Bukefalos 28 år!

Köpa unghäst

Celestan

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite åsikter kring det här med att skaffa unghäst. Jag är 28 år och haft egen häst i 12 år, dessvärre fick hon tas bort i höstas pga en fraktur i benet. Jag har till och från kollat på hästannonser men då på färdiga ridhästar, fastnade nu för en annons om en tinker som är 1 år. Verkar jätte trevlig och välhanterad. Min syster som också har häst tycker inte det är en bra idé att skaffa en unghäst nu pga av jag kanske har småbarn med i bilden under åren som krävs mycket med hästen. Jag håller med henne till viss del, men måste det ena utesluta det andra? Vem vet, jag kanske inte skaffar barn? Jag vill gärna ha en unghäst för att få vara med från start, men borde jag vänta tro? Jag känner att jag vet vad jag gör inom hästarna och känner mig redo för en unghäst rent hästmässigt. Men skulle vilja ha lite ärliga schyssta kommentarer angående mina funderingar.
 
Du kan ju alltid anlita en unghästutbildare när det är dags. Då krävs det inte för mycket från din sida. Unghästar kräver inte så mycket aktivitetsmässigt (eller tja, det är ju mest korta men mer intensiva pass där de lär sig nya saker. Men de bör vila mer än de går iaf. Vuxna hästar kräver mer med 5-6 pass a la 45-60min eller vad nu folk brukar rida), så kommer du bara loss från hemmet den stunden så borde det gå bra. :)
 
Skaffa du en unghäst om det är det du vill :) skulle det vara så att du tycker att det vid inridningen krockar med småbarn så finns det ju hjälp att få med inridningen och om inte annat så är det inget krav att hästen MÅSTE ridas in vid en viss tid om det inte är så att den ska visas, tävlas osv. Jag köpte själv min första unghäst för snart 3år sen och ångrar inget! Jag har också tänkt på att "då kanske vi har barn" men det har visat sig att det kommer dröja ett bra tag då det för våran del inte var så lätt att få barn rent fysiskt :down: så hade jag väntat på det hade jag gått miste om mycket...
 
Man kan ju se det som så att man faktiskt få mer tid för familjen genom att ha unghäst också. Det är ju betydligt mindre ridning och längre viloperioder.
 
Tack för era svar! Det är så jag tänker också. Känns skönt att få det lite bekräftat från andra! :) Ska åka och kolla på hästen imorgon så får vi se vad magkänslan säger :)
 
Något som kan bli fel när man köper en så ung häst är att man inte alltid är förberedd på skillnaden mellan den och en vuxen häst.
En ettåring mår bäst av att vara med jämnåriga och inte hanteras allt för mycket. Har man då haft ridhäst innan blir det väldigt olikt tidigare hästhållning. Man får också tänka på att det handlar om år innan det är dags att rida den. Har man möjlighet att hålla igång sin egen ridning på annat håll under den tiden?
 
Klart du kan skaffa unghäst, men tänk över det som @Masse säger - jag ser alt för många som överhanterar sina föl och unghästar därför att de är vana vid att ha en häst som de hanterar och/eller tränar med varje dag. En åring mår bäst av att gå på lösdrift och leka med jämnåriga kompisar, den behöver knappt håndteras alls förutom verkning och visitering.

Om du vil börja träna osv. direkt så kan det vara bättre att skaffa en 3-åring. Finns många mer eller mindre ohanterade 3-åringar som man kan forma själv/vara med "från början" på. :)
 
Har tänkt på detta också, och själva hantering och träning är jag medveten om och ifall köp kommer ske verkligen vara noga med vad som är bäst att göra hanteringsmässigt och sen träning. Min syster har häst som jag kan hålla igång min ridning med under tiden. Men funderar lite på det här ni skriver om att en åring skulle gått med jämnåriga, nu känns det mest som mitt tvivel ligger där....gör man "fel" i att sätta en åring i en flock med blandad ålder. Ingen under 8 år. Alltså göra fel i att för hästens bästa gå i flock med jämnåriga? Tänker att det stimuleras i en flock med jämnåriga som dom kanske missar annars.
 
Senast ändrad:
Så där unga hästar behöver ha någon jämnårig lekkamrat i flocken. Min erfarenhet är att unghästar söker sig till varandra och leker ihop på ett annat sätt än vad äldre hästar gör.
 
Min unghäst var precis tvärtemot och sökte hellre sällskap hos vuxna hästar (hon är född -10, och hennes bästa vän var min andra född -87). Hon har haft tillgång till sällskap av andra unghästar fram till september i år, men har alltid valt vuxna.

Jag hade nog tyckt att en ettåring passar bättre än en vuxen häst om du har småbarn nu. Den kommer inte kräva lika mycket i träning och liknade som en vuxen på flera år. Och den kommer ha långa sammanhängande viloperioder under flera år också. När hästen är tillräckligt gammal för att kräva mer ridning är dina barn större.
 
Vem vet, jag kanske inte skaffar barn? Jag vill gärna ha en unghäst för att få vara med från start, men borde jag vänta tro? Jag känner att jag vet vad jag gör inom hästarna och känner mig redo för en unghäst rent hästmässigt. Men skulle vilja ha lite ärliga schyssta kommentarer angående mina funderingar.

Jag hade inte funderat jättemycket på vad som händer i framtiden. Livsförhållanden kan alltid ändras plötsligt (man kan bli sjuk, arbetslös och allt möjligt annat som ändrar hästmöjligheterna) och allt går faktiskt inte att planera för. Det hade jag inte låtit hindra mitt hästköp om det ser ut som att jag idag kan ha hästen och det är rimligt att jag kommer att vilja ha den även i fortsättningen.

Utbildning kan man ta hjälp med, man kan hyra in hästen på ett bra unghästställe, man kan lämna den på unghästbete varje sommar om den annars går med vuxna hästar eller så kanske livet ändras och man helt enkelt säljer hästen innan det är dags för inridning. Bara för att man har en inriden häst behöver man ju faktiskt inte rida den om man för en period har mycket annat att göra eller helt enkelt inte vill rida.
 
Jag köpte och red in en unghäst samtidigt som jag var föräldraledig - dottern var fyra månader när hästen kom, och jag satte igång med inridning i stort sett med en gång. Det gick utmärkt! Vi bodde nära stallet så jag kunde vara där ofta, men inte så länge varje gång. Men min unghäst var då fyra, och hade fram till dess gått i unghästflock. Och jag sällar mig till dem som tycker att flockliv på större ytor i lösdrift är den ideala uppväxten för en häst - gärna blandflock åldersmässigt men inte utan jämnåriga unghästar också. Och inte små hagar med boxvistelse på natten.

Jag fattar det som att du inte har barn än? Då skulle jag personligen inte ta så stor hänsyn till eventuella framtida barn när jag skaffar häst. Livet kan förändras på tusen olika sätt alldeles oavsett barn, man får helt enkelt ta hänsyn till vilka förutsättningar man har nu.

Jag har kvar min "unghäst", förresten. Han blir 20 i år, och dottern är 16. Hästen har funnits hos oss nästan hela hennes liv, hon har lärt sig rida på honom, lärt sig tävla på honom och gjort "allt" tillsammans med honom. Så i vårt fall var det inte bara bra och kul för mig att köpa en unghäst, utan ett riktigt bra köp för min dotter. Hon har fått möjligheten att växa upp med häst och fick sitt allra största intresse "gratis". Nu har vi sedan ett år tillbaka även en häst till, som det är tänkt att hon skall tävla på lite högre nivå med.
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 011
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 500
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 254
Senast: Beeboppe
·
Gnägg I alla (nåja de flesta) annonser står det "krävs unghästvana" och det känns ju rätt självklart, men när har man det egentligen? Jag har...
2
Svar
23
· Visningar
2 754
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp