Bukefalos 28 år!

Köpa häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min tanthäst har jag fött upp själv. Kostade 18 000 bara till seminstationen för nio år sen...

Jag tänkte tillverka en ny tanthäst med min tanthäst (även om det nu inte blir så). Jag räknade med 30' fram till ettårsdagen. Det är fö ett bra sätt få förståelse för kostnad. Kolla vad det kostar att tillverka ett halvblod och föda osv det till fyraårsdsgen....
 
En jätteviktig sak att tänka på är att även om en häst bevisligen presterat på en viss nivå betyder det inte att alla eller en själv kan rida hästen på samma nivå överhuvudtaget, och absolut inte med samma resultat.

Jag hade ett tag förmånen att rida en häst utbildad och tävla svår klass dressyr (ev en känd elitryttare). Hästen hade sedan köpts av en hyfsat duktig person som red på msv nivå. Det var där jag fick rida. Och det var amazing. Jag kunde rida byten och alla möjliga och omöjliga krumelurer. Superhäftigt. Hästen var en tokbussig läromästare, försökte räkna ut vad man ville och gjorde det även om man gjorde fel.

Men, om jag hade köpt den hästen. Så x månader senaste hade den inte varit kvar på msv nivå. Den hade inte varit lika lättiden. Osv. För form behöver förvaltas och jag hade med mindre än instruktör varje vecka och troligen lite genonridning av skicklig ryttare inte kunnat förvalta det.

De är ju hästar, inte maskiner.

PS Hästen var livsfarlig att rida ut på och galopperade mest på stället eller kastade sig ner i dikena. Så inte ens den hästen var perfekt ;)

Men precis!
Min förra var utbildad MSV + lite extra. Bytte ner till var tredje, piruetter och lite annat kul.
Inte red jag MSV bara för det 😅
Jag tog mig runt några LB1 på godkända poäng där jag mest höll på att studsa ur sadeln pga för mycket trav för mig.
Han hade även gått 130 cm hoppning, jag tog mig upp till 120 cm på typ tre år.

Även om det är kul med en häst som kan en massa så ska man ju även kunna förvalta den kunskapen.
Har man inte de tävlingsambitionerna tycker jag det räcker med en häst som är väl grundriden, snäll och bussig, i kombination med att man har en bra tränare.

På ett sätt tycker jag det är skönt med att min nuvarande inte har några gamla resultat som jag ska leva upp till.
 
@Bison ja men eller hur. Att med hjälp av en bussig häst kravla sig genom klasserna känns mer värdigt än slakta resultatraden i tdb på en msv-häst ;)

Skämt åsido, kan man lägga vantarna på en sån där superbussig läromästare så kan man lära sig ofantligt! Men det går ju varken över en natt eller automatiskt. Men ibland känns att angiven utbildningsnivå tas som nån garanti att hästen ska kunna prestera på den nivån oavsett pilot. Och så funkar det ju inte alls.
 
Men ibland känns att angiven utbildningsnivå tas som nån garanti att hästen ska kunna prestera på den nivån oavsett pilot. Och så funkar det ju inte alls.

Och gör den inte det känner man sig lurad och reklamerar hästen.

Man ser ju inlägg både här och på andra ställen där man har köpt en häst som gått på en viss nivå och fungerat på ett visst sätt hos säljaren. Efter ett tag ändrar sig hästen, kan både gå sämre och bete sig annorlunda. Den som inte förstår att det beror på hur den rids och hanteras känner sig kanske lurad för att den levande varelsen inte beter sig som en maskin.
 
Jag köpte min holländare billigt, men nog är det många minus med honom. Dels var han gammal, het, tjurig i hanteringen, väldigt jobbig att rida ut i närmare två år , mycket specialbehandling. Men känslan han ger i ridningen är magisk! Men han är inte en häst för den som inte kan lyssna och anpassa sig.
På papperet lät han för bra för att vara sann, och det var han väl på sätt och vis. 17 år, gått svår hoppning, lagom stor, jättebillig.
 
Jag betalade 50 000 för min läromästare för 16 år sedan, minns att marknadsvärdet på likvärdiga hästar låg runt 65' då. Hon hade knepigt lynne.
Jag betalade 30 000 för mitt halvblod för 16 år sedan, läromästare lätt A -medelsvår. Hon hade inte knepigt temperament.
 
Har man inte högre krav och även ska ha hästen tillsammans med en shettis kan man göra så att man tittar på de lite mer lättfödda raserna.
Finns exemplar där som rör sig fint och med rätt ridning/träning blir väldigt fina.

Sen är det såklart så att man ska köpa sig det man vill ha men har man inte råd så har man inte.

Jag vill gärna köra en fläkig BMW men jag har inte råd så jag kör Saab ;)
Själv kör jag mercedes.
 
Jag betalade 30 000 för mitt halvblod för 16 år sedan, läromästare lätt A -medelsvår. Hon hade inte knepigt temperament.
Det har hänt rätt mycket på 16 år både med pengars värde och med hästaveln. Man har bl.a. jobbat hårt på att ändra inställningen till SWB vilket gjort att fler vill köpa dem och är beredda att betala för dem.
Rent krasst förstår jag inte hur du kan tro att en häst är så billig att ta fram. När min arabkorsningunge föddes 2013 så hade han kostat över 60000 bara i produktion.
 
Jag betalade 30 000 för mitt halvblod för 16 år sedan, läromästare lätt A -medelsvår. Hon hade inte knepigt temperament.

För 16 år sedan var lönerna lägre, mjölken kostade mindre, bensinen var billigare, hyrorna lägre osv osv.

På vilket sätt känns ditt köp för 16 år sedan relevant idag?

Det GÅR att göra fynd idag med. Men det kräver tid, skicklighet och en portion tur.
 
Det här lät väl för övrigt helt fantastiskt utifrån dina önskemål. Jag kan ha missat något, men vad är det som får dig att tveka inför att pröva den här hästen? Vet du något om hur den är i lynnet?

Vad är det som du tycker är roligt med att rida dressyr? Att rida för tränare, utvecklas, samspela med hästen? Eller bara att tävla?
Troligen blir det denna häst, välutbildad, bra i lynnet, lätt att komma upp på höjdmässigt. Estonian native horse men dock inget halvblod. Att rida dressyr är roligt, utvecklas samspela med hästen men är inte tävlingsintresserad.
 
Troligen blir det denna häst, välutbildad, bra i lynnet, lätt att komma upp på höjdmässigt. Estonian native horse men dock inget halvblod. Att rida dressyr är roligt, utvecklas samspela med hästen men är inte tävlingsintresserad.
Men då så. Vill du veta en hemlis? Det går att träna dressyr och ha roligt och samarbeta med hästen oberoende på vilken ras det är.
 
Jag tänkte tillverka en ny tanthäst med min tanthäst (även om det nu inte blir så). Jag räknade med 30' fram till ettårsdagen. Det är fö ett bra sätt få förståelse för kostnad. Kolla vad det kostar att tillverka ett halvblod och föda osv det till fyraårsdsgen....

Har en bekant som föder upp halvblod/connemara. Blir trevliga lagomhästar som kostar runt 40.000 :)
 
@Bison ja men eller hur. Att med hjälp av en bussig häst kravla sig genom klasserna känns mer värdigt än slakta resultatraden i tdb på en msv-häst ;)

Skämt åsido, kan man lägga vantarna på en sån där superbussig läromästare så kan man lära sig ofantligt! Men det går ju varken över en natt eller automatiskt. Men ibland känns att angiven utbildningsnivå tas som nån garanti att hästen ska kunna prestera på den nivån oavsett pilot. Och så funkar det ju inte alls.

Jag håller med!! Och bara för att en häst är schysst och välutbildad så betyder det inte att den är en bra läromästare. Jag har själv ridit en som var otroligt välutbildad, trygg och snäll men ingen en läromästare.
 
Jag håller med!! Och bara för att en häst är schysst och välutbildad så betyder det inte att den är en bra läromästare. Jag har själv ridit en som var otroligt välutbildad, trygg och snäll men ingen en läromästare.
Självklart inte, läromästare är en häst som tål misstag från ryttaren, och det är lååångt ifrån alla välutbildade hästar som gör det. Faktum är att dom flesta jag vet snarare är svåra att rida då dom är så pass känsliga för ryttarens hjälper och inverkan att man verkligen måste vara duktig själv för att kunna rida dom rätt.
 
Självklart inte, läromästare är en häst som tål misstag från ryttaren, och det är lååångt ifrån alla välutbildade hästar som gör det. Faktum är att dom flesta jag vet snarare är svåra att rida då dom är så pass känsliga för ryttarens hjälper och inverkan att man verkligen måste vara duktig själv för att kunna rida dom rätt.

Jag tycker det är lite knepigt på ett sätt för att om hästen tål misstag från ryttaren är ju frågan om det gynnar ryttaren. Den ska ju göra rätt när ryttaren gör rätt tycker jag men inte när ryttaren gör fel
 
Troligen blir det denna häst, välutbildad, bra i lynnet, lätt att komma upp på höjdmässigt. Estonian native horse men dock inget halvblod. Att rida dressyr är roligt, utvecklas samspela med hästen men är inte tävlingsintresserad.

Men då så! Jag tycker att det låter som en jättetrevlig häst. Fick du ha den på prov också? Och du - du ser väl till att veterinärbesikta den, så att du minskar risken för otrevliga överraskningar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
24
· Visningar
1 556
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 888
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
252
Senast: Twihard
·
  • Låst
Hästmänniskan Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
13 488
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp