Köpstopp - nån som vill vara med?

Sålt två urvuxna hundtäcken, överblivet kosttillskott till hund och en laptop = +1600:-

Inte köpt något ännu, bara sålt :)
Bra gjort, jag köper inget nytt förutom mina örhängen som är dom jag alltid ha och som jag använder dygnet runt, nya hemmet och flytten innebär rensning och packning. Saker jag behöver skänks eller slängs. Men överväger varje köp så det blir inte mycket. När allt är på plats i nya lägenheten kommer jag kunna spara mer och dra ner på kostnaderna en hel del, just nu betalar jag 4300:- i hyra plus el för ca 400 kr så det blir ju 4700- 5000 bara för det och så tillkommer allt annat och dyrare försäkring eftersom jag inre har säkerhets dörr nu men kommer få det.Nu i och med flytten kommer jag betala 2130 kr i månaden och då ingår el! Och varje år är har en avgiftsfri månad så februari blir det gratis. Sjukt att en så nyrenoverad lägenhet, i city med nära till allt kan vara så billig så då ska jag försöka spara lite och kompensera för tidigare utgifter.
 
Det är tur att köpstoppet går bra när man får en räkning från mekanikern på 9000... Jag har varit så sjukt shoppingsugen på senaste men har än så länge stått emot. Ge mig styrkaaa :nailbiting:
 
Det är tur att köpstoppet går bra när man får en räkning från mekanikern på 9000... Jag har varit så sjukt shoppingsugen på senaste men har än så länge stått emot. Ge mig styrkaaa :nailbiting:
Usch, sådana räkningar är inte kul att få!
Shoppingbegäret ger ju bara kortvarig tillfredsställelse, även om hjärnan vill få en att tro att livet överlag kommer bli lite bättre efter shopping. ;) Så försöker jag tänka, men det går inte alltid enkelt.
En bra regel överlag är ju att sova på saken, ofta har det gått över då.
 
Så gick det med det köpstoppet. Behöver ny dator. Den gamla är en skräphög som är 10-11 år gammal och redan då var ett budget bygge. Det fungerar fortfarande men usb portarna blir mer och mer opålitliga och jag misstänker att minst en antagligen fler hårddiskar har förstörts pga den. Det enda som var onödigt var en ny hårddisk och nu velar jag om LED snöflingorna att hänga i fönstret. En liten resväska (blixtlåset har gått sönder. Har försökt klistra igen det men det blev ett totalfiasko) är i princip ett måste för att få med mig allting när jag åker fram och tillbaka Bollnäs-Stockholm med katten. Är det här vill ha eller måsten?
 
Så gick det med det köpstoppet. Behöver ny dator. Den gamla är en skräphög som är 10-11 år gammal och redan då var ett budget bygge. Det fungerar fortfarande men usb portarna blir mer och mer opålitliga och jag misstänker att minst en antagligen fler hårddiskar har förstörts pga den. Det enda som var onödigt var en ny hårddisk och nu velar jag om LED snöflingorna att hänga i fönstret. En liten resväska (blixtlåset har gått sönder. Har försökt klistra igen det men det blev ett totalfiasko) är i princip ett måste för att få med mig allting när jag åker fram och tillbaka Bollnäs-Stockholm med katten. Är det här vill ha eller måsten?
Väskan och datorn ser jag som måsten. Att byta ut nåt som är trasigt/funkar dåligt är okej för mitt köpstopp.
 
Jag var så sugen på att bege mig iväg för att köpa julblommor idag, men förhandlade med mig själv och frågade hur mkt de kommer göra för julstämningen här hemma. Det, och framförallt att jag ogillar köpcentrum med mycket folk, fick mig att stanna hemma. :)
En amaryllis har jag och tänker att jag får köpa en till och några hyacinter. Men då åker jag en halvtimme innan de stänger imorgon istället.
 
Sålt hundböcker för runt 250:-.

Bröt dock köpstoppet idag. Reflexjackan gick sönder så det blev en ny från Hööks för 800:-. Ser dock den som ett måste, eftersom jag går till stallet längst med vägar.

Sedan kom vi över en begagnad hundbur till bilen, vilket vi visserligen planerat för i flera månader att vi skulle köpa. Hade turen att hitta en begagnad för 1800:- (nypris 3450:-) så vi slog till.
 
Jag gjorde ett avhopp från köpstoppet igår och köpte en highlighter som jag egentligen inte hade några måsten för att köpa, jag ville bara ha.
Till mitt försvar var det iaf med 20% rabatt. Och kattens veterinärbesök i fredags var ett par tusen billigare än jag trodde. Men ändå...
 
Jag har lyckats hålla mitt köpstopp ganska bra.
Härom dagen köpte jag dock onödigt snask.
Och igår var jag jättesugen men lyckades avstå (för mig är det mest onyttigheter att stoppa i munnen som lockar till vardags; var också jättesugen på att beställa en gul Mulle-mugg men lyckades avstå även från det.
Och lyckades avstå från att bli medlem i en till bokklubb trots lockvaror.

Har å andra sidan blivit tvungen att oväntat reparera båda bilarna, oväntade fakturor på sammanlagt 13000kr, då är det faktiskt lätt att hålla sig för skratt. Och jämförelsevis lätt att komma ihåg köpstopp.
 
Jag tänker också hoppa på köpstopp, efter att jag köpt en julklapp till sambon (adventslucke-rabatt som är i morgon).
Dels har vi en större resa inplanerad i april som jag vill spara till, samt att valpen fick opereras akut i söndags natt och ligger kvar på observation fortfarande, och jag vill fylla upp hund-bufferten så snabbt som möjligt igen. Jag har inte löst ut honom än eftersom han fortfarande är kvar, men det kommer helt klart att göra ett stort hål i buffertkontot. Tack gode gud för försäkringar!
 
Så gick det med det köpstoppet. Behöver ny dator. Den gamla är en skräphög som är 10-11 år gammal och redan då var ett budget bygge. Det fungerar fortfarande men usb portarna blir mer och mer opålitliga och jag misstänker att minst en antagligen fler hårddiskar har förstörts pga den. Det enda som var onödigt var en ny hårddisk och nu velar jag om LED snöflingorna att hänga i fönstret. En liten resväska (blixtlåset har gått sönder. Har försökt klistra igen det men det blev ett totalfiasko) är i princip ett måste för att få med mig allting när jag åker fram och tillbaka Bollnäs-Stockholm med katten. Är det här vill ha eller måsten?
Låter som mest måsten tycker jag. En ljusslinga överlever man väl utan men att trivas och göra fint där man bor är ju lite av ett måste, eller är det bara för att jag också älskar sånt kanske och har ärligt talat 5 stycken slingor ordnade i olika varianter i vardagsrummet:D:p
 
Låter som mest måsten tycker jag. En ljusslinga överlever man väl utan men att trivas och göra fint där man bor är ju lite av ett måste, eller är det bara för att jag också älskar sånt kanske och har ärligt talat 5 stycken slingor ordnade i olika varianter i vardagsrummet:D:p

Ljusslingor är definitivt att bryta köpstopp...
Vitsen med köpstopp är väl ändå att undvika onödiga inköp och onödig konsumtion?

Däremot datorn är troligen nödvändig.
Ungefär som mina bilreparationer (spruckna bromsskivor på ena bilen och därmed icke körbar, och stopp i bränslefiltret och varningslampa för motoroljan och ett utslitet hjullager på den andra bilen som därmed inte heller var körbar) är nödvändiga reparationer medan inköp av böcker eller muggar inte är nödvändiga.
Det går att diskutera om jag verkligen behöver ha två körbara bilar, förstås, men den ena är en personbil som jag av uppenbara skäl behöver (tre och en halv mil till jobbet i stort sett utan bussförbindelser) och den andra är en hästlastbil som alltså har helt annat användningsområde (men användes som pendlingsbil till jobbet några dagar när personbilen var ur bruk).
 
Just det.
Som jag skrivit om tidigare har jag inspirerad av köpstoppet faktiskt lagat ridoverallen och ridkjolen och därmed undvikit att spendera ett par tusen kronor.

Jag har också kommit på ny underhållning - ska brodera prydnadskudde med fjording-silhuett. Garn har jag hemma, tyg och stoppning till innekudde har jag hemma (jag har handlat massor av roliga saker tidigare) och något slags linnetyg eller bomullstyg till kudde är jag också rätt säker på att jag har liggande. Frågan är bara var.
Formen till fjording har jag fått löfte om att få av en kompis så jag kan ju skaffa mig underhållning.

Det som känns tveksamt är att jag i nästa vecka ska prova en däckel på två av mina hästar. Jag har en enbetssele som jag använder till några hästar - men däckeln har för lite "mankfrihet" för två av dem så den är inte riktigt lämplig. Å ena sidan kan man tycka med viss rätta att det vore att bryta mot köpstopp, å andra sidan kan man ju anse att hästarna behöver ha passande utrustning.
Men däckeln kommer enbart att köpas om den passar helt invändningsfritt.
Slöseri eventuellt...
den befintliga enbetsselen passar på två eller tre av körhästarna men alltså inte på två av dem (matematiken innebär att jag har fem körhästar).
 
Mitt köpstop går både bra och dåligt, har inte köpt några saker utan rensar och slänger och ger bort i och med flytten. Jag förrådsshoppar nu, när jag rensar på vinden hittar jag en massa kläder jag inte haft på länge som får flytta in i värmen igen vilket är något jag brukar göra men gjort ännu mer nu, kläderna känns som nya och nu har jag så mycket att välja på att jag knappt kan besluta vad jag ska ta :D Billig shopping är det i alla fall :banana:

Det jag däremot lagt pengar på är 3 amaryllisar för att det är min favoritblomma som ju är i säsong nu men dom var billiga, 50 kr/st så det är faktiskt ok tycker jag. Jag älskar blommor och vill ha mer och mer men nu är det köpstopp även på den sidan för nu får inte en enda blomma till plats så det är tillagt till köpsstoppskategorin. Vet inte om blommorna räknas som att man bryter köpstoppet när det är en säsongs vara och dom känns inte onödiga för mig för dom gör mig glad varje gång jag ser dom. Vad anser ni?

Har också idag bokat biljetter till en livepodd med en av min och min brors favorit poddar till februari men det är ju ingen sak utan en upplevelse och något att göra med min bror. Det känns okej i alla fall.

En sak som jag måste bli bättre på är mitt matsvinn, jag försöker leva så klimatsmart som möjligt, är vegetarian och lever i allmänhet på ett sätt som är bra för miljön. Men det är ju inte bara miljön som påverkas av att jag slänger mat utan även starkt min ekonomi. Jag köper hem saker som jag sen inte vågar äta fast jag från början hade bestämt mig för att försöka mig på det, så det blir liggande i kylskåpet tills jag måste slänga det. Sen är jag en periodare, kan äta samma saker månader i sträck, samma sak vid samma tid dag efter dag och då måste, måste måste det vara just det för inget annat går, så jag har en rädsla för att det jag vill ha inte ska finnas så jag bunkrar på mig när tillfälle ges, men problemet är att jag från en dag till en annan helt plötsligt inte kan äta den maten,jag är en allt eller inget person så då blir det helt stopp på den maten och jag har massor bunkrat här men måste då börja bunkra upp med mitt nya val av livsmedel...Mycket pengar som så att säga slängs i papperskorgen.
 
Senast ändrad:
Ljusslingor är definitivt att bryta köpstopp...
Vitsen med köpstopp är väl ändå att undvika onödiga inköp och onödig konsumtion?

Däremot datorn är troligen nödvändig.
Ungefär som mina bilreparationer (spruckna bromsskivor på ena bilen och därmed icke körbar, och stopp i bränslefiltret och varningslampa för motoroljan och ett utslitet hjullager på den andra bilen som därmed inte heller var körbar) är nödvändiga reparationer medan inköp av böcker eller muggar inte är nödvändiga.
Det går att diskutera om jag verkligen behöver ha två körbara bilar, förstås, men den ena är en personbil som jag av uppenbara skäl behöver (tre och en halv mil till jobbet i stort sett utan bussförbindelser) och den andra är en hästlastbil som alltså har helt annat användningsområde (men användes som pendlingsbil till jobbet några dagar när personbilen var ur bruk).
Jo det har du rätt i, som tur var köpte jag mina långt innan köpstoppet dvs julen förra året.
 
Mitt köpstop går både bra och dåligt, har inte köpt några saker utan rensar och slänger och ger bort i och med flytten. Jag förrådsshoppar nu, när jag rensar på vinden hittar jag en massa kläder jag inte haft på länge som får flytta in i värmen igen vilket är något jag brukar göra men gjort ännu mer nu, kläderna känns som nya och nu har jag så mycket att välja på att jag knappt kan besluta vad jag ska ta :D Billig shopping är det i alla fall :banana:

Det jag däremot lagt pengar på är 3 amaryllisar för att det är min favoritblomma som ju är i säsong nu men dom var billiga, 50 kr/st så det är faktiskt ok tycker jag. Jag älskar blommor och vill ha mer och mer men nu är det köpstopp även på den sidan för nu får inte en enda blomma till plats så det är tillagt till köpsstoppskategorin. Vet inte om blommorna räknas som att man bryter köpstoppet när det är en säsongs vara och dom känns inte onödiga för mig för dom gör mig glad varje gång jag ser dom. Vad anser ni?

Har också idag bokat biljetter till en livepodd med en av min och min brors favorit poddar till februari men det är ju ingen sak utan en upplevelse och något att göra med min bror. Det känns okej i alla fall.

En sak som jag måste bli bättre på är mitt matsvinn, jag försöker leva så klimatsmart som möjligt, är vegetarian och lever i allmänhet på ett sätt som är bra för miljön. Men det är ju inte bara miljön som påverkas av att jag slänger mat utan även starkt min ekonomi. Jag köper hem saker som jag sen inte vågar äta fast jag från början hade bestämt mig för att försöka mig på det, så det blir liggande i kylskåpet tills jag måste slänga det. Sen är jag en periodare, kan äta samma saker månader i sträck, samma sak vid samma tid dag efter dag och då måste, måste måste det vara just det för inget annat går, så jag har en rädsla för att det jag vill ha inte ska finnas så jag bunkrar på mig när tillfälle ges, men problemet är att jag från en dag till en annan helt plötsligt inte kan äta den maten,jag är en allt eller inget person så då blir det helt stopp på den maten och jag har massor bunkrat här men måste då börja bunkra upp med mitt nya val av livsmedel...Mycket pengar som så att säga slängs i papperskorgen.

Alltså, var och en sätter ju själv sina villkor... jag har ju också villkorat att jag får rida ridlektioner, till exempel.

Men samtidigt tänker jag åtminstone för egen del att böcker, handarbeten (som jag älskar att bunkra respektive "leka med"), muggar och så vidare är sådant som jag visserligen uppskattar men faktiskt inte behöver. Så det är ju sådant jag satt stopp för, för egen del.

När det gäller att kasta mat: håller med dig, det blir lätt slöseri.
I mitt fall är jag lite för duktig på att köpa fil och bra smörgåspålägg samtidigt vilket brukar leda till att filmjölken inte går åt utan slängs, eftersom jag oftast tycker att det är godare med mackor till kvällsmat än fil och müsli. Väldigt onödigt faktiskt, och jag försöker skärpa mig där och inte köpa det pålägg jag blir sugen på när jag redan har fil (jag äter i stort sett bara kvällsmat hemma; resten äts när jag är på jobbet förutom att jag lagar mat för lunchlådor på helgerna).
Däremot köper jag sällan "vill prova men det hinner bli för gammalt" i övrigt. Kanske en och annan potatis som inte hinner bli tillagad och ibland någon frukt som jag blev sugen på när jag handlade men som sedan inte blev uppäten.
 
Angående vad som är köpstopp tänker jag att det måste ju bero på vad personen själv vill samt vad syftet är.
Jag har inte totalt köpstopp utan för mig handlar det om att jag har blivit bättre att fundera en gång till. Jag vill inte längre köpa saker som jag ändå inte uppskattar. Tex lunch vardagar. Då kan jag ta med matlåda för det mesta som är billigare men vissa dagar kan jag gå ut och äta lunch med kollegor som en rolig grej. Men jag äter inte ute bara för utfodring för att jag är hungrig.
För mig funkar det bra att tänka så. Att jag får handla men inte bara av slentrian utan bara det som jag verkligen vill ha.
För mig är det bra då det inte främst är pengar det handlar om för mig. Utan att jag tycker att jag har så mkt saker. Tex kläder och inredning drunknar jag i. Det känns som ett slöseri med miljö och resurser att bara ha saker som blir liggande och sen skänks det bort.
Så då ska jag bara köpa saker som uppskattas.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 672
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 314
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 986
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 308
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp