Bukefalos 28 år!

Köpa maratonvagn, hjälp och tips behövs!

L

loch

Jag har aldrig haft någon maratonvagn och därför är det väldigt svårt att veta vad som är bra och vad som är mindre bra.

Vikt, bredd osv har jag koll på genom TR V.

Jag kör 140 cm enbet och har inga tävlingsambitioner, men vi kommer träna mycket, köra grusväg och terräng. Vagnen måste vara hållbar och robust.
Jag behöver en mycket "mjuk" och bekväm vagn eftersom min kropp är så skruttig...
Jag vill inte lägga mycket mer än 30 000:- för vagnen eftersom det är min första vagn och jag inte riktigt vet vad jag vill ha, misstänker att jag kommer byta vagn om några år.

Jag är tacksam för alla tips och råd som ni har att ge mig! Är det något som inte lämpar sig att skriva i tråden så PM:a gärna.

:bow:
 
Sv: Köpa maratonvagn, hjälp och tips behövs!

Jag har aldrig kört någon maratonvagn så jag kan inte jämföra. Men min gamla trilla med bilhjul och fjädringar är faktiskt helt otroligt bekväm att åka i. Billig var den också 4000 spänn på Blocket...

Vänligen bortse från allt galet på bilden, det var bara vagnen jag skulle visa...

Merhstar046.jpg


För säkerhetsskull tillägger jag att det INTE är så här vi brukar köra, detta var bara en test av hur bred en svängel till russet borde vara...och lite annat.
 
Sv: Köpa maratonvagn, hjälp och tips behövs!

:D
Gillar den bilden!
Perfekt längd på skacklerna så du inte kan bli sparkad av den vilda ponnyn ;) och dessutom så smidigt sätt att motionera snyggingen!
 
Sv: Köpa maratonvagn, hjälp och tips behövs!

Tja man ska inte ta allt för allvarligt på allt :rofl: En duktig körkille som bor ett par kilometer bort har sett russet ute med denna vagn och att han inte föll död ned det förstår jag inte, men han slutar nog aldrig prata om det i alla fall :eek:

För övrigt är jag inte med på bilden... men snyggingen är ju med och det är ju det viktigaste!
 
Sv: Köpa maratonvagn, hjälp och tips behövs!

Varför inte köpa en liten fin ponnygigg för maraton?? Ska du hitta en bra maratonvagn så kommer du nog inte under 30 000 tyvärr. Om du inte hittar begagnat förståss.

Förresten, vilken tjusig ponny du har....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa maratonvagn, hjälp och tips behövs!

Varför inte köpa en liten fin ponnygigg för maraton?? Ska du hitta en bra maratonvagn så kommer du nog inte under 30 000 tyvärr. Om du inte hittar begagnat förståss.

Förresten, vilken tjusig ponny du har....

Nä, ingen gigg.
Vilken ponny är det du tänker på? För min dotter har två B-ponnier och ett föl som landar på runt 140 i mkh, själv kör jag fjording :D
Dotra är mest inne på hoppning men tycker att det är kul att köra och har lätt och billig utrustning till det (tror selen kommer nästa vecka) men nu är det äntligen min tur att handla till mig! (har utrustat dotra och hennes hästar med allt de behöver i första hand, så tokig är jag :crazy:)

Det blir en maratonvagn. Jag måste ha något som är riktigt bekvämt för min skruttiga kropp, det är så illa att jag inte kan rida längre och jag vill inte behöva låta hästen stå bara för att jag är risig eller får ont i kroppen av att köra.
Det får väl kosta mer då, för vagn blir det. :)
 
Sv: Köpa maratonvagn, hjälp och tips behövs!

Jag kpte en fin svart-röd begagnad maratonvagn via annons på Blocket, för 17000:-, robust och bra, men inte helt ny. Fick åka till Leksand (eller var det Rättvik, hmmm:o ) för att hämta den dock (det tog 7 timmar med bil och hästsläp), och tre veckor senare fanns en annan begagnad för 1000:- mindre i Norrköping (hade tagit 2 timmar). Håll ut lite, leta runt, så hittar du nog också en:)
 
Sv: Köpa maratonvagn, hjälp och tips behövs!

Tack! men jag behöver lite mer "handfasta" råd om vad som är bra och vad som är dåligt både i "märkesväg" och utrustningsmässigt på vagnen...
Någon? :confused:

(fått ett PM :bow: TACK!)
 
Sv: Köpa maratonvagn, hjälp och tips behövs!

Tack! men jag behöver lite mer "handfasta" råd om vad som är bra och vad som är dåligt både i "märkesväg" och utrustningsmässigt på vagnen...
Någon? :confused:

(fått ett PM :bow: TACK!)

Jag valde gummiklädda järnhjul, för jag vill inte ha punka.
Jag valde bromsar, för jag vill ha lite extra säkerhet om det barkar iväg.
Jag kollade så att vagnen var hel i alla "sömmar", dvs svetsningar.
Märke behöver man nog inte bry sig så mycket om, bara det verkar stabilt.
 
Sv: Köpa maratonvagn, hjälp och tips behövs!

Har beställt en ny vagn idag... *hoppas det blir bra* :crazy:
Broms = japp!
Lufthjul för min egen bekvämlighet :angel:
Löfte om att vara mycket robust (eftersom jag kör mycket, både grusväg o terräng).

Läskigt att köpa vagn för så mycket pengar utan att veta riktigt vad man håller på med tycker jag... men det kanske kostar att lära? :D
 
Sv: Köpa maratonvagn, hjälp och tips behövs!

GRATTIS, va kul:banana:
Du får maila mig och berätta märke osv...

Du ska nog inte vara bekymrad över att du köpt en dyr vagn, man måste ju ha utrustning för att kunna utvecklas och lära sig. Eller hur?
 
Sv: Köpa maratonvagn, hjälp och tips behövs!

En sån här fast för 140 cm enbett...
kund_img.php


Bra? :confused:
 
Sv: Köpa maratonvagn, hjälp och tips behövs!

Jo, både jag och resten av familjen tycker att den är riktigt snygg.
Svart med några röda detaljer blir det, jag kör ju fjording och tycker det blir snyggast så, enklet o stilrent... lite "bonnit" :cool:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 631
Senast: Lager
·
Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 109
Senast: ako
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 999
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp