Vad ska jag köpa för dator?

Vad säger du om den här? 512 i lagring. 16 i minne och har ledig kortplats så du kan stoppa i mer minne senare om det behövs. Om jag såg rätt på Lenovos hemsida så är den uppgraderingsbar till 64 i minne. Jag gissar att hårddisken också går att byta till större senare. Ev. kan det gå att sätta i extra hårddisk också.
https://www.dustinhome.se/product/5011194570/thinkpad-l14-g1

Spelar man inga som helst spel duger ett AMD Radeon integrerat grafikkort, men jämfört med det som sitter Acern håller det inte måttet. Så beroende på behov kan Lenovon vara ett bättre val.
Lenovon är betydligt dyrare än Acern. Finns det fler fördelar med den än att RAM minnet?
 
Här är vad jag fått från bror min.
"Usb-c porten MÅSTE stödja DisplaPort alt mode (tycker jag). Jag hittar ingen info om ifall den faktiskt gör det och bilderna på portarna är så dåliga att man inte ser om det står ”DP” vid usb-c porten.

Skulle jag köpa en bärbar dator skulle jag satsa på en som är:

  1. Lätt 1-1,5kg (kan vara en nackdel om man kör den stationärt då den förmodligen har sämre kylning som kommer begränsa prestanda då den blir varm).
  2. Usb-c med Display alt mode (för att kunna koppla in flera skärmar).
  3. Usb-c med power delivery (för att kunna ladda i bilen, med mobilladdare etc.).
  4. RJ45 uttag (nätverkskabeluttag). Går även att köra med en usb-adapter men det är en kompromiss..
  5. 16GB minne (ska klara att uppgraderas till minst 32 GB)
  6. Minst 500GB hårddisk (SSD), gärna 1TB."
Punkt 1 faller bort. Jag kommer framförallt använda den som stationär men vill kunna ta med, har stationär idag. I princip kan jag nästan lika gärna köpa stationär men har vid några tillfällen känt att jag velat ta med när jag åkt iväg någonstans.
Punkt 2-4 vet jag inte om det finns och hittar inte infon på någon annan heller.
Punkt 5 finns inte, den klarar max 16GB
Punkt 6 finns inte, men för att uppfylla 6 får man gå upp flera tusen i pris. Idag har jag ungefär 130GB på hårddisken och då vet jag att det är extremt mycket skräp som bara är övertankat rakt av från tidigare dator (inkl diverse större program)
 
Här är vad jag fått från bror min.
"Usb-c porten MÅSTE stödja DisplaPort alt mode (tycker jag). Jag hittar ingen info om ifall den faktiskt gör det och bilderna på portarna är så dåliga att man inte ser om det står ”DP” vid usb-c porten.

Skulle jag köpa en bärbar dator skulle jag satsa på en som är:

  1. Lätt 1-1,5kg (kan vara en nackdel om man kör den stationärt då den förmodligen har sämre kylning som kommer begränsa prestanda då den blir varm).
  2. Usb-c med Display alt mode (för att kunna koppla in flera skärmar).
  3. Usb-c med power delivery (för att kunna ladda i bilen, med mobilladdare etc.).
  4. RJ45 uttag (nätverkskabeluttag). Går även att köra med en usb-adapter men det är en kompromiss..
  5. 16GB minne (ska klara att uppgraderas till minst 32 GB)
  6. Minst 500GB hårddisk (SSD), gärna 1TB."
Punkt 1 faller bort. Jag kommer framförallt använda den som stationär men vill kunna ta med, har stationär idag. I princip kan jag nästan lika gärna köpa stationär men har vid några tillfällen känt att jag velat ta med när jag åkt iväg någonstans.
Punkt 2-4 vet jag inte om det finns och hittar inte infon på någon annan heller.
Punkt 5 finns inte, den klarar max 16GB
Punkt 6 finns inte, men för att uppfylla 6 får man gå upp flera tusen i pris. Idag har jag ungefär 130GB på hårddisken och då vet jag att det är extremt mycket skräp som bara är övertankat rakt av från tidigare dator (inkl diverse större program)
Det där låter spontant som rejäl överkurs för vardagssurfning. Jag hade lägre krav än så när jag köpte laptop för fotoredigering med en budget på 15-20 000.
 
Det där låter spontant som rejäl överkurs för vardagssurfning. Jag hade lägre krav än så när jag köpte laptop för fotoredigering med en budget på 15-20 000.
Misstänkte det han har vissa drag av att allt ska vara 100% exakt perfekt så saker har en tendens att bli lite omständliga. Tror att den jag länkat ovan egentligen är rätt rejäl överkurs
 
Lenovon är betydligt dyrare än Acern. Finns det fler fördelar med den än att RAM minnet?
Ja, det stämmer att den är ca 1500: dyrare. L serien är en lite bättre modell hos Lenovo om jag fattat rätt, mer gediget material än t.ex. E-serien som är den billigare, där t.ex. fläkten låter mer och är "plastigare" och annan skärm. Men om det inte är ett problem finns t.ex. E495, som går att uppgradera till 32gb i minne, som har en hårddisk i och som går att sätta i ännu en samt det går att byta den som sitter i. Den här kostar nästan 8000:-, hårddisken är visserligen bara på 256. Men du kan ganska lätt sätta i en 2,5 hårddisk också. https://www.dustinhome.se/product/5011176381/thinkpad-e495

Men vad som fungerar med dina spel vet jag inte.
 
Fast det där blir för komplicerat om man är halvidiot vad gäller maskinerna
Min sista dator köpte jag från Lenovo (har haft andra märken innan) det var inte svårare än från annan nätshop och har man frågor kring modeller, så har deras chat-kundtjänst fungerat bra. Det jag minns från när jag kollade runt var att det nog bara var Lenovo som man kunde uppgradera själv. Är man inte intresserad av det, så tycker jag att man minst ska ha 512 hårddisk och 16 gb i ram och minst I5 eller Ryzen 5 processor. Då borde datorn hänga med några år utan att kännas seg.
 
Som tillägg för någon som inte är så insatt är den övre utrustad med IPS-panel medan den undre är en TN. Skillnaden är att IPSen kan du titta på från fler vinklar och få en korrekt färgtepresentation. TN måste betraktas ur en viss vinkel för att bilden inte ska bli förvrängd. Efter att ha haft bpd sorterna råder jag till en IPS skärm då det är irriterande att jaga den perfekta vinkeln för att se något på skärmen. Skillnad på TN till stationär, där din betraktningsvinkel är mer konstant.
 
Jag brukar kolla på Prisjakt där man kan jämföra och det brukar recenseras av 'riktiga' kunder, med caveat att de som recenserar är de som är missnöjda. Jag skulle satsa på gott om RAM där du kan stoppa in mer vid behov. En relativt rymligt ssd intern disk som du kan ha systemet på och en flerkärnig cpu och inte stirra dig blind på hastigheten. Ja och usb portar men egentligen behövs inte särskilt många eftersom du kan ha en hub.

Jag skulle satsa på något som fyller dina behov nu särskilt om du inte vill lägga mycket på den, men se till att du kan uppgradera utan problem. Fördelen med en desktop är ju att den är mycket enklare att uppgradera, när jag byggde min så valde jag att lägga krut på cpu och RAM med ett basgrafikkort. Chromebook har jag inga bra erfarenheter av, och jag vill inte heller bli låst till google i den utsträckning man blir.
 
Misstänkte det han har vissa drag av att allt ska vara 100% exakt perfekt så saker har en tendens att bli lite omständliga. Tror att den jag länkat ovan egentligen är rätt rejäl överkurs
Tycktr ofta att det var så med datanördarna när jag försökte läsa recensioner. :angel: Allt verkar ju halvdåligt när det jämförs med värstingmodellerna som kostar som en bättre tävlingsponny. Sen jämförde jag specifikationerna med min 9-åriga gammeldator (4 gb RAM och andra generationens Intel 7:D) som faktiskt var fullt tillräckligt till normal användning, men segade ihop när jag skulle redigera Raw-bilder eller stitcha panoraman.
 
Fortsätter fråga.
Nu har jag lagt datorn i korgen men vad ska jag tänka på mer?
Det har åkt med ett officepaket men hur är det med virus? Hittade något om att Windows numera har ett fungerande virusprogram inbyggt, stämmer det?
Är det något annat som måste med direkt? Jag planerar att köpa ny skärm men tittar på begagnatmarknaden där och kommer ju antagligen behöva någon typ av dockningsstation men vet inte vad som passar så känner att jag ser till att få hem maskinen så kan jag gå till butik och fråga utifrån att "jag har det här, vad för sådan här ska jag ha?"
Ja jag borde löpa tangentbord också men det står att de ska vara nordiska men på bilderna så finns inte Å, Ä och Ö med. Känns inte så användbart tror jag vill titta på exakt det jag ska ha för att se att jag får det jag vill ha
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en dator, laptop, som är runt 9-10 år. Funkar till det jag gör, men är av förklarliga skäl rätt seg. Jag använder den mest till...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 080
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 240
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Min Samsung Galaxy S7 börjar sjunga på sista versen, nu senast så är det 3,5 mm uttaget som börjat glappa. Skärmen är kass efter en...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 731
IT & mobiler Är det någon kunnig där ute som kan hjälpa mig i valet av ny dator? jag har en MacBook Pro från 2011 som fortfarande fungerar om än...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: JEHL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp