Köpa häst, pruta?

villagegirl

Trådstartare
Hur mycket går det att pruta när en köper häst? Skriver folk i allmänhet ut pris på sina hästar med prutmån eller är det en förolämpning att pruta öht om det inte står utskrivet i annonsen? Och hur mycket går det att pruta?
Är det någon idé att ringa på en annons om den ligger lite över ens budget, o isf var går gränsen?

Jag letar häst o hittar mest massa fina/lämpliga hästar som kostar lite mer än tänkt, känner mig osäker på om/hur mycket som går att pruta. Eller om jag helt ska lägga ner och enbart titta på hästar vars annons-pris ligger där vi tänkt.
Vad tycker ni? Hur tänker ni när ni säljer/köper häst? Prutar ni? Tar ni illa upp om någon prutar?
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Hej
Jag har varit uppfödare på hundar och kan bara referera till det, var det någon som prutade på mina vovvar så fick de inte köpa, och jag skulle nog reagera likadant om jag sålde hästar.
Förhoppningsvis så vet säljaren vad de har för häst och utifrån det satt priset men det kan ju naturligtvis vara så att de bara ockrar på sina djur.
Men då ska man nog inte köpa från de säljarna.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Men det finns också de säljare som sätter högre pris än vad de vill ha eftersom de VET att ägarna kommer att pruta. Det gjorde ägaren till min förra foderhäst iallafall, dock blev de så förälskade och glada att han var felfri på röntgen så de prutade inte :D

Men jag tror det är rätt olika, köper man från privatperson är det nog lättare att pruta än om man köper från företag. Det är nog också lättare att pruta på vintern då folk ofta vill bli av med sina hästar.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Det beror på. Vissa har ingen prutmån alls och du blir utskickad från gården om du försöker. Andra har tagit i lite grann uppåt.

Jag tycker inte det handlar om att pruta, utan om vad hästen faktiskt är värd. Jag skulle inte få för mig att titta på hästar jag inte har råd att betala för. Jag förutsätter att hästen kan det som sägs och värderar själv utifrån annonsen om priset är lämpligt. Kommer jag sedan dit och ser att hästen inte motsvarar förväntningarna men jag ändå tycker om den, meddelar jag säljaren att jag inte tycker hästen motsvarar prissättningen. Sedan är det upp till säljaren om denne vill ha en prisdiskussion eller inte.

Har själv i andra sammanhang skickat ut folk som står och fulprutar på grejor som är helt korrekt prissatta. Dock inte hästar eller andra djur. Själv har jag förhandlat ner priset när det tillkommit kostnader, t ex pass, vaccinationer etc.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Själv är jag alldeles för blyg av mig för att våga pruta. :o

Men min förra häst prutade min förra stallägare ner några tusen när jag köpte henne. Hästen hade legat ute väldigt länge på annons och var prissänkt flera gånger så h*n tyckte att det var läge att kunna pruta lite.

Tant tänkte jag inte ens på att försöka pruta på. Vi var de första som tittade på henne eftersom ägarna tyckte att vi lät 'rätt' vilket var det viktigaste för dem. Det var tom folk som ringde på henne när vi var där och provred. La handpenning direkt och hämtade henne ett par dagar senare. :love: Där var det redan ett så bra pris på en toppenhäst så det hande känts dumt att ens försöka.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Vore jag du skulle jag ta mailkontakt med säljaren och tala om hur det är. "Den här hästen känns som om den skulle passa mig perfekt men den ligger lite över min budget. Kan det vara intressant i alla fall?" Då har du varit ärlig från början och får också ett ärligt svar, förhoppningsvis.

Jag har sålt några hästar och de har nog snarare varit för billiga från början och jag blev vansinning när en köpare försökte pruta! (De hade gott om pengar och prutade bara för prutandets skull...) Men nu när jag ska sälja ett par andra vore jag gladare om sådana som du hörde av sig och var ärliga från början, för det skulle vara möjligt att diskutera priset med rätt köpare.

Lycka till!
Liza
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Hur mycket går det att pruta när en köper häst? Skriver folk i allmänhet ut pris på sina hästar med prutmån eller är det en förolämpning att pruta öht om det inte står utskrivet i annonsen? Och hur mycket går det att pruta?
Är det någon idé att ringa på en annons om den ligger lite över ens budget, o isf var går gränsen?

Jag letar häst o hittar mest massa fina/lämpliga hästar som kostar lite mer än tänkt, känner mig osäker på om/hur mycket som går att pruta. Eller om jag helt ska lägga ner och enbart titta på hästar vars annons-pris ligger där vi tänkt.
Vad tycker ni? Hur tänker ni när ni säljer/köper häst? Prutar ni? Tar ni illa upp om någon prutar?

Måste säga att jag tycker det är absolut vanligast att det går att pruta på häst vid köp, och att dom som inte vill ha kunder som försöker pruta skriver redan i annonsen att priset är prutat och klart eller något liknande. Har väldigt få gånger hört talas om hästköp där det inte har prutats på något sätt antingen på priset eller saker som medföljer...
Men nu har jag rört mig mycket i kretsar dör det är verksamheter av olika slag, det skiljer ofta mer om du kommer ut bland privatförsäljarna...

/Camilla
 
Sv: Köpa häst, pruta?

jag har mitt ofodda fol pa annons. nar det ar fott och sen har lite kunskaper bortsett fran allmanna, kommer priset att ga upp. Saljes inte folet forrann vid 1 ar eller sa kommer priset forstas vara hogre an om det saljs vid 6 manader.. DOCK, om ngn kommer och vill ha folet och jag kanner de ar ratta personen for det kan jag tanka mig att pruta utan tvekan. Helt beroende pa hur mkt de ar villig att betala.

Prutning ar nog inte sa vanlig i sverige som i andra lander dar priset manga ganger ar satt for att man just skall gora det, pruta..
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Sånt där är ju omöligt att svara på eftersom det beror så mycket från person till person.

Själv blir jag sur om någon börjar pruta direkt. Har jag sagt ett pris är det ju det som gäller och att börja pruta utan att ens ha sett varan är inget jag uppskattar. I ett sådant läge kan man ju lätt bli så sur att man vägrar att sälja till det urspungliga priset. Jag föredrar att sälja till personer jag tycker verkar trevliga. Det minskar ju även risken med att det kommer an massa problem efteråt.

Sen ifall man inspekterar varan och hittar några skavanker, då är det ju helt OK att be om ett lägre pris. Men det kallar inte jag prutning.

Sen vet jag att det finns de som sätter pris med prutmån så för vissa är ju prutning nog helt OK.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Själv skriver jag att priset kan diskuteras om jag eventuellt kan tänka mig att pruta när jag säljer. Det betyder inte att jag kommer att göra det sedan. Det beror ju helt på hur stort intresset är och vad det är för spekulanter som hört av sig. Jag kan ärligt säga att jag har prutat i vissa fall när jag känt att det är en köpare jag verkligen gillar osv, och varit benhård på priset om jag inte får lika varma känslor för spekulanten -även om dom kan erbjuda ett lika bra hem för hästen.

Jag blir inte sur om någon talar om att denne inte har mer än si och så om det ligger under det annonserade priset. Då har jag en möjlighet att säga nej tack direkt eller fundera på saken och eventuellt möta upp priset om allt känns bra. Men då vill jag veta det direkt, inte efter att man har filmat och visat och lagt en massa tid på det. Då blir jag sur.

Rena skambud svarar jag inte på.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Själv blir jag sur om någon börjar pruta direkt. Har jag sagt ett pris är det ju det som gäller och att börja pruta utan att ens ha sett varan är inget jag uppskattar. .

wrangler skrev:
Jag blir inte sur om någon talar om att denne inte har mer än si och så om det ligger under det annonserade priset. Då har jag en möjlighet att säga nej tack direkt eller fundera på saken och eventuellt möta upp priset om allt känns bra. Men då vill jag veta det direkt, inte efter att man har filmat och visat och lagt en massa tid på det. Då blir jag sur.

Alltså det är lite sånt här som jag tycker är själva frågan, går det att ringa på en häst som ligger strax över det beräknade priset öht? För jag förstår ju att det är jobbigt för säljaren om den redan har sänkt priset till lägsta att lägga ner massa tid o gilla köparen, som sen frågar om det går att pruta. Samtidigt som känner att det är svårt att öppna med att fråga om det går att pruta...
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Hej
Jag har varit uppfödare på hundar och kan bara referera till det, var det någon som prutade på mina vovvar så fick de inte köpa, och jag skulle nog reagera likadant om jag sålde hästar.
Förhoppningsvis så vet säljaren vad de har för häst och utifrån det satt priset men det kan ju naturligtvis vara så att de bara ockrar på sina djur.
Men då ska man nog inte köpa från de säljarna.

Jag tror att det är enklare att sätta ett fast pris vad gäller hundvalpar. Priset från olika uppfödare skiljer sig inte så kraftigt när jag ser annonserna.

Vad gäller häst, tror jag att prissättningen är mer oklar.
Vem är det som avgör hur mycket pengar en häst är värd?

Om jag som säljare inte är angelägen att sälja, kan jag bestämma mig för vad jag vill ha, och vänta in "rätt" köpare som är villig att betala det pris jag vill ha.
Om jag som säljare är angelägen att sälja hästen (som ändå kostar en hel del pengar för varje månad jag har kvar den, kan också vara värt att överväga - snabb affär med lite lägre pris eller försäljning till ett lite högre pris om ett halvår?), kan jag nog acceptera ett lägre pris.

Jag tycker inte att det är orimligt att föreslå ett lägre pris, så länge det görs på ett vänligt sätt.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Jag har sålt några hästar genom åren och har varit med om många sorters människor. Folk som skamprutar (försöker pruta 30 000 på ett utgångspris på 60 000 för ett exempel), folk med pengar och folk som bjuder MER än vad vi har satt ut hästen för, redan på första provridningen. Sedan finns det de puckon som tror att de kan få låna hästen ett par månader först och sedan betala ÄVEN fast det står klart och tydligen i annonsen att hästen INTE lånas ut. Dessa människor anser jag ens för oseriösa för att gå komma och provrida/titta på hästen.

Men för att svara på frågan: Jag tycker det är okej att pruta, inom rimliga gränser. Jag prutar själv, men ger inga skambud.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Alltså det är lite sånt här som jag tycker är själva frågan, går det att ringa på en häst som ligger strax över det beräknade priset öht? För jag förstår ju att det är jobbigt för säljaren om den redan har sänkt priset till lägsta att lägga ner massa tid o gilla köparen, som sen frågar om det går att pruta. Samtidigt som känner att det är svårt att öppna med att fråga om det går att pruta...

Jag tycker man kan ringa! Men som sagt, om man själv har en strikt budget under priset så säger man det direkt. Sedan är det upp till säljaren. Jag som säljare vill hellre få ett mail/samtal för mycket och själv ta ställning, men inte lägga ner en massa mer tid så att säga om det inte är aktuellt. Men om jag får ett trevligt mail där någon talar om vad dom söker och maxpris, så behöver jag ju inte lägga mer tid än ett snabbt svar om det inte är aktuellt. I mitt fall händer det dessutom ofta att jag vet någon annan häst som kan passa i rätt prisnivå.

Så jag personligen tycker -fråga går bra! Men inte ta upp säljarens tid i onödan utan var rak med priset direkt. Och nu menar jag om man ligger rimligt under utsatt pris, inte halva priset ;)

Som ett litet exempel så hade jag en superfin unghäst till salu, en uppfödning jag är mycket stolt över och som hade varit en sväng hos en köpare som var helt fel för honom. Jag tog hem honom (av eget val) och annonserade honom utan pris, skrev att jag verkligen sålde honom förmånligt till rätt person. Fick ett mail från en tjej som hade en mycket begränsad budget och som inte själv trodde att det var aktuellt, men jag hade ju inte skrivit något pris av en massa olika anledningar på just denna häst. Jag tyckte tjejn kunde erbjuda precis ett sådant hem jag ville ha för honom och sa att jag godtog hennes pris om dom trivdes med varandra och allt fortfarande kändes rätt efter att hon kom och tittade (hon bor i ett annat land så det var en bit att åka). Hon kom hit, jag gillade henne, hon gillade hästen, hästen gillade henne och vi gjorde affär. Hon fick en häst för en yttepyttebit av marknadsvärdet men jag fick sälja till rätt hem vilket i det läget var värt allt för mig.

Såhär är det ju inte alltid förstås men hade hon inte vågat maila mig och sagt som det var så hade hon gått miste om honom.

Hade jag däremot skrivit ut ett högt pris och hon erbjudit mig en bråkdel, hade det varit en annan sak.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Jag tycker att man kan ringa på annonser som ligger strax över sin köpbudget, med strax över menar jag bara ett par tusenlappar (inte typ 10000 över tänkt köpesumma). Ett telefonsamtal tror jag inte säljaren tycker är jobbigt, dock ska man nog inte åka ut och provrida hästar över sin budget utan att ha varit ärlig mot säljaren att hästen ligger lite högre i pris än vad man tänkt köpa för.
När jag letade häst i våras så ringde jag på annonser som både låg över och under min tänkta köpesumma. Jag stötte inte på en enda säljare som inte lät mig komma ut och provrida trots att de sålde hästar som låg över min budget. Säljarna tyckte att jag skulle komma ut och provrida och var jag intresserad så kunde vi nog komma överens om priset :) Hästen jag köpte provred jag flera gånger och fick köpa till ett extremt mkt lägre pris än annonserat.
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Jag tycker man kan ringa! Men som sagt, om man själv har en strikt budget under priset så säger man det direkt. Sedan är det upp till säljaren. Jag som säljare vill hellre få ett mail/samtal för mycket och själv ta ställning, men inte lägga ner en massa mer tid så att säga om det inte är aktuellt. Men om jag får ett trevligt mail där någon talar om vad dom söker och maxpris, så behöver jag ju inte lägga mer tid än ett snabbt svar om det inte är aktuellt. I mitt fall händer det dessutom ofta att jag vet någon annan häst som kan passa i rätt prisnivå.

Så jag personligen tycker -fråga går bra! Men inte ta upp säljarens tid i onödan utan var rak med priset direkt. Och nu menar jag om man ligger rimligt under utsatt pris, inte halva priset ;)


Ok. Jag tänker mig att jag ringer säljaren, frågar om hästen fortfarande är ute på annons, berättar lite om oss o vad vi söker, frågar om hen tror att hästen funkar för det, o sen frågar om priset går att diskutera. Låter det som en bra strategi, eller bör jag fråga om priset tidigare i konversationen?
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Var tycker ni gränsen går att titta på, när det gäller dyrare häst som förhoppningsvis går att prutas ner? Jag har kikat lite på några annonser som ligger 5-10 000 över mitt max-pris, tror ni det funkar? Det är väl inte skambud iaf?
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Självklart så kan du försöka att förhandla priset. Eller rättare sagt; det tycker jag ABSOLUT att man ska försöka göra. Men gör det på ett snyggt sätt, ring inte på annonsen och fråga direkt "KAN MAN PRUTA", det låter bara otroligt dumt. Antingen så tittar du på hästen först och lägger sedan ett bud, eller så frågar du när du ringer på annonsen, t ex "jag har inte riktigt så mycket pengar som du begär, kan du tänka dig att diskutera priset om jag gillar din häst och du gillar mig". Jag skulle själv absolut kunna diskutera priset på min häst om budet läggs på ett trevligt och seriöst sätt. Säljer hellre till en bra person än klämmer ur varenda öre jag kan få för hästen.
Lycka till, hoppas du hittar en riktig pärla! :)
 
Sv: Köpa häst, pruta?

Var tycker ni gränsen går att titta på, när det gäller dyrare häst som förhoppningsvis går att prutas ner? Jag har kikat lite på några annonser som ligger 5-10 000 över mitt max-pris, tror ni det funkar? Det är väl inte skambud iaf?

Det är absolut inget skambud, så länge du gör det på ett trevligt sätt.

Någon här skrev att det är lättare att "pruta" när man köper från privatperson än när man köper från företag. Det tycker jag inte att det är...

Vad är det för häst du letar efter? Blir ju nyfiken. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 884
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 438
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp