Bukefalos 28 år!

Köpa häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någonting är det ju som gör att de inte kostar dubbelt så mycket. Brukar handla om skador, knepigt lynne eller exteriöra avvikelser som kan påverka hållbarheten.
Jag vet faktiskt inte vilken hobbyryttare som skulle betala det dubbla för en ridhäst, kanske någon förmögen eller så är dom med i lyxfällan. Själv skulle jag aldrig betala några större summor för en häst då jag anser att risken för att bli lurad är överhängande oavsett prisklass. Du har ju bättre garantier när du köper en bil till och med, den kan ju inte ha dåligt lynne.
 
Sen är vad annonsen säger inte alltid hur hästen är.

Jag har sett "läromästare" som inte ens gått i form, "stadig i formen" som slår med huvudet tre gånger per varv, de med "egen motor" som går i snigelfart trots kdog drivning med sporrar i varje steg. Jag har sett "skadefria" som i ägarens blogg beskrivits ha haft mer sjukdagar än friskdagar senaste fem åren. Jag har sett tidigare skadade som nu är "vetbes ua" som är tydligt halta på videon. Jag har sett "stannar aldrig på hinder" som har haft varannan klass felfri och varannan utesluten på tdb. "utbildad Msv" som inte kunde göra ett enkelt byte. Just "utbildad nivå x" och de inte tävlar på nivå x ska tas med en nypa salt. Oftast kan de en del men inte allt på nivå x. Och för att en häst kan en viss krumelur behöver den inte ens vara startklar lc.

Osv osv

Dvs läsa en annons om en "felfri" häst för xx tusen innebär inte hästen som säljs för xc tusen är felfri. Eller läromästare. Eller skadefri. Eller... Ja du fattar.

Det var just det där som fick mig välja handlare. De kan iaf sakligt beskriva hästen korrekt utan känslomässiga filter. Och med tanke på hur många ggr jag läste en sak i annons och en annan sak i bloggar osv vetefan om risken bli lurad eller ljugen för är så mkt större hos handlare. Och blir du blåst ev en handlare har du mycket bättre lagstöd som hjälp än om du handlar av privatperson.
Själv litar jag mer på privatpersoner än hästhandlare. Dom drar ju hem hästar från andra länder som dom själva inte känner eller vet mycket om. En privatperson har ju oftast haft hästen ett bra tag, flera år och känner den utan och innan.
 
Jag vet faktiskt inte vilken hobbyryttare som skulle betala det dubbla för en ridhäst, kanske någon förmögen eller så är dom med i lyxfällan. Själv skulle jag aldrig betala några större summor för en häst då jag anser att risken för att bli lurad är överhängande oavsett prisklass. Du har ju bättre garantier när du köper en bil till och med, den kan ju inte ha dåligt lynne.
Fast de hobbyryttarna väljer ju andra raser?
De som köper de tjusiga halvbloden är ju uppenbarligen beredda att betala för dem. Och de flesta på hobbynivå behöver inte en häst på den nivån. De flesta har roligare och utvecklas mer på en annan häst.
 
Jag vet faktiskt inte vilken hobbyryttare som skulle betala det dubbla för en ridhäst, kanske någon förmögen eller så är dom med i lyxfällan. Själv skulle jag aldrig betala några större summor för en häst då jag anser att risken för att bli lurad är överhängande oavsett prisklass. Du har ju bättre garantier när du köper en bil till och med, den kan ju inte ha dåligt lynne.

Då lever du i en helt annan värld än vad jag gör. De hobbyryttare jag känner som vill ha vettiga halvblod förstår att de kostar runt 100 000 om man vill ha det du letar efter.

Om du blir lurad hela tiden när du köper häst borde du ha med dig någon som är kunnigare än du, göra ordentliga veterinärundersökningar och kolla upp hästen på alla sätt du kan. Och som sagt, det viktigaste du ska tänka på är att man får vad man betalar för.
 
Jag har inte varit aktiv på Bukefalos på många år, men gick med igen bara för att kunna skriva i den här tråden. Två frågor:

1. Läs din egen trådstart och se över de problem du listat. Är det möjligt att du har de problem du uppger för att din budget är för låg? I verkligheten, inte utifrån det du anser att hästar ska kosta?

2. Ser du till att låta veterinärbesikta de hästar du köper (och som du haft problem med)?
 
Jag vet faktiskt inte vilken hobbyryttare som skulle betala det dubbla för en ridhäst, kanske någon förmögen eller så är dom med i lyxfällan. Själv skulle jag aldrig betala några större summor för en häst då jag anser att risken för att bli lurad är överhängande oavsett prisklass. Du har ju bättre garantier när du köper en bil till och med, den kan ju inte ha dåligt lynne.

Åh. De allra flesta. I de stall jag stått har min häst tillhört de absolut billigaste om man räknar bort varmblodiga travare, uppenbart defekta hästar köpt som projekt samt små ponnyer. Samt fullblod som tidigare varit löphästar. De passar inte vad du söker riktigt dock.

Ett tips. Kolla vad ridskolor betalar för sina hästar. Det är i princip samma slags hästar som den genomsnittliga hobbyryttaren vill ha som ridskolorna vill ha.

Jag anser du har en väldigt orealistisk syn på hästmarknaden och hästköp.
 
Åh. De allra flesta. I de stall jag stått har min häst tillhört de absolut billigaste om man räknar bort varmblodiga travare, uppenbart defekta hästar köpt som projekt samt små ponnyer. Samt fullblod som tidigare varit löphästar. De passar inte vad du söker riktigt dock.

Ett tips. Kolla vad ridskolor betalar för sina hästar. Det är i princip samma slags hästar som den genomsnittliga hobbyryttaren vill ha som ridskolorna vill ha.

Jag anser du har en väldigt orealistisk syn på hästmarknaden och hästköp.

Jag betalade 50 000 för min läromästare för 16 år sedan, minns att marknadsvärdet på likvärdiga hästar låg runt 65' då. Hon hade knepigt lynne.
 
Själv litar jag mer på privatpersoner än hästhandlare. Dom drar ju hem hästar från andra länder som dom själva inte känner eller vet mycket om. En privatperson har ju oftast haft hästen ett bra tag, flera år och känner den utan och innan.

Fast det finns ju duktiga handlare som genom många års handlande lärt sig se vilka hästar som är fräscha, enkla, vilka som man snabbt kan få till med träning/tandvård/hovis/kiro etc. Och som är måna om sitt rykte och inkomst och då är ärliga och faktiskt mer selektiva i vem de säljer till för att slippa besvär. Man säljer då inte svårare häst än ryttaren grejar etc. För då kan det bli så att hästen kommer åter. Och då även i sämre skick.

Privatpersoner kan ju vara betydligt mer okunniga.

40 000 får man dock inte en stabil, frisk halvblodshäst på LB nivå för.

Ta med dig din tränare, visa film innan ni ens åker för att provrida, välj en erkänt nitisk veterinär för besiktning etc.
 
Har möjlighet att ta på prov en estnisk häst. Lätt i typen och inte så grov, just över ponnymåttet. Vet inte om dessa är bra ridhästar eller mer hopphästar men denna kan lätt A dressyr och hoppar bra. Rör sig mjukt, har dock inte kanske samma rörelser som ett halvblod eller ser lika snygg ut då den springer. Är ju i alla fall dressyr jag vill rida.

Det här lät väl för övrigt helt fantastiskt utifrån dina önskemål. Jag kan ha missat något, men vad är det som får dig att tveka inför att pröva den här hästen? Vet du något om hur den är i lynnet?

Vad är det som du tycker är roligt med att rida dressyr? Att rida för tränare, utvecklas, samspela med hästen? Eller bara att tävla?
 
Så alla hästar kan också gå lätt A dressyr och gör det bra?

Det hänger ju på ryttaren med.
Min häst skulle absolut kunna gå lätt a och göra det utmärkt. Men inte med mig på ryggen. Med mig inblandad blir det inte ens en lc.

Och ja jag har tävlat upp till la så det är inte att jag absolut inte kan rida på den nivån. Så jag kan. Hästen kan. Men vi tillsammans kan inte.

Men la handlar i princip om att ha en lösgjord lydig häst. Inte talang eller något exceptionellt någonstans. Men lösgjord kan vara nog så svårt 😎
 
Själv litar jag mer på privatpersoner än hästhandlare. Dom drar ju hem hästar från andra länder som dom själva inte känner eller vet mycket om. En privatperson har ju oftast haft hästen ett bra tag, flera år och känner den utan och innan.

Samt har ett känslomässigt filter, kan sällan se sig häst krasst objektivt, är ofta låsta i att de måste få ut en viss summa oavsett hur den står sig mot marknadsvärdet. En handlare är mer krass, på gott och ont. En handlare som inte får Brunte såld justerar priset. En privatperson som inte får Brunte såld kan justera priset men lika gärna ha Brunte till salu i två år för de anser prompt Brunte är värd xx tusen trots att ingen på marknaden anser det.

Jag hörde av mig till handlare. Berättaze vad jag sökte och min budget. Fick fem förslag och en beskrivning. Provred 2. Båda var exakt som beskrivit. Både positiva och negativa saker.

Sen kunde handlaren givetvis inte säga något om hur hästen haft det i Danmark. Men hen var banne mig bättre att korrekt beskriva hästar hen haft 2-3 mån än de flesta privata säljare var på att beskriva de haft I många år.

Det finns alltid en risk bli lurad. Därför ska man veterinärbesiktiga noga, provrida noga och ta reda på det man kan. Och inse det alltid är en chansning. Går det fel och du blir lurad är du mycket säkrare om du köpt av en handlare dock.
 
Fast det finns ju duktiga handlare som genom många års handlande lärt sig se vilka hästar som är fräscha, enkla, vilka som man snabbt kan få till med träning/tandvård/hovis/kiro etc. Och som är måna om sitt rykte och inkomst och då är ärliga och faktiskt mer selektiva i vem de säljer till för att slippa besvär. Man säljer då inte svårare häst än ryttaren grejar etc. För då kan det bli så att hästen kommer åter. Och då även i sämre skick.
Ja, jag har till och med nekat provridning av vissa hästar för jag har förstått att det inte kommer fungera..
När man inte har en massa känslomässiga band till hästen är det bra mycket enklare att matcha ihop häst och ryttare.

Sen kan man ju få riktiga fynd hos hästhandlare ibland, trevliga hästar som inte är så utbildade så de är billiga i början men går snabbt upp i pris under utbildning.
Vi sålde hästar från Ungern bla, inköpta just som "tanthästar" alltså trygga hästar med trevliga rörelser men inget wow. Flera av dem var mest ridna ut (och körda) när de kom hit men blev riktigt fina när de blev lite utbildade.
 
Jag tror man alltid har 50'-100' för lite 😂

Efter att ha haft hästar som var lite för krångliga så fick jag skriva en lista med min tränare på vad jag behövde också fick jag skita i om jag tyckte den var tråkig. Det blev ett superköp, övervuxen ponny som jag hade i 2 år och lärde mig massor på. Jag tyckte han var dötråkig första månaden, men sedan lärde jag mig uppskatta det.
En annan sak att minnas med de "dötråkiga hästarna" - känslan är ofta ömsesidig. Ofta kan man få dem att tina genom att inte vara en dötråkig människa :angel:
 
En jätteviktig sak att tänka på är att även om en häst bevisligen presterat på en viss nivå betyder det inte att alla eller en själv kan rida hästen på samma nivå överhuvudtaget, och absolut inte med samma resultat.

Jag hade ett tag förmånen att rida en häst utbildad och tävla svår klass dressyr (ev en känd elitryttare). Hästen hade sedan köpts av en hyfsat duktig person som red på msv nivå. Det var där jag fick rida. Och det var amazing. Jag kunde rida byten och alla möjliga och omöjliga krumelurer. Superhäftigt. Hästen var en tokbussig läromästare, försökte räkna ut vad man ville och gjorde det även om man gjorde fel.

Men, om jag hade köpt den hästen. Så x månader senaste hade den inte varit kvar på msv nivå. Den hade inte varit lika lättiden. Osv. För form behöver förvaltas och jag hade med mindre än instruktör varje vecka och troligen lite genonridning av skicklig ryttare inte kunnat förvalta det.

De är ju hästar, inte maskiner.

PS Hästen var livsfarlig att rida ut på och galopperade mest på stället eller kastade sig ner i dikena. Så inte ens den hästen var perfekt ;)
 
Ja, jag har till och med nekat provridning av vissa hästar för jag har förstått att det inte kommer fungera..
När man inte har en massa känslomässiga band till hästen är det bra mycket enklare att matcha ihop häst och ryttare.

Sen kan man ju få riktiga fynd hos hästhandlare ibland, trevliga hästar som inte är så utbildade så de är billiga i början men går snabbt upp i pris under utbildning.
Vi sålde hästar från Ungern bla, inköpta just som "tanthästar" alltså trygga hästar med trevliga rörelser men inget wow. Flera av dem var mest ridna ut (och körda) när de kom hit men blev riktigt fina när de blev lite utbildade.

Mer tanthästar åt folket!
 
En annan sak att minnas med de "dötråkiga hästarna" - känslan är ofta ömsesidig. Ofta kan man få dem att tina genom att inte vara en dötråkig människa :angel:

Eller så är man inte rätt för dne hästen o h bör inse det. Och inte skylla på hästen. När jag köpte min så den andra jag proved hos handlaren var en ridponny. Superfin på video, supertrevlig när försäljaren red. Men den och jag klickade ingenstans. Den var trist, istadig och tung för mig. Men för någon annan som rider på annat vis hade den ju varit exakt så fin som på video och för säljaren. Det var bara inte en häst för mig och jag var inte rätt människa för den.

På samma sätt som den jag köpte inte var rätt för alla de som tackat nej pga känsligheten, men var helt rätt för mig. Och jag med min snälla (läs mesiga!) ridning var rätt människa för den.

Det är inget fel att inte passa ihop heller och inget nederlag.
 
Har man inte högre krav och även ska ha hästen tillsammans med en shettis kan man göra så att man tittar på de lite mer lättfödda raserna.
Finns exemplar där som rör sig fint och med rätt ridning/träning blir väldigt fina.

Sen är det såklart så att man ska köpa sig det man vill ha men har man inte råd så har man inte.

Jag vill gärna köra en fläkig BMW men jag har inte råd så jag kör Saab ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
1 743
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 942
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
263
Senast: Twihard
·
  • Låst
Hästmänniskan Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
13 611
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp