Köpa ny kamera eller komplettera gammal?

Miao

Trådstartare
Jag har en Nikon D40 (ca 3 år gammal) som jag har varit extremt nöjd med. Har till den ett 55-200 objektiv som bara är :love:! MEN! Blixten har helt slutat fungera, och detta gör det svårt att använda kameran optimalt.

Nu till min fundering om vad som är smartast/prisvärdast/roligast (;)) att göra:

  • Lämna in kameran på lagning av blixten (känns som att det nog kan kosta mer än det smakar med tanke på att kameran har ett par år på nacken?)
  • Köpa en extern blixt (och kanske ett nytt objektiv för att få lite "nykamera" känsla :angel:)?
  • Köpa kameran jag varit sugen på ett tag (Nikon D3100) så jag får en "hel och ren" kamera, och använda den gamla kameran vid tillfällen där blixten inte behövs?

Vad tror ni som har mer kameraerfarenhet än vad jag har :laugh:?

Och som följdfråga, OM jag väljer att köpa ett nytt objektiv också (:p), vad skulle vara den bästa investeringen:

  • Ett 55-300?
  • Ett makroobjektiv?
  • Något helt annat kul som jag missat?!

Jag använder kameran mest att fota hund med, så det blir både actionkort, uppställningskort, vardagskort. Vill gärna ha några bra objektiv som kan komplettera varandra :bump:!
 
Sv: Köpa ny kamera eller komplettera gammal?

Har ingen aning om vad det skulle kosta att fixa blixten, men en extern blixt är alltid bra att ha eftersom den är mycket kraftfullare, effekten går att ställa in och man kan vrida den åt olika håll. Blixtbilder blir bättre med en extern blixt. Jag använder aldrig den inbyggda.

Eftersom du fotar mycket hund och vardagsbilder skulle jag inte skaffa ett makro utan ett ljusstarkt, fast objektiv med brännvidd på runt 50. Med ett sånt kan du ta bra vardagsbilder och porträtt. Det finns sådana objektiv som inte ruinerar en. Zoomobjektivet du har räcker långt för bilder på lite avstånd.

Men jag vet hur det är att vilja ha mer och mer. Hela tiden är det någon pryl som man "måste" ha. Och det är ju så kul att fota!
 
Sv: Köpa ny kamera eller komplettera gammal?

Det är vanligt att blixten strular på D40. Den finns en liten hake i den som kan hoppa av. Googla så hittar du beskrivning på hur man fixar det, inte komplicerat alls.

Om du ska köpa nytt objektiv rekommenderar jag dig att köpa ett ljusstarkt objektiv. Vilket brännvid du ska ha beror på hurdana bilder du vill ta.
 
Sv: Köpa ny kamera eller komplettera gammal?

Köp min D300 för 10 000 :angel:
 
Sv: Köpa ny kamera eller komplettera gammal?

Jag måste vara dålig på att googla. För jag hittade inte beskrivningen på hur man fixar den där haken (blev nyfiken eftersom min gamla D50 strular rätt mycket med bilxten). Tänkte om det var samma sorts problem på den...
 
Sv: Köpa ny kamera eller komplettera gammal?

KL: Tack för input allihop :bow:! Som det ser ut nu så lutar det åt att det inom snar framtid blir en D3100, var och klämde på en igår och den satt fint i handen :D

Mononoke: Objektivegenskaperna du beskriver med

ett ljusstarkt, fast objektiv med brännvidd på runt 50.

låter precis som någonting jag kan behöva :laugh:! Har du några namn att droppa, eller räcker det att man söker på de egenskaper du nämnde ovan?

Via: Sköjjar du :eek:!! Det måste jag googla på direkt, det visste jag inte att det var vanligt och lätt åtgärdat! Tack för tipset :bow:!

Caboose: Nja, tror nog inte det va :p ;)! Hur kommer det sig att du ska sälja, tyckte du inte om den eller ska du byta upp dig :)?

Cattis_E: Jag ska googla lite också! Återkommer om jag hittar ngt!
 
Sv: Köpa ny kamera eller komplettera gammal?

Tack! Säg till om du hittar:).
Jag köpte ju en D90 i förrgår :love: :D men vill liksom inte slänga D50:n så länge den funkar;).
 
Sv: Köpa ny kamera eller komplettera gammal?

Jag ska byta upp mig!
Köpte den för ca. 2½ år sedan när den låg på över 25.000 (vågar inte säga hur mycket den kostade :o)
Och har mest använt den vid jobb, dvs. modell- och konsertfotografering.
Tänkte byta upp mig till en D3:a och sälja av lite objektiv!
 
Sv: Köpa ny kamera eller komplettera gammal?

Det finns många objektiv av olika märken att välja mellan. Nikon har bla ett som heter nikkor AF-S 50/1,4 och ett annat som heter Nikkor AF-S DX 35/1,8G. Det förstnämnda lär ha lite långsam autofokus ibland, men jag har inte testat det själv. Det andra ska vara väldigt bra.

Sedan finns det liknande objektiv från Sigma som också är bra. Googla så hittar du jämförelser och recensioner. Lycka till!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 184
IT & mobiler Min Nikon D3000 (5 år gammal) säger att den behöver service för att det är fel på någonting med autoinställningarna. Det verkar gå att...
Svar
5
· Visningar
731
Fritid Har börjat göra lite efterforskning inför höstens kommande inköp, men velar på vad jag ska välja.. Huset behöver vara hyfsat snabbt...
Svar
4
· Visningar
696
Senast: Bebben
·
IT & mobiler Efter att ha pratat om det i tjugo år slog jag och en av mina väninnor till i förra veckan och bokade en semesterresa tillsammans. Så i...
2
Svar
23
· Visningar
2 872
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp