Köpa häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har kommit fram till att halvbloden kanske inte passar mig bäst mer då väldigt få är ens så små som 160 cm, har en knäskada och svårt att komma upp på stora hästar utan pall eller att länga stiglädret, känner mig handikappad då.
 
Jag har kommit fram till att halvbloden kanske inte passar mig bäst mer då väldigt få är ens så små som 160 cm, har en knäskada och svårt att komma upp på stora hästar utan pall eller att länga stiglädret, känner mig handikappad då.

Sitta upp från pall är alltid att rekommendera för att spara på häst, ryttare och utrustning.

Har du inga höga tävlingsambitioner så skulle jag leta efter en häst som är shysst och arbetsvillig istället för att stirra sig blint på ras.

Jag har haft en övervuxen ridponny av halvblodsmodell som rörde sig väldigt trevligt. Hade blivit en utmärkt dressyrhäst.

Den jag har nu rör sig mer uppåt en framåt och är modell grövre. Men han är positiv, känslig och full av energi och vilja att göra rätt.
Enligt min tränare som själv tävlar GP kan han gå Msv dressyr.
Nu är jag en ganska dålig dressyrryttare så det kommer aldrig hända ändå 😅
 
När jag först letade häst. Så letade jag efter ett halvblod läromästare.
Kom hem med ett nästan två årigt arabsto.
Bästa och värsta köpet jag gjort. Underbar individ men hon var oturdrabbad.
Ett tips om det är dressyr du är ute efter så är PRE fina 💖
 
När jag först letade häst. Så letade jag efter ett halvblod läromästare.
Kom hem med ett nästan två årigt arabsto.
Bästa och värsta köpet jag gjort. Underbar individ men hon var oturdrabbad.
Ett tips om det är dressyr du är ute efter så är PRE fina 💖
Det lät som TS hade begränsad budget så då kanske även PRE blir för dyra.
 
Säger som övriga, leta individ och inte ras. Har en skithäftig nordsvensk på 144 med enorm ridbarhet och som bär upp ryttare toppen. Jag själv är en bit över 170 och ser absolut inte för lång ut. En sådan liten plutt är rätt behändig att komma upp på 😊
 
Slår också ett slag i saken för att leta efter individ och inte stirra sig helt blind på ras. Jag har alltid varit en ponnymänniska, men eftersom jag är 170 lång och dessutom tjock så begränsas utbudet en del. Har varit medryttare på stor new forest, halvblod samt finnhäst. Gillade alla men favoriten var new foresten. När jag köpte min första häst blev det ett grövre halvblod på 165 i mankhöjd. Vi klickade aldrig riktigt och det dök upp en hel del problem i ridningen. Sålde halvblodet efter ett år och köpte en femårig fjording på 140 istället. Fjordingen passar mig så mycket bättre och påminner mycket om min fd medryttarponny till sättet.

Hade alltid tänkt mig att jag skulle ha en new forest eller en liten storhäst. Alltid gillat fjordingar och har verkligen fastnat för rasen efter att ha ägt min i tre år. Den dagen det blir aktuellt med ett till hästköp tror jag att jag kommer att leta fjording i första hand, men hittar jag en trevlig individ av annan ras med den personligheten och temperamentet jag vill ha så går det absolut före rasen. Även om drömmen är ett fint fjordsto att ta föl på :)
 
Säger som övriga, du behöver nog ändra din kravlista.

När jag köpte min (för 11 år sen snart) skulle jag ha ett välutbildat halvblod jag kunde ta mig ut och tävla med ganska direkt. Kom hem med ett arabsto på 4 år (med fel färg dessutom). Har inte ångrat mig nån gång.

Sambon var ute efter nåt kallblod(saktigt) med mycket hovskägg och man, definitivt en som gillade att hoppa, helst sto. Kom hem med en holländsk halvblodsvalack, utbildad MSV dressyr och knappt hoppad alls. Han hade inte kunnat få en bättre häst :heart

Rätt häst sitter inte ras, färg eller kön (om man nu inte har en klättrande valack eller absolut vill avla ;-) ), våga sänka dina krav så kommer du hitta din drömhäst!

/L
 
Sist jag köpte häst, skulle jag ha något "lagom", men alla kändes bara dötråkiga och allmänt slösega. Köpte en het, pigg och känslig C-ponny och som jag älskade den tokstollen. Hon var handsken till min hand s a s och den i särklass bästa och roligaste häst jag nånsin haft. Summa kardemumma så vad man tänker sig kan visa sig vara helt fel.

Skulle jag köpa häst i dag, så skulle ras vara en av de sista prioriteringarna. Viktigast är ju att individen passar en själv.
 
Har möjlighet att ta på prov en estnisk häst. Lätt i typen och inte så grov, just över ponnymåttet. Vet inte om dessa är bra ridhästar eller mer hopphästar men denna kan lätt A dressyr och hoppar bra. Rör sig mjukt, har dock inte kanske samma rörelser som ett halvblod eller ser lika snygg ut då den springer. Är ju i alla fall dressyr jag vill rida.
 
Har möjlighet att ta på prov en estnisk häst. Lätt i typen och inte så grov, just över ponnymåttet. Vet inte om dessa är bra ridhästar eller mer hopphästar men denna kan lätt A dressyr och hoppar bra. Rör sig mjukt, har dock inte kanske samma rörelser som ett halvblod eller ser lika snygg ut då den springer. Är ju i alla fall dressyr jag vill rida.
Men alltså på vilken nivå rider du själv?

De allra flesta hästar kan ju gå lätt dressyr. Om du själv inte är över den nivån ser jag inte varför fokuset på halvblod är så viktigt.

(Halvblod/varmblod är för övrigt inte en ras, det är en paraplyterm för olika raser som kan skilja sig en hel del.)
 
Jag har kommit fram till att halvbloden kanske inte passar mig bäst mer då väldigt få är ens så små som 160 cm, har en knäskada och svårt att komma upp på stora hästar utan pall eller att länga stiglädret, känner mig handikappad då.
Jag har ingen skada men jag kommer inte heller upp utan pall, för osmidig. Vet typ ingen som sitter upp utan pall, varför skulle man?
 
Men alltså på vilken nivå rider du själv?

De allra flesta hästar kan ju gå lätt dressyr. Om du själv inte är över den nivån ser jag inte varför fokuset på halvblod är så viktigt.

(Halvblod/varmblod är för övrigt inte en ras, det är en paraplyterm för olika raser som kan skilja sig en hel del.)
Lätt B eller A nivå, gillar väl halvblod men inte måste det vara ett.
 
Sant, men då kan man ställa hästen i ett dike eller bredvid en sten :)
Då hittar man sten eller annat i skogen man kan ta hjälp av att sitta upp. Så gjorde jag och min kusin när vi var ute och red, vi satt av för att sparka undan bajset från vägen och sen till närmsta sten/stubbe och satt upp igen.
Den möjligheten finns inte alltid. En sträcka jag brukar rida får jag gå ett par tre km för att hitta en sten. Ja man kan använda diken också men det funkar inte så bra om de är vattenfyllda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 598
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 601
Senast: CaisaCax
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 767
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp