Köpa valp utan besiktning

kvandi

Trådstartare
Hur vanligt är det att valpar säljs utan att ha avmaskats, vaccinerats och besiktigats?

Vad säger ni, är det Ok att köpa valp utan dessa tre ingredienser o sen sköta det själv när den flyttat hem? Eller kan den försenade avmaskningen drabba valpen illa? (påbörja avmaskningen vid v9 istället för v3?)

Vet att det inte är en seriös uppfödare det rör sig om och det är inte jag själv som skall köpa valpen, vill bara höra hur pass vanligt det är...
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

Jag hade aldrig köpt en sån valp. Delvis för jag inte vill stödja en sån uppfödare.
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

Jag hade aldrig köpt en sådan valp. Det är att köpa sig ett problem som kan bli plågsamt (för sig själv och hunden) och för plånboken.

Samt att man inte ska stödja sådan avel.
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

Jag håller med föregående talare. Jag hade aldrig köpt en sån valp. Man tror kanske som köpare att man sparar in pengar. Men jag tror att man gör sig själv en stor björntjänst.
Att köpa valp är lagom svårt som det är, även med hälsoundersökningar, varför ens riskera att stå där med en sjuk hund?
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

Säger som övriga nej skulle aldrig köpa en sådan valp
För självklart kan en massa maskar ställa till väldigt mycket. :eek:

Valpar som har spolmask kan växa dåligt, bli magra men bukiga, dom kan även få diarré, hosta och kräkningar.
Dessutom kan de drabbas av en lång rad med följdsjukdomar…
(spolmask är mycket vanligt på valpar, det är mer regel än undantag att valpar har spolmask)

Sedan hade jag undrat hur en sådan ”uppfödare” hade utfodrat tiken under dräktigheten och med vad valpen hade utfodras?
Är det på grund av okunskap eller snålhet den inte var avmaskad?

Och hur var det med allt annat, stimulans under uppväxten, prägling på människor osv
Nej som sagt hade inte velat köpa mig proplem…
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

*KL*

Inte jag heller hade jag köpt en valp som varken var vacc, avmaskad eller besiktigad. Det jag skulle kunna 'tumma' på är besiktningen OM det är en valp som blivit kvar lite för länge, och man kommer överens om att en förutsättning för köpet är att valpen dan efter går igenom besiktning. Men INTE det andra - alls. Och en 'uppfödare' som missat alla tre grejerna, kan inte ha brytt sig så mkt. Och då skulle jag undra vad eg hunden t ex fått för foder osv. Dvs hur uppfödningen i helhet eg sett ut.
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

*KL*

Jag skulle fråga varför inte hunden avmaskats? Varför den inte vaccinerats. Avmaskningen är jätteviktig man kan få stora problem med avföringingen om inte valpen avmaskats efter de rekomendationerna som finns. Skulle tro att de flesta valpar som har dålig avföring är undermåligt avmaskade. Kan ge stora probelm i framtiden o dyra veterinär besök special foder pga förstörd mage. Varför har inte uppfödaren vaccinerat hunden? Det kostar pengar att föda upp hundar o en uppfödare som inte har råd att vare sej vaccinera eller avmaska tycker inte jag man ska stödja genom att köpa valp därifrån.

Det finns massor med seriösa uppfödare i landet. Stöd dom istället.

Tror även att det finns något som säger hos jordbruksverket att hunden SKA vara vaccinerad avmaskad o veterinär besiktad vid försäljning.

Tror inte det är så vanligt att det säljs hundar som inte är avmaskade vaccinerade o veterinär besiktade. För att svara på din fråga.
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

Tror inte jordbruksverket säger ngt, men inte säker. Däremot i SKKs avtal, och enligt deras regler, ska valpar säljas registrerade, id-märkta, avmaskade och vaccinerade samt vara veterinärbesiktade senast en vecka innan leverans.
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

Problemet är ju knappast att dessa tre delar saknas... De är en bisak för mej!

Problemet är att OM man som "uppfödare" väljer att skippa dessa oerhört viktiga delar vad har man då inte mer valt att kompromissa om?
Föräldradjurens hälsostatus?
Föräldradjurens lämplighet att gå i avel baserat på mentalitet, genetiska belastning (ex HD i släkten osv)mm?
Tikens status vid parning och under dräktighet? Är avmaskning, vaccinering, utfodring mm mm skött för HENNE under denna AVGÖRANDE tidsperiod? Eller är hon också ovaccinerad, full av mask och har ätit ett ICA-foder med inslag av matrester?

Utöver detta:
Vilket foder har valparna fått?
Hur har tiken skött dem?
Hur har deras närmiljö varit?
Osv osv

Nej, som alla andra anser jag INTE att man skall stödja denna typ av valp-producenter alls!!

/Ulga
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

Jag hade aldrig köpt någon sådan valp eller rådit någon annan att köpa en sådan valp för den delen heller.Hmm..får man ens göra det om man är reggad uppfödare hos skk?
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

Står ingenstans att hunden är renrasig o reggad i SKK.
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

Nog en kull från en familjeblandis där man faktiskt inte har en aning om att sånt ska göras!
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

Åh suck, har ett par grannar som tog valpar på sin amstafftik med en rottis/amstaff , sålde valparna för 7000 kronor stuck (hon fick tio valpar) utan att ha vaccinerat eller avmaskat och endast vet kollade en gång..:(
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

En jag känner köpte en rottisvalp (säkerligen inte renrasig) utifrån en liknande annons pga. att ägaren var en tant som skrev på blocket att hon inte hade råd (!!) att göra detta. Så min bekant tog hunden för att fixa detta och sålde sedan vidare hunden. På något vis verkar det ganska hedervärt, men som sagt man medverkar ju och stödjer den här typen av avel..
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

Nog en kull från en familjeblandis där man faktiskt inte har en aning om att sånt ska göras!

Jag har ingen aning om anledningen, men det gällde en renrasig hund. Bägge föräldradjuren var närvarande när kompisen var där, kan ha rört sig om en tjuvparning kanske? Men han brydde sig uppenbarligen inte om avmaskning eller vaccinering. Försäljaren var inte av svensk härkomst- kan det ha betydelse kanske?
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

Vet.besikta gör man iof bara en gång i normalfallet - om valpen säljs vid 8-9 veckor.

/Ulga
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 529
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 536
Senast: Gnist
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
4 936
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 716
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp