihop till. Men sommaren innan jag fyllde fjorton fick jag en häst, det var lite av ett impulsköp, men det var drömhästen! Och sen när han dog, då hittade jag en ny drömhäst.

Det kommer nya drömhästar, trots att man inte tror det, men ingenting är för evigt. Det är helt enkelt så att man förändras och utvecklas, och då vill satsa på nya saker! Och det är ju tur! För vem vill sitta och älta samma saker resten av livet? Även fast jag älskar Depeche Mode, betyder inte det att jag gör det om tio år, och även om jag gör det så har jag förhoppningsvis hittat ny musik som jag tycker om. När du har gått ut gymnasiet kanske du brinner för dressyr och då alltså vill ha en dressyrhäst?


Eller så kanske det helt enkelt är så att hjärtat slår lite extra för den då tjugotreåriga ridskolekusen :)

Men jag tycker att du ska tänka på att en tjugotreårig ridskolehäst inte alltid så mycket att "hänga i julgranen" ur en ridmässig synvinkel.
Men det beror helt på vad du är ute efter om tre år :) Det kan ju också vara så att du vill ut och resa, sånt vet man aldrig.

Annars måste jag påpeka att det går utmärkt att ha häst när man går på gymnasiet, men det är en ekonomisk fråga också. Dina föräldrar har kanske inte råd att hålla dig med häst just nu, det har jag ingen aning om och ska inte lägga mig i det heller :)

Jobb och boende beror helt på vart du bor.

Angående ridskola eller privatperson är det svårt att råda. Man får gå på magkänsla helt enkelt :)

Och lycka till med allt, hoppas att du kommer in och trivs på den linje du vill gå! Och så får vi hoppas att du står där som lycklig hästägare iförd studentmössa om några år! :banana:
 
Sv: Köpa häst om 3 år?!

Hejsan!, tack för alla svar!:)
Han är ganska slö av sig men han går typ bara knatte-nyb. lektioner. Får se hur det blur, har dessutom kommit en ny ev. ridslolehäst, en 10-årig varmblodig travar valack, hur skulle det vara med honom då?. har ridit honomen del, dok omusklad och lite vinglig pga det.
 
Sv: Köpa häst om 3 år?!

Rid på ridskolan tills du gått ut gymnasiet och tänk inte så mycket på vilken häst du ska köpa om tre år :) Det kommer när tiden är inne, och vem säger att du måste köpa en ridskolehäst? Det finns andra hästar också!
 
Sv: Köpa häst om 3 år?!

Jag gick ut gymnasiet i juni förra året, samhällsprogramet med inte allt för kassa betyg. Under större delen av mina tre år där hade jag två hästar i tävlingskondis plus lillhästen som skulle motioneras också.
Det gick alldeles utmärkt för mig, men dels hade jag bra stöttning ekonomiskt hemifrån, stöttning i stallet om det krisade nån gång och väldigt mycket hjälp av den ena hästens ägare. Hade en egen häst, en foderhäst och red en stor häst parallellt med ponnyn åt en annan tjej i stallet.
Men det krävdes samtidigt väldigt mycket jobb. Jag gick hemifrån till skolan senast 8, var sällan hemma före 8 på kvällen och då skulle läxorna göras, men det var helt klart värt det. Med en häst blir det förstås mycket mindre jobb än med tre också.

Om du verkligen vill ha den hästen så hade jag nog köpt den nu, innan den hinner bli för gammal.
 
Sv: Köpa häst om 3 år?!

Eftersom du har sökt en hästutbildning så antar jag att du ialla fall vill jobba med hästar ett tag efter gymnasiet? Och risken är rätt stor då att du inte ens vill/orkar ha en egen häst på sidan av. Sätt ditt mål på att klara skolan så bra som möjligt, lär dig så mycket som du bara kan, skaffa dig kontakter genom era arbetsplatsutbildningar, prata med människor och se vad du står om tre år, mycket hinner att hända, det kan jag lova! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 366
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 306
Senast: __sofia__
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 441
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp