Bukefalos 28 år!

Köpa Katt

Asko

Trådstartare
Jag har kollat och mejlat runt en hel del efter en katt på sistone då min förra katt dog för några år sen och jag kände att det var dags för en ny pälsboll här i hemmet, och nyligen hittade jag en kattflicka som sökte ett nytt hem och ska få möta henne imorgon om allt går som det ska :love:
Så, jag vill gärna att allt ska gå så bra som möjligt och att vi båda (katten och jag) ska passa ihop med varandra - har ni några tips på vad jag bör fråga om och kolla efter hos katten och/eller ägaren?
 
Sv: Köpa Katt

Är det en unge eller vuxen?
Kolla hur den beter sig hos ägaren, är den social? Är den ok med att bli upplyft? Känn och kläm lite försiktigt på den, se att den inte verkar ha ont någonstans.
Du kan fråga hur mycket ägaren varit hemma med katten, hur mycket den är ensam.
Vad har den ätit för mat? Om den tex har ätit det billigaste torrfodret hela sitt liv hade jag nog funderat en extra gång.
Hur är den att transportera? Rumsren? Vaccinerad?
Lycka till! :)
 
Sv: Köpa Katt

Det är en unge, men definitivt över 12 veckor.
Tack för tipsen! :)
 
Nya frågor!

Jag var och kollade in kattungen idag och hon var gudomligt vacker :love: fast jag funderade lite över ett par saker som ni kanske kan hjälpa mig med.

Hon var inte vaccinerad, och då tänkte jag att vi kunde göra det medan vi kastrerar henne - men finns det någon slags "plikt" för den som säljer att vaccinera? Och bör jag även låta en veterinär kolla henne innan jag köper henne eller åtminstone skriva in något i ett slags avtal?
Och så var hon inte så villig att sitta i våra famnar men jag fick se säljaren och barnen i familjen hålla i henne utan vidare problem, vi fick även se mamma och pappa till kattungen som var väldigt sällskapliga och fogliga, och säljaren sa att hon verkade känna på sig att något var på gång och att hon annars var rätt pigg och glad, vad tänker ni om det?

Tja, som ni märker så har jag inte köpt en katt förut då jag snarare fått katter och känner mig därmed lite prillig över alla detaljer och vad man bör tänka på :crazy: så all hjälp skulle uppskattas!
 
Sv: Nya frågor!

Jag var och kollade in kattungen idag och hon var gudomligt vacker :love: fast jag funderade lite över ett par saker som ni kanske kan hjälpa mig med.

Hon var inte vaccinerad, och då tänkte jag att vi kunde göra det medan vi kastrerar henne - men finns det någon slags "plikt" för den som säljer att vaccinera? Och bör jag även låta en veterinär kolla henne innan jag köper henne eller åtminstone skriva in något i ett slags avtal?
Och så var hon inte så villig att sitta i våra famnar men jag fick se säljaren och barnen i familjen hålla i henne utan vidare problem, vi fick även se mamma och pappa till kattungen som var väldigt sällskapliga och fogliga, och säljaren sa att hon verkade känna på sig att något var på gång och att hon annars var rätt pigg och glad, vad tänker ni om det?

Tja, som ni märker så har jag inte köpt en katt förut då jag snarare fått katter och känner mig därmed lite prillig över alla detaljer och vad man bör tänka på :crazy: så all hjälp skulle uppskattas!
Hur gammal är kattungen?

Är det en huskatt har uppfödaren inte annat än djurskyddslagen att rätta sig efter och främst då att kattungen inte skiljs från sin mamma före 12 veckors ålder.

Är det en raskatt måste uppfödaren även följa sitt kattförbunds regler och det innebär bl.a. att kattungen ska säljas registrerad (med stamtavla), vaccinerad mot kattsnuva och kattpest, id-märkt och veterinärbesiktigad (med intyg inte äldre än 7 dagar).

Man bör helst inte vaccinera och kastrera samtidigt för att inte fresta på kattens immunförsvar för mycket på en gång. Vaccineringen har bäst effekt om immunförsvaret är så opåverkat som möjligt, så därför bör ni nog egentligen inte heller vaccinera katten precis i samband med flytt, utan vänta tills den värsta stressen har lagt sig.
 
Sv: Köpa Katt

Som jag sa i ett tidigare inlägg så är katten över 12 veckor gammal :)

Hon är dock blandras så jag är inte säker på vad jag ska tänka på där eller vad jag kan kräva/förvänta mig :o
 
Sv: Köpa Katt

Som jag sa i ett tidigare inlägg så är katten över 12 veckor gammal :)

Hon är dock blandras så jag är inte säker på vad jag ska tänka på där eller vad jag kan kräva/förvänta mig :o

Blandras räknas som huskatt. En huskattuppfödare behöver inte följa andra regler än de som står i djurskyddslagen angående avel och uppfödning.

Nu vet jag inte vad den här kattungen kostar, men tänk på att det är en huskatt ni köper och att uppfödaren inte har kostat på den något av det som ingår i priset när man köper en raskattunge.
 
Sv: Köpa Katt

Det har du rätt i, det tål att tänkas på rejält.

Vad skulle en vaccination och veterinärbesiktning kosta i vanliga fall tror ni?
 
Sv: Köpa Katt

Om det är möjligt tycker jag absolut att katten ska vaccineras innan du tar hem den. Om du gärna vill ha den här katten kan du kanske föreslå det för ägarna. Annars finns risk att hon blir sjuk när hon kommer hem till dig. Risken är inte speciellt stor, men jag har varit med om det, och det allt annat än roligt!

Vaccination kostar inte mer än några hundra och då ingår alltid en koll av kattens allmänstatus. Den kollen ska så vitt jag vet räcka som besiktning för försäkring. Kolla också noggrant vad som gäller med försäkring. Är den försäkrad genom mamman? Händer något under karensen kan det bli tråkigt :(
 
Sv: Köpa Katt

Nu ska jag vara riktigt tråkig men jag tycker inte du ska köpa någon kattunge av denne "uppfödare".
Det är oseriöst att sälja kattungar som inte ens är vaccinerade och en sådan "uppfödare" bör inte gynnas.
Hur har de gjort med avmaskning?
 
Sv: Köpa Katt

Vad har de begärt för pris för kattungen?Hur är det med avmaskning?eller har de testat om kattungen har mask med hitta masken?Vad får de för mat är det t.ex Friskies eller är det bra kattmat?

Jag undrar om ägarna bara är ute efter att tjäna pengar här.Jag tycker inte att man ska stödja de som tar en kull på sina katter och sen inte ens vaccinerar dem
Har man otur kan det bli ett utbrott av kattpest och även om kattungen är innekatt så kan man få smittan på t.ex skorna och dra in den och kattungen blir sjuk och dör.
 
Sv: Köpa Katt

Svar till alla.
Det ni säger låter vettigt men jag vet inte riktigt vad jag annars kan göra. Vill gärna ha en katt lagom till jul, och så kan jag inte betala så mycket som en riktig raskatt då jag vill ha pengar till om något skulle hända som kanske inte täcks av försäkringen. Plus så bor jag nu hos mina föräldrar under tiden jag studerar och de vill bara ha en kattunge trots att den skulle vara min och köpt med mina pengar för annars skulle jag ha genast tittat på katthemmen :crazy:
Det bästa skulle väl kunna få ha en raskatt (min dröm är en ragdoll) på typ halvfoder men jag vet inte hur jag skulle kunna hitta en vars ägare jag kan komma bra överens med och som bor ganska nära.
Har ni tips?
 
Sv: Köpa Katt

Om du bor i stockholmstrakten ska det väl inte vara omöjligt att hitta en ragdolluppfödare som vill ha ut en katt på foder? Raggisar dräller det ju av :p. Dock finns det ett problem med det där "till jul". En bliviande fodervärd är man ganska petig när man väljer ut, och då går det inte alltid så snabbt. Kolla med uppfödarna i närheten iaf.

Annars finns det ofta gott om ungar på katthemmen också. Risken finns att du åker på att betala vacc och id-märkning själv ändå, men då betalar du åtminstone för att hjälpa en hemlösning istället för att stoppa pengar i fickan på mindre seriösa "uppfödare". (Det finns de som gör bra försäljningar av huskattungar också, men de är inte så många.)
 
Sv: Köpa Katt

Svar till alla.
Det ni säger låter vettigt men jag vet inte riktigt vad jag annars kan göra. Vill gärna ha en katt lagom till jul, och så kan jag inte betala så mycket som en riktig raskatt då jag vill ha pengar till om något skulle hända som kanske inte täcks av försäkringen. Plus så bor jag nu hos mina föräldrar under tiden jag studerar och de vill bara ha en kattunge trots att den skulle vara min och köpt med mina pengar för annars skulle jag ha genast tittat på katthemmen :crazy:
Det bästa skulle väl kunna få ha en raskatt (min dröm är en ragdoll) på typ halvfoder men jag vet inte hur jag skulle kunna hitta en vars ägare jag kan komma bra överens med och som bor ganska nära.
Har ni tips?

Vill man vara fodervärd åt en katt innebär det att katten ska gå i avel och att man om det är en hona står ut med löp och föder upp kullen (eller kullarna) i sitt hem och om det är en hane håller honom fertil i sitt hem (med risk för urinmarkeringar och annat som fertiliteten ofta innebär). Det innebär alltså ganska mycket mer än att bara få en raskatt utan att betala fullt pris.

Är du under 18 år och bor hos dina föräldrar är det rent juridiskt dina föräldrar som kommer att äga och ha det yttersta ansvaret för katten.

Det kryllar av kattungar som behöver hem. Jag skulle önska att alla kattungar på marknaden var uppfödda med samma omsorger som raskattungar är, men så ser tyvärr inte verkligheten ut.

Det värsta är, anser jag, när folk producerar huskatter och säljer dem dyrt enbart för att deras föräldrar är omsorgsfullt uppfödda raskatter som råkar ha ett åtråvärt utseende eller trevliga egenskaper som man hoppas ska gå i arv. Rasinblandningar och längre päls är huskattuppfödares vanligaste argument för att kattungarna ska betinga ett högre pris, inte omsorgen om vare sig avelskatterna eller kattungarna.

Hur mycket en kattunge är värd är omöjligt att svara på. En katts egenvärde går inte att mäta i pengar. Det är en levande varelse som man kommer att fästa sig otroligt mycket vid och som man kommer att glädjas åt varje dag i kanske 20 år framöver. De känslorna kommer att finnas där oavsett hur katten ser ut eller hur mycket (eller litet) man betalat för den.

Det man ska göra är att bestämma sig från början är vilka krav man ställer på uppfödaren och sedan sålla redan bland annonserna. Har man kommit så långt som att titta på kattungen är det svårt att då börja tänka på vilka krav man egentligen vill ställa.

Oavsett om det blir den här katten eller någon annan bör du se till att den åtminstone i din ägo blir vaccinerad, id-märkt, ägarregistrerad, kastrerad och veterinärvårdsförsäkrad.
 
Sv: Köpa Katt

Du kan inte kolla katthemmen då? De flesta katthem tar väl hand om kattungarna och pengarna går till en god sak snarare än till att stödja oseriös avel.
 
Sv: Köpa Katt

En kattunge på t.ex Stockholms katthem kostar 1300 kr och då är den vaccinerad,chippad och avmaskad vid behov.Kattstallet har samma pris och då ingår vaccinering,kastrering ,ID-märkning och veterinärbesiktning.
Göteborgs katthjälp tar 600 kr för kattungar avnaskade,chipmärkta och med minst en vaccination.
Här betalar man egentligen inte särskilt mycket för själva katten.
 
Sv: Köpa Katt

Jag skulle väldigt gärna göra det men då jag bor hos mina föräldrar (men är över 18 år så ni vet) under tiden som jag studerar så kan jag inte riktigt göra som jag vill ;) De vill bestämt bara ha en katt (även om jag själv skulle kunna tänka mig två) och att den ska vara en kattunge pga de tror att det blir svårare att uppfostra en vuxen katt till hur de vill ha det i hemmet - men katthemmen tillåter inte kattungar flytta till något hem utan något kattsällskap. Så det är lite knepigt :banghead:

Och ni kanske förstår varför jag känner att det inte finns någon annan möjlighet än detta.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa Katt

Jag har funderat en bra stund och kommit fram till att jag vill stå kvar vid mina principer (dvs antingen raskatt eller katthemskatt), och jag fann också lägligt nog en renrasig ragdollunge ( :love: ) som finns nära där jag bor. Vad tycker ni, låter ~7000 kr rimligt?

Ps. Jag kanske låter flummig och oansvarig när jag ändrar mig så här, men jag vill bara att allt ska stämma så bra som möjligt och blir då lite för ivrig/glad och låter lite flummig, ber om ursäkt :p
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa Katt

Jag har funderat en bra stund och kommit fram till att jag vill stå kvar vid mina principer (dvs antingen raskatt eller katthemskatt), och jag fann också lägligt nog en renrasig ragdollunge ( :love: ) som finns nära där jag bor. Vad tycker ni, låter ~7000 kr rimligt?

Ps. Jag kanske låter flummig och oansvarig när jag ändrar mig så här, men jag vill bara att allt ska stämma så bra som möjligt och blir då lite för ivrig/glad och låter lite flummig :P

Ja, 7000 är ett normalt pris för en registrerad ragdollkattunge.
 
Sv: Köpa Katt

Vad bra :) gäller det samma saker om vad jag ska titta efter eller ska jag fråga om något extra då detta gäller en raskatt?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 254
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 616
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp