Bukefalos 28 år!

Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Argona

Trådstartare
Vår dotter är 11 år och häst/ridvan sedan födseln i stort sett. Nu har hon gått på ponnytravskola i ett år och är sugen på att skaffa Shettis-travare. Hemma rider hon allt från A-ponny till stora D-ponny och är väldigt hästvan för övrigt. Vi har även starthästar på varmblods sidan så vana för övrigt finns.

Vad bör man tänka på?

Har stammen betydelse? Om man tänker sig ett sto för att senare sätta in i aveln (föder upp ponnyer av annan ras) Är det olika stammar på de som går trav och de som används för utställning/ridning?

Höjden på ponnyn? Någon säger att det inte spelar någon roll, andra att det är viktig att de är maxade?

Startad ponny eller ostartad? Vi ska titta på ett par både startade och ostartade men vad kan vara bäst?
Naturligt vis ska personkemin stämma också!!
Hittar inte så mycket om shettisar här på buke, finns det andra sidor att kika på?
Tacksam för tips!
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Vet inte om man får tipsa om uppfödare här, det kankse är att göra reklam, så jag skickar ett PM!
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Shettisar är världens mest fantastiska hästras:love:
Den är mångsidig och inte specifikt avlad för just trav, därför skulle jag definitivt titta efter stam som lämnat bra "travare", och som är lite större, med inte allt för korta ben, då de gärna blir rulliga. Finns en hel del annonser ute, de kostar några tusenlappar mer, men det tror jag att det är värt om man ska ha roligt ihop.
Skulle också satsat på någon som redan har startat, för att veta att den verkligen gillar det. En shettis som inte vill är liksom ingen idé att försöka övertala...;)
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Det finns ju shettisar i alla former.... Man måste bara tänka ut vad man själv vill ha.
Det finns helt klart "trav" och "utställnings" stammat. Men i många fall kan man kombinera det med... om man vill.
Vill man avla för trav så är det nog iaf rätt viktigt med att ha trav meriter... men för den skullen gör det ju inget om den ser bra ut med..;)

Som första ponny skulle jag nog gå efter en som har startat men inte gått så fort. Kanske runt 3.10
Köper man en för snabb ponny så får nya kusken svårt att köra den lika snabbt. Och det e inte så roligt. En 3.10 shettis har nästan alltid lopp, och kommer kunna sänka sig.. och då utvecklas man ihop.

Man ska oxå tänka att det e stor skillnad från en snabb shettis till den långsammaste... de snabbaste går nästan 2 min.. och de långsammaste kvalar på 3.50...
Det finns lite olika sajter som det finns mera trav shettisar på... men kan nog inte skriva här.. annars kan man kolla på en ponnytravdag, finns alltid hästar som behöver ny kusk där.
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Tack för tipsen! Vi ska ev. titta på två ston i veckan, båda har diplom-mammor, en är 4 år och har startat lite, är ca. 103 cm, den andra är 3 år och tränar bra och är kvalklar, ca. 106 cm. 3-åringens pappa har tävlat trav, hon är snyggare "shettis-typ", 4-åringen är nättare och mer "trav-typ" sa ägaren. Vi får åka och titta och provköra.:D
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Passa dig för den som e 3 och 106... man vet inte hur mkt den växer du har bara 1 cm kvar tills den ska slutmätas... som 8 åring..
Men det e rätt titta och prova...
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Vi tar med vår mätsticka så får vi se hur höpa dom är.
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Nu har vi tittat på två. 3-åringen var för "tittig", 4-åringen gick på bra!! Den fastnade dottern för. Stammen är e: Maxmer ue: Gläntans Domino. Hon sa att det var en bra trav-stam! Kan det stämma, ni som kan sådant.
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Jag är absolut ingen ponnytravmänniska - mer än det jag får med mig av insprängda lopp.
Gläntans Domino har väl vunnit ett helt gäng SM en gång i tiden och Maxmer hade världsrekord på någon distans (tror jag)? Båda lämnar "travshettisar".
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Absolut! Bara att gratulera :D

Maxmer är en av sveriges bästa ponnytravare och innehöll länge världsrekordet för äldre h/v på 2.07,6.
Han har b.la. segrat i Hugo Åbergs, Sundsvall Open Tot,
Storsjöpokalen, Elitloppet, Lilla Sverigeloppets försök och final.

Gläntans Domino är också en mkt bra hingst, med bra exteriör samt lämnat flera bra avkommor med höga poäng på utställningar.
Han har flera SM-guld och även han ett världsrekord på 2,07,0
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Helt okej stam! Maxmer barnen går som tåget... så det e inte illa.
Det jag menade i mitt förra inlägg vara att om de e stora nu så kan de säkert hinna växa över.
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Ok, detta sto är "bara" 103 cm så hon växer nog inte över, trots att hon själv fått 36 på en driv in utställning kanske hon stam-mässigt är värd att använda i avlen senare kanske. Hon kanske rentav blir riktigt duktig senare när min dotter har tagit licens och kommer igång och startar!!:banana: Om vi nu slår till och köper detta sto.
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

103 är ju en bra storlek.
Du ska tänka på att "trav stam" inte e lika poppis på utställning... så förvänta dig inte att det kommer bli någon utställnings stjärna... Men man kan ju självklart visa dem och hoppas att det gillas iaf... men när de är i trav tävlings skick brukar de flesta tycka att de är för smala :laugh:
du vill inte maila mig namnet på mamman??
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Jag tror att jag själv hittade vad det är för ponny... Jag tycker det verkar som ett vettigt köp... den har inget snabbt bra rekord, och det är bra när man e ny. Jag har själv sett ponnyn och den kommer kunna springa snabbare än vad rekordet visar. Tyckte nog inte att den va så mogen som tre åring så dens tid kommer ju nu.
Gratulerar till en fin ponny (om ni nu köper den)

Såg att du skrivit på en annan sajt med, och du har även där fått bra svar..
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Jag har precis hittat till den andra sidan, verkar vara en bra sida för just ponnytrav!
Vi ska försöka få med pappan att titta också men för övrigt verkar det vara en ponny som kan passa oss!
Tack för alla synpunkter.
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Om ni köper den hästen får vi nog se upp på tävlingsbanorna! En riktigt bra stam!
Ifall ni nu inte köper den vet jag nog ett flertal hästar som är till salu som hade passat bra som första hästar :)
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Ja det e en bra sida för just ponnytravare... men som på alla andra sajter på nätet så måste man lära sig att sålla i svaren... Men du har ju fått bra svar där av bra folk...
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Det var så bra svar där så ponnyn blev såld framför näsan på oss till Finland, stackars dotter som fattat tycker för henne:confused:
Vi får leta vidare, men man lär av sina misstag, inte skriva namn och stam...
Nu vet vi dessutom själva lite mer vad vi är ute efter och det stoet hade varit perfekt men men, ägaren lovade bort henne till en annan.
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Ja ibland kan deet gå snabbt..
Jag kan tippsa om lite olika som e tillsalu... om du vill, men då tar vi det på PM
 
Sv: Köpa Shettistravare, vad tänka på???

Enligt mig, är man inte mogen att ha djur förrän upp i tonåren. Fast det är ert val. Bara för att man är rid- och hästvan, betyder inte det att man ska äga och ta hand om ett vuxet djur.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 811
Senast: Shixle
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 493
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp