Köpa häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Välj att se möjligheter istället för omöjligheter. Alltså beroende på budget så välj ut en trevlig individ oavsett ras. Det går att ge avkall på centimetrar, det går att ge avkall på färg, det går att ge avkall på ålder. Det är en fråga om att man ska trivas och ha roligt ihop. Man får helt enkelt bestämma sig för vad som är viktigast och göra prioriteringar. Min häst är 172,5 cm hög, jag 158 cm. Dessutom har jag knä och höftproblem och är över 50. Sitter upp från pall, stock eller sten. Det funkar. Han var inte alls min idealhäst från första början, men jag fastnade för honom och vi har så kul ihop :)
 
Har möjlighet att ta på prov en estnisk häst. Lätt i typen och inte så grov, just över ponnymåttet. Vet inte om dessa är bra ridhästar eller mer hopphästar men denna kan lätt A dressyr och hoppar bra. Rör sig mjukt, har dock inte kanske samma rörelser som ett halvblod eller ser lika snygg ut då den springer. Är ju i alla fall dressyr jag vill rida.
Sen när är hopphästar inte ridhästar:confused:
 
Så alla hästar kan också gå lätt A dressyr och gör det bra?

Nej alla gör det inte bra, men alla friska eller ens hyfsat friska hästar kan gå LA. På lätt nivå är det ryttarens ridning som är 100% avgörande för om hästen fixar programmet eller inte. Sen skall man såklart ha en häst man tycker om och tycker det är roligt att jobba med, naturligtvis, men jag tycker det är helt galet när folk börjar diskutera hästens kapacitet för lätt klass. Följer en ryttare på fejjan som rider msvc med hyfsat höga poäng på en varmblodig travhäst som inte var en stjärna i början av deras liv ihop direkt.
 
Om man är ut och rider kan man behöva sitta av inte har man ju då tagit med sig pallen.

Då får man gå eller hitta en sten eller liknande.

Jag red en jätte på 175 cm. Hade jag behövt hoppa av honom på en ridtur hade jag snällt fått leda honom hem om jag inte hittat nåt att stå på.
 
Jag är nu främst ute efter en häst att känna mig trygg på, då jag inte ridit regelbundet på många år + knäskada, även om jag gärna vill ha en fin välutbildad häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 609
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 601
Senast: CaisaCax
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 769
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp