Bukefalos 28 år!

Köpare vill läna tillbaka häst pga stress?

Jag köpte häst i december. Nu börjar vi landa ordentligt med varandra men det har varit många turer, både bra och dåliga fram tills nu. Jag ser inga som helst problem med att hon reagerar på att allt är förändrat och nytt. Förväntar mig att vi känner varandra innan och utan efter ett år eller så.
 
Förstår inte varför du är så beklämd alls?

Om en säljare haft en häst i flera år så har de lärt känna varandra och ridit ihop sig. De har kämpat igenom den första perioden av "lära känna".

Det jag menar är att säljaren borde vara ärlig i hur hästen var när de köpte den. De har säkerligen fått rida ihop sig. Var den svår att rida ut på? Spänd? Svår i hantering? Allt det som de jobbat sig igenom.

Jag pratar inte om första dagarna utan om första tiden. Jag vet att det är svårt att sälja hästar idag, men bäst är att vara så uppriktig som möjligt gentemot köparna. Jag tror inte att "uppstoppade Brunte" blir "Brunte vilddjuret" hos nästa ägare.

Är det mig du avser svara ang detta ?

Jag förstår inte ditt svar . Ja - jag tycker det är beklämmande att du anser att säljaren har någon skuld i att köparen tycker att djuret inte beter sig samma som vid visning hemma i djurets miljö . Och det du skriver om att du tycker säljare "brister" i att på ett korrekt sätt redogöra för hästens beteenden som säljaren känner hästen .

Jag förstår inte varför du tror att säljaren upplevt hästen på ett stressat /specifikt sätt första tiden denne själv hade hästen och att detta skulle vara liknande och därför nämnas nu vid försäljning ?
De flesta hästar är inte alls jobbiga/stressade/beter sig på något avvikande sätt när de bytt hem precis

Om säljaren inte öht upplevt att hästen på något sätt varit krånglig/konstig så kan det ju knappast förväntas att säljaren ändå ska rannsaka sig för att möjligen kunna dra ut ngt möjligt scenario som MÖJLIGEN skulle kunna spela roll ? .
Däremot så faller ju en hel del egenansvar isåfall på köparen att isåfall ställa möjliga och omöjliga frågor om köparen lägger vikt vid något säljaren inte tänkt spelar roll .

Om en köpare ställer såna frågor och säljaren på ngt sätt isåfall känns som att denne inte vill svara tex, - ja då har vi ju ett annat ämne totalt och en helt annan tråd typ .
 
Senast ändrad:
De flesta har nog svarat just utifrån din sista mening . Det är liksom kärnan och i detta fallet har köparen kontaktat säljaren och åberopat reklamation . Det är kärnan av problemet och trådens ämne .
Det är inte rimligt att en säljare ska försöka föreställa sig en häst reaktioner efter försäljning om hästen inte på något sätt betett sig så hos säljaren . Därav ytterligare som de flesta responderat ang i tråden .

Jag uppfattade mer att köparen helt enkelt frågat om TS kan köpa tillbaka hästen. Vilket nog är det första jag också hade gjort om jag fick hem en häst som förändras till den grad att jag inte klarar av den/vill ha kvar den. Säljaren får helt enkelt tydligt och bestämt säga nej istället för att be att avvakta en tid, vilket jag hade tolkat som ett kanske.
 
@Sunny jag håller med dig om att säljaren rent juridiskt bara kan säga nej. Det finns ingen tvekan om det .

Jag har tolkat det som att säljaren dock våndas över en försäljning av sin häst som hen inte vill och kan ta tillbaka och som köparen sen helt inte längre gillar och är missnöjd med och involverar köparen i när det gått 4 dagar . En 5 papp häst som inte heller sålts med köpeavtal utan vara och pengar har bytt händer . Vilket iof är lite ett ämne i sig men ett annat .

Utifrån det tolkar jag att TS startat tråden Pga vånda oro och ledsenhet ang sin häst som sålts och köparen som klagar och vad som ska hända med hästen .
 
Senast ändrad:
Många svar här om att köparen är olämplig o.s.v (det citerade svaret är bara ett exempel, jag skriver alltså inte bara till dig Meggan).
Vad vi vet är väl egentligen bara att han inte är nöjd med hästen. Man behöver inte vara olämplig eller inte redo att ha häst o.s.v. för det. Alla hästar stressar inte alls upp sig så vid en flytt. Vi vet inte hur pass mycket hästen stressat upp sig heller, säljaren/TS har ju inte heller sett hur hästen är i den nya miljön. Så jag tycker det är synd att kasta för mycket åt köparen. Håller i övrigt med om att hästen såklart är hans ansvar nu efter köp.
Fast jag tycker att om man inte är nöjd med en häst man köpt och det inte handlar om fysiska fel Som snabbt tillkommit som man inte såg innan köp så har man liksom inget att klaga på? Är hästen stressad? Lös problemet , kan du inte det ta hjälp el inse att egen häst inte var nåt du var mogen för än. En häst för 5000kr dessutom vad kan man begära? Kanske inte en helt okomplicerad läromästare iallafall?
 
Hejsan!

Sålde en min häst för ca 4 dagar sedan. Köparen kom upp och provred hästen, han hade även med sig en vän som red hästen. Dom såg ju även hästen i stallmiljö, på väg till hage osv.

Hästen är en lugn individ men outbildad vilket jag var tydlig med. Hästen provreds därför endast i skritt samt trav eftersom galopp ej är påbörjat (detta fick köpare info om)

Köparen bestämde sig för att köpa hästen och kom upp med transport och hämtade den. Inga problem med lastning. Ägarbyte skrevs, pass samt betalning bytade händer. Inget köpeavtal eller besiktning.

Nu har köparen hört av sig till mig och menar att hästen är helt annorlunda än den var när dom tittade och att de inte alls var detta han var ute efter. Han var ute efter en lugn individ som den han såg/upplevde vid provridning. Han säger att nu är hästen nervös och stressad vid hanteringen.

Jag menar på att han måste ge hästen tid (han ringde 1,5 dag efter att han fått hem hästen) att komma till ro då det är en stor omställning, nya människor, rutiner, flock m.m. Men han vill att jag tar tillbaka hästen.

Boxplatsen är redan uppsagd och jag har ingen möjlighet att ta hem hästen men vem har rätt här? Kan tillägga att köpeskillingen ligger på 5000:-.
Hur går det med hästen, har den lugnat sig så köparen är nöjd?
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 294
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp