Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Detta alternativet hade jag kört på, men så är jag ganska så traditionell i mina sadelvanor också.
Ja, jag är rätt traditionell av mig också så att det alternativet är en het kandidat. Å andra sidan har jag inte kollat på bomlösa tidigare, men nu fått upp ögonen för att det verkar finnas bra sadlar där också.

Men behöver du verkligen två st sadlar?
Jag hade köpt en allround sadel som jag och hästen trivdes i, som hade bred kanal och som ger utrymme för det mesta. Innan musklerna är på plats hade jag paddat upp och sett till att den sitter bra.
Behöver och behöver, allting är relativt.;) Egentligen inte. Jag har mest haft allroundsadlar hittills och sålde den senaste igår. Det fungerade bra på min låga ridnivå tyckte jag tills jag skaffade en bra dressyrsadel i höstas. Då märkte jag skillnaden. Det blev mycket lättare att sitta rätt och därmed inverka rätt på hästen. Hästen gick bättre.

Man ska inte hänga upp sej för mycket på det där heller. Det viktiga är att sadeln sitter bra som hästen ser ut för det mesta!
Vad som helst kan hända med dej som ägare (tex bryter foten) och hästen blir stående ett tag, dvs tappar muskler. Någonstans måste man kompromissa när kroppen inte ser likadan ut hela tiden. En bra kortsiktig kompromiss är en pad som ser till att sadeln bärs upp rätt av hästens rygg.
Det har du helt rätt i. Det är ungefär så jag har gjort, men inte lyckats tillräckligt bra med alternativt ridit för illa.

Numera finns det ju fina sadlar där bommen går att ändra med en skrivmejsel för den kunnige.
Ja, jag hoppas kunna hitta en sådan som passar.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Absolut har paden en stor betydelse! Det håller jag med om.
Men jag tror att om en sadel är sladdrig så kan inte paden väga upp hela vägen. Och sen tycker jag att de sadlarna gärna sätter en i stolsits.
Vet inte om du använt din på mer breda hästar än din Musse?
Bork är ju NÅGOT bredare.... och då blir det lättare stolsits, tänker jag.

Rider även palle i min sadel plus ardenner så visst har den legat på breeeede ryggar och jag tycker mig inte få stolsits i den.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Du får väl testa min nästa gång det är clinic - under fler ridpass tänker jag så du känner in dig ordentligt.
Bara att säga till om du skulle vilja det - då tar jag med den.


vad snällt...jag hojjtar till om det blir intressant:)
men nu vet jag inte om jag ska vara med på så många fler kurser faktiskt.Vi får se.
Anna kommer till oss också på onsdag...
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Jasså minsann! Kommer hon på dagen? Vi är 7st!!! :eek: Jag trodde vi skulle bli 4 MAX!
Det ska bli sk-t kul!:banana:

Hoppas bara Anna orkar nu då.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Jasså minsann! Kommer hon på dagen? Vi är 7st!!! :eek: Jag trodde vi skulle bli 4 MAX!
Det ska bli sk-t kul!:banana:

Hoppas bara Anna orkar nu då.

Hon kommer på fm.När ska ni rida då?...Får man komm ut och titta kanske?
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Det är fint att ni rider på kurs osv, men den diskussionen kanske passar bättre som PM?
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Opps..ber om ursäkt...ibland flyter man bara iväg...sorry...;)
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Det är lätt hänt.:)
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Kitten, jag försöker lägga ett PM med full recension till dig, kan du rensa din inkorg så jag kan få iväg det?
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Hej, ser att du har problem. Sök på Free and Easy sadlar i UK eller läs om sadlarna på www.sadlar.nu alt.www.swsadelmakeri.se. Har ridit i min FnE i mer än fem år. Den går att justera och fungerar utmärkt. Mina hästar störs aldrig av sadeln och jag sitter alltid i balans. Det är ingen billig sadel men å andra sidan kommer jag att kunna använda den i många, många år.
På FnE sidan kan du läsa vad andra ryttare tycker om sadeln.

Häls Lassi
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Okej,jag har bara ridit i espaniola en gång och tycjer att jag satt fats typ...i min bomlösa jag har tycker jag att jag har mer rörelse frihet.

Om du satt fast kan den ha varit för liten eller så behöver du en sadel med flatare säte/lägre fram och bakvalv.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Absolut har paden en stor betydelse! Det håller jag med om.
Men jag tror att om en sadel är sladdrig så kan inte paden väga upp hela vägen. Och sen tycker jag att de sadlarna gärna sätter en i stolsits.
Vet inte om du använt din på mer breda hästar än din Musse?
Bork är ju NÅGOT bredare.... och då blir det lättare stolsits, tänker jag.

En mjuk bomlös har ju inte lika bra tryckfördelning som en passande hårdare bomlös sadel eller som en passande bomsadel. Det är ju det som är nackdelen med dom, jag gillar det inte heller, men hästen sa ja tack och då fick jag släppa dom åsikterna helt enkelt...
Min häst är 130 grader bred, och när min bomlösa glider fram (pommeln är för smal nu) hamnar jag i stolsits iom, men när den inte gör det (och förr när han var lite mindre bred) så hamnade jag inte i stolsits, men det beror ju på hur ens kropp ser ut.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Nu läste jag att du hade en Espaniola, jag har provat Endurance. Endurance kanske är hårdare?
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Hon kommer på fm.När ska ni rida då?...Får man komm ut och titta kanske?

Sorry att jag inte hann se att du ville komma!! Det är klart du får om du vill nästa gång! Vi red på em började vid 15,30 o var klara vid 19,30.
Vi hade riktigt trevligt tycker jag!
Nästa gång är den 18 juli om du vill komma då.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Nu läste jag att du hade en Espaniola, jag har provat Endurance. Endurance kanske är hårdare?

Ja, möjligen. När jag testade hos en ÅF red jag försti en Endurance och möjligen var den hårdare... Hm, funderar....


Sen vill jag be om ursäkt för att Charmant och jag flöt iväg - hann tyvärr svara en gång till innan jag såg att ni blev lite irriterade.
SORRY!:(
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Hej, ser att du har problem. Sök på Free and Easy sadlar i UK eller läs om sadlarna på www.sadlar.nu alt.www.swsadelmakeri.se. Har ridit i min FnE i mer än fem år. Den går att justera och fungerar utmärkt. Mina hästar störs aldrig av sadeln och jag sitter alltid i balans. Det är ingen billig sadel men å andra sidan kommer jag att kunna använda den i många, många år.
På FnE sidan kan du läsa vad andra ryttare tycker om sadeln.

Häls Lassi
Tack för tipset. Sadlarna ser fina ut och intressanta, men tyvärr för dyra för mig.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Puttar upp genom att berätta att jag har köpt en sadel. Det blev en fin begagnad Kentaur Artemis, alltså en dressyrsadel med bom. Vi var iväg på sadelprovning. Några olika sadlar provades. Ett flertal var ingen idé att prova ens. Ett par låg så illa på ryggen så det var inte lönt att provrida. Jag provred 3 st. Hästen sa blä om den första. OK om den andra. Ja tack om den tredje. Mig passade bara den tredje sadeln så det var lätt att avgöra.

Egentligen var det dumt att prova sadel nu pga sommarrund kuse, men vad gör man. Det ska bli spännande att se om sadeln ligger bra även när han blir mera slimmad igen. Sadelutprovaren trodde att den kommer att göra det och att hästen kommer att kunna muskla sig i den också. Håller tummarna för att hon får rätt.

Jag har inte givit upp tanken på bomlöst ändå och ska vid tillfälle få testa en TackonBack. I`ll be back;)
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Jag tycker att ramonarunds har en poäng. Köp en allroundsadel, kan inte vara alltför svårt att hitta en något för vid i den bomvidd du behöver med en bom som passar ryggens profil. Investera sedan när musklerna är på plats i de sadlar du vill ha när du vet storleken. Fördelen är att du kan hoppa, dressyra och vad du vill i allroundsadeln. Den bomlösa är bra (har en själv) men den utesluter hoppning. Med andra ord, köp inte ett flertal sadlar innan du vet vilken storlek hästen kommer att behöva. Det räcker med en och du kan fortfarande praktisera vilken ridning du vill.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Testa wintec, där man kan byta ut järnen, beroende på hur hästen musklar sig, det finns många strl på järnen så man har alltid en sadel som passar. Lätta att byta ut o de kostar ca 200 kr st bara. Lycka till
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min häst har ganska dåliga ryggmuskler, hög manke och den sadel jag har är dressyr sadel vilket gör att den inte är så bra för att...
Svar
12
· Visningar
1 266
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de...
Svar
1
· Visningar
1 352
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
3 727
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp