Bukefalos 28 år!

Köpa häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det är lite knepigt på ett sätt för att om hästen tål misstag från ryttaren är ju frågan om det gynnar ryttaren. Den ska ju göra rätt när ryttaren gör rätt tycker jag men inte när ryttaren gör fel

Precis. Hästen måste vara känslig nog men inte för känslig. Sen beror det ju vad det är för ryttare också. Ridskolehästar är ju perfekta läromästare för nybörjare. Men allteftersom ryttaren lär sig mer så behöver hen en känsligare hästar som förlåter mindre och mindre (och ställer högre krav på att ryttaren gör rätt) men som hela tiden är tillräckligt förlåtande så att det inte blir farligt.
 
Jag tycker det är lite knepigt på ett sätt för att om hästen tål misstag från ryttaren är ju frågan om det gynnar ryttaren. Den ska ju göra rätt när ryttaren gör rätt tycker jag men inte när ryttaren gör fel

Tänker att den ska vara förlåtande. Man lär sig inte så mycket om hästen får spelet när ryttaren gör fel.
Så förlåtande när ryttaren felar och göra rätt när ryttaren gör rätt.
 
För 40-50 kan du ju få en fin fjording för. Den passar bättre med shettisen än ett halvblod. Sen om det är just halvblod su vill ha ska du såklart köpa det. Men vänta och spara mer i såfall.
Är långt ifrån alla som gillar fjordingridning oavsett hur duktig fjordingen är. Jag har provat flera stycken vars ägare både tränar och tävlar med dom men jag tycker inte alls om deras rörelsemönster. Tycker dom är tråkiga att rida liksom jag tycker islandshästar är lika trista att rida trots att det är en populär ras.
 
Är långt ifrån alla som gillar fjordingridning oavsett hur duktig fjordingen är. Jag har provat flera stycken vars ägare både tränar och tävlar med dom men jag tycker inte alls om deras rörelsemönster. Tycker dom är tråkiga att rida liksom jag tycker islandshästar är lika trista att rida trots att det är en populär ras.
Fjordhästar är ju verkligen inga dressyrhästar i alla fall, själv ser jag dom som lämpliga till nån som vill luffa i skogen typ!
 
Fjordhästar är ju verkligen inga dressyrhästar i alla fall, själv ser jag dom som lämpliga till nån som vill luffa i skogen typ!


@aglaonema , jag är genuint nyfiken på hur du skulle beskriva din erfarenhet av hästar och hästvärlden. Har du träffat på och kanske provat att rida väldigt många olika sorters hästar och raser? Läser du kanske mycket om hästar, på nätet och i tidningar/böcker? Har du ett bra nätverk av proffs omkring dig IRL?

Du ska naturligtvis inte ha nån fjordhäst. Men jag är väldigt fascinerad av inställningen, att hellre leta billiga individer av en viss ras än riktigt fina och välridna individer inom raser som generellt är billigare i drift och inköp, när man vill rida LA.
 
@aglaonema , jag är genuint nyfiken på hur du skulle beskriva din erfarenhet av hästar och hästvärlden. Har du träffat på och kanske provat att rida väldigt många olika sorters hästar och raser? Läser du kanske mycket om hästar, på nätet och i tidningar/böcker? Har du ett bra nätverk av proffs omkring dig IRL?

Du ska naturligtvis inte ha nån fjordhäst. Men jag är väldigt fascinerad av inställningen, att hellre leta billiga individer av en viss ras än riktigt fina och välridna individer inom raser som generellt är billigare i drift och inköp, när man vill rida LA.
Nu har jag troligen redan hittat hästen och den är faktiskt billig i drift och inte jättedyr i inköp heller, dessutom välutbildad och ingen viss ras.
 
Du är å andra sidan verkligen ingen dressyrryttare så det hade nog ändå inte passat med en välriden fjording.

Ju längre den här tråden snurrar på, desto mer förvirrad blir jag. Är TS ens 100% seriös? Vill man rida LB, kanske max LA, är man förmodligen en rätt medioker ryttare. Att då stirra sig blind på att ha en häst med kapacitet för mycket högre, för en väldigt liten peng, blir väldigt märkligt för mig.
LB kan ju (nästan) vilken häst som helst tränas till att klara med en någotsånär skicklig ryttare. Häromkring går islandshästar, fjordingar, travare (både kall- och varmblod), diverse importer etc. LB dressyr med sina vanliga, normalskickliga hobbyryttare. De som har fina SWB (och liknande) med fina rörelser och "hela paketet" siktar oftast högre än LB-LA. Eller så kommer de aldrig högre än LB för att ryttaren begränsar hästen, och då behöver de ju ändå inte en så fin häst.

Varför inte leta efter en trevlig individ inom budgeten, när det ju finns så många, istället för att rata allt som "inte dressyrhäst" när man verkligen inte "behöver" en dressyrhäst? :confused:

Jag hade liksom inte råd att köpa en hopphäst för 200.000 med stadiga resultat i 130-140, men eftersom jag ändå inte vågar hoppa högre än 110 klarar jag mig utmärkt med min mediokra häst med okänd härstamning som med spetsade öron skuttar runt en meter. Det kändes roligare att köpa den och börja komma igång och ha kul, än att leta i en evighet och gnälla över att ingen vill sälja sin okomplicerade 130-häst till mig för en spottstyver :angel:
 
Nu har jag troligen redan hittat hästen och den är faktiskt billig i drift och inte jättedyr i inköp heller, dessutom välutbildad och ingen viss ras.

Det är toppen. Hoppas att du känner att all input i tråden hjälpt dig lite framåt? Vore superspännande om du uppdaterade med hur det går för dig och hästen.
 
Såhär en liten undran, vet många ridskolor som har mestadels halvblod som lektionshästar. Varför det då ridskoleryttare inte rider på speciellt hög nivå?!
 
Såhär en liten undran, vet många ridskolor som har mestadels halvblod som lektionshästar. Varför det då ridskoleryttare inte rider på speciellt hög nivå?!

Det är ju en lite annorlunda undervisningsform på ridskola mot om du rider privat för en tränare. Det blir svårt att få lika bra utvecklingskurva om man är 15 ryttare samtidigt som dessutom byter häst oftare och kanske inte riktigt då kan få full hjälp i att hitta knapparna som de skulle gjort på samma häst och enskild undervisning.
Man kan ju vara på en elev rätt så mkt mer än man kan med 15 st.

Sen får man ju som ridskola alltid svårt att få ekonomin att gå ihop. Det är dyrt med hästar och folk vill inte betala så mkt för att rida.
Så man har inte råd med topphästar. Och man måste även aktivt välja bort hästar som har för mkt gång och är för känsliga. Det är svårare att sitta på en häst med mycket gång. Och det är inte ekonomiskt försvarbart för många ridskolor att ha hästar som bara kan gå med rutinerade ryttare.

Ju mer gång desto känsligare blir hästen också för skador. Är det en överrörlig individ måste man rida dem väldigt korrekt för att de inte ska gå sönder. De flesta på ridskola klarar inte det.
Då får man välja modeller som tål mer felridning både mentalt och fysiskt. Och som är bussiga och lite bekväma att sitta på.
Sen måste ju ridskolehästar kunna vara förlåtande för ryttare som ger fel hjälper/för stora hjälper etc. Och såna hästar är inte alltid såna att de bara kan växla om till att svara på superlätta hjälper direkt en kunnigare hoppar upp. Då kan det bli svårt att direkt bara komma in i den ridning som krävs för att rida svårare program etc.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 729
  • Låst
Hästmänniskan Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
11 766
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 643
Senast: CaisaCax
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp