Köpt för svår häst till dottern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Att hästen är stark rent fysiskt har ingenting med att ha en ledarroll. Det finns shetlandsponnyer som är ledare i hagen med halvblod.

Jag tror också på att släppa ut den i flock. Antingen kommer den sedan bli en vettig häst eller så är skadan för långt gången. Jag kan tro det sista. Din dotter har inget att bevisa. Det spelar ingen roll vad tränare, toppryttare osv säger, vad WC-hästar gör eller ej, det är din dotters liv som kan stå på spel. Hästen må hoppa hus, men frågan är, varför tar man ut den på en hoppbana när hästen inte är ridbar?
Jag har alltid en mening i mitt huvud som Jens F har sagt, man börjar inte hoppa förrän man kan länga och korta galoppen i balans och tempo.

Jag tror dessutom att vi pratar om år här om hästen går att "bota". Inte ett år, kanske inte två, möjligtvis tre år och framåt.

Din dotter vill satsa på en karriär, låt henne göra det genom att rida bra hästar.

Sen är jag lite frågande, kanske lite långsökt, men jag kan inte tänka mig att dessa hästar kostade någon tusenlapp eller två. Utan mycket mer. Men ni köper ett sto som är "tokigt" och ni har ingen koll på stammen? För mig är det ofattbart men det kanske det inte är :D
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Att hästen är stark rent fysiskt har ingenting med att ha en ledarroll. Det finns shetlandsponnyer som är ledare i hagen med halvblod.

Jag tror också på att släppa ut den i flock. Antingen kommer den sedan bli en vettig häst eller så är skadan för långt gången. Jag kan tro det sista. Din dotter har inget att bevisa. Det spelar ingen roll vad tränare, toppryttare osv säger, vad WC-hästar gör eller ej, det är din dotters liv som kan stå på spel. Hästen må hoppa hus, men frågan är, varför tar man ut den på en hoppbana när hästen inte är ridbar?
Jag har alltid en mening i mitt huvud som Jens F har sagt, man börjar inte hoppa förrän man kan länga och korta galoppen i balans och tempo.

Jag tror dessutom att vi pratar om år här om hästen går att "bota". Inte ett år, kanske inte två, möjligtvis tre år och framåt.

Din dotter vill satsa på en karriär, låt henne göra det genom att rida bra hästar.

Sen är jag lite frågande, kanske lite långsökt, men jag kan inte tänka mig att dessa hästar kostade någon tusenlapp eller två. Utan mycket mer. Men ni köper ett sto som är "tokigt" och ni har ingen koll på stammen? För mig är det ofattbart men det kanske det inte är :D

Jo, fast nu är det så att hon ger sig på andra hästar, så helt undergiven är hon inte. Har aldrig påstått att hon skulle kunna bestämma över de andra stona för att hon är större än dem, min tanke var mer att hon ger sig på andra hästar och i det här fallet är hon dessutom betydligt större än dem = dåligt.

Anledningen till att hon varit med på en hoppträning sedan vi köpte henne är för att båda tränarna (a- respektive b-tränare) tyckte att detta var en bra idé. Vi har inte gjort någonting med hästen utan att rådgöra med tränare/vet/andra mycket kunniga människor innan.

Hon har tre bra hästar (och rider även ena tränarens hästar), men vill verkligen ge den här hästen en chans. Som mamma tycker jag att det är superjobbigt men som hästmänniska kan jag ändå förstå henne. Min dotter är dessutom väl medveten om att hästen kanske aldrig kommer att gå de där stora klasserna, hon är mest intresserad av att få den att må bra. Det ligger ingen prestige i det för hennes del, hon är bara en tjej som tycker om hästar väldigt mycket och som dessutom har en talang för att handskas med svåra hästar trots sin ålder.

Nu var just den här hästen väldigt billig då vi fick henne på köpet och egentligen bara betalade frakten från Tyskland. Och jodå, jag har viss koll på hennes stam men någon avelsnörd är jag inte. Jag vet att CO ofta lämnar svårt, och samma sak med Landlord etc. Har dock svårt att tro att en häst blir sådan här enbart på grund av arv.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Nu är det ingen jätteflytt i sig, ett par kilometer som jag hade kunnat gå med vilken annan häst som helst, men den här ställer vi nog på lastbilen (hon åker inte transport). Vi själva har tyvärr inga jättehagar och dessutom inga andra hästar hon kan gå med. Nu kanske hon aldrig kommer att funka med andra hästar, men det känns som att det kan vara värt ett försök i alla fall.

Ja ge det ett försök, ibland blir man bara kär i en häst. Och är travhästägaren med på det och säger ok så

Jag önskar fortfarande jag hade köpt ett problemsto jag träffade på för nio år sedan. Hon avlivades till slut för ingen klarade av att rida henne, jag red henne innan hon såldes och det gick hyfsat, hon var också väldigt stressad men jag hade inte pengar eller plats :( och jag blev igår erbjuden att köpa den tjuriga ridskolehästen men jag har fortfarande inte plats eller råd ... än ;)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går efter ihopsläppet!

Läser och följer nyfiket men är inte erfaren nog att komma med råd. :)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag tror ni är på rätt väg med att låta den bara vara häst ett tag. Kan misstänka att det är ett annat tempo i ett tävlingsstall, hästen är där för att prestera och då ökar risken för quickfixes. Men vi "bönner" har ju mer tid och mindre prestige på sig.

Din dotter verkar ha en skön inställning till det här med hästen. Hoppas allt går bra!
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

En bra ledare är lugn och trygg och vet sin egen ställning, det är inte alls säkert att det måste bli en fysisk konfrontation. Gamla erfarna ston har lika mycket tryck i blicken som en ung altetisk flicksnärta har i benen ;)

Håller tummarna att det går bra i helgen så att hon kan få gå och vara häst ett tag.

Nej det är absolut inte säkert, men eftersom den här hästen troligtvis aldrig lärt sig hästspråk öht kan ju allt oväntat hända och självklart är det en risk. Verkar vara en cool travhästägare som tycker det är ok ändå och troligtvis går det ju bra, men själv hade jag aldrig i hela livet släppt ihop mina hästar med en sån, då jag sett hur illa det kan gå ibland. Har tex. känt ett par flask-hästar dvs uppnappade hästar i mina dagar, som öht inte förstod hästspråk och det var inga roliga situationer i hagen kan jag säga..... en annan häst fick bakbenet avsparkat, och i en annan situation trampade/bet den ena flaskhästen ihjäl en fölunge (dock inte för att den släpptes med fölet utan flaskhästen slet sig, kom lös och attackerade fölet).
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Tror jag inte!! Dom etablerade ryttarna behöver inte ha sådana hästar i stallet!

Det tror jag beror på vilken kapacitet hästen har och hur svår den faktiskt är, trots allt rids och hanteras den i nuläget av en relativt oerfaren sextonårig flicka.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Nej, även jag tror de flesta tackar nej till att skaffa en sån för egen del.
Att ha hemma på träning och få betalt är något annat. Det kan nog båda Hickeys göra tex.
Mina tränare tar oftast inte längre emot såna hästar. De gjorde sånt mycket förr.
Många av de som tackats nej till här hamnar hos någon Hickey.

Som tränare blir man erbjuden så mycket hästar. Och även att ha betalt hos sig.
Då kan man välja trevligare individer.
Just för att man är beroende av sin kropp och hälsa.
Jag har inte råd att åka av och slå mig.
Så då vet jag att tar jag emot hästar likt den i tråden är det en massa avsuttet jobb innan man vill rida på den. Just för att man inte sätter sig på en som exploderar.

Man vet också vad det mentalt krävs av en häst att gå högre klasser. De kan ha vilken jävla fysik som helst. Men vill de inte klarar de iaf inte det.
Och att omvända en 8-åring till att vilja är ju mer jobb än med en 4-åring med dito prob.

TS:
Jag hade aldrig i livet satt upp en 16-årig elev på en sån häst. Jag hade talat om att risken att flickan dör med förälder.
Även om din dotter är jätteduktig är hon 16 år. Man har inte nog erfarenhet för såna hästar då.
Jag förstår helt din dotter IOM att jag själv varit(och lite grann är) så.
Men nu dubbelt så gammal och med det här som jobb har jag sett för mycket gör att tycka att flickor ska göra såna jobb.
Ska ni fortsätta med hästen: lämna den till någon duktig efter lösdriften. Funkar lösdriften hade jag haft den där ett par månader. Sen iväg till typ Hickey och vara där flera månader.
Hoppas det löser sig för er.

IOM att jag ägt och äger såna hästar så vet jag vilket ansvar det är.
Tänk om din dotter åker av och dör under en lektion. Det vet jag tränare som gått under av.
Det är alltså inte bara ni i familjen som drabbas av det.
Eller hur mycket hovslagaren riskerar, både i skador och slitage på kroppen om den lever rövare.

Får man inte till hanteringen på marken finns bra problemlösare där. Vissa är duktiga nog att ta ridningen med.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Först och främst kan jag säga att jag hade aldrig i livet låtit min dotter sitta på eller ens vara nära en sådan häst oavsett ålder och definitivt inte när hon var 16 år. Nu är det ju ändå som det är och är travtränaren villig att riskera sina hästar så kan det ju vara en lösning att släppa henne ihop med dem. Se bara till att ha skriftligt på att hen inser riskerna så att du inte blir stående med stora skadeståndskrav mot dig senare.

Det jag funderar på är hur hon ligger till med mineralerna? På en sådan häst hade jag öst på med magnesium just eftersom magnesium kan lugna ett hetsigt temperament oavsett om det uttrycker sig som i ert fall eller som tittighet eller annat. Det kan ju vara så att hon har flyttat så ofta och fått så mycket negativa intryck ifrån människor att hon helt enkelt är deprimerad och har lärt sig att slå och hugga först och fråga sedan och mot depression hjälper magnesium också. Så, kolla alltså mineralstatusen och ös på med magnesium. Givetvis måste ju övriga mineraler justeras i motsvarande grad för att få rätt balans men att lägga henne på iallafall minst 100% mer magnesium än behovet hade varit det första jag hade gjort. Hör av dig om du vill ha adressen dit du kan köpa enskilda mineraler för en rimlig peng.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Och att omvända en 8-åring till att vilja är ju mer jobb än med en 4-åring med dito prob.

Åldern på hästen är såklart det som talar emot, en yngre häst hade varit lättare att sälja det håller jag med om.

Men jag förstår inte riktigt det du skriver om att man mot betalning skulle vara villig att träna en svår häst men inte ha intresse av att köpa den om den nu har kapacitet. Det borde väl vara tvärtom?
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag tror det tuaphua menar att det är ett projekt i sig att bara äga en sån häst då man måste tänka sig för i varje steg. Att ha den under träning i en kort period där man själv kan ta all hantering är en sak men att äga den i flera år där man hela tiden måste tänka på vem som ska släppa in, se till så ingen kommer i kläm på tävlingsplats, vara med hovslagaren så inget händer etc etc. Det är en påfrestning, det vet jag för jag har gjort den resan själv. Dock var inte min häst lika "vass" som TS häst verkar vara.

Jag tror TS är på rätt spår med sitt tänk och hon verkar inte se detta som en gullig novell i Min Häst utan verkar bli mer och mer på det klara med vad som kan ske.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Kanske det, men vad jag sett verkar rätt mycket accepteras bara hästen är bra nog.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Det tror jag beror på vilken kapacitet hästen har och hur svår den faktiskt är, trots allt rids och hanteras den i nuläget av en relativt oerfaren sextonårig flicka.

Nej det tror jag inte.. det finns massa hästar med bra kapacitet som är trevliga att hantera och rida, eller iallafall nått av de. Jag vet nog ingen etablerad ryttare som är villig att ta sig an en sådan häst. Dom lever på att tävla och då kan man inte utmana ödet med en sådan häst, det vore katastrof för den egna verksamheten, risker utsätter man sig för iallafall. Sen att ha en skarp häst är en sak, detta verkar vara en helt annan sak.

Varför tror du den rids av en 16 årig flicka egentligen? Det har nog funnits möjlighet för andra etablerade att köpa om dom hade velat...
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Nja, vissa tar såna hästar. Men de flesta riktigt bra får ju iaf rida och tävla bra hästar. Och få betalt för det.
Varför ska man då köpa häst som dels kostar i inköp, i löpande och som man faktiskt inte kan veta om den blir bra eller ej.

Att få en häst att bli en topphäst är ngt helt annat än att få den att bli hyfsat bra i en hobbyryttares ögon.
Den hästen måste prestera bra på en stadig nivå. Den måste tåla instruktioner och framför allt måste den ta eget ansvar för vissa delar av arbetet och bjuda till. När det blir så svårt som svårklass måste hästen ställa rätt fråga. Så man inte ger en instruktion om att den ska göra en viss grej, tex byten i serier eller hoppa 3-kombination. De måste fråga "ska jag byta? Ska jag byta?" Och man säger "vänta".. "Varsågod" alltså inte "byt".
Det är motsvarigheten av högskolestudier, eget arbete. Där måste hästen förväntas fråga rätt och göra rätt.

En häst som inte vill kommer aldrig dit.
Man kan pressa dem att nå hyfsat högt. Men det där sista måste de vilja själva.

Nu kanske just den här individen verkar vilja just hoppa iaf.
Men den måste fortfarande vara pratbar och lydig om man ska upp i klasserna. Det går inte att hoppa svårklass på en häst du inte kan lägga rätt på hindrena.
Det förstår tom jag, som dressyrkärring. ;)

Sen är det ju en fråga om att tid är pengar.
Man vet vilket jobb det är att utbilda en häst till svårklass om man bara får den som en oförstörd häst.
Det tar tid. Man kan inte forcera igenom saker hur fort som helst, för både fysik och det psykiska.
Om den vore 4 år och lite tjo faderittan är det inte lika befäst eller svårt att träna bort som på en 8-åring. Utöver att de också har färre år kvar som aktiv sen.

Framför allt tror jag proffsen vet att man kan aldrig garantera att en häst med bra fysiska förutsättningar blir en topphäst. Psyket kan stoppa.
Och det märks först när man nått en hyfsad bit i utbildningen.
Men för att minska risken kan man ju välja de som inte redan på basic nivå protesterar så pass rejält.
Får man betalt för att göra gamblingen att utbilda en sån för att sen se om den funkar eller ej - ja, det är ngt helt annat än att bekosta en sån grej själv.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Riktigt bra hästar försvinner ju inte bara och "hittas" av amatörer. De fångas upp av någon och hamnar hos en bra tävlingsryttare.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Riktigt bra hästar försvinner ju inte bara och "hittas" av amatörer. De fångas upp av någon och hamnar hos en bra tävlingsryttare.

Ja det är klart dom gör! Folk är som hökar och helt galna när det gäller en riktigt bra häst ;)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Kl

Jag kan berätta en historia som kan ge perspektiv.

När min ena tränare gick på Strömsholm hade hon en lärare som inte direkt var blyg med att skicka upp elever på hästar. Om de levde rövare blev man inte så upprörd direkt.
Denna tränare åkte iväg för att ha lektion för just en 16-årig flicka. En väldigt duktig och lovande talang. De hade köpt en häst som hade världscup-rörelser och var sååå flott.
Men den var fullkomligt oridbar. Livsfarlig!
Till slut sa man åt flickan att kliva av, sälja/slakta hästen och att man ville inte träna dem.
Det verkade som om mamman var med på det.

3 dagar senare fick man veta att flickan ridit hästen och skadat sig så illa att hon dog.
Det här var en tuff jäkla tränare. Men allt denne kunde säga under flera h var: "vilken jävla tur att det inte var jag som sa åt henne att rida, vilken jävla tur att det inte var jag som sa åt henne att rida, vilken..".
Tränaren tog det så hårt och var så berörd.
Tänk att ha det på sitt samvete. Att man inte satt stopp gör något sånt.

Jag har också behövt säga till elever att "det här är livsfarligt".
Men är de myndiga och trots att man fått dem att förstå riskerna väljer att fortsätta får man väl köpa det.
Däremot hade jag aldrig kunnat låta någon omyndig fortsätta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 279
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 511
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 380
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp