Köpa häst, pruta?

Sv: Köpa häst, pruta?

Den som utan att ha sett hästen börjar pruta kan glömma att jag ens övverväger den personen som köpare. Men som Lovisaleonora skriver att om köparen hittar något på hästen som inte stämmer, ja då kommer man i ett annat läge.

Som någon annan föreslog så kan man ju redan från början göra klart för säljare vad man har för ekonomiska möjligheter. Då kan ju den som inte har ett fast pris tala om det alternativ att man som säljare tackar för visat intresse och säger att det inte går att sälja den hästen till det priset.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Det beror väl också på vad det är för typ av häst. Många hästar som ligger ute nu verkar vara rätt så lika i fråga om både pris och utbildningsnivå. När jag köpte min prutade jag inte en krona, dels för att jag insåg att det var ett riktigt bra pris redan från början och dels för att det kändes 100 % rätt och jag ville ha affären uppklarad så snabbt som möjligt.
Hur mycket man kan pruta beror (tycker jag ) på hur mycket hästen kostar från början. 10000 är ju ganska mycket på en häst som från början kostar 50000 men ganska lite på en som har utgångspris 150000.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Som någon annan föreslog så kan man ju redan från början göra klart för säljare vad man har för ekonomiska möjligheter. Då kan ju den som inte har ett fast pris tala om det alternativ att man som säljare tackar för visat intresse och säger att det inte går att sälja den hästen till det priset.

Pruta kanske är fel ord. Men om ni läser exemplet jag skrev på förra sidan, det är väl ändå sagt på ett trevligt sätt?
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Pruta kanske är fel ord. Men om ni läser exemplet jag skrev på förra sidan, det är väl ändå sagt på ett trevligt sätt?
Har man inte ens sett hästen/varan och kommer ett sådant bud, ja då kallar jag det skam bud. Den köparen kan flyga och fara långt bort från mina hästar och annat som jag ev skulle sälja.
Som skrivet innan är det en helt annan sak om köparen upptäcker något på plats som kan påverak priset men inte att man börjar försöka sänka priset innan man ens sett "varan".
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Har man inte ens sett hästen/varan och kommer ett sådant bud, ja då kallar jag det skam bud. Den köparen kan flyga och fara långt bort från mina hästar och annat som jag ev skulle sälja.
Som skrivet innan är det en helt annan sak om köparen upptäcker något på plats som kan påverak priset men inte att man börjar försöka sänka priset innan man ens sett "varan".

Och jag tycker tvärtom! Om köparen inte har så mycket pengar som jag begär i annonsen, så får han/hon gärna fråga om priset redan vid första telefonkontakten. Då slipper jag provridning osv i onödan (onödigt i de fall där köparens budget inte passar med det minimipris som jag kan tänka mig).
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Och jag tycker tvärtom! Om köparen inte har så mycket pengar som jag begär i annonsen, så får han/hon gärna fråga om priset redan vid första telefonkontakten. Då slipper jag provridning osv i onödan (onödigt i de fall där köparens budget inte passar med det minimipris som jag kan tänka mig).
Fast det är ju inte riktigt tvärt om heller ;)
Om köparen säger att de inte har pengarna och undrar om man går ner i pris. Är ju inte samma sak som att någon ringer på en häst i en prisklass och bjuder ett pris som ligger 10 000 - 15 000 under det utan att ha sett hästen. Det den som vill pruta utan att se hästen och bjuda ett lägre pris som gör mig arg. Om man ärligt talar om jag har inte mer än X antal kronor och frågar om man ändå kan komma ifråga som köpare. Ja då är det helt upp till mig om jag låta personen komma och titta eller inte. Beroende på om jag kan tänka mig att gå ner i pris eller ej.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Ok. Jag tänker mig att jag ringer säljaren, frågar om hästen fortfarande är ute på annons, berättar lite om oss o vad vi söker, frågar om hen tror att hästen funkar för det, o sen frågar om priset går att diskutera. Låter det som en bra strategi, eller bör jag fråga om priset tidigare i konversationen?

Beror på hur fort du vill bli avvisad... när jag säljer häst avblåser jag direkt om de börjar pruta på nåt de inte ens sett.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Inget är värt mer än vad någon vill betala för varan.

När jag har köpt och sålt hästar/ponnyer har jag tänkt +-10% på priset både som köpare och säljare. Det betyder att om jag har en budget på 100 000 kr ringer jag inte på annonser som satt ut 150 000 kr.

Skriver jag en annons brukar jag skriva "prisidé...." vilket visar vad jag tycker min häst är värd men ändå är öppen för förslag. Det blir alltid mest vinnst i längden att sälja till "rätt" köpare än att promt har ett högt pris.

Men att börja diskutera priset..nä, beskriv hellre vad du vill ha för häst och vad dina mål är med just den hästen och fråga om den kan passa till det. Tala också om vad just du kan erbjuda säljarens häst. För en seriös säljare är detta viktigt.( Försök att ha en realistisk bild av dig själv, varken bättre eller sämre.)

Om det är så, så kanske man kan gå in på ekonomin.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Hur mycket går det att pruta när en köper häst? Skriver folk i allmänhet ut pris på sina hästar med prutmån eller är det en förolämpning att pruta öht om det inte står utskrivet i annonsen? Och hur mycket går det att pruta?
Är det någon idé att ringa på en annons om den ligger lite över ens budget, o isf var går gränsen?

Jag letar häst o hittar mest massa fina/lämpliga hästar som kostar lite mer än tänkt, känner mig osäker på om/hur mycket som går att pruta. Eller om jag helt ska lägga ner och enbart titta på hästar vars annons-pris ligger där vi tänkt.
Vad tycker ni? Hur tänker ni när ni säljer/köper häst? Prutar ni? Tar ni illa upp om någon prutar?

När jag hade mitt föl på annons, lade jag på luren direkt, när "eventuella köpare" prutade redan i telefonlur, eller vid mejlkontakt innan de träffat hästen och mig öga mot öga.

Men, när personerna väl var på plats var "frågan fri" och då var det heller ingen som direkt ville pruta :love:.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Fast det är ju inte riktigt tvärt om heller ;)
Om köparen säger att de inte har pengarna och undrar om man går ner i pris. Är ju inte samma sak som att någon ringer på en häst i en prisklass och bjuder ett pris som ligger 10 000 - 15 000 under det utan att ha sett hästen. Det den som vill pruta utan att se hästen och bjuda ett lägre pris som gör mig arg. Om man ärligt talar om jag har inte mer än X antal kronor och frågar om man ändå kan komma ifråga som köpare. Ja då är det helt upp till mig om jag låta personen komma och titta eller inte. Beroende på om jag kan tänka mig att gå ner i pris eller ej.

Jag skulle inte heller gå med på en "prutning" innan spekulanten har sett hästen. Men jag tycker det är skillnad mot att klargöra vad man har för budget och höra efter om säljaren ändå är intresserad av att gå vidare. Det menar inte jag är prutning för det kan ju hända att hästen inte alls är intressant för köparen, eller att den köparen inte är intressant för säljaren oavsett pris -när köparen väl tittat på hästen.

Jag skulle aldrig godta att någon lägger ett bud på en häst utan att antingen ha sett den eller som i vissa fall när det handlar om utländska spekulanter, att man har diskuterat allt, skickat filmer och info och pratat en hel del med varandra först.

För mig är det skillnad att säga:

-Hej, jag har bara max si och så att röra mig med men är intresserad och undrar om du kan diskutera priset i min prisnivå om jag och hästen är rätt för varandra....osv (precis som det du skrev som jag fetmarkerade)

eller att säga:

-Hej jag bjuder X kronor för din häst (utan att ha sett den). Eller liknande.

Bara för att jag säger att jag kan diskutera i en viss prisklass så betyder det ju faktiskt inte att jag väljer att sälja till den köparen ändå. Men om det är en prisnivå jag kan leva med vill jag inte heller mista rätt köpare.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

En annan intressant aspekt i det hela är att många köpare själva lägger sig under sin maxprisklass när man frågar. Så om dom säger att dom kan betala max 50 000:- kanske det de facto handlar om 65 000:- :grin:
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Om man ärligt talar om jag har inte mer än X antal kronor och frågar om man ändå kan komma ifråga som köpare. Ja då är det helt upp till mig om jag låta personen komma och titta eller inte. Beroende på om jag kan tänka mig att gå ner i pris eller ej.

Håller helt med om att man aldrig ska pruta på en vara/häst man inte sett.

KL
Jag har vid första telefonkontakten lagt fram det som Masse beskriver ovan och har troligtvis därför blivit positivt bemött av säljarna.
Jag har presenterat mig, talat om att jag sett annonsen och är intresserad men att prisklassen är lite högre än vad jag tänkt lägga vid köp och frågat om säljaren ändå kan tänka sig att jag kan få komma ut och titta på hästen och ev. provrida.
Som jag skrev tidigare så har jag bara ringt på annonser som legat strax över min budget (tror att det var ca 5000:- som max), så jag har inte uppfattat det som att någon jag ringt till sett min budget som ett skambud :)
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst, pruta?

Ibland kan man utläsa i annonsen om säljaren är villig att gå ner i pris.

Jag har själv väldigt svårt att pruta men kollade på en häst som var till salu 6 mil härifrån. I annonsen stod det att ett bra hem prioriterades och att den inte skulle bli såld så långt bort. Säljaren var villig att gå ner 5000:- om allt stämde när jag ringde, däremot när jag var och kollade så hade flera ringt på annonsen och då var det inte aktuellt att gå ner i pris längre. Det hade ringt köpare som var 45 mil bort och då "gällde" inte vad h*n skrivit i annonsen längre.

Gillar inte att pruta innan man ens sett "varan" men jag hade aldrig åkt och kollat på hästen eftersom utgångspriset låg över min budget men eftersom h*n var villig att gå ner i pris så åkte vi ändå. Mao så upptog både jag och hon varandras tid helt i onödan.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Jag har prutat på flera av de hästar jag köpt. Först har jag tittat på hästarna, och då har ägaren i ena fallet själv sagt att priset är diskuterbart, och i det andra fallet var det jag som frågade hur det låg till med priset (men då ahde det inte stått pris i annonsen). Den förstnämnda hästen fick jag för 36, priset i annonsen var 42. Den andra fick jag för 25, men ägaren nämnde först 100... det var en bra affär :D
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Jag låter folk som har varit och kollat på hästen pruta. Folk som prutar i mail eller telefon är jag inte ens intresserad av att sälja till. Jag blir irriterad, känns som om dom anser att hästen inte är värd sitt pris när dom inte ens sett den.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Jeg blir ikke sur om noen prøver å prute,men det må skje på en ok måte.
Om en spør med glimt i øyet om prisen kan diskuteres,så er det ok,men forlanger noen prisavslag uten grunn og med"en ufin tone"så gidder jeg ikke diskutere det en gang.
Her er det mye kjemi mellom selger og kjøper som skal stemme:)

-Jeg solgte en hest engang,hvor kjøper dukket opp flere timer for sent(kjørte ca halve Norge feil vei,gps er ikke til å stole på alltid)
-De måtte ha flis i hengeren
-de hadde ikke med seg et eneste leietau,reservegrime eller en kniv(fikk med oss)
-Vi måtte skifte til vinterdekk på hengeren deres(de kom med sommerdekk og kunne ikke skifte selv)
-De hadde ikke med seg et høynett,høy eller en bøtte til vann(skulle kjøre ca 8 timer med hesten)Fikk med oss.
-Pluss at hun fikk med en sal til hesten,det begynnte hun å prute/spørre etter
når vi hadde lastet hesten.
Da de endelig dro,så var vi egentlig :devil: lei hele kjøperen....
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Skulle jag vilja köpa en häst som jag tycker är för högt prissatt skulle jag skicka ett mail till säljaren och skriva att jag är intresserad av hästen till ett annat pris och att säljaren kan kontakta mig om denne inte får hästen såld till det utsatta priset.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

*kl*

Jag har svårt att pruta och skulle aldrig göra det utan att ha sett hästen. När jag åker och provrider en häst så gör jag det under förutsättningarna att hästen kommer att säljas till sitt ursprungliga pris. Jag har absolut varit och provridit hästar där priset ligger lite över min egentliga prisgräns men då har jag alltid gjort det för att jag vet att jag kanske kan pressa fram de där extra tusenlapparna om hästen och jag verkligen klickar. Jag skulle egentligen köpa en häst för 25 000 men kunde ta i från tårna och ge 35 000 för rätt häst. Hade jag fallit för någon av 35 000 kronors-hästarna så hade jag frågar lite snyggt efter provridningen om det gick att göra något åt priset (med just de orden), men fortfarande varit intresserad om det inte gick så att säga. Jag tycker inte att man ska provrida hästar som man vet att man inte har råd med.

Men nu föll ju jag för en häst som låg inom min budget, där det stod i annonsen att hästen kunde gå lite billigare till rätt köpare. Jag blev dökär i hästen och efter provridningen i paddocken så tog vi en skrittrunda ut, med ägaren på marken. Då förklarade jag att det kändes som att jag nog hade hittat rätt, och frågade om hon kände det samma. Det gjorde hon, och då frågade jag om det som stod i annonsen. Hon var beredd att gå ner ett par tusenlappar för mig, det var inga problem och det kändes inte jobbigt att fråga eftersom jag kände att jag hade fått fin kontakt även med ägaren.
Vi är för övrigt fortfarande vänner och pratar lite ibland, det är väldigt trevligt!
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Skulle jag vilja köpa en häst som jag tycker är för högt prissatt skulle jag skicka ett mail till säljaren och skriva att jag är intresserad av hästen till ett annat pris och att säljaren kan kontakta mig om denne inte får hästen såld till det utsatta priset.

Precis så tycker jag man gör. Ska det vara några diskussioner om priset vill jag - både som säljare och köpare att det sker innan man har lagt ner en massa tid och arbete på övrigt.

Senaste hästen jag köpte låg ute på annons till ett överpris som jag var säker på att hon inte skulle bli såld för. Jag kontaktade ägaren och sa att jag ev kunde vara intresserad om priset kom ner till en mer rimlig nivå. Jag lägger ju inte dagar av arbete med mailkontakt, telefonsamtal, 80 mils resa och allt för att sen börja diskutera priset efteråt.

När jag söker häst tar jag reda på så mycket som bara går i förväg och jag åker bara och tittar på hästar som jag i princip är säker på att jag vill köpa. Om hästen sen inte motsvarar mina förväntningar så är den inte intressant och det hjälper ju då inte att pruta.

När jag säljer häst berättar jag extremt ingående om hästen och ser till att maila all info så det finns skriftligt, då kan det inte kan bli tjafs om vad som sagts. Jag vill att den som kommer hit också ska uppleva att hästen motsvarar förväntningarna och då ska det inte heller finnas någon anledning att pruta. Om spekulanten från början vet med sig att dom inte vill/kan betala det utsatta priset, tycker jag att det är oförskämt att inte tala om det vid ett tidigt stadie.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

KL

Jag ser ingen anledning till varför TS inte skulle kunna åka och kolla på en för dyr häst, MEN det beror ju på hur mkt för dyr hästen är samt om det är ett överpris i annonsen.

Om TS har en budget på X tusen och hittar en häst för mer än X tusen som enligt annonsen inte ser ut att vara riktigt värd det, så varför inte? Men om hästen redan verkar vara billig med tanke på utbildning mm hade jag inte åkt dit.

Sedan beror det ju på vad som är för dyr, och vad man har i budget. Att pruta 10 000 kr är inget skambud på e häst som annonserats ut för 150 000 kr men om man prutar lika mkt på en häst för 30 000 kr blir det rätt förolämpande.

Står det i annonsen saker som "billigare till ett bra hem" eller liknande kan man ju våga åka på en lite för dyr häst om man vet att man kan erbjuda hästen lite mer lyx i tillvaron, och särskilt om det tex står i annonsen att säljaren vill att hästen ska få "mycket utevistelse och ridning i skog och mark". Bor du då på landet med fina ridvägar och stora hagar där hästarna är ute 10 timmar om dagen kan ägaren mkt väl tänka sig att gå ner.

Att bara pruta för sakens skull går nog inte hem hos många, men prutar du för en specifik anledning kanske du inte får ner priset men förolämpar inte ägaren iaf. Fundera på vad du har och kan erbjuda hästen och hur mycket du öht är beredd att pruta och förhandla om. Läs annonsen noga och ring och hör dig för, men tänk dig för om du ska prata pengar redan på telefon.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 323
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 671
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 884
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 438
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp