Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Andorra

Trådstartare
En kompis har sin häst till salu och i helgen var det en som var och kollade på den. De tyckte att hästen var klart intressant och ville att ägaren skulle ge dom ett pris på häst+sadel+besiktning. Hästen är utannonserad och det står inte att utrustningen följer med.

Ägaren har tänkt sälja sadeln separat och sa priset h*n ville ha för den (inget överpris utan ett mellanpris på vad de kostar på blocket och hästnet). De tyckte det var alldeles för dyrt och satte lite press på ägaren att "jag köper aldrig en häst om den inte har sadel med sig".

Kan man resonera så? Är det hästen som är intressant eller sadeln? :confused:

Jag kan förstå om det är så att det är skitsvårt att hitta sadel till hästen och nuvarande sadel ligger perfekt. Nu är det inte så i det här fallet. Sadeln funkar men den är inte perfekt till hästen. Finns säkert andra sadlar som passar bättre.

Hur gör ni? Skulle ni resonera likadant?

Om man kan köpa med en passande sadel så är det ett plus men inget måste för mig.
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Det skulle inte vara totalt avgörande för mig, men jag hade också väldigt gärna haft med sadeln om den ligger bra på hästen och den är van vid den. Man brukar ju säga att ju mindre variabler man ändrar på vid ett ägarbyte, desto bättre anpassar sig hästen och undviker skador. Många ändrar precis allt : ny ryttare, nytt ridsätt, nya underlag, och ny utrustning. Då kan det bli jobbigt för hästen slitagemässigt.

så som sagt: jag hade gärna velat ha med sadeln, men inte avgörande såklart.
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

En sadel som ligger bra och som även jag trivs i hade jag gärna velat ha med vid köp, men det skulle inte vara avgörande på något sätt.
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Ingen häst jag köpt har sadel följt med, men biland något täcke, träns och skydd men oftast har hästen bara fått med sig sin grimma och grimskaft.
Likadant var det när jag hade häst på foder, fick med ett vintertäcke förutom grimma + grimskaft.

När jag köpte häst för drygt en månad sen tyckte jag att det varit skönt om sadlarna följt med eller om jag kunde fått köpa loss dem.
Men det gick inte, och på sättåvis var det bra för hoppsadeln var hemsk! :eek:
Hade den ingått hade jag istället varit tvugen att sälja den och det är ju drygt.

Men aldrig att det skulle vara ett argument för att inte köpa hästen.
Man köper just precis en HÄST.
Däremot skulle jag kunna använda det i prutnings sammanhang om jag tycker hästen är dyr.
Så är jag villig att betala utsatt pris om säljaren skickar med sadeln.
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Om sadeln är perfekt till hästen och den även passar mig kan det såklart vara ett plus att få med den. Det gör det lättare att komma igång direkt med nya hästen istället för att stå med sadelproblem för att man har svårt att hitta något som passar. Men det är inte alls avgörande för mig och jag hade inte tagit för givet att det går att få med/köpa loss sadeln om det inte uttryckligen är sagt så.

Ibland kan det även vara en nackdel om utrustningen följer med och priset är satt efter det - om det inte passar ordentligt eller om man inte trivs med sadeln blir det mest dyrt eller innebär extra krångel om jag ska sälja den.
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Jag sålde min häst för några veckor sen...

De frågade om utrustning men iom att jag har en häst till så sa jag det att min utrustning används ju till bägge hästarna = ej till salu.

Sen var det ju så att jag väger ung "dubbelt" så mkt som nya ryttaren = har en sits på min dressyrsadel som är 17,5" och hon ska nog ha 16,5", detta sa jag och menade på då att det inte finns nån anledning att sälja min sadel även om den ligger KANON på hästen... Nu är min häst ganska "enkel" att hitta nya sadlar till dessutom, men har stort steg så det kommer mest handla om att hitta en sadel ryttaren är nöjd med ;) Så hon kan sitta ned =) (dressyrhäst)

Nu skickade jag förvisso med mitt "longeringsträns" (inpassat men som sagt bara använt vid longering) och ett regntäcke samt "hoppskydd" ...
De har hästar sen tidigare så att bara ha en sadel medans de väntar på sadelprovare är inga problem med hästen. Så då hade de så de kunde rida iaf =)
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Jag köpte häst + sadel bara för att det visade sig att hon ville bli av med sadeln också men det var inget krav från början. Den funkade inte efter 3 år men då var det bara att köpa ny.
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Jag säger som många andra - om sadeln passade bra till hästen och till mig hade jag hemskt gärna velat köpa med den också. Det kan vara ett jäkla strul med att hitta en passande sadel.

Däremot kan det vara en fara att köpa inkl utrustning om man inte själv kan eller har med sig någon som kan se om det passar bra eller inte... inte så kul att köpa häst inkl sadel och i god tro rida på med en sadel som sedan visar sig vara helt fel för hästen.
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Kan man resonera så? Är det hästen som är intressant eller sadeln?

Folk kan väl resonera precis som de vill. Sen kan man vara av olika åsikt.

Jag hade inte krävt att få med sadel, men det finns ju ofta många fördelar med att få med en sadel.
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Jag tycker det är bra om sadeln följer med hästen om den passar, det är tillräckligt mycket nytt iom den nya ridstilen och allt ändå. Ju mindre nytt desto lättare övergång för hästen. Jag fick faktiskt låna med min hästs sadel tills jag hade provat ut den nya så att hästen kunde hållas igång på ett bra sätt däremellan. Men det händer ju sällan, jag själv hade inte vågat låna ut min sadel på det sättet.

Jag skulle nog dock om sadeln passade perfekt ha sadeln inbakad i priset för hästens skull. Sadel får man ju ofta ändå köpa ny om man köper en ny häst senare.

Annars så ja, folk får resonera på vilka sätt dom vill, det blir ju deras förlust om hästen hade passat dom. Sen hade jag vart tveksam till en sådan köpare som är så ovillig att prova ut en egen sadel till hästen. Det är pengar som man får beräkna utöver hästköpet.
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Det beror det väl på vad det är för prisklassen på sadeln :grin:

Inom rimliga gränser kan väl utrustning ingå i priset, men då har ma ju oftast med det i annonsen också.
 
Senast ändrad:
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Om det vad en häst med ett knepigt sadelläge/ryggprofil skulle det kanske kunna vara intressant, men jag anser att det är bättre att prova ut en sadel själv istället för att kräva att få med en. Sadeln må passa hästen, men kanske inte ryttaren om det vill sig så illa.
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Låter mest som de ville pruta, men nog får folk tänka precis som de vill. Det är bara att gilla läget eller att tacka nej.

En fördel som folk inte nämnt med att få sadel med hästen och inte separat är att det ofta blir billigare (eller upplevs som billigare).
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

kl

Jag var med vid tillfället och tolkade det som om ägaren inte ville skicka med sadeln till ett rejält underpris så skulle de inte köpa hästen....

Sadeln ligger väl i prisklass mella 6-8000 och ägaren vill ha 7000 för sadeln inkl alla tillbehör så som ny lädersadelgjord och balancestigbyglar.

Priset på hästen är inget överpris, snarare tvärtom.

Tycker bara det är märkligt av köpare att sätta sådana villkor. typ "Skicka med sadeln skitbilligt annars blir det ingen affär."
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Inte mer märkvärdigt än att pruta på annat vis. Det är bara att acceptera, tacka nej eller komma med ett motbud.
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Kl

Om sadel skulle ingå vid hästköp, då skulle jag bli överraskad. Räknar aldrig med att den ingår, eller att den passar mig och hästen.
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Är det hästens pris utan utrustning i annonsen så kan man ju inte bara kasta med en sadel för säg 10 000. Jag hade inte krävt en sadel till hästen, skulle snarare vilja veta vad för sadeln hästen har och kolla hur den ligger och isåfall kanske köpa till den eller prova ut en ny som passar både ryttare och häst. Tycker det är lustigt att kräva med sadeln. :grin:
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

FÅ med den känner jag som orimligt om hästen är annonserad med all utrustning ingår (vilket då främst är en prisfråga för mig).

Att få köpa en välpassande sadel från tidigare ägare är ju väldigt positivt, det sparar ju både tid och pengar för kommande hästägare. Men att kräva att FÅ den med på köpet - nä, men skärpning.
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Precis.
Står ingenstans i annonsen att utrustningen ingår. De frågade även om vad hästen hade för täcken och om dom ingick.

Det här är väl ett sätt för dom att pruta. Enligt dom så kunde de få tag i den sadeln mycket billigare. Fine, gör det då. Köp hästen och köp sen sadeln där de kan få tag i den mycket billigare då. Kollat annonser och sadeln ligger utannonserad i den här prisklassen. Inte bara en annons utan minst 6 st fördelat över hela Sverige.

Ägaren är lite yngre och jag tror att det här är ett försök av dom att pruta ner priset rejält.

Finns ingen anledning att slumpa bort sadeln till dom när priset på hästen är så pass lågt.
 
Sv: Köper aldrig en häst utan att sadeln följer med?

Vill man så gärna ha sadeln med till hästen så får man snällt betala det som säljaren begär tycker jag!
Och passar inte det så får dom väl se sig om efter en annan häst där sadeln ingår i priset!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 239
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 980
Senast: Skjøldur
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 285
Senast: Lixiigirl
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 574
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp