Köpstopp - nån som vill vara med?

Nupp
En julklapp
Ny sport-bh då gamla inte passar....
Durkslag som jag alltid velat ha flera hundra billigare nere i Stockholm å rätt storlek mot för mini versionen som finns här.
 
Klarade ni er under Black friday helgen?

Själv trillade jag dit. Visserligen behövligt men ändå.
Nytt vintertäcke till hästen. Nu får hon ett täcke som passar. Nya senskydd fram och hundarna fick varsitt blinkhalsband.
Samt 2 tröjor till sambon (julklapp)
Ja jag hade tänkt vänta lite till men allt var verkligen såpass nedsatt att det kändes snålt att låta bli.

Sen idag så sponsrade jag mina brorsbarn genom att köpa 2 julkalendrar från dem.
Ganska väl klarade jag mig. Köpte adventsbelysning som iof kan ses som lite onödig, men inget spontanköp ändå. Köpte även mat på Ica på nätet med 30% rabatt. Det var ett bra köp. :p
 
Klarade ni er under Black friday helgen?

Själv trillade jag dit. Visserligen behövligt men ändå.
Nytt vintertäcke till hästen. Nu får hon ett täcke som passar. Nya senskydd fram och hundarna fick varsitt blinkhalsband.
Samt 2 tröjor till sambon (julklapp)
Ja jag hade tänkt vänta lite till men allt var verkligen såpass nedsatt att det kändes snålt att låta bli.

Sen idag så sponsrade jag mina brorsbarn genom att köpa 2 julkalendrar från dem.

Ja, jag klarade mig.
Såg att Hööks hade ordentligt nedsatt pris på ridoverallen och tänkte köpa en ny (min gamla är nästan 20 år gammal, deras första modell).
Men så kom jag på att nål och tråd fungerar - det var en söm som hade släppt ca 10 cm långt. Så jag satte mig faktiskt och lagade den gamla i stället och undvek på så sätt att göra av med 1200kr vilket ju var bra.
Lagade även min ridkjol - det var en söm där också - och har därmed undvikit ytterligare ett "behöver nog egentligen" inköp.

Så faktiskt inga "fusk" sedan sist jag skrev.
Visserligen köpte jag oplanerad mat igår - hade tänkt köpa clementiner och ägg och fick även med mig mjukt bröd och leverpastej. Fast det kan nog inte ses som att bryta mot köpstopp: vettig mat.
 
@kryddelydd Superbra (och trendigt ;) ) att laga kläder!

Jag shoppade till Cameon, designer och lite tillbehör. Ingenting jag behöver, men roligt att ha. Det var haöva priset på allt i Designstore så jag passade på att köpa julkort och lite annat onödigt.
Har även köpt färgpennor och mer papper. Men jag höll mig från att köpa tyg trots alla reor i varenda butik. Det var ju alltid något.
Mitt köpstopp gäller ju trots allt främst tyger. Jag har inga definierade regler på mitt köpstopp, jag försöker bara hålla igen med allt handlande tills vi har flyttat.
 
@kryddelydd Superbra (och trendigt ;) ) att laga kläder!

Jag shoppade till Cameon, designer och lite tillbehör. Ingenting jag behöver, men roligt att ha. Det var haöva priset på allt i Designstore så jag passade på att köpa julkort och lite annat onödigt.
Har även köpt färgpennor och mer papper. Men jag höll mig från att köpa tyg trots alla reor i varenda butik. Det var ju alltid något.
Mitt köpstopp gäller ju trots allt främst tyger. Jag har inga definierade regler på mitt köpstopp, jag försöker bara hålla igen med allt handlande tills vi har flyttat.

Ja och när det bara är en söm som släppt medan resten av plagget är i gott eller OK skick så är det väldigt slösaktigt att kasta. Även utan köpstopp kastar jag ogärna saker som är i vettigt skick.
Kjolen fixade jag med symaskinen (det var sömmen till dragkedjan som släppt, och den sitter enkelt till) men overallen tog jag för hand.
Trots att overallen har många år "på nacken" så är den i mycket gott skick: den är väldigt varm så den är inte så mycket använd genom åren.
Idag lär den vara lagom, det var tio minus imorse (men lite varmt att ha den ovanpå jobbkläderna när jag "gjorde morgonen" med foder, vatten och utsläpp).

Japp, jag är lite nöjd med mig själv som lyckats låta bli de där extrainköpen.
Facit efter den här månaden var faktiskt 3000kr extra in på sparkonto trots att jag lagt ett par tusen på transporten, en tusenlapp på bilen, sju tusen till hovslagaren, försäkring av lastbilen. Dessutom två restaurangbesök och tre födelsedagar varav en var en sjuttioårsdag.

Det kommer dock att vara rätt svettigt den här löneperioden också: gårdsförsäkring, nätavgift, sex tusen till hovslagaren. Och så lite julklappar, där man inte kommer undan utan några hundringar extra.
Så vi får väl se hur lite det blir över vid nästa löneutbetalning... det är inte billigt med försäkringar och nätavgift.
Dessutom är det ju vinter nu så elräkningen kommer att stiga mot sommaren och tidigare under hösten.
Och grovfodret är löjligt dyrt den här vintern.
 
Jag behöver spara 15000kr till sista januari, så det kommer inte bli svårt att komma ihåg köpstoppet.
Dessutom har hästen haft tandläkaren hos sig och katten har varit hos vet och ska på återbesök nästa vecka. Så det finns liksom inte så mkt utrymme att slänga pengar omkring mig.
 
Det enda som jag beställde på black friday blev nya rakhyvlar, hårsnoddar (precis ALLA har gått sönder haha), ny pincett, och den mascara jag brukar köpa i miniformat. Blev totalt 122 kr med expressfrakt så det kändes inte så farligt när jag ändå behövde prylarna! Tyvärr fick jag sedan se att jag hade en kupong på 20 kr som jag kunde ha använt :grin:
 
Jag klarade Black Friday med undantag för två XL murar från Indiska för 140 kr och ev ska en kompis köpa den ena av dom. Och ja just det, jag köpte en mandolin också eftersom jag velat ha en ett tag nu. Kläder har jag helt lyckats hålla mig ifrån och det känns skönt, jag får så dåligt samvete när jag köper kläder och ekomin tar stryk av det. Pengar som behövs till viktigare saker och jag har mer kläder än vad som är rimligt.

Eftersom jag pga anorexin gått i behandling och där gått upp i vikt har jag i perioder växt ur mina kläder i storlek 34/xs och dom jag inte vill ha just nu trots att jag har den storleken nu så är det orimligt att ha allt i garderob och byrå och trots att det ska vara dom storlekarna är mycket för stort så därför har jag det i en kartong, en annan kartong med kläder i storlek small och en med medium i en annan uppe på vinden plus allt jag har här i lägenheten.

Har dock köpt en vattenkokare men det var absolut nödvändigt, min gamla levde på lånad tid då den var ca 40 år...Den nya är så fin, man kan välja temperatur för olika sorters te eller vad man nu vill ha, man kan sätta den på värmehållning som en termos i 2 timmar så den är rena underverket.

Har också köpt presenter till min bror och hans sambo så nu återstår bara julklappar till mamma och pappa och mammas födelsedag. Såååå skönt att vara ute i god tid!

Har ju bestämt att nu i och med flytten måste vissa inköp få göras, det går liksom inte annars.
 
Efter att det trillade in en oväntad* dunderfaktura i november och jag åkte på några sjukdagar så blev det plötsligt köpstopp på riktigt 😬 det kommer inte räcka att hålla igen lite utan nu är det fan helt stopp. Tog av min lilla buffert så jag klarar alla räkningar utan bekymmer, men det är så himla obekvämt att sitta helt utan säkerhet. Kommer ta så många övertidspass som möjligt i december för att fylla på den så snabbt det bara går.

(*oväntad som i att det var lite olika bud om när jag skulle börja betala och hur mycket. Sista budet jag fick var tre månader med start december, fakturan som trillade in visade sig vara för två månader och dras i morgon(autogiro). Det var det första budet jag fick så jag skulle ju såklart ha planerat för det, i fall att. Klant!)
 
Efter att det trillade in en oväntad* dunderfaktura i november och jag åkte på några sjukdagar så blev det plötsligt köpstopp på riktigt 😬 det kommer inte räcka att hålla igen lite utan nu är det fan helt stopp. Tog av min lilla buffert så jag klarar alla räkningar utan bekymmer, men det är så himla obekvämt att sitta helt utan säkerhet. Kommer ta så många övertidspass som möjligt i december för att fylla på den så snabbt det bara går.

(*oväntad som i att det var lite olika bud om när jag skulle börja betala och hur mycket. Sista budet jag fick var tre månader med start december, fakturan som trillade in visade sig vara för två månader och dras i morgon(autogiro). Det var det första budet jag fick så jag skulle ju såklart ha planerat för det, i fall att. Klant!)

tufft.
Men det är ju så man gärna gör: har visserligen hört en möjlig tuff fakturasituation men så "glömmer" man den en stund...

Bra att det går att ta övertidspass och därmed kompensera.
 
Det har gått rätt bra för mig i november! Inga onödiga inköp, däremot har jag köpt vinterdäck till bilen. Det gjorde ont i plånboken, men det var helt omöjligt att köra på de jag hade en säsong till. Varken säkert eller lagligt så. Lite på samma spår blev det även lite nya reflexer till mig och hästarna, alla jag har är flera år gamla och effekten av dem är nästan obefintlig. Säkerhet framför allt! Det som gått mindre bra är väl mitt småhandlande av mat, framför allt snacks och sånt. Har varit en tuff månad i vissa avseenden och då köper och äter jag gärna godis.

Mål för kommande månad:
* Minska småhandlandet i mataffären. Jag tänkte börja lämna mitt kort hemma så jag måste planera innan!
* Fortsätta lägga undan varenda krona som går.
 
Lönen kom idag och det blev 5 papp kvar av den när allt är betalt. Ska försöka ha någon tusenlapp kvar när nästa kommer. Snål månad framöver. Måste förbereda för jättefakturan på bilservicen - jag tog den på kreditkortet. Kommer i december och får jag ut runt 20 då så har jag räkningar för runt 30 totalt.

Idag har jag dock brutit mot köpstoppet. Köpte fyra adventsstakar à 59 spänn. De gamla hade dött av ålder och jag kommer att ha mycket glädje av dem i ett antal månadeer framåt och även kommande år. Men nu är det stopp på allvar.

Alltså - pengar. Så ångestskapande.

(dock, buffertkontot är inte tömt ;) )
 
Efter att ha hittat (och beställt) dessa
1543396150315.png

måste jag nu sälja 7 saker (låg tre plus sedan tidigare) för 2600 kr.
 
Var på loppis och sålde hästgrejor i helgen :), minus bords hyran och en fårskinnspadd jag köpte så gick jag hela 20kr plus :p, körningen dit inte inräknat dock :angel:. Men är trevligt att bli av med lite onödigt och kunna hitta saker man behöver billigt :).

Vaknade också en timme för tidigt innan jobbet idag :down: vilket ledde till att jag köpte pepparkaksformar på nätet istället för att somna om :rofl:, till mitt försvar så är jag i stort behov av enhörnings och igelkotts pepparkakor :d.
 
Jag lyckades sälja en av muggarna jag köpte så nu blev det bara 69 kronor för min mugg och jag älskar den. Att inte köpa kläder går bra men vissa saker behöver man ju, har t.ex tappat bort mina örhängen och jag vill bara ha små pärlörhängen så var tvungen att köpa det,tänkte låta bli men bara för att man sparar kan man ju inte bli "dumsnål",vissa saker behöver man och örhängena använder jag ju varje dag och fick 6 par för 80 kr. Ska sätta mig och räkna ut hur mycket pengar jag lagt på mat och hushåll nu i november.
 
Lönen kom idag och det blev 5 papp kvar av den när allt är betalt. Ska försöka ha någon tusenlapp kvar när nästa kommer. Snål månad framöver. Måste förbereda för jättefakturan på bilservicen - jag tog den på kreditkortet. Kommer i december och får jag ut runt 20 då så har jag räkningar för runt 30 totalt.

Idag har jag dock brutit mot köpstoppet. Köpte fyra adventsstakar à 59 spänn. De gamla hade dött av ålder och jag kommer att ha mycket glädje av dem i ett antal månadeer framåt och även kommande år. Men nu är det stopp på allvar.

Alltså - pengar. Så ångestskapande.

(dock, buffertkontot är inte tömt ;) )

Det är inte roligt med bilar.

I tisdags "dog" min personbil. Om jag har lite tur, har lokale mekanikern bärgat den till verkstaden idag.
Så igår och idag har jag kört lastbil till jobbet.
Och idag blev det skrutt med lastbilen så den är på verkstad.

Hur sannolikt är det att äga två halvnya bilar och båda måste till verkstad samtidigt?

Lastbilen blir dyr: ena bromsskivan hade spruckit itu och den andra är sliten så båda behöver bytas. 13000kr. Suck.
Men det är inget att göra åt. Jag får glädjas åt fantastisk service på verkstaden: ringde vid halv nio, fick besked att jag fick komma - så länge jag kom före kl tre. Åkte så jag var där kl elva.
Ingen väntetid alls på att få bilen kollad.
De bad om ursäkt för att det kommer att ta lite tid innan den blir reparerad, jag får vänta "ända" till 5 december vilket ju är kommande onsdag. Det tycker jag var snabbt med tanke på att de behöver beställa hem reservdelar.
Sedan var de så fantastiskt hyggliga så jag fick skjuts tillbaka till jobbet från bilverkstaden, var tillbaka på jobbet innan 12.
I eftermiddag har jag fått hjälp av en kollega (egentligen är det jag som ska vara kvar till kl 17) så jag hinner lifta hem med grannar som också jobbar här i stan, men de slutar kl kvart över fyra och jag kunde inte med att be dem att stanna en timme längre, förstås. Men som sagt, kollegan är jättesnäll så jag får sluta så jag blir hämtad av grannarna.
Nästa vecka har jag semester, vilket ju är tur. För det innebär att jag faktiskt inte behöver ha bil. Och på torsdag morgon liftar jag med grannen in till stan och hämtar den reparerade lastbilen.
Vad gäller personbilen vet jag inget mer än att den ska hämtas till verkstaden.

Så det blir jättedyrt nu i december, för hovslagaren ska ha 6000kr också på måndag.
Halleluja.
 
Var på loppis och sålde hästgrejor i helgen :), minus bords hyran och en fårskinnspadd jag köpte så gick jag hela 20kr plus :p, körningen dit inte inräknat dock :angel:. Men är trevligt att bli av med lite onödigt och kunna hitta saker man behöver billigt :).

Vaknade också en timme för tidigt innan jobbet idag :down: vilket ledde till att jag köpte pepparkaksformar på nätet istället för att somna om :rofl:, till mitt försvar så är jag i stort behov av enhörnings och igelkotts pepparkakor :d.

låter lyckat...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 677
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 004
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 330
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp