Köpa ny dator eller iPad?

aiquen

Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :)

Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte riktigt hänger med. Jag har en gammal och halvt kass laptop samt en högst kär iPhone, men vars nackdel är att skärmen ju är jämförelsevis väldigt liten. Jag ringer en del FaceTime-samtal etc. men känner att det blir väldigt begränsat med en såpass liten skärm.

Jag funderar på om jag ska investera i en ny laptop eller köpa en iPad. I dag använder jag nästan uteslutande telefonen till allt digitalt jag gör ”privat”. Det enda jag egentligen använder datorn till är om jag behöver skriva/använda Office, och det funkar ju även om den är tillräckligt gammal för att den jämfört med nya laptops är onödigt klumpig att bära med sig/ta med sig ut. Ibland använder jag den även om jag vill titta på någon serie/film, men det blir inte så ofta eftersom även batteritiden är ganska kass = måste alltid ha sladd om den ska användas någon längre stund.

Jag har aldrig haft någon iPad (och har egentligen noll koll på vilka modeller som finns nu, så långt har jag inte kommit) men funderar på om det kan vara ett rimligt alternativ, som telefonen fast med större skärm?

Jag är alltså egentligen mest ute efter att kunna ringa videosamtal (FaceTime/Skype/Zoom etc.), surfa och se på film. Jag läser ibland böcker i telefonen också, men det blir inte så ofta p.g.a. skärmstorleken, så det hade ju också varit ett användningsområde för en platta, tänker jag.

Hur hade ni tänkt? Vad finns det för nackdelar och fördelar med iPad jämfört med en ny laptop?
 
Vad finns det för nackdelar och fördelar med iPad jämfört med en ny laptop?
Nu svarar jag utifrån ett perspektiv där jag använder både dator, mobil och ipad rätt frekvent.
Som jag ser det är det svårt att jämföra eller prioritera funktionaliteten hos en konventionell laptop vs en ipad; de kompletterar varandra snarare än de kan ersätta varandra. Blev jag tvungen att välja den ena eller den andra så blev det tveklöst datorn. För vissa specifika ändamål är ipaden svårslagen - den startar omedelbart, har generellt mycket stabil mjukvara eftersom apputveckligen är ganska kontrollerad, har bra batteritid, touchskärmen är smidig för enkla kommandon och val, och den sömlösa integrationen mot övriga applevärlden kan vara värdefull. För andra ändamål är datorn oersättlig - för att skriva mer än några meningar text, för att hantera formulär eller miljöer med många olika inmatningsfält, för att ha tillgång till många tiopotenser fler program, för att möjliggöra en åtminstone hjälpligt ergonomisk arbetsställning etc.
Mot bakgrund av det du beskriver tycker jag att det låter som om du skulle ha större användning för en ipad än en laptop.
 
Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :)

Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte riktigt hänger med. Jag har en gammal och halvt kass laptop samt en högst kär iPhone, men vars nackdel är att skärmen ju är jämförelsevis väldigt liten. Jag ringer en del FaceTime-samtal etc. men känner att det blir väldigt begränsat med en såpass liten skärm.

Jag funderar på om jag ska investera i en ny laptop eller köpa en iPad. I dag använder jag nästan uteslutande telefonen till allt digitalt jag gör ”privat”. Det enda jag egentligen använder datorn till är om jag behöver skriva/använda Office, och det funkar ju även om den är tillräckligt gammal för att den jämfört med nya laptops är onödigt klumpig att bära med sig/ta med sig ut. Ibland använder jag den även om jag vill titta på någon serie/film, men det blir inte så ofta eftersom även batteritiden är ganska kass = måste alltid ha sladd om den ska användas någon längre stund.

Jag har aldrig haft någon iPad (och har egentligen noll koll på vilka modeller som finns nu, så långt har jag inte kommit) men funderar på om det kan vara ett rimligt alternativ, som telefonen fast med större skärm?

Jag är alltså egentligen mest ute efter att kunna ringa videosamtal (FaceTime/Skype/Zoom etc.), surfa och se på film. Jag läser ibland böcker i telefonen också, men det blir inte så ofta p.g.a. skärmstorleken, så det hade ju också varit ett användningsområde för en platta, tänker jag.

Hur hade ni tänkt? Vad finns det för nackdelar och fördelar med iPad jämfört med en ny laptop?

Jag köpte en iPad i september med tangentbord. Har inte använd min gamla MacBook en enda gång sedan dess. Har även reviderat ett examensarbete dvs skrivit mycket med tangentbordet och det fungerar toppen. Har också en del digitala möten och det fungerar bra med Ipadens kamera. Ett tips om du är intresserad av iPad+tangentbord är att köpa ett tangentbord som även har en touchpad så att du kan använda den till att styra musen och svepa med. Då blir det verkligen som en laptop. Jag köpte Logitechs tangensbordsfodral som såldes via Apples hemsida. Kommer sannolikt inte köpa någon mer dator i mitt liv då jag är så himla nöjd med min iPad, och betydligt billigare än en ny bra laptop.
Sitter just nu och pluggar och läser alla böcker via paddan och stryker under, köpte en billig skärmpenna för typ 100 kr att stryka under med.
Vi har även Apple TV hemma så vill jag ha en stor skärm kan jag synka och använda TVn.
 
Jag har både och. Spelar spel och läser på paddan och det fungerar den bra för. Det du säger att du vill ha den till hade jag tyckt att en iPad räckt.
 
Jag har en stationär dator.... Och via kommunen så har jag en iPad. De skaffade paddor till alla förtroendevalda för att slippa sända tjocka buntar handlingar inför sammanträden.

iPaden gör mig galen. ;) Snabb att surfa på, men så fort man ska skriva det minsta lilla - om så bara fylla i några uppgifter på en blankett - så är det jobbigt. Hade ett tangentbord ett tag men det var svårt att få kompatibelt. Man fick ansluta och ansluta stup i ett. Och jag tyckte att skrivytan var liten. Skrev väldigt långsamt på den.

Men, ska man inte skriva så mycket utan mest ha möten digitalt och surfa så är antagligen en padda användbar. En bekant har den med överallt och använer kameran i den flitigt.
Eftersom min padda är kommunal så har jag inget kort i den så jag måste ha tillgång till wifi. Så utan kort är den inte bärbar annat än inomhus.
 
Jag har en iPad och en stationär dator. Använder ipaden betydligt mer, datorn används (förutom för jobb) för specifika spel, om jag ska skriva mycket eller använda excel lite mer avancerat. Titta på film på ipaden funkar bra om man är själv, lite bökigare med sällskap...
 
Eftersom min padda är kommunal så har jag inget kort i den så jag måste ha tillgång till wifi. Så utan kort är den inte bärbar annat än inomhus.
Litet OT - idag har nog simkortspaddorna litet grann spelat ut sin roll, annat än i specialfall, eftersom det är så lätt att åstadkomma en egen wifiuppkoppling via mobiltelefonen som "alla" ändå alltid har med sig. :)
 
Litet OT - idag har nog simkortspaddorna litet grann spelat ut sin roll, annat än i specialfall, eftersom det är så lätt att åstadkomma en egen wifiuppkoppling via mobiltelefonen som "alla" ändå alltid har med sig. :)

Hur gör man det? Ja jag är totalt okunnig om sådant 🙄
 
Hur gör man det? Ja jag är totalt okunnig om sådant 🙄

Du kan göra din mobiltelefon till en s.k. hotspot. Bör hittas under inställningar och typ "Uppkopplingar" eller "Anslutningar".
Sen letar du på plattan upp det nätverket som du skapat genom telefonen och ansluter, som med ett vanligt wifi.

Hoppas att det var begripligt :)
 
Tack för era svar! :)

Det lutar nog åt en iPad. Jag klarar mig trots allt bra med telefonen, enda nackdelen är ju egentligen att skärmen är för liten. Datorn är för klumpig och kass för att jag ska vilja använda den ”i onödan”. Säkert hade upplevelsen varit annorlunda om jag hade haft en mindre och nyare laptop (lättare, bättre batteritid, inget onödigt skräp i ;) etc.) men det känns som om en iPad hade kunnat fylla det jag saknar.

Men apropå de senaste inläggen: Jag har som sagt aldrig haft iPad. Hur funkar det med uppkopplingen, samtal etc.? Koppla upp mot mitt Wi-Fi och internetdelning är jag nog med på, men kan jag liksom synka ipaden helt med telefonen? Jag behöver väl inget extra abonnemang bara för den eller?
 
@aiquen jag har sim-kort i ipaden som går på samma abonnemang som mobilen. Men som tidigare sagt, kör man nätdelning från telefonen är det egentligen onödigt, det är bara om du vill kunna använda den utan att ha telefonen med eller för att inte dra batteri på två enheter.
 
Jag har allt möjligt här hemma, smartphone, stationär dator, laptop, ipad...

När det gäller ipaden så avskyr jag den. Den är jättebra när jag spelar vissa spel, men annars... Nej. Den är bökig att skriva på framförallt. Istället använder jag min mors laptop, även det en mac. Hade jag tvingats välja mellan ipad och laptop hade jag valt en liten, smidig laptop med bra batteritid. Sådana finns! Då blir det plättlätt att skriva helt plötsligt, samtidigt som det går att göra allt annat. Det är också för det mesta betydligt lättare att sitta på ett bekvämt och bra sätt vid laptop jämfört med när man försöker få det bra med ipad.

Mobilen ser jag inte som en ersättare till någon dator, men ja, jag skriver ju vansinnigt mycket också. Bara en sådan sak som att skriva det här inlägget tycker jag går tveklöst lättast från laptopen. Jag kan också säga att min ipad har betydligt sämre batteritid än den här laptopen.

Det du egentligen kanske borde göra är väl att kolla hur mycket en passande laptop kostar, och hur mycket en passande ipad kostar (inkl eventuellt tangentbord som några nämnde). Jämför storlek, vikt och batteritid på laptop jämfört med ipad och använd sedan den infon till att avgöra vad som känns mest värt i ditt fall.
 
Tack för era svar! :)

Det lutar nog åt en iPad. Jag klarar mig trots allt bra med telefonen, enda nackdelen är ju egentligen att skärmen är för liten. Datorn är för klumpig och kass för att jag ska vilja använda den ”i onödan”. Säkert hade upplevelsen varit annorlunda om jag hade haft en mindre och nyare laptop (lättare, bättre batteritid, inget onödigt skräp i ;) etc.) men det känns som om en iPad hade kunnat fylla det jag saknar.

Men apropå de senaste inläggen: Jag har som sagt aldrig haft iPad. Hur funkar det med uppkopplingen, samtal etc.? Koppla upp mot mitt Wi-Fi och internetdelning är jag nog med på, men kan jag liksom synka ipaden helt med telefonen? Jag behöver väl inget extra abonnemang bara för den eller?

Om du har en iPhone så synkas allt automatiskt med din nya iPad. Jag har vid enstaka tillfällen haft med mig min iPad på ställen där det inte funnits Wi-Fi och då jag har delat internet från min mobil. Så det behövs verkligen ingen dyrare iPad med simkort.

Jag saknar verkligen inte en laptop (har ju en MacBook men minns inte ens när jag använde den senast) och jag älskar att alla mina grejer är synkade med varandra på ett enkelt och smidigt sätt.
 
Måste bara tillägga att iPads har väldigt bra batteri- och hållbarhetstid. Jag arbetar på skola och är ansvarig för våra runt 500 iPads. Våra håller för 6+h användande varje dag i minst fyra år. Våra elever får iPad i årskurs 6 och har samma tills de slutar årskurs 9. Sen använder vi oftast dem även fortsättningsvis ett par år med full funktion. Har bytt ut fyra iPads på mina tre år på grund av annat än sprucken skärm. Det har då varit garantiärenden och jag har då fått ny utan kostnad. Kan vara värt att ta med i beräkningen.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
530
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 604
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
IT & mobiler Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil. Egentligen borde vilken enkel skitdator som...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 468
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp