Köpa hus - plats för häst?

Elinbeyla

Trådstartare
Hej!

Lite luddig rubrik kanske men jag ska försöka förklara vad jag vill komma fram till och ser gärna att ni kommer med tips/råd och synpunkter.

Jo, jag och sambon har nu ett tag sparat en del pengar för att kunna köpa hus. Som alla vet är det ju den där jäkla kontantinsatsen på 15% som man måste ha.. Men vi är på g och räknar med att nästa år kunna ge oss ut och hitta något som passar oss.

Till saken då.. Vi letar ju boende en bit utanför stan då det självklart blir billigare samt att vi trivs bäst så. Vi har även pratat om att det vi främst vill ha är stor tomt / mark, husets storlek spelar ingen roll samt standard.
Vi pratade då om varför inte satsa på att kunna ha hästen hemma? (självklart ej ensam, släktingens hästar också såklart). Dels för att undkomma stallhyran + fara fram och tillbaka till stallet när man bor en bit från stan kan bli jobbigt. Jag jobbar skift och det gör att vi går om varann så någon är alltid hemma.


Hur stor mark kommer man behöva för att ha hagar så det räcker? Vad ska vi tänka på där? Skog, ängar vad är bäst? Hästarna går på lösdrift idag och jag vill ha det så men sambon som är i vvs/bygg branschen pratar om att även bygga ett utestall ifall att någon häst blir sjuk vilket låter ganska bra, en ligghall är iaf ett måste. En på jobbet har sina hästar ihop med Highland Cattle (stavning) kor för att beta av är det ett alternativ med andra djur i hagen eller räcker det med att kunna byta hage ibland?


Ni som bor såhär, alltså mindre gård och kanske inte har ett stort stall med alla faciliteter kanske kan berätta lite? Vi är ju inte intresserade av ett riktigt lantbruk utan nått lättskött för kanske 3-5 hästar bara. Även ni andra vad ni har för synpunkter.. Tänker vi helt galet eller har vi missat något?


Har använt sökfunktionen men ville inte dra upp allt för gamla trådar!
/ Elin
 
Sv: Köpa hus - plats för häst?

Ska ni ha eget bete behöver ni ju mer mark än ifall ni egentligen bara vill ha vanlig "förvaring" av hästarna. Jag har sett jättefina "gårdar" med bra lösdrifter som inte blir för leriga på 1 ha. Jag har också sett vidriga gårdar på 100 ha för 2 st hästar. Det beror ju helt på vad man har för förutsättningar. Är det lerigt där man bor blir det svårt att få marken att hålla till hästar över huvud taget. Kan ni tänka er att grusa upp delar av lösdriften har man ju mer spelrum än ifall man försöker göra det så billigt som möjligt.

Till 3-5 hästar som alla kan gå i samma flock hade jag velat ha i alla fall 2 ha mark. Men det beror helt på hur marken ser ut och då är det ju inget snack om att ta sitt eget grovfoder eller att få sommarbete så det räcker.
 
Sv: Köpa hus - plats för häst?

Ni som bor såhär, alltså mindre gård och kanske inte har ett stort stall med alla faciliteter kanske kan berätta lite? Vi är ju inte intresserade av ett riktigt lantbruk utan nått lättskött för kanske 3-5 hästar bara. Även ni andra vad ni har för synpunkter.. Tänker vi helt galet eller har vi missat något?

Ni tänker absolut inte galet. När vi värderade upp våra lilla gård sa mäklaren att det är ett stort tryck efter just små hästgårdar. Alla är ju inte intresserade av att ha stora ekonomibyggnader att hålla efter, att ta hand om mycket mark eller ta eget grovfoder och alla behöver inte sommarbeten till sina hästar!

Vi har bara ca 1 ha hage till våra tre hästar men hade vi kunnat välja så skulle vi haft 1,5 i alla fall så att det fanns mer möjlighet att låta hagar vila. Men, det fungerar! Faktum är att det till och med mer än väl även räcker som sommarbete till våra två stora hästar (unghästen är dock iväg på riktigt sommarbete). Men ska man ha så lite mark som vi har så är det dock viktigt att den är väl dränerad, annars blir det sörjigt. Vi har sandjord här och våra hästar är aldrig skitiga över sina skor!

Vi har inrett befintliga uthusbyggnader till lösdrift, uppstallningsplats, halm- och grovfoderförvaring, sadelkammare och foderkammare. Vi har plats för ca 6 hästtransporter med småbalar (ca 40 kvm), mer om vi dessutom utnyttjar vårt lilla loft. Eftersom lösdriften är i minsta laget (ca 35 kvm) så har vi byggt ett rätt rejält vindskydd (ca 45 kvm) i direkt anslutning till den uppströdda lösdriften.

Vi har värmekabel till vattnet så det fryser aldrig och en termobar som vi skurar ur och fyller varannan dag. Inget in- eller utsläpp, ingen stallgång att sopa och ffa ingen åktid till något annat stall = mkt mer tid till skötsel och ridning än vad vi hade haft annars. Perfekt nu när man har små barn!

Det vi saknar är en egen betesputs. Men kompisen som har ca 2,5 ha hagar putsar faktiskt sina beten med åkgräsklipparen - i med bensin för en 20:a, på med Spotify i öronen och så ut på en gräsklipping av terapeutisk karaktär!
 
Sv: Köpa hus - plats för häst?

Ska ni ha eget bete behöver ni ju mer mark än ifall ni egentligen bara vill ha vanlig "förvaring" av hästarna. Jag har sett jättefina "gårdar" med bra lösdrifter som inte blir för leriga på 1 ha. Jag har också sett vidriga gårdar på 100 ha för 2 st hästar. Det beror ju helt på vad man har för förutsättningar. Är det lerigt där man bor blir det svårt att få marken att hålla till hästar över huvud taget. Kan ni tänka er att grusa upp delar av lösdriften har man ju mer spelrum än ifall man försöker göra det så billigt som möjligt.

Till 3-5 hästar som alla kan gå i samma flock hade jag velat ha i alla fall 2 ha mark. Men det beror helt på hur marken ser ut och då är det ju inget snack om att ta sitt eget grovfoder eller att få sommarbete så det räcker.

Tack för ditt svar! Har haft det i tankarna med grusa upp en del just där det utfodras, försöker även leta efter hyfsat kuperad mark och stort så hästarna kan röra sig mycket. Sen tänkte jag på om jag äger marken måste man ändå söka "bygglov" eller nått för att sätta upp hagar?
 
Sv: Köpa hus - plats för häst?

Vi har inrett befintliga uthusbyggnader till lösdrift, uppstallningsplats, halm- och grovfoderförvaring, sadelkammare och foderkammare. Vi har plats för ca 6 hästtransporter med småbalar (ca 40 kvm), mer om vi dessutom utnyttjar vårt lilla loft. Eftersom lösdriften är i minsta laget (ca 35 kvm) så har vi byggt ett rätt rejält vindskydd (ca 45 kvm) i direkt anslutning till den uppströdda lösdriften.

Tillägg: Uppstallningsplatsen (15 kvm) kan snabbt och lätt göras om till sjukbox/extrabox. En sån måste man ju ha ifall man har lösdrift!
 
Sv: Köpa hus - plats för häst?

Till 3-5 hästar skulle jag vilja ha minst 2-3 hektar mark.

Tänk på att man är skyldig att ha en sjukbox när man har lösdrift.

Intresset för hästgårdar har ju minskat nu så det är fullt möjligt att få tag på en liten gård för en inte allt för stor peng. Kontantinsatsen stoppar ju många...

Lycka till!
 
Sv: Köpa hus - plats för häst?

Jag skulle vilja ha minst 3 hektar, gärna mera, särskilt med lösdrift och om man vill ha stimulerande hagar. Blandning av öppen mark och skog/träd, gärna någon kulle.

Förutom ligghall, tänk foderutrymmen, skötselutrymmen, sadelkammare (uppvärmd!). Jag vill definitivt ha box till varje häst, tänker på nyårsafton om det skjuts raketer nära, stormar, andra extrema situationer, sjuka hästar med mera. Vill du ha egen ridbana, finns det lämplig mark till det?

Lycka till!
 
Sv: Köpa hus - plats för häst?

Jag bor i villa med mark och stall. Gammalt lantbruk där marken legat i träda och ladan rivits. Så vi har byggt upp allt från grunden och även renoverat huset, där det inte ens fanns badrum eller övervåning (bara ett loft). Ett plus är att man får det som man vill. Minus att det är enormt mkt jobb och det kostar massa, mkt mer än man kan ana.

Det du får tänka på är att byggnader, trädgård osv äter upp en del mark. Har 3.5 ha totalt och på den ytan känner jag att 3 hästar är max, iaf om man vill att det skall finnas gräs och stora hagar.

Att bygga stall är kostbart, och det krävs bygglov om det inte är ett lantbruk. Även om du bara vill ha en lösdrift så måste du ha sjukboxar, du måste ha en uppstallningsplats, el och vatten, förvaring för hö, foder och utrustning.

Kostnaderna drar snabbt iväg, så glöm att du skall spara pengar på att slippa stallhyra.... :p Och slutsumman kanske blir högre än om du istället köper en gammal gård där det redan finns en ladugård du kan inreda till stall, beroende på hur kräsen du är med standarden.
 
Sv: Köpa hus - plats för häst?

Tack snälla för era svar! Hm, kollar nog lite mer efter nått där det redan finns/ har funnits betesmark och självklart en gammal lada att bygga om. Det behöver som sagt inte vara i topp skick och att bygga från grunden blir säkert svindyrt.. trä är ju inte direkt billigt! Tack för alla tips det får upp ögonen när man letar!
 
Sv: Köpa hus - plats för häst?

Vi har tre boxar, 1 ha inkl 60x20 ridbana och litet skogsparti. Vikan låna 1 ha bete inkl litet skogsparti av grannen om vi vill, men vårt bete räcker o blir över till en storhäst o en b-ponny. Jag mockar rent betet varje dag o begränsar genom att flytta hagstolp och de håller hullet jämnt. Vi bygger nu till sadelkammare o höförvaring totalt ca 40kvm på plint och köper virke direkt från sågen. Sambon är snickare så jag har tur. Gissar o hoppas på att vi kommer undan med bygget under 50000kr i material. Nästa år fixar vi ridbanan, planar vi ut och dränerar o gissar det går på 50000, men kanske det blir billigare, vi får se. Vi bor på rullstensås och sand så dränaget är redan guld.

Tror nog du kan klara dig på 2-3 ha om du har bra dränering i marken ock kan tänka dig hålla efter med mockning under betet. Men lite mer mark så man kan skifta lite mer är ju skönt. Jag är glad att jag har tillgång till grannens extra ha, om jag skulle behöva den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 486
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp