Köpte jag en dålig julklapp?

Vilken otacksam barnrumpa. Jisses. Hoppas han nånstans skäms lite, men antagligen fattar han inte ens att han borde...

Jag som blev irriterad för ett par år sedan när syrrans ena unge muttrade över sin present. Barnen älskar att pyssla med modellera och fick ett pysselkit var, samt ett gemensamt som kompletterade båda (de fick olika lerformar och lera tillsammans). Och den äldre ungen som då var 7 år muttrar att hon tyckte hennes formar inte var lika spännande som systerns. Jag bet ihop men hade ju givetvis lust att ta tillbaka presenten och säga nåt i stil med "Ja men va bra, det finns barn som inte får några presenter alls som gärna tar den istället" men bet ihop för husfridens skull. Jag tycker att en i unga år ska lära sig att vara ödmjuk och att presenter är gåvor och inte nåt en "ska ha" oavsett en förtjänt det eller ej...

Hade ovanstående gällt vuxna hade jag lackat ur fullständigt. Typ om det var min man.
 
Jag tycker inte att man behöver vara tacksam över saker man verkligen inte vill ha (önskar sig ett nytt skärmskydd och får ännu en diskhandduk typ) och har någon avsagt sig presenter/julklappar så respekterar jag den önskan, dvs. jag köper inget. Jag går på vad människor säger, jag tar ett nej för ett nej och ett ja för ett ja. Menar de något annat än de säger så får de ärligt talat ta tag i det problemet själva istället för att bli sura för att de inte fick något.

Till de jag köper köper jag sådant de önskat sig mer eller mindre uttalat. Något de har nämnt i förbifarten att de vill ha, något jag sett att de behöver eller något de uttryckligen har sagt att de önskar sig. Jag vill helst veta att mottagaren vill ha/behöver/villhöver det hen får. Vid två tillfällen har jag köpt dammsugare som julklapp och båda gångerna blev mottagaren jätteglad! Nya torkarblad hade jag absolut kunnat köpa om jag visste att behovet fanns och även om jag inte har köpt just torkarblad tidigare så har jag köpt liknande saker som mottagaren behöver men kanske inte kommer sig för/får tummen ur att fixa själv.
 
Alltså man får ju lov att tycka precis vad man vill och man behöver inte vara nöjd med allt man får. MEN, håll då för fan käften tänker jag. Varför måste man såra någon annan genom att säga att man är missnöjd? Är folk så dåliga lögnare att de inte ens kan fejka lite tacksamhet över en julklapp som i deras värld kanske inte blev den absolut bästa, men som ändå är användbar för dem? Då får man faktiskt bita i det sura äpplet och kanske inse att till nästa år är det nog bäst om jag faktiskt är mer specifik med det jag vill ha.

Hade min sambo betett sig sådär hade jag tagit tillbaka presenten, returnerat den och spenderat pengarna på något till mig själv så hade han fått sitta där och vara utan och troligen inte fått något nästföljande år heller om han inte pekade ut exakt vad han skulle ha.

Svinaktigt beteende är vad det är.
 
Alltså man får ju lov att tycka precis vad man vill och man behöver inte vara nöjd med allt man får. MEN, håll då för fan käften tänker jag. Varför måste man såra någon annan genom att säga att man är missnöjd? Är folk så dåliga lögnare att de inte ens kan fejka lite tacksamhet över en julklapp som i deras värld kanske inte blev den absolut bästa, men som ändå är användbar för dem? Då får man faktiskt bita i det sura äpplet och kanske inse att till nästa år är det nog bäst om jag faktiskt är mer specifik med det jag vill ha.

Hade min sambo betett sig sådär hade jag tagit tillbaka presenten, returnerat den och spenderat pengarna på något till mig själv så hade han fått sitta där och vara utan och troligen inte fått något nästföljande år heller om han inte pekade ut exakt vad han skulle ha.

Svinaktigt beteende är vad det är.
Fast vänd på det. Sambon kanske har gått all in och i alla år fixat värsta fina och bra presenterna, och får år ut och år in "dåliga" tillbaka. Någonstans surnar man ju ihop då. Personen lägger ju inte ner någon energi alls. Alla mynt har två sidor!
 
Min bror fick en dammsugare (av bättre kvalitet, jag har samma) i julklapp ett år från mamma. Personalen i affären tyckte det var en tråkig julklapp :confused:

Oh, jag hade blivit grymt glad för en (bra) dammsugare när min nuvarande börjar tackla av sen! Jag är väldigt nöjd med min, men eländet kostade uppemot ett par tusenlappar vilket jag hellre lagt på något lite "roligare". :o (Jag vet att många kostar mycket ner. Men för mig känns det som mycket pengar - även om den verkligen gör sitt jobb och jag absolut inte kan eller vill vara utan den en vecka ens!).

Eller om jag skulle få en rejäl dunk motorolja. Också trist köp, och inte helt gratis, och går åt. Bara det är rätt sort så, annars blir det ju knas...



OnT/svar på TS:

Jag tycker att det låter som en bra julklapp, köpt av omtanke om din partner. Jag tycker att hans reaktion är omogen och hade tagit illa vid mig. (Jag noterar att skurhinken skulle varit till dig, inte att du lika gärna kunde köpt en sån till honom...vilket är provocerande.)

Med det sagt.. Så tycker jag att ni ska ta en diskussion kring hela grejen med att byta presenter, om ni inte redan gjort det. Om han verkligen inte vill ha paket på jul/födelsedag, så tycker jag att det ska respekteras. På samma sätt som jag inte tycker att det är helt okej att dra ihop en överraskningsfest till någon som uttryckligen sagt att hen inte vill firas, tex. Det finns ju dock grader av att "inte vilja ha present" - en del har svårt att svara på frågan om vad de önskar sig men blir ändå genuint glada för present, andra tycker verkligen att det bara är jobbigt.. - och det är därför jag tänker att det låter som att ni bör prata om hur just ni ska göra med den grejen.
 
Fast vänd på det. Sambon kanske har gått all in och i alla år fixat värsta fina och bra presenterna, och får år ut och år in "dåliga" tillbaka. Någonstans surnar man ju ihop då. Personen lägger ju inte ner någon energi alls. Alla mynt har två sidor!

Fick örhängen i år. I fjol billiga färgpennor. Så både högt och lågt.
 
Fick örhängen i år. I fjol billiga färgpennor. Så både högt och lågt.
Ah, men då förstår jag att du tycker att han är otacksam!

Jag antar att jag är lite bortskämt med julklappar, men jag älskar också att ge klappar så jag ger bra klappar, men jag hade blivit besviken om jag bara hade fått ett par torkarblad. Jag hade blivit jätteglad för torkarbladen, men inte som enda julklapp från min sambo.
 
I år fick sambon en skärbräda som egentligen är till köket, så inte speciellt till honom. Sen kommer han få ett billigt fisketillbehör senare. Jag har sagt att jag inte behöver någon julklapp alls då vi är utomlands just nu, jag känner att jag inte önskar mig något alls just nu.

Jag skulle nog aldrig uttrycka att jag inte gillade en present om jag ändå inte önskat mig något?
 
Fast vänd på det. Sambon kanske har gått all in och i alla år fixat värsta fina och bra presenterna, och får år ut och år in "dåliga" tillbaka. Någonstans surnar man ju ihop då. Personen lägger ju inte ner någon energi alls. Alla mynt har två sidor!
Fast nej jag tycker nog ändå att om man säger nej/vet inte på frågan om present så kan man inte komma och grina som en trotsig 13-åring i efterhand för att man tyckte det blev en dålig present, då får man säga vad man önskar sig. Hade varit skillnad om han sagt att han önskade sig en ny stereoanläggning och fick en pennvässare.
 
Fast, om jag hade någon sådan surdeg som jag inte orkat ta tag i så vet jag inte om jag skulle bli särskilt glad heller. Dessutom låter det lite som att det är du snarare än han som tycker att de borde bytts ut för länge sedan, och då kan ju presenten uppfattas nästan som en pik eller tillsägelse.

Som kronisk latmask hade jag blivit gladare om bytet ingick, jag antar att det inte är kostnaden som hindrat honom från att byta hittills.

Med det sagt tycker jag ändå att det kanske är väl magstarkt av honom att gnälla.
 
Va ju en bra julklapp. Men talar han öppenbart om att den va kass hade jag lämnat tillbaks den i butiken, bums. Helt ok tycker jag att byta sånt som inte blev rätt, dock sjukt dåligt att uttrycka sig såpass starkt att den va dålig. Då hade jag inte gett något mer öht..
 
Just nu tycker jag att min man är en otacksam liten skit

Han hade ingen önskan till jul och sa att jag inte behöver köpa nått. Men de ville jag göra. Så körde på en nyttopresent. Nämligen nya torkarblad till hans bil, av ett bättre märke.

Bakgrunden är att de borde blivit bytta redan för 6 månader sedan, nu är de sämre än skit. Han pendlar 3 mil enkelväg till jobbet och jobbar treskift. Så han åker i alla väder och någon gång mellan 6 på morgonen och 9 på kvällen till jobbet. (Och hem efter 8-10h)

Han tyckte att de var sämsta julklappen ever. Som att han skulle köpt en skurhink till mig. Själv skulle jag bli glad över torkarblad (och skurhink om de skulle behövas en)
Men han ville ju inte ens ha någon julklapp från början? Det måste ju va bättre än ingenting.
Själv ville ja ej heller ha julklappar i år, fick lite pengar. Skulle ja då säga att de va otacksamt/lathet? Näää, bättre se det bra i det hela.

Hade ja varit din man hade jag varit glad för torkarbladen, de kommer ja ha användning för.
Om din man är otacksam för det då förstår han inte grejjen. Det är sånt man får när man inte önskar sig något och har en omtänksam partner som tänker på trafiksäkerheten. ❤️
 
Men han ville ju inte ens ha någon julklapp från början?
Fast alla vill väl egentligen ha julklappar? Att man säger att någon inte behöver köpa någonting är väl ändå lite som ett spel för galleriet för att inte verka åpen? Eller så tänker jag i alla fall. Min sambo är en sådan person som när man frågar kan säga kalsonger eller strumpor, men jag vet ju att han hade blivit jätteledsen om jag bara hade köpt strumpor till honom.
 
Fast alla vill väl egentligen ha julklappar? Att man säger att någon inte behöver köpa någonting är väl ändå lite som ett spel för galleriet för att inte verka åpen? Eller så tänker jag i alla fall. Min sambo är en sådan person som när man frågar kan säga kalsonger eller strumpor, men jag vet ju att han hade blivit jätteledsen om jag bara hade köpt strumpor till honom.
Hade min man sagt att han inget ville ha så hade jag utgått från att han menade det och inte köpt något. Orkar inte folk som gör allt så krångligt genom att inte säga vad de menar.
 
Fast alla vill väl egentligen ha julklappar? Att man säger att någon inte behöver köpa någonting är väl ändå lite som ett spel för galleriet för att inte verka åpen? Eller så tänker jag i alla fall. Min sambo är en sådan person som när man frågar kan säga kalsonger eller strumpor, men jag vet ju att han hade blivit jätteledsen om jag bara hade köpt strumpor till honom.
Jag vill inte ha julklappar och presenter.
 
Hade min man sagt att han inget ville ha så hade jag utgått från att han menade det och inte köpt något. Orkar inte folk som gör allt så krångligt genom att inte säga vad de menar.

Samma här!
Hur svårt kan det vara att klämma fram vad man önskar sig?
Jag hatar att behöva leka tankeläsare och förstå att personer inte menar vad de säger.
Jag vill ha raka, tydliga besked annars kan det vara.
 
Fast alla vill väl egentligen ha julklappar? Att man säger att någon inte behöver köpa någonting är väl ändå lite som ett spel för galleriet för att inte verka åpen? Eller så tänker jag i alla fall. Min sambo är en sådan person som när man frågar kan säga kalsonger eller strumpor, men jag vet ju att han hade blivit jätteledsen om jag bara hade köpt strumpor till honom.
Nej det tror jag inte?
Jag utgår från att folk menar det som de säger. Varför säger man en sak och menar en annan? Tycker det är taskigt att begära att någon ska läsa ens tankar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 055
Senast: Meggan
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 376
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp