Köpstopp - nån som vill vara med?

Låter som en tuff situation men skönt att det ändå verkar lösa sig.
Har ju satt mig i sitsen själv genom lite väl dyrt spontan shoppande :p, har iofs fler timmar på jobb nu och lite extra jobb kommande helger så detta är bara denna månaden :) (hoppas jag.. vill kunna köpa sele också ^_^.)
 
Apropå att spontanköpa mat, morgondagens middag är planerad, skulle in och se om svensk gurka kommit in.

Kommer ut ur affären med fisk till imorgon och till torsdag för barnet stod vid fiskdisken och hade hittat fisk som såg riktigt god ut. Har ett löfte om mer fisk till barnet för det ihop med skaldjur/musslor av alla slag är favvo, det vi skulle ha imorgon blir på tisdag istället! Frågan är bara hur det räknas kring köpstopp, väljer att se det som mat och inget kastas... :angel:
 
Apropå att spontanköpa mat, morgondagens middag är planerad, skulle in och se om svensk gurka kommit in.

Kommer ut ur affären med fisk till imorgon och till torsdag för barnet stod vid fiskdisken och hade hittat fisk som såg riktigt god ut. Har ett löfte om mer fisk till barnet för det ihop med skaldjur/musslor av alla slag är favvo, det vi skulle ha imorgon blir på tisdag istället! Frågan är bara hur det räknas kring köpstopp, väljer att se det som mat och inget kastas... :angel:

Fast bra mat som kommer att användas är ju knappast att bryta mot köpstopp.
 
Jag har egentligen varit med sen den första oktober. Köpt några onödiga grejer, men ändå ytterst lite! Trots ett dyrt veterinärbesök så var min bensinkortsräkning rekordliten! Bensinkortet använder jag ofta på slutet av varje månad för att jag har slut på vanliga pengar och betalar den när jag får lön. Så både oktober och november har jag sluppit använda det till något annat än bensin! Så för mig är köpstoppet givande! :up:
 
Har ju satt mig i sitsen själv genom lite väl dyrt spontan shoppande :p, har iofs fler timmar på jobb nu och lite extra jobb kommande helger så detta är bara denna månaden :) (hoppas jag.. vill kunna köpa sele också ^_^.)
Haha, ja det har du rätt i, det var ju liksom ingen som tvingade på dig dom där sakerna fast du kan skylla på det för dig själv så kanske det känns lite bättre:p:D
 
Haha, ja det har du rätt i, det var ju liksom ingen som tvingade på dig dom där sakerna fast du kan skylla på det för dig själv så kanske det känns lite bättre:p:D
Jag kan skylla på min kompis som tog emot en häst på bete och sen tyckte att jag borde ta den på foder :p, och att samma kompis återintroducerade mig till körning så att jag gick och blev sugen på en körhäst :rofl: allt är hennes fel alltså :D! Inte att jag spontanshoppat för mycket ^_^
 
Intressant så många annonser som slängs ut nu kring Black Friday.
Och jag överväger allvarligt att åka till Hööks och köpa en ny rid-overall eftersom min gamla är ca 18 år gammal och är sprucken i ena sidan. Men på väg till jobbet kom jag att tänka på att nål och tråd visserligen tar lite längre tid jämfört med en tur till Hööks (en tur som skulle ta ungefär en kvart) men egentligen är mycket smartare. Eftersom det i stort sett bara är en söm som spruckit och jag egentligen är rätt bra på att sy.

Så det verkar som om jag lyckas låta bli att falla för frestelsen som ändå vore "halv-rimlig".
De har också vinterfodrade Jodhpurs som kanske inte vore så dumt att köpa med tanke på skicket på mina vinterkängor till jobbet. Men skor är så vansinnigt tråkigt att handla så där blir det nog inget köp trots att jag faktiskt borde passa på.
Jag väntar på vinter-rean efter nyår i stället och hoppas hitta vinterfodrade skor/kängor då, och hoppas hitta energi att köpa skor då.

För trots att denna tråden handlar om köpstopp så finns det ett par saker jag faktiskt behöver köpa men som inte blir inköpta pga att det är så vansinnigt tråkigt.
Antagligen bör jag slänga de gamla vinterkängorna efter den här vintern för att liksom inte ha något annat alternativ än att köpa nya.
 
Jag är på jakt efter en födelsedagspresent i ”må bra/återhämtnings-tema”, och funderar om jag då lika gärna kan ta en tur på stan idag och se om jag lyckas hitta
Annars kan jag inte komma på en enda sak jag behöver/villhöver från Black friday. Skönt!
 
Jag skippar black friday hetsen helt och väntar med div inköp till nya hästen tills på söndag. Då är det hästloppis och förhoppningsvis så kan jag sälja av lite grejor så att det i alla fall går jämt ut :p. Behöver egentligen bara en sadelpadd för att fylla ut sadeln och så är alla mina senskydd för stora för lilla pytte hästen :p.
 
Hmm, vet inte om jag syndat och brutit mot köpstoppet, har senaste veckorna sett jätte fina kläder som jag dragit mig själv bort ifrån, jag läser inte mail eller sms från fackhandeln/dom stora kedjorna och har blockat bort många sådana mail. Så där är jag nöjd med mig själv.

MEN, nu är det snart jul. Jag ska nog bara köpa julklappar till min bror, hans sambo, mina föräldrar och så ger väl jag och min bror något till farfar. Och hunden så klart med jag är så sniken att jag slår in något gott ben eller liknande som jag redan har hemma, han bryr sig ändå mest om att öppna paket vilket är höjdpunkten på jul både för honom och vi som ser på :D

Men nåja, för att passa på när det är rea köpte jag en mandolin (köksinstrumentet och inte musikinstrumentet som min kompis tänkte när jag sa det). Det fanns flera bra på Cervera så fick en som var 100 kr billigare än vanligt. Och den här shoppingen är jag nöjd med, det är inte att bryta mot köpstoppet.

Men sen skulle jag köpa en XL mugg på Indiska till hans sambo och Jag bara älskar dom och hon har en egen mugg hos mig som hon alltid vill ha och kommenterar när vi ses så jag passade på att beställa en på rean, problemet uppstod dock när frakten gjorde att det kraftigt nersänkta priset gjorde muggen dyrare att beställa än att köpa i butik men om man handlade för mer än 199 kr var det fraktfritt så då tänkte jag att jag skulle slå till, helt ärligt har jag 6 st XL muggar hemma plus en hos mina föräldrar och en hos mormor och morfar och nu dom här 2. Men dom är ju bara sååå fina. Kom undan med 3 XL muggar för 207 kr i och med att det blev fraktfritt så 69 kr/kopp blev det. Försöker lugna mig själv med att det ju faktiskt var nödvändigt eftersom en mugg var vinröd med massa fina mönster för att passa nu i juletider :angel: och att en är en julklapp till någon jag bryr mig om och den tredje fick följa med för att göra det fraktfritt och för att den var så fin. Och så använder jag inte alla muggar, har framförallt 2 som jag fått som jag inte är vidare förtjust i så då kan man ju se det som att jag gör ett byte som i en affär.

Mycket bortförklaringar här men det är svårt i början, och när det gäller sånt jag älskar är det ännu svårare. Måste bli hårdare mot mig själv, nu är ju inte dom här 140 kr för två stora jätte fina muggar man kan ha hela livet inte problemet utan att jag hade svårt att stå emot. Men lite måste man ju unna sig. Eller? Jag köper inte godis, går aldrig ut och äter eller fikar, nu köper jag inga mer kläder, jag ska flytta och halvera hyran och hunden har allt han behöver.

Fasiken vad svårt med ett helt köpstopp, kläderna däremot känner jag inget behov av att köpa nytt. Bara bra att återanvända saker om och om igen. Så det går ju bra på den fronten. Inte köpt en massa nytt godis och tuggpinnar till hunden för ärligt talat vet jag ingen hund som har så mycket sånt i lagret och som delas ut regelbundet.

Så sen mitt köpstopp började i oktober har jag alltså gjort snedsteg 1 gång i och med muggarna men jag funderar på att returnera dom men då gör jag det ju bara för principens skull, för 140 kr är inte så mycket att det kan ruinera mig men många bäckar små som man säger...
 
Idag har jag köpt i princip bara planerade inköp från skriven lista förutom lite smycken. Halva priset för mitt favoritmärke och hälften gav sambon min i julklapp! Så 400kr utlagda på 4 smycken som jag kommer uppskatta i flera år, solklart värt det! Övriga grejer behövde jag faktiskt! Har spanat på ett underställ i merinoull hela dagen i förhoppning att dom ska bestämma sig för att köra mer än 50% rabatt. Men än så är dom tjuriga och tycker att 50% är lågt nog, så jag håller mig fortfarande! :rofl:
 
Jag har eventuellt fallit på eget grepp. I vild återbruksiver utrustade jag mig med gammalt ullgarn, ett rödkålshuvud, och alun... Och nu säger internet att jag måste köpa nya kastruller :mad: Jag åt en jävla massa trolldeg som liten utan att bli dålig, men antar att man inte hettar upp den som nu när jag betade garnet. Bah! :arghh:
 
Köpte ett nytt durkslag i går blir det nummera.
Men är nere i Stockholm å hittade rätt model för bra mycke mindre än vad det kostar här + att det som finns hemma i butikens är bra mycke mindre.
 
Har inte varit så aktiv i tråden, men det går sådär för mig. Handlar mycket när jag pendlar, alltså smågodis, smörgås osv. Det ska jag definitivt dra ner på! På Black Friday köpte jag endast hundgodis, vilket jag hade tänkt köpa ändå - nu blev det bara 25% billigare. Det känns dock som en okej sak, har det till hundträning. Har även köpt tapeter, men renovering innebär trots allt en värdeökning på huset, så det känns också okej.

Kommer ha en dyrare stallplats from 28/12, så då måste jag verkligen bli sparsam. Kommer inte köpa några hästprylar, utan snarare sälja av lite. Hundsaker får jag inte heller köpa, de har så det räcker. Kanske säljer jag av några hundböcker.

Funderar på att föreslå till mannen att vi ska betala av huset helt, att vi ska ha det som mål. Vi hade kunnat betala av en femtedel redan nu...
 
En stor del i mitt köpstopp nu är att jag inte köper hem mat som jag sen inte använder, är väldigt duktig på att köpa hem grädde och gräddfil som sen förblir oöppnade och glöms bort. Vanlig mjölk går tydligen utmärkt att göra div gräddsåser osv med ^_^. La ca 150kr i veckan på mat denna månaden och då bara det nödvändigaste.

Sen så har katterna nu en lista över antalet fordringar per dag de fått :p och de får inte lika mycket per gång (mer än fri tillgång innan). Dvs lite småsura katter för tillfället men de behöver ändå gå ner lite i vikt ;).
 
En stor del i mitt köpstopp nu är att jag inte köper hem mat som jag sen inte använder, är väldigt duktig på att köpa hem grädde och gräddfil som sen förblir oöppnade och glöms bort. Vanlig mjölk går tydligen utmärkt att göra div gräddsåser osv med ^_^. La ca 150kr i veckan på mat denna månaden och då bara det nödvändigaste.

Sen så har katterna nu en lista över antalet fordringar per dag de fått :p och de får inte lika mycket per gång (mer än fri tillgång innan). Dvs lite småsura katter för tillfället men de behöver ändå gå ner lite i vikt ;).
Tar di alltså bara ren mjölk eller har du i lite redning oxå?
 
Usch, har hemskt dåligt samvete för muggarna jag köpte igår :arghh: Var tvungen att köpa en extra mugg för att få gratis frakt eftersom jag inte har möjlighet att gå på stan nu när det är rea och priset var sänkt med 30 kr på precis den muggen jag bestämt sen länge att jag ska ge som julklapp till brorsans sambo. Tänker nog lämna tillbaka mugg numer 3 för att få bort det dåliga samvetet, hoppas den är ful så jag ändå inte vill ha den, haha lite skumt att önska att något man köpt ska vara fult :p

Angående det här med djur har jag faktiskt köpstopp till min hund förutom mat så klart, gick i tankarna igenom hur många täcken han har och det är minst 13 stycken plus flertalet tröjor när det bara är lite halv kallt :eek: :angel:

Han har ca 200 tuggpinar med kyckling runt, en påse med olika ben och godisar, typ 1,5 kg leversnittar och massor annat godis och större ben/pinnar som han får jobba med som håller i typ en vecka och ibland längre. Så att köpa mer av sånt är bara galet. Problemet är inte att det bara är jag som köper så mycket utan att vi får sådant av alla varje gång vi firar något eller vid andra sammanhang.

Halsband har jag så mycket av att det knappt får plats, dom jag anoder just nu är 4-5 stycken i olika varianter men jag har många fler.

Varför är det så kul att handla till sina djur, det var sanna sak när har hade häst...
 
Klarade ni er under Black friday helgen?

Själv trillade jag dit. Visserligen behövligt men ändå.
Nytt vintertäcke till hästen. Nu får hon ett täcke som passar. Nya senskydd fram och hundarna fick varsitt blinkhalsband.
Samt 2 tröjor till sambon (julklapp)
Ja jag hade tänkt vänta lite till men allt var verkligen såpass nedsatt att det kändes snålt att låta bli.

Sen idag så sponsrade jag mina brorsbarn genom att köpa 2 julkalendrar från dem.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 676
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 399
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 003
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 329
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp