Bukefalos 28 år!

Köpa mark!

Presto

Trådstartare
Jag behöver hjälp! Jag vill inget heldre än att bygga ett stall hemma, men det är bara ett problem, vi äger ingen mark! Och alla här omkring är så snåla! Eller jag kan ju förstå dom, men ändå :angel:

Pappa vägrar att vi ska bygga stall på lånad mark (våra grannar har absolut inget emot att vi lånar, dom vill bara inte sälja). Pappa vill att vi ska köpa en gård med tillhörande mark, men det vill inte jag :mad:

Så nu undrar jag om det finns någon sida där man kan kolla vem som äger olika marker och om någon säljer marker, jag är nämligen jättedåligt att söka på internet. Det enda jag kom på var lantmäteriet, men där hittade jag inget... Så nu frågar jag er om hjälp!

Tacksam för svar
 
Sv: Köpa mark!

Du kan gå till lantmäteriets kontor och titta på vad fastigheterna heter och få namnen på ägarna eller ringa till lantmäteriet. Det är lantmäteriet som äger registret och man lägger inte ut den informationen på internet eftersom det är personuppgifter.
 
Sv: Köpa mark!

Jag tycker nog att din pappa har rätt. Det är helt galet att bygga på en annans mark. Varför vill du inte gå med på hans förslag om att ni sk aköpa en gård istället? Det låter ju kanon!
 
Sv: Köpa mark!

Mark är ju en kapitalinvestering oavsett om det är mark som brukas eller inte. Så är man inte i direkt behov av pengar så finns det ju ingen anledning att sälja! Man kan ju inte avstå mark bara för att vara hygglig med andra!

Sedan så har din pappa fullständigt rätt i att inte bygga på arrenderad mark, finns ju ingen som skriver ett arrendekontrakt på mark som sträcker sig över minst en 40 års period. Och allt annat vore ju vansinne att genomföra. Att köpa en gård är ju det enda alternativet om du vill ha eget.

Kicki :)
 
Sv: Köpa mark!

Att bygga på arrenderad mark eller ofri grund som säger, är ofta inte den bästa lösningen.

TS var ju ute efter att se om någon av markägarna vill sälja. Men allt har ett pris brukar man ju säga. Det gäller att lägga upp slantarna tror jag och ge tillräckligt mycket pengar så brukar någon bli sugen till slut kanske. De kanske får betala ett överpris, men kan tycka att det är värt det ändå?
 
Sv: Köpa mark!

Vi har 4 gårdar runt vårat hus, och inga används :(
Eller jo, en har får, på sommaren (bonden lånar ut ladan och en hage)..

Och det som retar mig mest är att utanför mitt fönster finns det en lite grund från en gamal lada, som skulle vara perfekt att bygga stall på, men det är på kusinernas mark, å dom vägrar sälja! Bara den lilla biten lixom.. men nejnej
 
Sv: Köpa mark!

Känns som om du inte är så gammal om man ser till ditt resonemang! Varför skulle de sälja markbiten, de kanske har andra planer på sikt!?

Kicki :)
 
Sv: Köpa mark!

Det beror ju på vad det är för mark och hur den ligger i förhållande till den egna gården. Kanske inte så intressant att någon bygger ett stall i närheten av en själv, det ska ju även vara hagar samt plats för gödsel åxå.

Kicki :)
 
Sv: Köpa mark!

alltså vi äger inte ens våra egen uppfartsväg :eek:

Men vi fick utan problem bygga vägen på deras mark, men vi fick inte köpa dom 2m extra mark som krävdes för att det skulle bli vår :smirk:

Och dom har inga planer på att bygga eller så (våra kusiner) och vår andra granne behåller det bara för att det ska vara dyrare när han säljer. Och en annan har får på sommaren och den fjärde vet jag inte, fast dom har inte så mkt mark. Och det är det som stör mig!! Skogarna bara växer igen mer o mer, samma på ängarna (fast vi brukar lunta där på sommaren :D).
 
Sv: Köpa mark!

Om några år så tänker du förhoppningsvis som din pappa!

Att köpa 2 meter extra mark vad skulle det tjäna till? Du kommer knappast ha plats att ha hästar på den lilla ytan ändå eftersom hästar kräver hagar! Det är ingen vits att bygga stall när du ändå måste arrendera hagmarken.

Att grannarna inte vill sälja har jag full förståelse för! Man ska vara rädd om den lilla mark man äger, dessutom så får dom säkert bidrag för marken. Att ni inte ens äger uppfartsvägen säger ju en del om storleken på er fastighet. Ni har säkert fått servitut på att få använda vägen upp till ert hus annars skulle ägaren kunna spärra av vägen och inte låta er använda hans mark.
 
Sv: Köpa mark!

Att köpa 2 meter extra mark vad skulle det tjäna till?

Vi skulle ha en uppfart :angel:


Ni har säkert fått servitut på att få använda vägen upp till ert hus annars skulle ägaren kunna spärra av vägen och inte låta er använda hans mark.

Dom har rätt att spärra av vägen när dom vill...
 
Sv: Köpa mark!

vår andra granne behåller det bara för att det ska vara dyrare när han säljer.

Vilket är en vettig affärsstrategi! Vem vill inte ha in mesta möjliga för något som man säljer!?

Kicki :)
 
Sv: Köpa mark!

Skulle du själv sälja något till mig bara för att jag vill och utan att få ut så mycket som möjligt för "vaddetnuär"!? Om ni ska sälja huset, vill ni inte ha ut så mycket som det går då? Eller säljer ni det billigt bara för att vara snälla och för att köparen vill ha det!?

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa mark!

Skulle du själv sälja något till mig bara för att jag vill och utan att få ut så mycket som möjligt för "vaddetnuär"!? Om ni ska sälja huset, vill ni inte ha ut så mycket som det går då? Eller säljer ni det billigt bara för att vara snälla och för att köparen vill ha det!?

Kicki :)

säljer det dyrt för att köparna vill ha det :devil::p
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 050
Senast: AntiPrimax
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 959
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 204
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp