Bukefalos 28 år!

Köpa häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker alltid att det är så. Man tänker att det finns ju massor av fina hästar på annons, men när man väl tittar blir man besviken. Kanske ffa vanligt i den lägre prisklassen kan jag tänka mig.
 
Jag hade kikat efter welsh cob, var inne på en sån själv tills jag köpte mitt senaste halvblod. Ville ha en trevlig, frisk häst med okej gångarter som jag kunde rida som jag alltid använt mina halvblod, behövde ingen jättehäst.
De är i och för sig inte heller så billiga om de är skapligt inridna.
 
Jag har svårt att hitta någon häst jag gillar, dom jag brukar gilla är alltid för svåra för mig att rida.
 
Ja hästar som det känns som att jag borde gilla, åsiktslösa hästar med mediokra gångarter och inte så mycket kapacitet.
 
Ja hästar som det känns som att jag borde gilla, åsiktslösa hästar med mediokra gångarter och inte så mycket kapacitet.
Fast du kan ju ändå hitta en häst med personlighet?
Jag tänker att dels måste man ju vara realistisk när det handlar om budget. Har man inte pengar så har man ju inte.
Sen tänker jag att det är lätt att bli förtrollad av hästar. Man ser vilket steg de har och hur fint de går. Jag kan tex bli förtrollad av vissa dressyrhästar. Men samtidigt vet jag att det inte skulle se lika fint ut med mig då jag inte rider på den nivån. Jag tror också att många köper hästar på en högre nivå än vad de själva egentligen klarar av just för man blir så tagen av kapaciteten och wow:et.
Jag tror du kommer kunna utvecklas ändå även om du just nu inte har pengar att köpa den där dressyrhästen med fantastiska steget.
 
Ja hästar som det känns som att jag borde gilla, åsiktslösa hästar med mediokra gångarter och inte så mycket kapacitet.
Ursäkta men nu låter du precis som dom som bara vill rida ponny och vägrar häst för dom är så opersonliga och tråkiga. Samma inställning. Öppna ögonen lite så ska du se att du hittar nått. Ta av skygglapparna. Det finns faktiskt såna hästar som du söker. Men du hittar dom inte för du tittar inte. Du tittar åt fel håll och då lär du inte hitta nått heller.
 
Ja hästar som det känns som att jag borde gilla, åsiktslösa hästar med mediokra gångarter och inte så mycket kapacitet.

Det finns ju ett mellanting ;)
Jag har varit medryttare på "wow"-häst (hästen ifråga var klar för OS i sina något yngre dagar, dessvärre fick ryttaren en fraktur i ryggen och kunde inte starta om jag minns rätt. Så välskolad och wow:ig) och det krävs så mycket mer av ryttaren att göra hästen rättvis och att klara av att rida ihop.

Klart du kan hitta personlighet. Men istället för att fokusera på snygg häst med mycket gång skulle jag snarare kolla på ridbarhet och energi.
 
Ja hästar som det känns som att jag borde gilla, åsiktslösa hästar med mediokra gångarter och inte så mycket kapacitet.

Jag möter sällan folk som ångrar att de köpt en cool kompis istället för en superflashig individ. Däremot möter jag många ridrädda som köpt för mkt häst.

Jag säger alla dagar i veckan våga chansa på en stadig typ som lite ovan.
Det går att ha så himla mycket roligare om du vågar göra allt med din häst.
Plus att mkt gång kan vara svårare att sitta på. Och om det brakar iväg på en sån häst vinner de snabbt mkt mark. Det går fort och man måste som ryttare vara snabbare för att fånga upp och stoppa.

Har man tight budget så är vettiga halvblod kanske för dyra.
En häst med mindre gång kan vara lättare.
Det finns ju trevliga övervuxna Welsh cob, NF, Morgan-hästar eller ibland kallblodstravare etc.
 
Jag tycker alltid att det är så. Man tänker att det finns ju massor av fina hästar på annons, men när man väl tittar blir man besviken. Kanske ffa vanligt i den lägre prisklassen kan jag tänka mig.
Jag tror man alltid har 50'-100' för lite 😂

Efter att ha haft hästar som var lite för krångliga så fick jag skriva en lista med min tränare på vad jag behövde också fick jag skita i om jag tyckte den var tråkig. Det blev ett superköp, övervuxen ponny som jag hade i 2 år och lärde mig massor på. Jag tyckte han var dötråkig första månaden, men sedan lärde jag mig uppskatta det.
 
Alltså jag har världens problem, ska köpa häst och hittar fel på dom alla. För höga, för dyra, fel mankhöjd, fel temperament osv. Vet inte vad jag ska göra.

Jag tycker det är bra att du är kräsen och vet vad du vill ha. Sålänge du har en rimlig budget för vad du letar efter är det bara att leta vidare.

Jag är tvärt om, köper första bästa ungefär. Men det har blivit rätt bra det med.
 
Tycker det är svårt att köpa häst då ingen ger på prov. Man kan inte hinna märka om den är lätt att rida, hur den är med andra hästar, om den är frisk etc.
 
Tycker det är svårt att köpa häst då ingen ger på prov. Man kan inte hinna märka om den är lätt att rida, hur den är med andra hästar, om den är frisk etc.

Som säljare är det en väldigt stor risk att lämna bort en häst på prov. Vad händer om hästen skadar sig så pass allvarligt att den förlorar i värde eller ännu värre dör under provperioden?
I såna fall kan det vara bättre att skriva någon form av återköpsklausul i kontraktet så att köparen har betalt hästen innan den åker men får lämna tillbaka den om vissa typer av problem som man noggrant får lista i kontraktet visar sig inom en viss period.
 
De senaste hästarna jag köpt har jag inte ens provridit. Ser de friska och fina ut, och andra kan rida hästen, så varför skulle inte jag kunna rida den? Sen får man ju ta ett par månader för att smälta ihop med hästen, och förstå den.
 
Jag skulle nog inte vilja lämna på prov faktiskt vid försäljning.

Har för många år sedan haft upplägget vid försäljning att de fick lämna tillbaka ponnyn inom en månad men då behöll vi 10% av köpeskillingen. Och de skulle besiktiga ponnyn igen med samma veterinär innan återlämnande. Minns att vi skrev avtal, ponnyn behöll de :)
 
Tycker det är svårt att köpa häst då ingen ger på prov. Man kan inte hinna märka om den är lätt att rida, hur den är med andra hästar, om den är frisk etc.
Nej, och det går att förstå.
Den som vill sälja, vill väl sälja hästen.
Och även om du säkert är väldigt noggrann så är det ju inte alltid det blir rätt med utlåning.
Det är en risk att låna ut på prov, som andra skrivit. Hästen kan skada sig eller - med en hel del otur - lära sig olater.
 
Som säljare är det en väldigt stor risk att lämna bort en häst på prov. Vad händer om hästen skadar sig så pass allvarligt att den förlorar i värde eller ännu värre dör under provperioden?
I såna fall kan det vara bättre att skriva någon form av återköpsklausul i kontraktet så att köparen har betalt hästen innan den åker men får lämna tillbaka den om vissa typer av problem som man noggrant får lista i kontraktet visar sig inom en viss period.
Bra idé men antagligen svårgenomfört när man ska beställa vilka faktorer som tillåter återlämnande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 800
  • Låst
Hästmänniskan Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
12 248
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 695
Senast: CaisaCax
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp