Köpa hus-frågor, var?

Det är nog här vi skiljer oss åt :D.

Men sånt vet man ju kanske själv, vad man är för person och hur stort behov av "säkerhet" man behöver ha i sitt boende för att kunna slappna av och njuta av det.

Jag skulle nog klara det, men ändå vara förberedd så eventuellt besök inte sätter mig på pottkanten.
 
Jamen precis. Allt går ju att lösa på sikt.
Kommunalt VA skulle kosta närmare 6000/år plus förbrukning på 40 kr/kubikmeter såg jag på deras hemsida.
Men jag är väl lite mer "kansjälv"-riktad än att sträva efter att få allt serverat.
Jag misstänker att det primära valet görs i att du vill bo på landsbygden med avstånd till grannar där det ändå inte erbjuds kommunalt va. Så det kanske inte ens är en fråga för dig i ditt husköp.
 
Jag misstänker att det primära valet görs i att du vill bo på landsbygden med avstånd till grannar där det ändå inte erbjuds kommunalt va. Så det kanske inte ens är en fråga för dig i ditt husköp.

Nej, det är inget jag räknar med. Det är nog mest för områden och närmare skärgården. Men man vet ju aldrig.
 
Det är nog här vi skiljer oss åt :D.

Men sånt vet man ju kanske själv, vad man är för person och hur stort behov av "säkerhet" man behöver ha i sitt boende för att kunna slappna av och njuta av det.
Exakt.
Det är ju ändå x antal hundratusen som det antagligen kommer kosta.
Livslängden på ett reningsverk/infiltrationsbädd är inte heller evig, så även om det finns kan den behöva bytas/göras om.
 
Större täta kluster av hus i närheten av större samhällen är ju i "risk"zon för att bli anslutna. Så det är ju om du tittar på sådana hus, annars brukar det bli för dyrt för va kollektivet att dra ut rör så då är det riskfritt.

Ja, så tror jag med. Jag vill bo själv, inga grannar tätt inpå.
 
Det viktiga när man köper hus är en grundlig besiktning av el, vatten, avlopp och riskkonstruktioner. Jag valde att anlita en besiktningsman som gjorde allt, många missar elen. Eftersom jag även har möjlighet att elda så var jag även i kontakt med sotaren. Vattenprover och även radonprover är enkla att lämna in själv. Som ensamboende har jag tömning av min trekammarbrunn vartannat år och sophämtning en gång i månaden och då är det inte ens en full tunna, resten sopsorterar jag eller komposterar. Jag är glad att jag har fixat med bredbandsanslutning vilket underlättar de dagar jag kan välja att jobba hemifrån.
 
Det viktiga när man köper hus är en grundlig besiktning av el, vatten, avlopp och riskkonstruktioner. Jag valde att anlita en besiktningsman som gjorde allt, många missar elen. Eftersom jag även har möjlighet att elda så var jag även i kontakt med sotaren. Vattenprover och även radonprover är enkla att lämna in själv. Som ensamboende har jag tömning av min trekammarbrunn vartannat år och sophämtning en gång i månaden och då är det inte ens en full tunna, resten sopsorterar jag eller komposterar. Jag är glad att jag har fixat med bredbandsanslutning vilket underlättar de dagar jag kan välja att jobba hemifrån.
När i processen gör man detta? Jag antar efter budgivningen? För alla kan ju inte göra sånahär undersökningar. Men vad händer om man hittar något som gör att man inte längre tycker att huset är värt priset? Eller som gör att man rent av vill hoppa av?
Blir man av med sin kontantinsats, eller delar av den?
 
Jamen precis. Allt går ju att lösa på sikt.
Kommunalt VA skulle kosta närmare 6000/år plus förbrukning på 40 kr/kubikmeter såg jag på deras hemsida.
Men jag är väl lite mer "kansjälv"-riktad än att sträva efter att få allt serverat.
Du är definitivt inte ensam om att vilja slippa kommunalt VA. Här är en till 🙋🏻‍♀️
Kan absolut se bekvämligheten i det men också att en lämnar ifrån sig alla möjligheter att bestämma och påverka.

Jag grävde avlopp, helt nytt inkl. infiltration och trekammarbrunn och allt (hade tank innan) för fem år sen. Det gick på ca 105 000 kr inkl. kommunens avgifter. Så det behöver inte vara snordyrt. Kollade innan med kommunen om de hade planer på att utvidga nätet till där jag bor, de sa no way kommer aldrig att ske, du bor för ensligt.

Kommunen kan heller aldrig tvinga en att ansluta. Du kan dock bli tvungen att betala avgifter för framgrävningen ändå. Och worst case få ditt avlopp underkänt. Så att det i praktiken blir ett tvång.
 
Det viktiga när man köper hus är en grundlig besiktning av el, vatten, avlopp och riskkonstruktioner. Jag valde att anlita en besiktningsman som gjorde allt, många missar elen. Eftersom jag även har möjlighet att elda så var jag även i kontakt med sotaren. Vattenprover och även radonprover är enkla att lämna in själv. Som ensamboende har jag tömning av min trekammarbrunn vartannat år och sophämtning en gång i månaden och då är det inte ens en full tunna, resten sopsorterar jag eller komposterar. Jag är glad att jag har fixat med bredbandsanslutning vilket underlättar de dagar jag kan välja att jobba hemifrån.

Jag klarar mig med mobilt bredband, än så länge kan jag inte jobba hemifrån 😁 Har absolut tänkt en ordentlig besiktning
 
Det är också nått jag ska göra. Vill inte att det efter 2 år ploppar upp ett helt område med nybyggda villor i min vy :cool:

Se till att det ingår en del mark i husköpet, är mitt råd. Vi har både skog, ängar och lite gärde (äger dock gård). En frihetskänsla att kunna gå runt i sin egen skog utan att en dag vakna upp av att något skogsbolag tagit ner allt.
 
När i processen gör man detta? Jag antar efter budgivningen? För alla kan ju inte göra sånahär undersökningar. Men vad händer om man hittar något som gör att man inte längre tycker att huset är värt priset? Eller som gör att man rent av vill hoppa av?
Blir man av med sin kontantinsats, eller delar av den?
Efter budgivningen och beroende vad som hittas så antingen sänks priset eller så hoppar man av köpet, men det ska vara avtalat och innan någon handpenning lagts om jag minns rätt. Kontantinsatsen är inte detsamma som handpenning.

Det man får vara beredd på är att säljaren kan välja att sälja till någon annan som struntar i att besiktiga.
 
Men ni har väll en avloppsbrunn också, trekammare eller liknande?
Infiltration (finns flera typer) har en livslängd på 15-20 år. Sedan blir den igensatt och måste grävas om.

Symptomet på en igensatt infiltration, är att trekammarbrunnen blir överfylld, så att avloppsvattnet rinner ut/rinner över någonstans i avloppssystemet. I vårt fall så kom det äckliga avloppsvattnet upp genom en golvbrunn i källaren. :yuck:

Den trekammarbrunn man har, behåller man om den är "godkänd", och så bygger man en ny infiltration enligt godkänt koncept på annat ställe på tomten. Anmälan och godkännande ska ske hos kommunen.

Det kostade oss ungefär 75.000 kr.
 
Se till att det ingår en del mark i husköpet, är mitt råd. Vi har både skog, ängar och lite gärde (äger dock gård). En frihetskänsla att kunna gå runt i sin egen skog utan att en dag vakna upp av att något skogsbolag tagit ner allt.

Tyvärr går nog inte det. Men det vore inte dumt!
 
Att bara kolla vattenkvaliteten i befintlig brunn räcker tyvärr inte heller alla gånger. Det gjorde jag innan jag köpte mitt hus, helt ok resultat, men mot slutet av sommaren sinade brunnen och jag hade inte en droppe vatten. Blev att borra ny brunn plus sätta in filter, totalt ca 140' kr i oväntad utgift. Fick höra av grannarna sedan att den sinat varje sommar, men det var förstås inget säljaren berättade...
 
Efter budgivningen och beroende vad som hittas så antingen sänks priset eller så hoppar man av köpet, men det ska vara avtalat och innan någon handpenning lagts om jag minns rätt. Kontantinsatsen är inte detsamma som handpenning.

Det man får vara beredd på är att säljaren kan välja att sälja till någon annan som struntar i att besiktiga.
Vad är det för skillnad då? Då behöver man spara till båda gissar jag? Hur mycket pengar behöver man egentligen ha sparat ihop :banghead:
Och så till lagfart och pantbrev. Jösses. Det blir bara mer och mer man måste spara ihop innan man köper. Gissar att besiktning inte är speciellt billigt heller, och har man oflyt kan man ju behöva göra ett par st såna.
 
Du är definitivt inte ensam om att vilja slippa kommunalt VA. Här är en till 🙋🏻‍♀️
Kan absolut se bekvämligheten i det men också att en lämnar ifrån sig alla möjligheter att bestämma och påverka.

Jag grävde avlopp, helt nytt inkl. infiltration och trekammarbrunn och allt (hade tank innan) för fem år sen. Det gick på ca 105 000 kr inkl. kommunens avgifter. Så det behöver inte vara snordyrt. Kollade innan med kommunen om de hade planer på att utvidga nätet till där jag bor, de sa no way kommer aldrig att ske, du bor för ensligt.

Kommunen kan heller aldrig tvinga en att ansluta. Du kan dock bli tvungen att betala avgifter för framgrävningen ändå. Och worst case få ditt avlopp underkänt. Så att det i praktiken blir ett tvång.
Jo då, kommunen kan tvinga dig att ansluta dig till avloppet.

Det handlar om att att minska utsläppen av kväve och fosfor i grundvatten och i vattendrag/sjöar, så byggs det kommunalt VA, så är det för att ett område börjar få brist på grundvatten (allt fler brunnar som sinar eller får saltvatteninträngning, och/eller att det uppmäts för höga halter närsalter i grund- och ytvatten.

Många är de som försökt komma undan, få, mycket få har lyckats.

Att sedan det är gängse, och kommer att vara så, med enskild VA i de mer glesbefolkade delarna landsbygden är som det är.

Men bygger kommunen VA, så tvingas man ansluta sig, och koppla på sig. Nyttjande förbud, och förelägganden och sanktionsavgifter dyker annars upp.
 
Vad är det för skillnad då? Då behöver man spara till båda gissar jag? Hur mycket pengar behöver man egentligen ha sparat ihop :banghead:
Och så till lagfart och pantbrev. Jösses. Det blir bara mer och mer man måste spara ihop innan man köper. Gissar att besiktning inte är speciellt billigt heller, och har man oflyt kan man ju behöva göra ett par st såna.
Banken som ger dig lånelöfte kräver att du har en kontantinsats på minst 15%, sen om det är ett annat lån eller om du sparat ihop det är inte alltid så nog när de går igenom din ekonomi för att få låna till köpet. Mycket möjligt att de är strängare nu. Handpenningen är mellan dig och köparen och något som mäklaren hanterar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 812
Senast: MiaMia
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
769
Senast: Rosett
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 938
Senast: kolblakkur
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 997
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp