Köpa spattponny el inte ?

stallhh

Trådstartare
Hittat en trevlig ponny som ska "pensioneras" från tävlingslivet då den fått spatt bägge bak. Enl veterinär kan den ridas och köras lätt.
Skulle ni köpa ponnyn? vi ska ha den till lite promenadridning och ngn gång lättare körning till barnen. ponnyn haltar ej längre efter 1 års vila.
Om jag uppfattat det rätt så ska man OM spatten visar sig i hälta igen,behandla? annars så länge den är fri från hälta så behöver man inte röntga el nåt?
säljaren måste väl ha fått veta hur pass mkt spatt det är,hur pass allvarligt det är,el vad ska man fråga?
 
Sv: Köpa spattponny el inte ?

kan tillägga att den är ca 12-13 år.
Kan man ta över försäkringen och använda den vid en ev behandling?
priset är 1500:-
 
Sv: Köpa spattponny el inte ?

Hur länge har hästen haft spatt? Eftersom det är en inflamation (kronisk) och inflamationer kommer i skov så är det svårt att säga "hur mycket spatt har hästen". Det beror på från gång till gång (skov till skov) hur stora besvär hästen får. Det beror också på i vilken glidled spatten sitter. Ju högre upp desto sämre prognos. Även om spatten inte finns i övre glidleden idag så kan den med lite otur komma.

Jag har haft en häst med spatt i övre glidleden och jag skulle inte göra om den resan. Varken ekonomisk, tidmässigt eller känslomässigt. Inte ens om hästen var gratis. Inte när det finns massvis med friska ponnyer med bra psyke som är både ridna och körda. Det ni sparar in på billig prislapp kan spatten snabbt äta upp. Jag hade satsat pengarna på en frisk ponny i stället. Om det nu var något extremt speciellt med denna ponny hade jag isf frågat om att få ta den på foder med ett kontrakt som snabbt gick att häva om spatten blev för svår.

Önskar att jag hade en positivare erfarenhet att ge råd på.


Mvh // Voff
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa spattponny el inte ?

Nej det skulle jag inte o ffa inte till mina barn, allt kan hända med hästar och jag är inte för att köpa sig problem från början. Finns så mycket bättre utgångslägen att börja ifrån.
 
Sv: Köpa spattponny el inte ?

Hästen behåller sin försäkring om du vill ta över den.
Är barnen gamla nog att förstå om hästen måste vila , behandlas , skötas om , och då inte kunna användas under långa perioder , om det nu skulle bli så , och är du beredd på detta ?

Hade spatthäst i 7 år , underbara år med just den hästen , men man måste ha klart för sej att det kommer perioder , ibland långa , då det inte funkar att använda hästen så bra , men ändå försöka stimulera den på ngt vis , kanske bara komma utanför hagen några ggr i veckan osv ..
Skulle dina barn fortfarande tycka att det var kul ?

Sen går det ju inte att komma ifrån att det liksom bara går utför .. så man behöver vara uppmärksam på när det är dags att ta bort hästen.

Några tankar bara .. av mina erfarenheter.
 
Sv: Köpa spattponny el inte ?

Jag skulle inte köpa, men jag är väldigt 'anti' mot att köpa på mig problem. Så säger inte att jag tycker du varken ska köpa eller inte köpa.

Men har haft en med spatt, det gick jättebra i flera år - faktum var att han utvecklade spatten utan att vi ens märkte någonting, detta trots rutinkontroller hos vet var 6e månad.
Sen blossade den upp och det var då vi som sagt upptäckte att han utvecklat det innan. Han hade tyvärr ONT när den var aktiv, men han behandlades och spatten blev inaktiv igen.

Sen gick det tyvärr bara ungefär ett år tills det var dags igen. Då valde jag att ta bort honom, utan varken behandling eller röntga om. Hans spatt satt nämligen i mellersta ledavdelningen, och spatten brukar 'klättre uppåt'. Och med tanke på att mellersta ledavdelningen var helt sammanväxt sen 'förra svängen' så var det inte en okvalificerad gissning att det nu drabbat övre. Och tyvärr är prognosen sämre om det sitter i övre ledavdelningen.

Så det är en sak du kan fråga, vilken/vilka ledavdelningar som är drabbade. Det finns tre, och nedre och mellersta är oftast bra prognos på - förutom då det att man aldrig vet om eller när spatten tänker blossa upp, det kan gå ett decennium eller ett halvår. Men övre ledavdelningen är det tyvärr inte så god prognos på.

Sålänge jag inte visste min hade spatt och han inte hade minsta symptom på det var det ju 'inget speciellt', men sen jag visste det och det blossade upp, så jag 'oroade' mig såfort han såg minsta stel ut, och för när det skulle 'blossa upp igen' (och då min var en smärttålig sak var det extra drygt då han inte 'sa till' i onödan). Så när det då kom igen där sista gången, så beslutet var inte speciellt svårt, jag tyckte inte han heller förtjänade en vända till.

Sen finns det ju spatthästar som är fullt brukbara i decennier med sin spattdiagnos. Men jag skulle inte vilja chansa, hur billig ponnyn än var. Speciellt inte om tanken är att det ska vara en barnponny och det finns barn som kommer bli ledsna osv.
 
Sv: Köpa spattponny el inte ?

Ja, det beror ju på hur långt gånget det är, är det inte 'färdigt' kan det bli lite bökigt, så det får man vara medveten om. Om du frågar veterinären igen, kan ju han berätta mer, vilken sorts spatt det är (all spatt ser ju inte likadan ut), hur långt gånget det är, vad som händer om den blir sjuk igen m.m. Om det är färdigläkt så skulle jag (som köpare) ändå vara intresserad.
 
Sv: Köpa spattponny el inte ?

Jag är ofta ovillig att köpa hästar som redan har sjukdomar/skador när man köper dem, speciellt kroniska som t.ex. spatt. Även om priset är lågt, kan det komma ett skov i princip när som helst, och vem vet hur kraftigt det kommer vara. Om det är illa kan det snabbt äta ett hål i plånboken och hästen kan behöva stå utan att bli arbetad under en ganska utdragen tid. Kommer barnen att vara förstående med om hästen inte kommer kunna ridas/köras under skoven?
Som andra sagt så finns det många bra barnponnyer ute till salu som är friska och starka på alla vis. Ska du dessutom bara ha en ponny till lättare arbete blir utbudet av ponnyer desto större när du inte letar en tävlingsponny eller baserar ditt köp på meriter/härstamning.
 
Sv: Köpa spattponny el inte ?

Tyvärr är ju frasen "utläkt spatt" lite missvisade. Ja, det kan stabilisera sig rätt bra i jusst den glidleden. Men finns anlagen där är risken tyvärr väldigt stor att spatten kan komma i nästa glidled också. Och helt pålitligt blir det inte att spatten är "färdig".

Finns flera bra trådar om spatt som rör jusst dessa frågor om olika grader och utvecklingar, uppkomst, behandlingar mm, här på buke. Jag råder TS att använda sökfunktionen för mer info.

Mvh // Voff
 
Sv: Köpa spattponny el inte ?

KL

Inte köpa på sig problem, de kommer i alla fall.

Sedan är det frågan vad som händer med ponnyn om Ni ändrar träningsrutiner, belastningar etc.

Så som någon skrev, om det är något väldigt speciellt med ponnyn, försök få den foder, men även här kommer ju frågan, vad gör Ni om/när det blossar upp igen. Även om Ni kan lämna tillbaka ponnyn som har Ni den känslomässiga biten.

Titta efter annan häst och i alla fall jämför vad som finns i övrigt:-).
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästvård Hjälp! Är intresserad av en 14-årig fin D-ponny som är välrirden och i god form. Provridning av min dotter i helgen och det kändes bra...
Svar
3
· Visningar
1 209
Senast: Görel
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 178
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp