Köpa hus-frågor, var?

MissFideli

Trådstartare
Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Eftersom jag har en aningen begränsad ekonomi i relation till områdets priser, skulle jag vilja prata med någon om hur man får mest för pengarna så att säga. Nån med kreativa lösningar.

Är det banken man vänder sig till då? Eller mäklare? Är alltså inte ute efter att prata om min ekonomi, utan husekonomi.
 
Banken först för att se vad du får låna. Sen mäklare för att hitta hus du vill, och kan, köpa.

Några kreativa lösningar tror jag inte finns. Har man inga pengar så har man inte. Och dessvärre har man alla par med två löner som konkurrenter.
 
Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Eftersom jag har en aningen begränsad ekonomi i relation till områdets priser, skulle jag vilja prata med någon om hur man får mest för pengarna så att säga. Nån med kreativa lösningar.

Är det banken man vänder sig till då? Eller mäklare? Är alltså inte ute efter att prata om min ekonomi, utan husekonomi.
Ingen av dem skulle jag vilja säga. Kreativ får man nog vara själv... :D
 
Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Eftersom jag har en aningen begränsad ekonomi i relation till områdets priser, skulle jag vilja prata med någon om hur man får mest för pengarna så att säga. Nån med kreativa lösningar.

Är det banken man vänder sig till då? Eller mäklare? Är alltså inte ute efter att prata om min ekonomi, utan husekonomi.

Är det sparat kapital eller månadsinkomst som är problemet? När vi köpte hus hade vi begränsat med sparat kapital men bra månadsinkomster. Så vi funderade på att köpa renoveringsobjekt eller ett byggprojekt. Vi visste att pengarna skulle rulla in kontinuerligt men det vi hade för att klara 15% eget kapital vid köp var tuffare. Nu blev det inte så i slutändan utan vi köpte ett friköpt parhus i bra skick. Så det är väl mitt bästa råd, par- eller radhus är billigare än fristående villa. Finns även som bostadsrätter om det är inköpet som är tufft.

Är det däremot svårt att klara av månadskostnaden efter köpet med ränta och el som är nu så är mitt enda råd att köpa billigt, och ja, då får man nog flytta lite ut på vischan oftast. Längre ut och litet.
 
Jag skulle rekommendera att gå på många visningar i olika områden. Finns det områden med lägre priser (varför är priserna lägre där?) Var vill du bo? Var är OK att bo?

Jag skulle också rekommendera att försöka lära mer om byggnader rent tekniskt - vad är kosmetika? vilka typ av brister är en fara för huset? vad kostar det att åtgärda olika problem? vad kan du göra själv? vilken hjälp finns att få i omgivningen?

Ett hus kan vara ett fynd för den som självklart kör bil och har en hantverkar-släkt, men en money-pit för mig som jobbar i innerstaden och är själv,
 
Kolla på husannonser i olika områden.
Anlita alltid oberoende besiktningsman innan man köper hus.
Uppvärmning
Räkna med en högre ränta än vad som är vid köptillfället.
Kommunalt VA, eller vad gäller framåt i området
Hur långt till Jobb, kompisar, stall mm.
Vad blir månadskostnad köra bil.
Kommunikationer, Hur långt till buss/ alt tåg. Hur ofta går turerna, cykelavstånd även i dåligt väder.
 
Är det sparat kapital eller månadsinkomst som är problemet? När vi köpte hus hade vi begränsat med sparat kapital men bra månadsinkomster. Så vi funderade på att köpa renoveringsobjekt eller ett byggprojekt. Vi visste att pengarna skulle rulla in kontinuerligt men det vi hade för att klara 15% eget kapital vid köp var tuffare. Nu blev det inte så i slutändan utan vi köpte ett friköpt parhus i bra skick. Så det är väl mitt bästa råd, par- eller radhus är billigare än fristående villa. Finns även som bostadsrätter om det är inköpet som är tufft.

Är det däremot svårt att klara av månadskostnaden efter köpet med ränta och el som är nu så är mitt enda råd att köpa billigt, och ja, då får man nog flytta lite ut på vischan oftast. Längre ut och litet.

Det är den normala inkomsten så att säga, just nu tjänar jag mycket mer än normalt. På obestämd tid. Så jag kommer såklart lägga upp allt för att klara det sen, men frågan är vad jag kan lägga pengarna på så länge jag har dom.
 
Medan du letar - spara pengar. Ofta kan man låna till en fastighet, mer sällan för att göra förbättringar.

Självklart sparar jag! Det är ju det som är grejen, äntligen kan jag spara undan en ordentligt summa varje månad. Och kommer fortsätta spara så länge jag letar. Nånstans mitt i ska jag också betala ner mitt lån jag har, så jag är skuldfri. Men jag gör det i min ordning.
 
Senast ändrad:
Men alltså. Jag behöver inte hjälp med vad jag ska hålla koll efter eller med i vilken ordning man ska ta allt.
Det jag är ute efter är hjälp med vad man kan göra för att få det mest ekonomiskt på sikt.

Jag har tittat på hus i många år och vet ungefär vilka områden jag kan vänta mig och vilken typ av hus.
 
Banken först för att se vad du får låna. Sen mäklare för att hitta hus du vill, och kan, köpa.

Några kreativa lösningar tror jag inte finns. Har man inga pengar så har man inte. Och dessvärre har man alla par med två löner som konkurrenter.

Det finns ganska många kreativa lösningar, faktiskt. Allt beror på vad man är villig att offra.
 
Men alltså. Jag behöver inte hjälp med vad jag ska hålla koll efter eller med i vilken ordning man ska ta allt.
Det jag är ute efter är hjälp med vad man kan göra för att få det mest ekonomiskt på sikt.

Jag har tittat på hus i många år och vet ungefär vilka områden jag kan vänta mig och vilken typ av hus.
Jag är lite osäker på vad det är du vill veta?
Vilken sorts hus som är mest ekonomiskt att bo i?
 
Lite så. Blir det billigare att köpa en tomt och ställa dit en villavagn? Bygga helt nytt? Köpa något riktigt litet och bygga ut? Osv.
Ok, det tror jag är lite svårt att svara på.
Själv köpte jag ett relativt litet hus. 1 1/2 plans på100 kvadrat i ett litet samhälle utanför en småstad.
Huset är byggt -64. De första åren installerade jag bergvärme och bytte fönster och ytterdörr vilket sänkte uppvärmningskostnaden till hälften.

Har bott här i snart 12 år och det har varit ett väldigt billigt boende. I framtiden kommer det att börja kosta. Badrum, stammar och dränering kommer att behöva fixas förr eller senare.
 
Jag får ju inga stora lån pga min inkomst och ensamstående. Så ska jag köpa något får jag hitta där det finns hus för under 1 miljon kronor. Ofta betyder det långt upp i landet. När jag var hos banken skulle jag ha minst 15 000 kr kvar i månaden efter allt är betalt. Kreativt är ju svårt om man är beroende av banken. Däremot kan jag tycka att bankerna bör vara lite mer kreativa... när de ser att hyra är dyrare än köpa, man kan odla osv. (Nu tänker jag liten gård).

Jag tror man måste hitta det kreativa själv. Och lyssna på andras erfarenheter på olika forum osv. Kanske hitta grupper i det området där man vill bo (om man nu hittat ett sånt). Annars är det nog svårt, det blir väl " det beror på"... Byggahus.se är ett forum som jag läser på.

Men annars prova mäklare i det området du är sugen på. Hade nog jag testat.
 
Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Eftersom jag har en aningen begränsad ekonomi i relation till områdets priser, skulle jag vilja prata med någon om hur man får mest för pengarna så att säga. Nån med kreativa lösningar.

Är det banken man vänder sig till då? Eller mäklare? Är alltså inte ute efter att prata om min ekonomi, utan husekonomi.
Köpa i ett oattraktivt område och renovera själv. Framförallt när man är skulle jag satsa på något där det primärt är ytskiktsrenovering som krävs men där det ser så illa ut att folk inte har fantasi nog att se hur bra det kan blir med lite nya ytskikt.
Hitta det du står ut med men som andra inte står ut med (otillgängligt, bullrigt, omodernt, trångt etc).
Hur som helst du tjänar alltid på att renovera själv, men du behöver ju räkna in det i kostnaden för huset. Kolla upp vad det kostar att tex byta värmekälla, tak, dränera grunden etc. Vad som är akut och vad som kan göras efterhand (när du ackumulerat mer pengar). Allt detta handlar såklart om att man ska stå ut med att bo i ett renoveringsprojekt.
 
Det jag är ute efter är hjälp med vad man kan göra för att få det mest ekonomiskt på sikt.
Köp ett ruckel.
Ingen orkar med det så det blir billigt och ingen budgivning.
Åtgärda eländet så fort du kan.
Det blir dyrare sedan p.g.a. inflationen.
Ligg inte med sparade pengar, de förlorar köpkraft.
Räkna med att bo i kaos.
Billigt inköp - lägre avgift för lagfart.

Bygg inte nytt eller trixa med villavagnar.
Det drar alltid iväg helt galet och kostar massor i bygglov, anslutningar och kvalitetsansvarig.

Ett bostadshus har ett stort värde som bygglov och skal.
El, vatten och fungerade avlopp är också mycket värdefullt.
Mest el.
 
Det blir aldrig billigare att bygga nytt om du inte bygger för egen hand i lösvirke.
Det är nästan svårt även med egen skog och därmed eget virke.
Vi kommer att göra det i framtiden då det är enda sättet att få ett hus på rätt ställe
Men det är billigare att köpa något annat i grannskapet, så vi får se.
Villa i byn med snubbelavstånd till ICA och busshållplats är också ett alternativ.
Ett billigare alternativ.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 965
Senast: MiaMia
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
770
Senast: Rosett
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 939
Senast: kolblakkur
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 004
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp