Köpte mig tid

Jag vet inte riktigt vad jag ska bli när jag blir stor. Typ. Är ju egentligen redan överårig och borde veta. Jag trodde att jag skulle bli mer på det klara med vad jag vill genom att gå utbildningen som nu snart är klar. Köpte mig lite tid helt enkelt. Jag tänkte det skulle kunna bli en språngbräda vidare till mer djupgående utbildning. Tyvärr är jag inte särskilt mycket klokare nu. Det jag blivit varse är att jag inte skulle orka med att jobba fysiskt i 8 timmar om dagen. Fötterna orkar inte och ryggen orkar inte. Och det vete fasen om jag orkar med det mentalt heller.

Egentligen skulle jag vilja plugga i Alnarp, men kan ju tyvärr inte det. Så jag har suttit och kollat om det finns någon intressant YH-utbildning på distans. Jag har inte hittat något annat än trädgårdsmästare. Och då är vi tillbaka på ruta ett igen med det där med fysiskt jobb.

Jag skulle vilja bli certifierad permakulturdesigner, men hittar ingen utbildning på distans. Och den utbildning skulle antagligen inte leda mig närmare jobb heller.

Jag sitter dagligen och kollar platsbanken. Jag hittar deltidsjobb på kontor där AG föreslår att man ska jobba mellan 8.30 och 12.30. Jobbet hade passat perfekt, och det var en fördel om man gillade hästar. Men jag kommer ju bränna lönen på bensin till och från jobbet eftersom det ligger 6 mil bort. Vet inte om det skulle bli så mycket mer än vad jag skulle få i aktivitetsstöd kvar efter att resekostnaden är dragen. Kanske blir det en förlustaffär. Men har ju inte räknat på det. Kanske har jag fel?

Sen är det andra jobb där man ska vara stresstålig. Det är inte jag. Kan ha mycket att göra men stress pallar jag inte.

Och sen hittade jag två jobb hos en kedja som säljer växter. Där hade de som krav att man skulle ha erfarenhet av detaljhandel. Det har inte jag. Trädgårdskunskap var bara meriterande och inte ett krav.

Ett annat jobb skulle man ha god fysik för. Det har inte jag. Jag är fysiskt frisk, men är inte i form alls.

Känns lite hopplöst att vara i söka-jobb-svängen. Jag passar liksom inte in på de flesta jobb. Men jag känner mig pressad att hitta jobb och det ska helst ske omedelbart. Jag är nämligen på väg in i jobb- och utvecklingsgarantin. Då sänks min redan låga inkomst till 65%. Det kommer jag inte att klara mig på. Jag känner mig stressad.
 

Jag tänker att även om det står krav så kan det ibland vara så att de antingen inyfpr sökanden som uppfyller alla krav, eller att man kan ha andra kvalifikationer som väger upp.
Så jag skulle söka om jag var du :).
Läste jobbannonsen lite noggrannare. Tydligen ska man även reparera lekplatser och utföra anläggningsarbete. Fastighetsskötsel ingår också.

Vet inte om jag klarar dessa uppgifter.
 
Inte vad jag kan komma på.
Bygga styrka, uthållighet och få en kropp man trivs med är väl fullt trovärdiga möjligheter med ett fysiskt jobb? :) Jag tror chansen är ycket större att man blir fysisk friskare i ett aktivt arbete än i ett kontorsjobb till exempel. Där kan man snacka skador som är svåra att göra något åt. Sedan respekterar jag helt och hållet om man inte Vill ha ett fysiskt arbete, men skaderisken känns sisådär.
 
Bygga styrka, uthållighet och få en kropp man trivs med är väl fullt trovärdiga möjligheter med ett fysiskt jobb? :) Jag tror chansen är ycket större att man blir fysisk friskare i ett aktivt arbete än i ett kontorsjobb till exempel. Där kan man snacka skador som är svåra att göra något åt. Sedan respekterar jag helt och hållet om man inte Vill ha ett fysiskt arbete, men skaderisken känns sisådär.
Håller med dig till fullo :) ! Jag mår MYCKET bättre fysiskt sedan jag gick tillbaka till mitt - fysiskt krävande - arbete som förskollärare för de minsta. Mer rörelse - inomhus och utomhus - i stället för stillasittande på en kontorsstol gör att min kropp mår mycket bättre!

Kroppen är designad för att användas, tänker jag.
 
Bygga styrka, uthållighet och få en kropp man trivs med är väl fullt trovärdiga möjligheter med ett fysiskt jobb? :) Jag tror chansen är ycket större att man blir fysisk friskare i ett aktivt arbete än i ett kontorsjobb till exempel. Där kan man snacka skador som är svåra att göra något åt. Sedan respekterar jag helt och hållet om man inte Vill ha ett fysiskt arbete, men skaderisken känns sisådär.
Jag tror dessvärre att skaderisken är mycket större än att jag skulle må bra av det fysiska arbetet. Det är liksom inte bara ett "rörligt" arbete utan det är ett tungt arbete som sliter.

Vet ju hur jävla knäckt jag blev av praktiken. Fötterna och ryggen tar stryk först. Axlarna kommer väl därnäst.
 
Jag tror dessvärre att skaderisken är mycket större än att jag skulle må bra av det fysiska arbetet. Det är liksom inte bara ett "rörligt" arbete utan det är ett tungt arbete som sliter.

Vet ju hur jävla knäckt jag blev av praktiken. Fötterna och ryggen tar stryk först. Axlarna kommer väl därnäst.
Samtidigt är det ju inte farligt att ha ont, det är som att komma tillbaka till ridningen efter några år. :) Kroppen klagar, men efter tre-fyra veckor går det an.
 
Samtidigt är det ju inte farligt att ha ont, det är som att komma tillbaka till ridningen efter några år. :) Kroppen klagar, men efter tre-fyra veckor går det an.
Träningsvärk är ju en sak. Att få hälsporre m.m. är en annan sak.
 
Träningsvärk är ju en sak. Att få hälsporre m.m. är en annan sak.
Klart man inte ska arbeta sig sjuk, men kontorsarbete har ju sina risker det också. Där kan man ju verkligen göra illa kroppen om man inte är försiktig. En annan arbetsplats har kanske andra hjälpmedel/arbetsrutiner?
Förlåt om jag mal på, du har sagt att du inte vill ha ett väldigt fysiskt arbete... men jag kommer ju ihåg dina trådar om trädgården och fantastiska snickarprojekt och medryttarhästar! Jag har svårt att förlika mig med att du måste ha ett stillasittande jobb! :heart
 
Inte vad jag kan komma på.
Att få ett jobb?

Men det är inte lätt att sitta såhär vid sidan om och tänka. Jag vet ju inte vad som är viktigast för dig. Är det att få ett jobb? Ett jobb som på sikt kan leda till andra jobb, såna jobb som du hellre vill ha?

Det är alltid lättare att få ett jobb om man redan har ett, så att säga.
 
Klart man inte ska arbeta sig sjuk, men kontorsarbete har ju sina risker det också. Där kan man ju verkligen göra illa kroppen om man inte är försiktig. En annan arbetsplats har kanske andra hjälpmedel/arbetsrutiner?
Förlåt om jag mal på, du har sagt att du inte vill ha ett väldigt fysiskt arbete... men jag kommer ju ihåg dina trådar om trädgården och fantastiska snickarprojekt och medryttarhästar! Jag har svårt att förlika mig med att du måste ha ett stillasittande jobb! :heart
Har ju haft ett jobb vid datorn förut. Inga skador har inträffat.

Sen är det milsvid skillnad på att utföra ett fysiskt jobb i 8 timmar om dagen jämfört med om jag kan välja hur mycket jag vill jobba och kunna vila när jag vill.

Jag har aldrig varit knäckt i kroppen efter att ha ridit eller snickrat. Det blev jag däremot på praktiken.

Att få ett jobb?

Men det är inte lätt att sitta såhär vid sidan om och tänka. Jag vet ju inte vad som är viktigast för dig. Är det att få ett jobb? Ett jobb som på sikt kan leda till andra jobb, såna jobb som du hellre vill ha?

Det är alltid lättare att få ett jobb om man redan har ett, så att säga.
Blir jag sjuk av jobbet för att jag är otränad så blir det svårt att få ett annat jobb.
 
Har ju haft ett jobb vid datorn förut. Inga skador har inträffat.

Sen är det milsvid skillnad på att utföra ett fysiskt jobb i 8 timmar om dagen jämfört med om jag kan välja hur mycket jag vill jobba och kunna vila när jag vill.

Jag har aldrig varit knäckt i kroppen efter att ha ridit eller snickrat. Det blev jag däremot på praktiken.


Blir jag sjuk av jobbet för att jag är otränad så blir det svårt att få ett annat jobb.
Mja, att inte kunna arbeta fysiskt utan att skada sig är ju också en skada på sätt och vis, om du förstår hur jag menar? Sedan var arbetsplaten kanske inte särskilt ergnomisk, det finns ju en drös olika sätt att utföra samma arbeta på, beroende på arbetsplatsens utformning, verktyg och liknande. Jag har märkt jätteskillnad mellan olika stall i alla fall.

Tillägg: Knäckt i kroppen är inte heller fel, farligt eller ovanligt efter en lång tid av stilltje. Jag tror jag plågade bort nästan tio kilo när jag brjade städa igen efter lockdown. 😅 Det var INTE roligt, men det gick ju. Efter någon månad var jag i fas igen.
 
Jag tänker för all del intre att du på något vis måste söka det mest fysiskt ansträngande jobbet du kan hitta, men bara för att det står att man måste vara i "god kondition" eller whatever behövder det inte innebära att det varje skift är som ett gympass. Jag brukar läsa det som att man är rörlig och kan lyfta lådor. :)
 
Ibland är det nog lätt att sätta fokus på 'slutresultatet'. Vi vill dit på en gång. Bara det att det sällan går. Mycket i livet handlar om att ta det stegvis. Målet går inte att nå genast. Så ta ett steg. Då är man på väg. Mot slutmålet. Om man inte tar det steget, det första, då stannar man kvar i passiviteten.
 
Mja, att inte kunna arbeta fysiskt utan att skada sig är ju också en skada på sätt och vis, om du förstår hur jag menar? Sedan var arbetsplaten kanske inte särskilt ergnomisk, det finns ju en drös olika sätt att utföra samma arbeta på, beroende på arbetsplatsens utformning, verktyg och liknande. Jag har märkt jätteskillnad mellan olika stall i alla fall.

Tillägg: Knäckt i kroppen är inte heller fel, farligt eller ovanligt efter en lång tid av stilltje. Jag tror jag plågade bort nästan tio kilo när jag brjade städa igen efter lockdown. 😅 Det var INTE roligt, men det gick ju. Efter någon månad var jag i fas igen.
Alltså jag förstår fullt ut varför man inte vill ha ett slitigt fysiskt jobb. Är själv så himla sliten i kroppen av mina fysiska jobb med permanenta skador osv. alla rekommenderar typ kontorsjobb plus att gå till gymmet och träna skonsamt över att ha ett tungt fysiskt jobb om man vill må bra i längden - dvs må bra även när jag är gammal.
 
Alltså jag förstår fullt ut varför man inte vill ha ett slitigt fysiskt jobb. Är själv så himla sliten i kroppen av mina fysiska jobb med permanenta skador osv. alla rekommenderar typ kontorsjobb plus att gå till gymmet och träna skonsamt över att ha ett tungt fysiskt jobb om man vill må bra i längden - dvs må bra även när jag är gammal.
Jag vet inte jag, att sitta i stol åtta timmar om dagen kan ge rätt rejäla skador även om man går till gymet efteråt. Sedan finns det ju en stor gradiant på fysiska jobb också, som jag skrev beror det på vilka verktyg som finns och hur arbetsplatsen är utformad. Jag har jobbat en hel del inom metallindustrin till exempel och där är man uppe och rör på sig hela tiden, men med olika arbetsuppgifter/maskiner och det mesta på rimlig arbetshöjd så att säga. :) Städ är ju däremot klassisk ohälsosamt. Ehum.
 
Jag vet inte jag, att sitta i stol åtta timmar om dagen kan ge rätt rejäla skador även om man går till gymet efteråt. Sedan finns det ju en stor gradiant på fysiska jobb också, som jag skrev beror det på vilka verktyg som finns och hur arbetsplatsen är utformad. Jag har jobbat en hel del inom metallindustrin till exempel och där är man uppe och rör på sig hela tiden, men med olika arbetsuppgifter/maskiner och det mesta på rimlig arbetshöjd så att säga. :) Städ är ju däremot klassisk ohälsosamt. Ehum.
Jag har skador ifrån att ha jobbat i industrin, typ alla mina kollegor var slitna med trots att man gjort det så ergonomiskt som möjligt med maskiner osv.

Men ja. Sitter man i en kontorsstol med dålig hållning får man ont i ryggen, men kör man på lika ergonomisk arbetsplats på kontoret, med höj och sänkbart bord, rätt stol, etc plus gym så finns det inte en chans att ett kontorsjobb är ”farligare”.
 
Jag har skador ifrån att ha jobbat i industrin, typ alla mina kollegor var slitna med trots att man gjort det så ergonomiskt som möjligt med maskiner osv.

Men ja. Sitter man i en kontorsstol med dålig hållning får man ont i ryggen, men kör man på lika ergonomisk arbetsplats på kontoret, med höj och sänkbart bord, rätt stol, etc plus gym så finns det inte en chans att ett kontorsjobb är ”farligare”.
Jag har motsatt erfarenhet, det finns få människor jag pratar med som har så ont i kroppen som klassiska kontorsarbetare (ja, och hästfolk förstås men de klagar inte, de ser bara knotiga och knöliga ut. ), men jag kan också tänka mig att det hänt en hel del med arbetsmiljön där. :)
 
Jag vet inte jag, att sitta i stol åtta timmar om dagen kan ge rätt rejäla skador även om man går till gymet efteråt. Sedan finns det ju en stor gradiant på fysiska jobb också, som jag skrev beror det på vilka verktyg som finns och hur arbetsplatsen är utformad. Jag har jobbat en hel del inom metallindustrin till exempel och där är man uppe och rör på sig hela tiden, men med olika arbetsuppgifter/maskiner och det mesta på rimlig arbetshöjd så att säga. :) Städ är ju däremot klassisk ohälsosamt. Ehum.

Jag har suttit på en kontor i över 30 år och har inga större skador utav det. Mina föräldrar också. Ett höj- och sänkbart skrivbord och en väl anpassad stol gör mycket. Mina vänner med fysiska jobb som barnskötare har bl a fått diskbrock.

Jag har full förståelse för @Wille jag kan inte heller ha några fysiskt påfrestande jobb, då blir jag invalidiserad. Nu har just jag ett medfött ryggfel och andra skador ovanpå det, men har man levt ett tag är det många av oss som blir slitna på ena eller andra sättet med artros och annan skit.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 772
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 896
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 350
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp