Köpa häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det borde jag kanske göra men vill så gärna ha ett halvblod, bästa ridhästarna.
Fast vad vill du med din ridning?
Du skriver att hästarna är för dyra, för höga och galna. Det känns helt klart som om du letar inom fel ras. Ett modernt 'halvblod' är dyrt, de är höga och de är 'galna'. De är jättebra ridhästar men är det en tävlingsmaskin du söker? Man avlar dessa hästar stenhårt mot prestation på tävlingsbanan så är det verkligen tävling du söker eller är det en trevlig kompis som du kan träna med, tävla på lägre nivå med och bara ha kul med? Om det senare är fallet så kan du hitta betydligt billigare, mindre och mindre 'galna' hästar i stora mängder men det kommer inte stå SWB i passet
 
Dom billigare välridna halvbloden verkar vara stora som hus, vet inte varför. Är nog lite prestige med att det ska vara halvblod, dom har ju absolut finast gångarter. Å andra sidan kanske inte en shettis önskar sig en halvblodshäst som kompis? En häst runt 150 cm kanske skulle passa mig och shettisen bättre men då blir det ju inget halvblod. Jag tränar inte på någon hög nivå men vill rida dressyr och anser halvblod är finaste rasen.
 
Dom billigare välridna halvbloden verkar vara stora som hus, vet inte varför. Är nog lite prestige med att det ska vara halvblod, dom har ju absolut finast gångarter. Å andra sidan kanske inte en shettis önskar sig en halvblodshäst som kompis? En häst runt 150 cm kanske skulle passa mig och shettisen bättre men då blir det ju inget halvblod. Jag tränar inte på någon hög nivå men vill rida dressyr och anser halvblod är finaste rasen.

Och trevliga halvblod som är både stabila, lagom stora och välridna är inte billiga. De är eftertraktade.
Kan du släppa på någon kriterie? Typ att den får vara större än tänkt - men checkar in på de andra boxarna? Så kan det ju vara, att just de välridna som inte kostar skjortan är "för" stora, eller för små för idealet inte kostar lika mycket som en som ligger inom idealet på allt.
Eller så kan du kanske hitta en hoppstammad häst som rör sig helt ok, är välriden men inte hoppar tillräckligt bra och därför säljs snäppet billigare än om den hoppat som önskat - kan ha kapacitet nog för en "vanlig" dressyrryttare med.
 
Dom billigare välridna halvbloden verkar vara stora som hus, vet inte varför. Är nog lite prestige med att det ska vara halvblod, dom har ju absolut finast gångarter. Å andra sidan kanske inte en shettis önskar sig en halvblodshäst som kompis? En häst runt 150 cm kanske skulle passa mig och shettisen bättre men då blir det ju inget halvblod. Jag tränar inte på någon hög nivå men vill rida dressyr och anser halvblod är finaste rasen.

Tittar du runt 150 cm skulle du kunna hitta nån rolig övervuxen ponny. @Fiorano har ponnier som är riktigt balla så det behöver verkligen inte vara SWB för att få något ridbart.

Jag tror främst man ska försöka vara öppen med utseende och kolla på hästar som beskrivet och på film kan vara något som passar. Jag har haft SWB och om det nån gång i framtiden blir häst igen blir det solklart ponny.
 
Låter som min kompis. Hon har alltid avskytt travarna dom hade hemma. Det skulle vara halvblod inte nån sketen travare. Ändå så fnyser hon åt mina halvblod för dom är ju så fjantiga och sjåpiga. Mina är mer eller mindre dumma i huvet och hennes andra kompis har åxå halvblod. Samma sak där. Men ett halvblod vill hon ha lik förbannat. För det ska man ju ha om man ska räknas.
 
Tittar du runt 150 cm skulle du kunna hitta nån rolig övervuxen ponny. @Fiorano har ponnier som är riktigt balla så det behöver verkligen inte vara SWB för att få något ridbart.

Jag tror främst man ska försöka vara öppen med utseende och kolla på hästar som beskrivet och på film kan vara något som passar. Jag har haft SWB och om det nån gång i framtiden blir häst igen blir det solklart ponny.
Ja, jag tänkte också övervuxen ridponny! Finns många som numera ser ut som små halvblod och rör sig därefter också. En ridponny på 150+ låter ju som idealiskt i detta fall.
 
Det här med för dyrt. Har du stämt av med någon att din budget är rimlig att räcka till vad du söker? Annars skulle jag se det som steg ett. För har man alldeles för snål budget tex hjälper det inte mkt byta ras t ex.

I övrigt får man ha tålamod och vara beredd ge avkall nånstans. Jag hittade min fröken trots eg för liten budget. Men det gick ju inte på en kvart. Och jag gjorde avkall på mer än en sak. Jag är supernöjd!
 
Ja, jag tänkte också övervuxen ridponny! Finns många som numera ser ut som små halvblod och rör sig därefter också. En ridponny på 150+ låter ju som idealiskt i detta fall.

Tycker man ser fler o fler D-ponnier som rör sig vettigt. Sen behövs det heller inga super duper gångarter för en Svensson ryttare, det kanske är ballt att ha en häst med massa elasticitet eller schvung men det krävs också ryttare för att kunna förvalta och plocka fram det. Då lägger jag iallafall hellre de pengarna på en mer utbildad ponny. Men smaken är la som baken :angel:
 
Jag som har ponny tänker inte så mycket på ras men det kanske är en annan grej. Om jag skulle leta efter en till ponny skulle den vara kategori D, ha bra gångarter, hög potential och gärna härlig framåtbjudning. Det är vad jag letar efter. Jag letar inte efter en connemara, new forest eller welsh, om du förstår vad jag menar.
Nu har jag en trevlig svensk ridponny med welsh stam, hon har inte världens flashigaste gångarter men det finns en stor utvecklingspotential.
Kostade inte mycket eftersom hon var ett projekt.

Om du åker och provar en häst som är några centimeter över vad du letar efter, men den är riktigt trevlig och du trivs med den, spelar dem där centimeterna någon roll då? De där fina hästarna med rätt höjd och temperament är kanske inte så billiga. Men du ska ju trivas med hästen du skaffar såklart. Finns väl mycket halvblod ute på hästnet? Finns säkert många mindre hästar med trevliga psyken med.
En häst som har bra gångarter, bra temperament, bra höjd kanske kostar lite mer.. :cautious:🤷‍♀️ Fast nu vet jag inte om du letar efter en hobbyhäst eller tävlingshäst.
 
Svensk Ridponny kanske om halvbloden är för stora?
Eller annan övervuxen ponny?

Leta efter individ och inte ras,

våga prova hästar du inte tänkt dej.

Kolla fler/andra katergorier, alltså, om du brukar kolla under ’dressyr’ så prova att kolla ’allround’ tex.
 
Jag vill helst inte gå upp i storlek i alla fall då jag har en knäskada dom gör att mindre hästar passar mig bättre. Dessutom tänker jag på min shetlandsponny som kanske matchar bättre med en häst som inte är 2 gånger högre än den själv. Dom ska ju gå i samma hage.
 
Jag vill helst inte gå upp i storlek i alla fall då jag har en knäskada dom gör att mindre hästar passar mig bättre. Dessutom tänker jag på min shetlandsponny som kanske matchar bättre med en häst som inte är 2 gånger högre än den själv. Dom ska ju gå i samma hage.

Vilken storlek vill du ha och hur stor är du? Jag är 165 cm lång och hästen jag rider är 155 cm. Hon känns definitivt inte för liten. För nåt år sen red jag en på 145 cm. Det gick också bra!

Om du inte är för lång och/eller tung så rekommenderar jag dig att provrida några ponnies. D-ponny. Det är större sannolikhet att de funkar bra med din shettis än ett halvblod skulle göra. Fodermässigt kan det vara alltför stor skillnad på ett halvblod och en shettis.
 
Ibland får man ha lite tålamod när man letar häst, rätt individ kanske inte är inom räckhåll direkt. Finns mycket "osynliga" hästar till salu som man ibland når på andra vägar än genom annonsering, som kontakter till exempel. Ofta när någon letar länge är det också för att de vill ha en häst det inte finns så många av (som ett litet varmblod, vi avlar dem mot att vara 165-170 cm), eller för att ens budget är för snav i förhållande till den häst man förväntar sig få. Lite tid, fiskande och sparande avhjälper de flesta av dessa problem.
Jag vet inte om detta kan anses vara ett hjälpsamt svar, men jag vet att jag själv varit i sitsen, provridit 15-20 hästar och letat i över ett års tid efter "min" häst innan jag till sist hittade den. Det blev fel kön, fel färg, fem timmars resa enkel väg och ingen röntgen (som vi sagt vi skulle ha) men helt rätt häst ändå!
 
Jag säger också leta individ, inte ras. Kan vara värt att prova. Har du lagt ut en sökes-annons? Alla annonserat inte ut sina hästar. Vi har nyligen köpt ponny och den fanns inte på annons, det var ägaren som nämnden för en bekant att de funderade på att sälja. Bekanten råkade prata med en bekant till oss som sa att hon visste en familj som skulle passa perfekt. Plötsligt hade vi, som inte på allvar hade tänkt köpa just nu, en perfekt ponny.
 
@aglaonema oavsett så blir det inte bra att leta ”rätt” häst utifrån att din andra häst behöver sällskap rätt omgående som jag tolkar dig? .

Se till att din nuvarande häst har sällskap, och leta sen efter häst du helst vill ha i mer lugn och ro .

F.ö ang mankhöjd på häst som ska gå med en liten Ponny så spelar exakt höjd ingen roll .
 
Dom billigare välridna halvbloden verkar vara stora som hus, vet inte varför. Är nog lite prestige med att det ska vara halvblod, dom har ju absolut finast gångarter. Å andra sidan kanske inte en shettis önskar sig en halvblodshäst som kompis? En häst runt 150 cm kanske skulle passa mig och shettisen bättre men då blir det ju inget halvblod. Jag tränar inte på någon hög nivå men vill rida dressyr och anser halvblod är finaste rasen.

Det låter som att du inte är helt säker på vad du söker för häst?
Hur länge har du letat egentligen? Jag letade i flera år innan jag hittade rätt, besiktigat 2 hästar som inte gick igenom under den tiden. Men jag har iof letat efter "fynd" hästar, d.v.s billigare hästar som borde kostat mer och då får man vara beredd på att det tar lång tid. Till slut hittade jag en häst som ägaren behövde bli av med ganska snart och därför hade prisdumpat. Enda kriteriet jag har struntat i är färgen, ville inte ha en skimmel men eftersom typ 50% av rasen är skimmlar så blev det ändå det.

Behöver du ha sällskap till din ponny får du lösa det på annat sätt så länge, t.ex foderhäst eller inackordera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 495
Hästmänniskan Hej! Ska köpa en häst som finns i närheten av Lund / Landskrona. Jag är inte ifrån dom trakterna och ska då hitta nån bra vetrinär /...
Svar
8
· Visningar
684
Senast: Spyro192
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 626
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp