Köpa HELT ohanterad unghäst

A

Annas

Nu behöver jag tips! Jag kan en hel del om NH (Har tagit "lektioner" under drygt ett års tid, även om det var några år sedan, och hanterat mina hästar enligt dessa principer sedan dess). Men nu ställs jag inför en riktig utmaning! Jag ska nämligen ner till Spanien i vår och köpa "påläggskalv". Det blir en 2-årshingst, som i princip aldrig sett en människa. Jag har drygt en vecka på mig att få den hanterbar och lastbar i en transport. Jag hade tänkt köra den lös i en transport, eftersom jag inbillar mig att olycksrisken är mindre så om den skulle få panik i släpet.

Hur går man lämpligast tillväga för att ta den första kontakten med hästen? Box eller liten hage? Det kan ju kännas lite instängt och riskabelt att gå in och vifta med repet i en liten box, med tanke på att man kan bli inträngd i ett hörn och sparkad. Samtidigt kommer man kanske inte ens i närheten av hästen i en hage, om den inte är väldigt liten. Min idé är nog att hoppas på att det finns en liten mindre hage med bra stängsel till hands där man kan försöka göra "ledarskapsövningarna" och hoppas på att hästen nappar och ser en som ledare. Så småningom kommer den kanske att följa efter en och efterhand tillåta fysisk kontakt så att det slutligen går att sätta på en grimma. Därefter får man gå vidare med ledträning och lastträning. Vad tror ni om detta? Hinner man det på en vecka? Är det stor risk att bli skadad? Finns det någon här som har egen erfarenhet av HELT ohanterade hästar? Jag har själv tampats med kaxiga 2-årshingstar här i Sverige, men de har å andra sidan sett människor sedan födseln. Det här blir ju något helt annat! :crazy:
 
Oj..! Vilket företag! :)

Kan tyvärr inte komma med några tips men vill väldigt gärna hör sen hur det gått. Och visst bör det väl finnas en paddock av något slag där som du kan använda? För inte låter det som nån bra ide att gå in i en box, du måste kunna komma undan snabbt om det skulle bli farligt. Varför inte ta kontakt med dem och höra? Andra måste ju ha hämtat hästar där förut, kolla hur de gjort.

Vad är det för slags ställe förresten...? :confused:
 
Borde det inte vara lättare att få kontakt med en häst som växt upp i flock som föl, än en kaxig hingst som redan vet var den har människan?
 
Jo, chansen (och min förhoppning) är ju att den svarar rätt på signalerna och ser mig som ledare. Den är troligtvis väldigt rädd och skygg för människor. Men jag vill gärna ha tips från någon som verkligen provat på det här med "vildhästar"! :)
 
Nu har ju vi haft lite kontakt tidigare... :)

Vet du hur de har hästarna? När jag fick titta på min så var de ju ute på betet (alldeles för jobbigt att fånga in för bara en person som ska titta). Där var det en hel flock på 15-20 unghingstar. Då var det ju inte tal om att försöka vara ledare för då hade hästarna stuckit iväg på en gång. Där handlade det om att inge förtroende, röra sig sakta och få dom än mer intresserade än dom redan var. Klia på underläppen är ett hett tips! Du fångar intresset och de kommer över sin rädsla.

Om du får träffa dom i små inhängnader eller liknande kommer de redan vara under stor stress förmodligen. Ett ypperligt tillfälle att se hur hästen reagerar under stress. Att se hur min pålle reagerade när de hade fångat in honom och hade honom vid gården var ju ett av de viktigaste tillfällena.

I box kan hästen vara under alltför stor stress och alltså inte kontaktbar, inte något bra tillfälle att försöka få förtroende.

Förmodligen har de en picadero eller "roundpen" som du säkert kan få arbeta hästen i om du vill. Beroende på hästens temperament skulle jag dock vara lite försiktig med det. En stark häst ska du satsa på att bli ledare till, en svag häst ska du satsa på att få förtronde från i första hand. Det är iaf min åsikt. Nu vet ju jag inte exakt hur du jobbar (PNH, Hempfling, Leslie Desmond etc..) så ja..

Lastträning ska du inte ge dig på ;) Det är bara att lyfta på när den tiden kommer. De på stuteriet vet säkert hur de ska bära sig åt, det är nog inte första gången de är med om det.

Eftersom det ju bara handlar om en vecka (eller mindre eftersom du ska falla för en av hästarna först :D ) så skulle inte jag gå så mycket längre än att försöka få hästens förtroende, kanske börja klia lite osv.

När du kommer hem med pållen kommer ju han vara i chock de första månaderna och det kan ju då vara svårt att få kontakt osv. Umgås med honom, men ställ inte för stora krav.

Min häst var ju i 1½-2 månader i chock. Jag umgicks då med honom varje dag och kliade osv. Kom inte så mycket framåt. Sedan i början på januari kände han sig mer hemma och då tog vi stora kliv framåt varje dag i princip. Idag var vi för första gången utanför stängslet! Gick jättebra! :)

Jag avråder dig dock från att köra upp honom i släp. Har du varit i kontakt med några av transportörerna? För det första är det allt pappersarbete (och leta ställe att övernatta på etc), för det andra skulle jag aldrig köra en häst i ett släp bakom bil genom hela Europa. Han måste då åka helt själv vilket kan göra honom VÄLDIGT stressad. Ett släp är ju också ganska vingligt. I en lastbil har han hela tiden sällskap, det är luftfjädrade bromsar, videoövervakat etc. Även om du då inte kan vara med vid lastning, resa upp osv så är dte mycket bättre för hästen. Jag funderade ett tag på att köra upp min med en 2hästarslastbil, men då uppstod ju ändå samma problem, han skulle få åka själv.

Nu kanske jag gör att folk blir lite arga, men av egen erfarenhet:
Tänk på att många övningar inom NH (beroende på vilken inriktning det är) är gjorda för tama hästar. På en vild häst funkar de helt enkelt inte eftersom hästen, även om du "talar dess språk", faktiskt aldrig ser dig som en häst utan som en väldigt konstig och potentiellt farlig varelse. Nu är det svårt att förklara riktigt hur jag menar, men...

Jag känner en person som för ett par år också tog hem en häst från Camargue (dock ej Camarguehäst), helt vild. Hon hade också lite tid nere i Frankrike med honom (vilket ju inte jag hade direkt). Om du vill kan jag PMa hennes mailadress!
 
Jag var och köpte en ohanterad Knabstruper hingst på två år för två år sedan och det gick över förväntan.
Jag valde att inte hantera honom innan utan skickade en pålitlig häst lastbil som är vana att lasta ohanterat och det gick som en dans. Jag tror att om man bara tar det lugnt och inte ger den ohanterade hästen för många changser till övertag så ser dom ingen större anledning till att gå i mot. En fördel är att hästen får så mycket intryck att smälta att dom snabt blir trötta och i vårat fall så var han så nyfiket på allt det nya så han var bara tvungen att prova alla tokigheter som vi hittede på. Han var cool vid ankomsten till oss trotts att han bara varit på ett ställe i hela sitt liv.
Vi hade lite problem med att han slet sig några gånger i början och att han gärna stegrade men det tog ungefär ett halvt år av väldigt försiktig sparsam träning så blev han som vilken häst som helst och nu när han är under inridning så har han åter i gen överraskat oss genom ett genuint samarbete. :)
 
Tack för svaret! Jag har kontaktat transportören, och han verkar åka var 6:e vecka vilket ju ger ganska goda chanser till bra timing... Det som oroar mig är om hästen inte går att få tam nog för att binda upp så kanske den skadar sig rejält i lastbilen. Jag har hört så många hemska historer om uppsprättade bukar, utslitna ögon osv... :cry: Det verkar inte vara någon garanti att den faktiskt får sällskap hem. Transporten blir ju en returkörning, eftersom han kör hästar från Sverige ner i till Europa. Då kanske det är bättre att köra den själv, lös i en transport, eller ännu hellre i en 2-hästars kastbil för B-körkort. Vet du om det går att hyra sådana lastbilar? Då kan ju hästen sova i den så man slipper omlastningsproblemet...

Du för jättegärna PM:a numret eller e-postadressen till den där tjejen!!! :)
 
Gick han att binda upp helt ohanterad? Jag är så rädd att den ska skada sig!
 
Varför ge sig in på en sådan här grej om man är så osäker på det hela?
Det är väl bättre att du betalar uppfödaren för en tids hantering av hästen innan du tar hem den. Antagligen har väl uppfödaren vana att hantera sina egna unghingstar och kan ganska snart få den såpass van att den kan stå bunden i en transport. Det är mycket farligare att ha hästen lös i ett litet släp mot att ha den bunden i en hästbuss.
Historier om hemska olyckor får man alltid höra, vad det än gäller.
 
Det ska nog inte vara några problem. När jag köpte min häst för 2,5 år sedan så var han hingst, 5,5 år gammal och aldrig hanterad. Han hade grimma på sig, men den enda kontakt han hade med människor var när de kastade in hö i hagen. Aldrig fasthållen eller ledd, inte heller hade han sett stallet från insidan. Vi föste in honom i stallet o en box. Där var det bara att prata med honom och klappa honom tills han lugnade ner sig, ca 30 minuter, lyckas få på en stadig lädergrimma. (Hade gett honom lite plegg i betfor innan). Lastade från stalldörren med ett långt rep som virades tre varv runt frambommen.
Lastade av i stallgången hemma.
Två dagar senare ledde jag honom på Åby-kliniken strax brevid travbenan och det gick problemfritt. Det vara bara att tala om att så här gör vi. På med ett träns och en longerlina och så gick vi. Värre var det inte.
Hade hemma en likadan hingst i höstas, fast han var 7 år. Det tog en vecka innan han gick snällt i lina bakom mig, hade dock träns på honom i ca två veckor eftersom han var nykastrerad. Därefter bara grimma o grimskaft.
Ville väl egentligen säga med det här inlägget att det kommer nog inte bli några större problem! Lycka till!

o hade jag haft en liten paddock elelr liknande att träna i hade jag tränat där...
 
Vilken av transportörerna är det du pratat med?

Han kommer få stå lös, det kan jag nästan garantera dig. De är vana vid ohanterade hästar (de flesta av dom iaf) och vet vad som passar bäst. Det är nog mindre risk att han skadar sig där eftersom de hela tiden ser vad som händer. Sedan är det ju heller inte någon bom som han kan hoppa över eller liknande utan en dörr som nog inte är så lätt att skada sig på.

Om det är transportören jag tog min häst med så kommer hästen få sällskap på vägen upp. Möjligtvis att han får stå själv lite i början, men inte en chans i världen att han åker med tom transport.

Det finns en att hyra, The Ault. Har inte numret nu (står kanske i Ridsport), men det är iaf de enda som hyr ut 2hästarslastbil. Man betalar per milen.

Du behöver nog inte vara orolig för att han inte går att binda upp. Min häst var det inga som helst problem med, bara han hade fått lära sig att han inte kom loss så stod han stilla. Även de andra verkade det inte vara några problem med. De kunde leda min pålle och tom springa i trav med honom, då var det alltså samma dag som de fångat in honom från betet.

Jag PMar mailen till henne!
 
Det var inga problem och faktum är att jag även i fortsättningen har kunnat binda honom lite här och där utan problem. En bra häst buss är såpass säker att det inte skall bli några skador, jag kan bara varmt rekomendera att beställa en sådan transport för det blir nog väldigt nervöst för både er och hästen att köra så långt.
 
Hur dum och ego får man va?? :confused:
Hur kan man ens komma på tanken att transportera en totalt ohanterad unghäst så långt? :devil: :mad: Är det ok att utsätta hästar för vad som helst??
Se till att hästen är väl hanterbar innan du begär att den ska resa!! :mad: :mad:
 
Prata hästens språk....Equus...men det kan vara svårt det där...skulle verkligen vilja vara med om något sådant..vilket möte och vilken känsla när du får kontakten....Har de nån round pen?? I sånna fall kan du jobba den och få kontakt med den lös i en round pen...vad har du gett dig in på :)

Sam
 
Jag vet inte om du har sett och hört om Patrick Allori men han har vad jag tycker verkar som ett bra sätt att hantera hästar som inte har vana av människor. Kan väl liknas lite vid "Nh" fast går även att applicera på hästar som inte är av snälla halvblods eller quarter typen... Men det är ju alltid farligt att handskas med hästar som inte är av de typerna så jag hade varit rejält försiktig. Han jobbar ialla fall med dem i roundpen, eller liten hage, och har dem lösa och på det viset kan han jobba med ledar signaler osv. Lite som monty roberts gjorde med sina mustanger fast ändå lite annorlunda. Jag känner en kvinna som har arbetat på detta sätt med vilda hästar som bara haft lite kontakt med människor, och bara på negativt sätt. Hon har fått mycket bra resultat och snabbt kunnat etablera sin ledarroll, till och med med en hingst som faktiskt var väldigt skeptisk tidigare och aggressiv. Men det berodde tydligen på att människorna som haft han tidigare hade provat metoder som passar bättre på våra svenska hästar, för han fann sig väldigt snabbt när hon talade tydligt hästspråk.

Jag hoppas verkligen det går bra för dig, det låter spännande och om du har goda kunskaper och inte pressar hästen mer än vad han går med på så borde det ordna sig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 498
Senast: liiinnea
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 545
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 892
Senast: Polibek
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp