Köpa hus-frågor, var?

Är det krav på reningsverk på vissa ställen? Vårt avlopp - som alltså kommer att kosta ca 100 000 kr - har "bara" infiltration. Inte reningsverk.
Ja på många ställen.
Flera nu än tidigare då kraven har ökat.
På min gård i Knivsta så fungerar det fortfarande med infiltration då den ligger uppe i Arlandaskogen med mer än 1000m till grannarnas vattentäkter.
Grannarna däremot bor för nära sjön och varandra så de måste ha reningsverk numera.

I Sörmland så är det ju extra känsligt då hela stan tar sitt dricksvatten från sjön som vi bor på stranden av, så det är inte riktigt jämförbart med normalfallet.
 
Det verkar vara lite olika, jag har hört om folk som betalat mindre än så. Men det är ju såklart nått jag får kolla OM det nu blir aktuellt?
När då?
Reglerna har skärpts nyligen.

När jag lade ner 2 avlopp så kostade de 20 000:- styck med allt. Men det var ju 30 år sedan.
 
Ja på många ställen.
Flera nu än tidigare då kraven har ökat.
På min gård i Knivsta så fungerar det fortfarande med infiltration då den ligger uppe i Arlandaskogen med mer än 1000m till grannarnas vattentäkter.
Grannarna däremot bor för nära sjön och varandra så de måste ha reningsverk numera.

I Sörmland så är det ju extra känsligt då hela stan tar sitt dricksvatten från sjön som vi bor på stranden av, så det är inte riktigt jämförbartAha med normalfallet.
Aha. Vi bor vare sig nära grannar eller nära något vattendrag så vi behöver inte en speciellt komplicerad anläggning. Men det kan ju såklart vara bra att ha i åtanke om man köper nytt där godkänt avlopp saknas!
 
Här finns bra beskrivning på hur det fungerar.
Och kartor på riskområden.
https://www.livsmedelsverket.se/liv...ng/borrad-brunn-underhall-och-vanliga-problem
Så med det området så menar du hela Stockholmsslän och delar av Uppsala? Hur som helst jag bodde i den här trakten vi tittar på, vi hade egen brunn vilket alla andra hade med vad jag vet hade ingen problem med saltvatteninträngning. Antagligen eftersom grundvattnet låg ganska högt.

Men man kan kolla hur det ser ut med brunnarna i området på SGU https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html det går ju även att ringa kommunen och höra om det finns några problem i området med vatten och radon sånt de håller koll på. Det är ju ett allmänt tips, de har bygglov och marklov för fastigheten så där kan man få ut en hel del viktig info som mäklaren inte alltid bemödat sig med att ta fram.
 
Vet du, jag kanske inte ens behöver det? Jag kanske köper ett hus med ett godkänt avlopp? Vem vet 🤷‍♀️ Det är drygt 1 år kvar, herregud. Saker kan hända, priser kan ändras, kontakter kan skapas.
Jag rekommenderar verkligen att köpa med godkänt avlopp och fungerande vatten.
Det finns så många kostsamma fallgropar på vägen annars.
Bäst är att försöka få kommunalt VA så att kostnaderna blir förutsägbara och någon annan har ansvaret för miljö och vattenkvalitet.

Enskilda anläggningar är för entusiaster och kapitalstarka människor. En så pass stor plötslig kostnad kan annars vara svårt att ta.
 
Så med det området så menar du hela Stockholmsslän och delar av Uppsala? Hur som helst jag bodde i den här trakten vi tittar på, vi hade egen brunn vilket alla andra hade med vad jag vet hade ingen problem med saltvatteninträngning. Antagligen eftersom grundvattnet låg ganska högt.

Men man kan kolla hur det ser ut med brunnarna i området på SGU https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html det går ju även att ringa kommunen och höra om det finns några problem i området med vatten och radon sånt de håller koll på. Det är ju ett allmänt tips, de har bygglov och marklov för fastigheten så där kan man få ut en hel del viktig info som mäklaren inte alltid bemödat sig med att ta fram.
Saltvatten kan vara väldigt lokalt har jag lärt mig. Hos mig med grävd brunn finns noll problem, en km bort med borrad brunn dök det upp.
 
Jag rekommenderar verkligen att köpa med godkänt avlopp och fungerande vatten.
Det finns så många kostsamma fallgropar på vägen annars.
Bäst är att försöka få kommunalt VA så att kostnaderna blir förutsägbara och någon annan har ansvaret för miljö och vattenkvalitet.

Enskilda anläggningar är för entusiaster och kapitalstarka människor. En så pass stor plötslig kostnad kan annars vara svårt att ta.

Jag undviker kommunalt så långt jag kan. Men visst vore det bra att hitta ett hus med godkänt avlopp. Och att ansluta till kommunalt är ju ofta en ännu större kostnad.
 
Vet du, jag kanske inte ens behöver det? Jag kanske köper ett hus med ett godkänt avlopp? Vem vet 🤷‍♀️ Det är drygt 1 år kvar, herregud. Saker kan hända, priser kan ändras, kontakter kan skapas.
Jag försöker att svara allmängiltigt om husekonomi, för det var vad du efterfrågade.
Men du drar hela tiden in dina privata önskemål i ekvationen så jag vet inte riktigt hur du vill att jag skall svara.
 
Det räcker nog inte.
Vårt reningsverk gick på 110 000:- levererat till tomten.
Sedan så skulle det grävas ner och anslutas också.
Vi kan släppa spillvattnet i åkerns dräneringar du måste nog ha en infiltration som minst kostar 50 000:-.
Det drar liksom iväg ganska så fort.
Räkna med minst 200 000:- till avlopp om det inte finns.

Det låter som en rimlig kalkyl. Jag tog in offerter för trekammarbrunn i Bergs kommun och det skulle gå på 150 000-175 000 kr beroende på områdets avrinning och placering av dricksvattenbrunnar.
 
Senast ändrad:
Därför att jag inte hört nån, utom du då, som tycker det blir billigare.
Det är för att man inte räknar med omgrävning av infiltration och att det kommer regler som gör att man måste förnya sin anläggning. Sen får man en chock över detta och blir upprörd istället när kravet kommer.

Men ja, det kan bli billigare att ha eget, men det kan också bli dyrt och krångligt. Det är ju som skillnaden mellan att hyra bostad och äga den. Hyra kan bli dyrare men är enklare när man äger tar man ansvaret och risken själv vilket kan bli billigare eller dyrare beroende på vad som händer.

Jag skulle inte säga att det är dåligt att vara ansluten till kommunalt VA det är oftast helt problemfritt och inte särskillt dyrt idag, men de hotar ju med att höja priserna pga av vattenbrist och bristande underhåll som ska kompenseras av VA-kollektivet så det är ju ett orosmoment.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Rosett
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 109
Senast: kolblakkur
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 064
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp